LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tedom
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:29

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door tedom »

Ik werd wakker in het midden van de nacht en toen wist iik het weer.
Zoek in een zoekmachine eens op 'methode vink' dat gaat over die drie jaar.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste cjstarworld,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u van ons een naheffing heeft ontvangen.

Ik vind het erg begrijpelijk dat de naheffing bij u veel vragen oproept. Ik kijk graag samen met u naar de navordering. Zo kijk ik wanneer de netbeheerder voor het laatst meterstanden heeft opgenomen of geprobeerd heeft op te nemen. Als laatste kan ik met u een betaalafspraak maken. Als u dat op prijs stelt, vraag ik u om uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum, te mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

cjstarworld
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2011 19:22

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door cjstarworld »

Eneco mdw schreef:Beste cjstarworld,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u van ons een naheffing heeft ontvangen.

Ik vind het erg begrijpelijk dat de naheffing bij u veel vragen oproept. Ik kijk graag samen met u naar de navordering. Zo kijk ik wanneer de netbeheerder voor het laatst meterstanden heeft opgenomen of geprobeerd heeft op te nemen. Als laatste kan ik met u een betaalafspraak maken. Als u dat op prijs stelt, vraag ik u om uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum, te mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco
Dank voor uw aanbod, maar op dit moment ben ik meer geholpen om in anonimeiteit te lezen/reageren op wat men hier post dan direct met u in gesprek te gaan. Alles wat ik hier zeg, kan namelijk tegen mij gebruikt worden in een eventuele rechtzaak tegen Eneco. Ik begrijp dat uw de "goede naam" en "klantvriendelijkheid" van Eneco verdedigt op dit forum, maar dat is uw belang, niet het mijne.

Tenzij u suggereert dat Eneco mij nu wel ineens een betere deal gaat aanbieden, als ik maar stop met posten op dit forum.

Als u werkelijk de belangen van Eneco behartigt en veel mensen wilt helpen, beantwoord dan openlijk hier de volgende twee vragen:

Als er tien jaar lang geen meteropnemer is geweest (langs sturen en een opname kaart door de bus doen en daadwerkelijk de meter opnemen vind ik iets anders; wellicht moet u de medewerkers dan maar 's avonds langssturen als de normaal werkende mens thuis is) en er wordt een naheffing gestuurd op basis van de nu werkelijke standen, over hoeveel jaar mag deze dan volgens de wet maximaal gaan? Twee jaar/drie jaar, vijf jaar of de volledige tien jaar?

Als ik meegaand ben en best bereid ben te tekenen voor volledige aflossing (van welk bedrag dan ook), wat is dan een redelijke betalingstermijn? Als ik zeg dat ik in 4 jaar KAN aflossen omdat dat voor mij moeilijk maar redelijk is, hier voor best wil tekenen en zelfs geen problemen heb met de regel in het contract die stelt dat u mij voor het hele resterende bedrag aanslaat zo gauw ik ook maar 1 betaling mis in die 4 jaar (hetgeen niet zal gebeuren omdat ik zelf al aangeef dat 4 jaar met dat bedrag redelijk is), waarom blijven jullie dan ten alle tijde zo keihard vasthouden aan de standaard van 6-12 maanden met bedragen die nergens op slaan?

Jullie weten dat dit voor veel gevallen volstrekt onredelijk is en alleen maar leidt lange, slepende incassoprocedures en uiteindelijk vernietiging van mensenlevens (stress, relatieproblemen, ziekte, hartproblemen, baanverlies en dan nog grotere problemen).

Ik kan zo mijn vaste lasten en inkomen overleggen en dan kan iedere bank mij binnen een dag vertellen op welke lening ik recht heb en in welke termijn ik deze moet aflossen (en niet onbelangrijk: tegen welke rente). Waarom kan Eneco (of welke energieleverancier dan ook) dit niet en houdt zij zo stellig vast aan en onredelijke aflossingsregeling, die alleen maar leidt tot meer problemen?

cjstarworld
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2011 19:22

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door cjstarworld »

tedom schreef:Ik had vorig jaar precies hetzelfde. Echt waar meer dan drie jaar mag echt niet. Toen ik de klachtenafdeling (in mijn geval NUON) aan de lijn had en de klachtencommissie noemde en TrosRadar was het snel voor elkaar. Niks deurwaarderskosten en zo. Ze proberen het wel maar binden in als je laat blijken op de hoogte te zijn van de wet.
Ik heb een half jaar met het idee geleefd dat ik 12000 euro moest ophoesten. Verschrikkelijke tijd. Uiteindelijk heb ik ongeveer 2700 betaald. Die heb ik wel met 2 dd's en ll's betaald.
Neem een nieuwe leverancier voor je word afgesloten. Ik ben nu bij Greenchoise.. Ging heel gemakkelijk. Je wordt niet afgesloten door je leverancier maar door je netwerkbeheerder. Die kijken niet naar het verleden. Zij kijken of je een leverancier hebt. Houdt moed.
Sterkte
Dank voor je reactie. Dit geeft moed. Kijkt een nieuwe energie leverancier niet naar openstaande rekeningen bij de vorige dan? Kan je 12.000 hebben openstaan en dan toch wijzigen van leverancier? Als leverancier zou ik ernstige bezwaren hebben met de acceptatie van en dergelijk persoon omdat hij misschien over een maand misschien wel niet meer kan betalen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door Shine »

