Pagina 2 van 3
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 01 feb 2011 17:48
door Johan3
Bovenste (Van foto) meter 239.0kwh
Onderste (Van foto) meter 238.5kwh
Nuon meter 299.3kwh
In 5 dagen een verschil van 60kw
De afwijking is consistent, dus ik vertrouw er wel op nu!
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 03 feb 2011 23:39
door Johan3
Ik kreeg een hele nette uitleg van een heer van verispect, mijn meter van 86 is goed(staat voor dit jaar op de steekproef keuring), alleen de gereviseerde meters uit 86 van het zelfde type zijn afgekeurd.
Dus kijk op de lijsten naar het verschil tussen bouwjaar en revisie jaar.
De meters die geen revisie hebben ondergaan zijn niet afgekeurd, mogen onveranderd in het net blijven zitten en worden iedere 5 jaar opnieuw steekproefsgewijs onderzocht. Omdat het een steekproef betreft, wordt maar een beperkt aantal meters onderzocht. Op statistische basis wordt een uitspraak gedaan, waarna de meters die niet meer voldoen worden afgekeurd. De meters die wel voldoen mogen in het net blijven en worden na 5 jaar opnieuw steekproefsgewijs onderzocht. De kans dat een meter in de steekproef wordt betrokken en onderzocht is erg klein. Het overgrote deel wordt nooit onderzocht en het is dus zeer goed mogelijk dat er nooit een monteur aan huis is geweest om een controle uit te voeren. De uitspraak die over het type meter gedaan wordt is wel bindend voor de hele groep meters met dezelfde kenmerken en van hetzelfde bouwjaar.
De code zal van de lijst met afgekeurde meters verdwijnen omdat op de lijst alleen codes geplaatst zijn van meters die zich nog in het net bevinden. Volgens mijn administratie bevinden zich geen gereviseerde meters van dit type meer in het net.
Bovenstaand verhaal heeft niks met de 25% meter afwijking te maken, die blijft helaas.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 09 feb 2011 13:13
door Johan3
Totaal verschil tot nu!
Bovenste (Van foto) meter 555kwh
Onderste (Van foto) meter 559kwh
Nuon meter 701.6kwh
In 13 dagen een verschil van 145kw
De afwijking is nog steeds consistent!
Overigens heb ik een week geleden nog eens contact gehad met liander met betrekking tot de meter die in mij meterkast hangt, volgens hun is deze meter in 2001 vervangen, dit is zeker niet gebeurd.
Ik zou alleen een mail krijgen met een uitleg hierover en een uitleg over de meter die zich nu in de meterkast bevind, maar tot nu toe niks ontvangen.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 09 feb 2011 13:18
door caro77
Johan,ik kan alleen jouw berichten uit 2006 vinden dan wel reageren.Heb begrepen dat je een meter ijking heb laten doen....ik denk daar ook over na maar wil wel e.e.a zeker weten. Waarom heb je het laten doen??ik verbruik nl 8700 met mijn gezin wat erg veel is....
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 09 feb 2011 14:28
door caro77
oeps niet goed gekeken het is je registratie datum....
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 14 feb 2011 17:38
door Johan3
Stand van zaken per 1 januari 2011.
Dit overzicht bevat alleen een overzicht van afgekeurde kilowattuurmeters die nog in het net zitten.
http://www.verispect.nl/files/metrologi ... meters.pdf
Het is wel jammer dat ze geen lijst bijhouden van afgekeurde meters die niet meer in het net mogen zitten.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 14 feb 2011 17:51
door Johan3
O.a. een beschuldiging dat jij of de vorige bewoners zgn. magneetfraude gepleegd zouden hebben enz.
Deze beschuldging kom ik op internet veel tegen inderdaad.
Het vreemde vind ik dat er nergens wordt gesproken over interne slijtage van de meter,die het plaatsen van zo een externe magneet zeker mee zou brengen.
Ook lees ik dat er niet gekeken word naar het verbruik naar voorgaande jaren als iemand al 10 jaar 5000kwh per jaar verbruikt en dan ineens 6000kwh kan je toch niet roepen dat iemand met een externe magneet er tegen aan heeft gehouden om ze meter dus "langzamer" te laten lopen!?
Ik kwam nog wel dit tegen!
http://www.deombudsman.nl/energie-en-wo ... voor-klant
Overigens hebben hier wel binnen de 300 meter 4 blikseminslagen plaats gevonden in de loop van de jaren
, dat de aardlek er uit knalde, maar dat zal wel te ver weg zijn geweest!
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 18 jul 2011 14:27
door Johan3
vandaag maar eens gebeld waarom ik niks van de meterijking aanvraag hoor, ze hebben niks ontvangen.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 04 aug 2011 09:55
door Johan3
Gisteren nog maar eens gebeld of het nu wel binnen was gekomen.
Antwoord was:
Het was een aantal keren binnen gekomen maar er stond bij vermeld:
Afzender onbekend Email adres!
Let wel!
Receptioniste zag wel het Email adres, en het waren volledig ingevulde aanvraag formulieren met naam adres en telefoon nummer !!!!
