LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extra betaling vliegtuigstoelen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door sprookje »

Toen ik nog getrouwd was had ik er ook geen moeite mee om niet naast elkaar te zitten

Ja kijk dat is niet normaal,daarom zal je ook niet meer getrouwd zijn.
Ik en mijn man zitten heel graag naast elkaar,wij zien elkaar dan ook graag.
En wij willen ook op vakantie bij elkaar zijn,samen met de kinderen

huls40
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2011 12:07

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door huls40 »

vliegen met arke fly is ronduit belachelijk....
dure vakantie geboekt naar mexico....(2000 euro pp)en vliegen met arke...

vlucht is met 1 overstap 2,5 uur vtv inchecken,is al met al een reistijd van ongeveer 15 uur(zonder vertraging)....

en dan nog bij moeten betalen voor.....
1.....raamstoel???
2.....naast elkaar te kunnen zitten....????
3......een maaltijd.....????
4.....een drankje.....????(waarvoor ze je kunnen laten betalen wat ze maar willen aangezien het niet toegestaan je eigen drinken door de beveiliging mee te nemen....

ronduit een grote farce om de prijzen mooier te laten lijken dan dat ze zijn....

als ervaren reiziger wordt het er zo verre van prettiger op en kan me dan ook steeds beter voorstellen waarom de meeste mensen tegenwoordig met zulke zure gezichten in een vliegtuig zitten....

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door sprookje »

Ik begrijp je vraagtekens hoor,

NEE je moet niet betalen om aan 't raampje te zitten.
NEE je moet niet betalen om naast elkaar te zitten als je dat wilt.
Natuurlijk moet je voor een maaltijd en een drankje betalen,als je ergens gaat eten is dat toch ook niet gratis.Trouwens je kan je eigen broodjes meenemen als dat zo erg is om eten te betalen.En 2 euro voor een drankje is echt niet overdreven duur.

U kan ook gewoon thuisblijven dan kost het niets!!

Choco2009
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 okt 2010 08:28

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door Choco2009 »

@sprookje
Op een lange vlucht mag je toch wel verwachten, dat het eten en drinken gewoon inclusive is!
Ik ben geen fan van Arkefly maar dadelijk als Martinair stopt, heb je alleen nog maar naar sommige bestemmingen Arkefly. Dus zou het wel nog erger gaan worden.
Gelukkig vliegt KLM wel nog naar Curacoa, Aruba en Bonaire.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Op verre bestemmingen krijgt men bij Arkefly 1 maaltijd en drankje gratis.

Overstappen en tussenstoppen kan men van te voren uitzoeken en dan of een andere bestemming kiezen of een andere dag van vliegen.
Bovendien moet je niet extra betalen voor de stoel waar men wil zitten maar is het een keuze.

Neckermann bijvoorbeeld vliegt momenteel veel met Martinair naar het caraïbisch gebied. Zij zijn nog in onderhandeling over wie die vluchten gaan uitvoeren als Martinair ermee stopt. Mogelijk neemt KLM deze over, mogelijk wordt het Arkefly. Men kan er ook nog voor kiezen om uit te wijken naar Duitsland of België en kan men vliegen met Condor, AirBerlin of Jetairfly.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Voorbeeld BA (British Airways)

Voor 2009 (2010 niet gevlogen) kon je nog 24uur van te voren bij on-line inboeken gratis je stoelnummer vastleggen.
Je moest er dan wel als de bliksem bij zijn .. want ook anderen lagen op de loer ;)

Nu hebben de maatschappijen dus iets gevonden om wat meer Cash te verkrijgen.
Ze bieden deze service dus nu al aan direct na boeking.

Ook hier natuurlijk wie het eerst komt het eerst maalt ... de eerste keuze heeft.
Handig voor als je ver van te voren al je vakantie (reisbestemming) weet en wilt boeken. Als je kort van te voren boekt (of je stoelen wilt regelen) dan heb je niet zo vreselijk veel keuze meer.

Wat mij toch een beetje dwars zit ... je hebt betaald voor die stoelreservering maar of je hem ook daadwerkelijk zult krijgen ... da's ff afwachten dus.
Waarschijnlijk wel ... maar je weet nooit.
Tegenwoordig kun je bij veel vliegmijen op basis van een plattegrondje van het vliegtuig je specifieke plaats kiezen (tegen betaling), rij x stoel y. Let op: dit biedt geen 100% garantie.
BA Euro traveler
Binnen de EU € 12,-
Buiten de EU € 25,- per vlucht / per stoel