tedom schreef:Ik werd wakker in het midden van de nacht en toen wist iik het weer.
Zoek in een zoekmachine eens op 'methode vink' dat gaat over die drie jaar.
Super bedankt zeg! Ik had hier nog nooit van/over gehoord!
Na een en ander gelezen te hebben, is mijn advies (mbt aantal jaren) dan inderdaad niet goed! Excuses hiervoor.

Ik heb wat interessante 'methode vink' uitspraken bij de geschillencommissie gelezen.
Zie: https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... a&cvt=2413
Als aanvulling interessant:
http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset ... 0water.pdf

@ TS: ik zou uw zaak aldaar, bij de geschillencommissie, deponeren.
Stuur uw oude leverancier hiervan wel een schrijven zodat ze de betaling opschorten. En om nog meer ellende (incasso e.d.) te voorkomen.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste cjstarworld,

Ik begrijp dat u op zoekt bent naar zoveel mogelijk onafhankelijke informatie en dat u graag wilt weten waar u precies aan toe bent. De reden dat ik op uw bericht reageer, is dat ik op basis van uw klantgegevens onze vordering kan controleren. Het hangt namelijk van een aantal zaken of we een navordering over een dergelijk lange periode bij u in rekening mogen brengen. Dit is mede afhankelijk van het afgenomen product, betreft het gas, elektriciteit of warmte. Ook de inspanningsverplichting van zowel de netbeheerder als van u als klant om juiste standen aan te leveren, spelen hierin een belangrijke rol. Om u hier meer duidelijkheid over te geven, is het van belang dat u contact met ons opneemt.

Betalingsregeling
Natuurlijk is het zo dat iedere situatie anders is en dat we u, afhankelijk van uw persoonlijke situatie, mogelijk tegemoet kunnen komen. Dit staat los van eventuele posting op social media. Ook hierover kan ik u pas concreet informeren als u contact met ons opneemt.

Graag komen we met u tot een gepaste oplossing. Ik zie uw reactie daarom graag tegemoet.

Kelly, medewerkster Eneco

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door wiseger »

Deze methode Vink houdt in dat de meterstanden één keer in de drie jaar daadwerkelijk door de ondernemer moeten worden opgenomen. De door de consument opgegeven meterstanden worden gelijk gesteld met geschatte standen; het fysiek opnemen van de meterstand door de ondernemer dient dus (in ieder geval) één keer in de drie jaar te geschieden. Dat de berekening van de ondernemer op dit punt onjuist zou zijn is evenmin gesteld of gebleken.

Kortom, als consument kan en mag je fouten maken bij het ingewikkelde aflezen en doorgeven van de meterstand. De leverancier is verantwoordelijk om eens in de drie jaar te controleren of je het als consument allemaal wel goed het gedaan.

Wanneer de leveranciers dit tien jaar lang nalaat en dan blijkt de meterstand zodaning af te wijken dat er maar liefst 12.000,00 euro moet worden nabetaald, dan is dit zeker nalatig van leveranciers te noemen. Volgens methode Vink zou je dus maar 3.600,00 euro moeten bijbetalen (nog steeds erg veel).

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Maar wat als de leverancier dus wel bij de gebruiker langskomt met de meterstandenkaart en de gebruiker is niet thuis? Ze komen namelijk altijd gedurende kantoortijden, ik ben er dan ook niet en om een vrije dag hiervoor op te nemen vind ik ook zo wat.

Ik geef al jaren zelf mijn meterstanden door, liefst via internet want dan krijg je een schriftelijke bevestiging maar als ik het zo lees, zou iedere gebruiker ze dus eens in de drie jaar de stand moeten laten controleren?

cjstarworld
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2011 19:22

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door cjstarworld »

Eneco mdw schreef:Beste cjstarworld,
Dit is mede afhankelijk van het afgenomen product, betreft het gas, elektriciteit of warmte.
Zoals eerder vermeld betreft het alleen elektra door verkeerd aflezen van de meterstand. Maar als ik dit hieronder lees, maakt dat niet uit.
wiseger schreef:Deze methode Vink houdt in dat de meterstanden één keer in de drie jaar daadwerkelijk door de ondernemer moeten worden opgenomen. De door de consument opgegeven meterstanden worden gelijk gesteld met geschatte standen; het fysiek opnemen van de meterstand door de ondernemer dient dus (in ieder geval) één keer in de drie jaar te geschieden. Dat de berekening van de ondernemer op dit punt onjuist zou zijn is evenmin gesteld of gebleken.