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 05 aug 2011 10:00
door Johan3
Dus we vinden de aanvraagformelieren!
Sturen ze een mail met met een aanvraagformulier om in te vullen!!!!!!!
U ontvangt van ons zoals afgesproken een aanvraagformulier voor een meterijking. Als u twijfelt aan een juiste registratie van de elektriciteitsmeter, kunt u de meter laten onderzoeken. Wij willen u er graag op wijzen dat het zelden voorkomt dat een meter een technisch defect heeft. In vrijwel alle gevallen is een verandering in het verbruiksgedrag de oorzaak van een hoger verbruik.
Wie voert de meterijking uit?
In de meeste gevallen zal Liander de meterijking uitvoeren. Alleen wanneer u bewust hebt gekozen voor de levering van de meetdienst door een ander dan Liander, bijvoorbeeld in combinatie met een overeenkomst met uw leverancier, dan is de meter in uw meterkast niet van Liander. In dat bijzondere geval wordt de meterijking uitgevoerd op aanvraag bij dat andere meetbedrijf. Wij geven een bij ons ingezonden verzoek door aan uw meetbedrijf.
Wat kunnen de gevolgen van de meterijking zijn?
Blijkt uit het onderzoek dat de meter inderdaad een afwijking vertoont en dat deze groter is dan toegestaan, dan zijn de kosten van het onderzoek en de vervanging van de meter voor rekening van Liander. In dat geval berekenen wij het energieverbruik opnieuw. Wij baseren ons op de uitkomsten van het onderzoek en de periode waarin de meter onjuist heeft gefunctioneerd. Dit opnieuw vastgestelde verbruik geven wij door aan uw energieleverancier.
Als uit het onderzoek blijkt dat er geen afwijking is, of deze niet groter is dan toegestaan, dan brengen wij de kosten van het onderzoek aan u in rekening.
Aanvraagformulier invullen
Indien u besluit om de ijking te laten uitvoeren, kunt u het bijgevoegde aanvraagformulier uitprinten, invullen en ondertekenen en terugsturen naar het volgende retouradres:
Liander N.V.
Klantenservice Kleinverbruik
PAC: 2RA5530
Antwoordnummer 4534
6920 ZX Duiven
Zodra wij het volledig ingevulde en ondertekende formulier hebben ontvangen, nemen wij binnen 10 werkdagen contact met u op voor het maken van een afspraak.
Heeft u nog vragen?
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nog vragen heeft, zijn wij u graag van dienst. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 0900 263 26 30 (€ 0,10 per minuut), van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. U kunt ons ook een e-mail sturen via de contactpagina van onze website
www.liander.nl. Tevens vindt u hier meer informatie over Liander.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.,
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 06 aug 2011 13:27
door Johan3
vandaag maar eens gebeld waarom ik niks van de meterijking aanvraag hoor, ze hebben niks ontvangen.
20 juli een nieuwe aanvraag gestuurd, deze aanvraag van 20 juli is toch nog bij ze boven water gekomen, de meneer van de klantenservice gaf netjes namens liander zijn excuses.
De 20 juli aanvraag is alsnog in behandeling genomen, ze zullen contact met me op nemen.
Overigens ben ik nu al vanaf eind april bezig, volgens de site komt er een verrekening over de laatste 24 maanden, het zoekraken zou me nu dus al 3 maanden gekost hebben.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 30 sep 2011 10:45
door Johan3
Liander is opgelost, meter week af.
Nu nuon
Eerst zou het binnen zijn voor oktober, nu krijg ik door dat het 4 maanden moet duren!
Ik ben dus totaal al vanaf januari bezig, de afwijking klopt precies met al onze oude meterstanden.
Wat is een goede energie leverancier, hoeft niet de goedkoopste te zijn maar wel snel reageren en zonder gezeik?
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 01 okt 2011 02:03
door Shine
Liander zal een herberekening moeten doen van verbruik en dat vervolgens moeten communiceren naar de leverancier. De leverancier kan en zal dan in staat zijn om uw factu(u)r(en) opnieuw te maken.
De leverancier is dus afhankelijk van de snelheid waarmee de netbeheerder haar bevindingen naar de leverancier communiceert. Het kan best zijn dat de netbeheerder naar u de uitslag heeft gecommuniceerd, maar dat het bij de leverancier nog niet bekend is. En dat de leverancier ook nog niet een meterstanden herberekening van de netbeheerder heeft ontvangen. Zonder die gegevens kan en mag de leverancier geen 'actie' ondernemen.
Blijkt uit het onderzoek dat de meter inderdaad een afwijking vertoont en dat deze groter is dan toegestaan, dan zijn de kosten van het onderzoek en de vervanging van de meter voor rekening van Liander. In dat geval berekenen wij het energieverbruik opnieuw. Wij baseren ons op de uitkomsten van het onderzoek en de periode waarin de meter onjuist heeft gefunctioneerd. Dit opnieuw vastgestelde verbruik geven wij door aan uw energieleverancier.
U kreeg te verstaan dat het nog wel 4 maanden gaat duren. Wie vertelde u dit en wat was de reden waarom het nog wel 4 maanden zou gaan duren?