In hogere klassen (heb ik in een ander onderwerp gelezen) schijnt dit hoger te zijn.
Vreemd toch ... de een betaald meer voor dezelfde service; namelijk het vastleggen/reserveren van een bepaalde stoel dan een ander. En ze (de vliegmaatschappijen) hebben hiervoor een computer waarop de klant dit allemaal zelf zit te doen! Je hebt er dus geen 'duurdere' typmiep voor nodig ;)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ook hier natuurlijk wie het eerst komt het eerst maalt ... de eerste keuze heeft.
Handig voor als je ver van te voren al je vakantie (reisbestemming) weet en wilt boeken. Als je kort van te voren boekt (of je stoelen wilt regelen) dan heb je niet zo vreselijk veel keuze meer.
Een kleine nuancering op bovenstaande:
Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen is het zo dat iedereen pas vanaf (bijvoorbeeld) 3 weken voor vertrek de specifieke stoel kunt kiezen voor je vlucht. Dit geldt dus ook voor mensen die al een half jaar in het vooruit de reis hebben geboekt. Dus iedereen die voor 3 weken voor vertrek boekt, heeft gelijke kansen (zoals bij arkefly). Sommige hotels/bestemmingen zijn bovendien goedkoper als je ruim op tijd boekt met de maximale vroegboekkorting, aangezien de discussie ging over bijbetaling van een klein bedragje voor de specifieke stoel :wink:
Wat mij toch een beetje dwars zit ... je hebt betaald voor die stoelreservering maar of je hem ook daadwerkelijk zult krijgen ... da's ff afwachten dus.
Waarschijnlijk wel ... maar je weet nooit.
In de meeste gevallen zul je de gekozen stoel wel krijgen. Echter (het kleine lettertjes verhaal) het is de purser van de betreffende vlucht die verantwoordelijk is voor de uiteindelijke plaats waar iedereen zit. Het kan dus voorkomen dat je ondanks de stoelkeuze op een andere - door de purser aan te wijzen plaats - moet plaatsnemen. Hier zal meestal een specifieke reden voor zijn. Bijvoorbeeld je hebt een stoel gekozen op de eerste rij en er zijn mindervalide passagiers die daar om dringende redenen moeten zitten. Zoals de meeste luchtvaartmijen op de website vermelden, krijg je het extra betaalde geld terug mits dit buiten je eigen schuld ligt.

Wanneer is het wel je eigen schuld? Bijvoorbeeld de stoelen bij de nooduitgang. Deze zijn doorgaans speciaal gemarkeerd met een afwijkende kleur. De stoelen zijn populair omdat ze meer beenruimte hebben. Maar pas op: in de voorwaarden van de meeste luchtvaartmijen staat dat deze stoelen om logische veiligheidsredenen niet gereserveerd mogen worden door mensen die mindervalide zijn, in/met een rolstoel reizen, reizen met een baby, jonger zijn dan 16, reizen met een huisdier in de cabine, zwanger zijn, zwaarlijvig zijn of geen Nederlands of Engels spreken. Ik zou zeggen bij twijfel, niet deze stoel reserveren. Doe je dit toch en wordt de stoel geweigerd, krijgt men geen compensatie. Dit vind ik ook logisch; het is een kwestie van lezen van de voorwaarden.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Sommige hotels/bestemmingen zijn bovendien goedkoper als je ruim op tijd boekt met de maximale vroegboekkorting, aangezien de discussie ging over bijbetaling van een klein bedragje voor de specifieke stoel
Ik val ook niet over die 25euro (of 12euro voor een EUvlucht) maar voor de vliegmaatschappij vormt dit een leuke bron van extra inkomsten.
Vliegtickets zijn in veel gevallen nog even 'goedkoop' als 10 jaar terug.
Ook hun kosten zullen in die tijd wel gestegen zijn. Als het niet uit de lengte kan komen dan maar uit de breedte. En daar hoor je mij niet over klagen.

Ik vind het wel lekker dat ik dit nu een 'langere' tijd van te voren al kan regelen.
Als ik naar de USA of Canada vlieg dan doe ik dit sinds jaar en dag met BA.
(KLM ben ik op afgeknapt so to say .... 8 maanden van te voren geboekt/betaald en zogenaamd overboekt = afwachten of je wel met de vlucht meekunt!!! )

Over BA ben ik zeer tevreden. Als ook de overstap op London Heathrow terminal 5, perfect dus!

Dat je nu voor een (vroegtijdige) stoelreservering moet betalen, daar kwam ik dus dit jaar achter. Opnieuw ik vind dit geen ramp. Maar het is een service die ze m.i. eigenlijk al gratis verleenden ... het kost hen verder ook geen extra geld.
Jij en hun computer regelen immers de boel zelf. Misschien is het programma ietswat aangepast om dit al eerder (in tijd) voor de vlucht te kunnen doen ipv de 24 uur van te voren zoals het in 2009 nog was.