Kortom, als consument kan en mag je fouten maken bij het ingewikkelde aflezen en doorgeven van de meterstand. De leverancier is verantwoordelijk om eens in de drie jaar te controleren of je het als consument allemaal wel goed het gedaan.

Wanneer de leveranciers dit tien jaar lang nalaat en dan blijkt de meterstand zodaning af te wijken dat er maar liefst 12.000,00 euro moet worden nabetaald, dan is dit zeker nalatig van leveranciers te noemen. Volgens methode Vink zou je dus maar 3.600,00 euro moeten bijbetalen (nog steeds erg veel).
Dank voor deze toelichting.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door kiz »

Eneco mdw schreef: Het hangt namelijk van een aantal zaken of we een navordering over een dergelijk lange periode bij u in rekening mogen brengen. Dit is mede afhankelijk van het afgenomen product, betreft het gas, elektriciteit of warmte.
Kelly, medewerkster Eneco
Beste Kelly, medewerkster van Eneco,

Uw stelling dat e.e.a. mede afhangt van het afgenomen product vind ik bijzonder interessant. Wellicht kunt u in het openbaar een toelichting geven waar het gaat om navorderingen van warmte?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door Shine »

lostlovey schreef:Maar wat als de leverancier dus wel bij de gebruiker langskomt met de meterstandenkaart en de gebruiker is niet thuis? Ze komen namelijk altijd gedurende kantoortijden, ik ben er dan ook niet en om een vrije dag hiervoor op te nemen vind ik ook zo wat.

Ik geef al jaren zelf mijn meterstanden door, liefst via internet want dan krijg je een schriftelijke bevestiging maar als ik het zo lees, zou iedere gebruiker ze dus eens in de drie jaar de stand moeten laten controleren?
Ook in uw geval houdt de verantwoordelijke zich dus niet aan de geldende afspraak om 1x per drie jaar de meterstanden door een meteropnemer te laten opnemen. Als u niet thuis bent mag het bedrijf er zich niet steeds vanaf maken door simpelweg een kaartje bij u achter te laten. Volgens het oordeel van de geschillencommissie (lees de verschillende uitspraken zie mijn eerder geplaatste link!) heeft het bedrijf zich dan onvoldoende ingespannen om de standen alsnog op te kunnen nemen. Denk hierbij aan 's avonds langskomen, of een afspraak maken voor opname.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door lostlovey »

@Shine, bedankt voor info. Als ik verhaal van TS zo lees, ga ik het volgend jaar hier ook maar eens laten controleren. Niet dat ik problemen verwacht, maar ben liever helemaal zeker van mijn zaak.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door wiseger »

lostlovey schreef:Maar wat als de leverancier dus wel bij de gebruiker langskomt met de meterstandenkaart en de gebruiker is niet thuis? Ze komen namelijk altijd gedurende kantoortijden, ik ben er dan ook niet en om een vrije dag hiervoor op te nemen vind ik ook zo wat.

Ik geef al jaren zelf mijn meterstanden door, liefst via internet want dan krijg je een schriftelijke bevestiging maar als ik het zo lees, zou iedere gebruiker ze dus eens in de drie jaar de stand moeten laten controleren?
Sterker nog, dat is bij de meeste netbeheerders inmiddels beleid. Ik ben onlangs door Stedin gebeld om een afspraak te maken om de meterstanden op te nemen ondanks dat ik ze al via de website had doorgegeven.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door Wubo »

Ik begrijp dat ook als je de meterstanden doorgeeft ieder jaar een opname van de meter door een persoon van het meetbedrijf iedere 3 jaar gedaan moet worden.

Deze komt dan van de netbeheerder, wanneer dit ook Eneco is, dan is deze in gebreke gebleven en dus zelf oorzaak.

peter_vd
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2011 17:34

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door peter_vd »

ik heb bij Nuon gewerkt, helaas dit soort zaken kwam ik daar ook wel eens tegen. Maar dit kunnen ze niet van je vragen.

Ik zou zeggen ga naar een jurist, en laat het uitzoeken.
De kans is groot dat je maar een klein deel moet betalen!

cjstarworld
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2011 19:22

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door cjstarworld »

peter_vd schreef:ik heb bij Nuon gewerkt, helaas dit soort zaken kwam ik daar ook wel eens tegen. Maar dit kunnen ze niet van je vragen.

Ik zou zeggen ga naar een jurist, en laat het uitzoeken.
De kans is groot dat je maar een klein deel moet betalen!
En dit gebeurt ook (heb rechtsbijstand). Zoals het er nu naar uitziet, hoef ik inderdaad maar 3 jaar te betalen.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Extreme navordering Eneco (10 jr.): rechten? kwijtschelding?

Ongelezen bericht door Athoz »

Grote klasse ;)

Ben blij dat Eneco nu eens niet de consument regelrecht kan naaien, maar zelf genaaid word.

Gesloten