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 01 okt 2011 11:53
door Johan3
Liander heeft de procentuele afwijking van de meter doorgegeven aan nuon, ontvangst hiervan is ook bevestigd door nuon dat er een correctie gaat plaatsvinden.
de eerste dame aan de lijn zegde mij toe dat het voor eind september rond moest zijn, en de tweede van gisteren deelde mij mede dat eerst 4 maanden nieuwe meterstanden binnen moest zijn om een berekening te kunnen maken.
Ik vind dat als je 10 jaar ongeveer op het zelfde verbruik zit en de laatste 3 jaar het sterk van afwijkt, dat je daar dan maar een berekening op aflaat.
Ik ben inmiddels al 9 maanden bezig, het is een zware bevalling in ieder geval.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 02 okt 2011 10:57
door Shine
Opmerkelijk!
Heb je bij Nuon aangegeven dat jij zelf er een tussenmeter had geplaats en je een consistente afwijking hebt gemeten? Getuige ook de foto's (die duidelijk zijn en niets aan fantasie overlaten!) die je alhier hebt geplaatst en die een ruime periode bestrijken. Je hebt potjandorie regelrechte keiharde en overduidelijke bewijslast in handen. Welbeschouwd is de afwijking dus bekend en zou men a.d.h. daarvan een herberekening moeten kunnen doen. Je kunt het Nuon op een presenteerblaadje aanreiken.
Daar komt bij dat Liander naar Nuon de procentuele afwijking heeft doorgegeven. Aan de hand van die percentages dient Nuon gewoon een herberekening te doen. Niets meer of minder. En dat hoeft geen 4 maanden te duren.
De opmerking van Nuon: eerst 4 maanden nieuwe meterstanden binnen moest zijn om een berekening te kunnen maken. werkelijk kant noch wal slaan. Immers, de % afwijking IS BEKEND! En daar valt geen speld tussen te krijgen. Hiermee moet Nuon prima uit de voeten kunnen.
Ik zou maar snel een ferme klacht indienen bij Nuon en dat deze kwestie z.s.m herberkend en daarmee opgelost moet worden. Niks 4 maanden met een l*l smoes.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 03 okt 2011 08:38
door Vattenfall Webcare
Beste Johan,
Het is duidelijk dat u niet op de hoogte bent gebracht waarom de vastgestelde afwijking niet wordt gebruikt voor de herberekening. Ik zoek dit graag voor u uit.
Kunt u mij hiervoor via PB uw postcode en huisnummer of klantnummer kunnen geven.
Ik hoor graag van uw.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 03 okt 2011 09:51
door Johan3
Het is duidelijk dat u niet op de hoogte bent gebracht waarom de vastgestelde afwijking niet wordt gebruikt voor de herberekening. Ik zoek dit graag voor u uit.
Ik heb het over de vastgestelde afwijking ten opzichte van mijn oude verbruik, dat is behoorlijk duidelijk, duidelijker dan een verbruik over 4 maanden.
Zomer en winter kan bij ons wel eens 500kwh verschil geven per maand, dus daar kan je niks mee.
Maar waarom wordt de vastgestelde afwijking niet gebruikt?
Ik denk dat dat voor de algemene info hier wel makkelijk is.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 03 okt 2011 11:49
door Vattenfall Webcare
Beste Johan,
Zoals in de PB aangegeven, heb ik de betreffende afdeling om uitleg gevraagd. Zodra ik antwoord krijg, laat ik het weten.
Linda
Nuon Webcare
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 17 nov 2011 23:01
door Johan3
Vandaag netjes volgens afspraak door nuon gebeld en de meterstanden doorgeven, zat nu op 2100 kwh voor 3 maanden, dat zou 8400 kwh per jaar zijn.
Over de laatste 2 jaar zaten we gemiddeld op 11.000kwh
Zou een verschil van 2600 kwh per jaar zijn.
Ik denk dat ik op jaarbasis toch weer onder de 7000 kwh uur ga komen, zoals voor dat de stijging begon in 2009.
Ben toch wel benieuwd hoe de berekening gemaakt gaat worden:
- Meterstand van afgelopen 3 maanden.
- Geconstateerde procentuele afwijking meter.
- Gemiddeld verbruik toen deze redelijk consistent was tot 2009.
- Een combinatie van die punten.
Binnen 14 dagen hoor ik hoeveel het is.
Overigens nemen ze wel 24 maanden terug vanaf de eerste melding , in mijn geval dus bijna een jaar langer.
Re: Nuon meterijking, is deze correctie berekening reëel?
Geplaatst: 25 nov 2011 19:43
door Johan3
Nou hij is binnen!
8988kwh per jaar, kan iemand mij vertellen waar dit vandaan komt?
8400kwh is geen 8988kwh.
Procentueel klopt het ook niet.
Het komt ook niet overeen met het verbruik uit het verleden.
voor het gemak zijn ze ook maar even vergeten dat ze toegezegd hadden dat het gecorrigeerd zou worden van af dat ik gemeld heb dat de meter niet klopt.
Ik denk dat dit een lange weg gaat worden.
Jammer!
Of kan hier iemand uitleggen hoe het zit?