racefietser schreef:Bij de plaatselijke politie heb ik informatie ingewonnen. Zij kennen het betreffende fietspad uiteraard goed.
Zij geven wandelaars het advies om verlichting en/of reflecterende kleding te dragen en adviseren om in hun gemeente op de buitenwegen en de fietspaden aan de linkerkant van de weg te lopen.
Juist, dus geen wettelijke basis.
Een advies is heel iets anders dan een wettelijke bepaling.
Accepteer nou toch eens, dat de voetganger geen blaam treft en dat zij geen enkele wet heeft overtreden, ook al doet u nog zo uw best om dat gegeven te negeren.
racefietser schreef:Dan kun je daar op anticiperen door eventueel in berm te gaan lopen.
Dus mevrouw moet maar anticiperen en u niet?
U rijdt erg snel en ziet haar over het hoofd.
U anticipeert niet vooruit dat er meerdere weggebruikers zijn en dat u dus goed moet uitkijken, maar mevrouw moet maar in de berm gaan lopen, terwijl er geen wettelijke basis voor is?
Kom nou!
racefietser schreef:Bij de politie heb ik ook inschatting gegeven van mijn snelheid (25-30 km/uur) en dat ik goede verlichting heb. Nogmaals niet zomaar een klein lampje, maar speciale verlichting omdat ik fiets-forens ben en wel vaker in het donker fiets.
Dan blijft het merkwaardig dat u de voetganger niet heeft gezien.
Zij zal niet als een ninja over het pad hebben geslopen, maar gewoon hebben gelopen.
racefietser schreef:Dit heb ik op papier gezet en aan zowel de verzekering en politie toegstuurd.
De verzekeringsmaatschappij neemt niet de moeite om contact op te nemen met de politie. De betreffende agent was daartoe bereid.
Sinds wanneer is een verzekeringsmaatschappij verplicht om een politieagent naar zijn adviezen aan de burger en zijn mening over uw snelheid te vragen?
racefietser schreef:De politie gaf niet zo stellig aan dat ik fout was, zoals enkelen in dit forum aangeven. Maar geven aan dat de wandelaar zich tegen het advies van de politie heeft gedragen en hebben mij in dit gesprek geen verwijt gegeven over mijn snelheid. De mening uit ervaring van de politie was dat de wandelaar zich het overige verkeer heel moeilijk maakte om waargenomen te worden. Door geen preventiemiddelen te gebruiken.
U vervalt in herhaling en dus ik ook: mevrouw heeft geen wet overtreden!!!
Advies van de politie is niet bindend!!!
Juridisch gezien valt mevrouw niets te verwijten!!!
U rijdt erg snel (hoe je het ook went of keert, 30 km p/u op een onverlicht fietspad wat ook door anderen wordt gebruikt is erg snel), zo snel zelfs dat u met geen mogenlijkheid iemand/iets kan ontwijken mocht deze voor u opduiken.
Dat is nu gebeurd.
Wees een grote vent en betaal mevrouw haar bril.
En nog een opmerking, u heeft ook niet PREFENTIEF langzamer gereden.
Waarom mevrouw aanwrijven dat zij niet vooruit anticipeert door in de berm te gaan lopen en dat zij preventief reflectoren heeft gebruikt, terwijl u ook niet vooruit anticipeert en prefentief veilig rijdt?
U kunt het niet beide hebben.
Dus óf u kunt mevrouw niets verwijten, óf u moet ook de hand in eigen boezem steken.
Daar ontbreekt het enorm aan bij u.