Ik begrijp dat ook zij naar nieuwe bronnen van inkomsten hebben gezocht, zoals ik het dus zie. Net zoals je in de trein naar Engeland ook geen gratis lunch meer krijgt (da's overigens al jaren zo ... maar dat kwam ook omdat de grote vervoerders meer korting wilden -goederenvervoer dus, hoe het in de passagierstrein is geregeld weet ik niet-)
Op korte vluchten krijg je sinds jaar en dag ook niets meer te eten, 'vroeger' was dat nog wel zo. Ook een kostenbesparing van de Airline dus = ook hier als het niet uit de lengte kan komen dan maar uit de breedte.

Eigenlijk is dit een beetje te vergelijken met de voedingsindustrie ... de prijs blijft hetzelfde maar de inhoud wordt ietjes minder ;)

*kortom ik denk dat we het metelkaar eens zijn ... al ben ik zelf nogal langdradig van stof*

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

UrbanSolitude schreef:
*kortom ik denk dat we het metelkaar eens zijn ... al ben ik zelf nogal langdradig van stof*[/size]
Klopt helemaal.... dat kan ik ook goed :lol:

Oh, zei ook niet dat jij persoonlijk er een probleem van maakt van het extra betalen. Dit topic is aangemaakt door mensen die er wel een probleem van maken. In dit licht zouden de opmerkingen geplaatst moeten worden.

Overigens regel je het in principe wel zelf met de computer en het systeem van luchtvaartmij maar de functionaliteit op de website moet wel gebouwd en onderhouden worden.. kost ook geld.'

De hele situatie komt voort uit het feit dat mensen zo goedkoop mogelijk willen vliegen en vaak alleen prijzen van tickets/vakanties vergelijken waardoor ze deze services allemaal betaald moeten gaan doen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

misschien heel stom hoor...
ik wil graag altijd naast mijn man zitten,ondanks dat ik absoluut geen angst heb voor vliegen.....maar stel dat we gaan...dan zit ik naast mijn man en dat zou ik toch wel graag willen...
als we omhoog gaan hou ik altijd zijn hand vast...ja stom he,misschien??
maar dat is mijn idee erachter....

tot nu toe hebben we altijd naast elkaar gezeten...zonder betalen...maar vroeg op het vliegveld zijn.
en als ik moet betalen dan doe ik dat...maar dat is ieder zijn keuze.

jullie zullen me wel een muts vinden,maar ik denk toch dat er mensen nu ook gaan denken,ja ik ozu ook wel graag bij mijn kids of man willen zitten of allebei...
je gaat natuurlijk niet vanuit dat er wat gebeurd...maar ..ik heb veel gevlogen nooit wat gehad hoor,op flink schudden na....ongveer 6 uur :oops: maar dat is niks...dus waarom ,nou gewoon het idee?gaan we dan gaan we samen...

he als je het zo leest klinkt het wel zoetsappig he...hihiihihihi

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Rozemarijntje, ik vind je geen muts hierdoor :)
Ik wil ook veel liever naast mijn man zitten om allerlei redenen en wij hebben ook al veel gevlogen. En als men mij dan een muts vindt, jammer dan.

Overigens zullen veruit de meeste luchtvaartmaatschappijen mensen die samen reizen zoveel mogelijk naast elkaar of erg dicht bij elkaar in de buurt zetten. Dit om onnodig extra gewandel van allerlei mensen in de cabine te beperken omdat dit teveel overlast zou opleveren voor cabinepersoneel en medepassagiers.

iljaeline
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2011 20:50

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door iljaeline »

Ik liep vanavond tegen hetzelfde gegeven aan. Ik ben van mening dat 'bij elkaar zitten' geen gezeur hoeft te zijn. Het lijkt me niet meer dan normaal dat ouders bij hun (kleinere) kinderen willen zitten. Voor een vlucht van 8 uren is dit uiterst noodzakelijk lijkt me.

En het misleidende van Arke Fly is dat, naast het feit dat wij al extra betaalden voor 'comfort' klasse, nu ook nog extra dienen te betalen voor stoelreserveringen. Maar dat is nog niet alles; als je stoelreserveringen wilt doen via internet dan MOET je ook online inchecken. De kosten van online inchecken zijn ook nog eens 11 euro per persoon. Terwijl deze optie juist kostenbesparend voor Arke Fly is.

Een gezin met kinderen wordt met de stoelreserveringen en online reservering onnodig met kosten geconfronteerd die nogal kunnen oplopen op deze manier. Veel mensen kijken naar 'de totale kosten' die je vindt op internet en maken hun keuze voor een vlucht adhv het bedrag dat je ziet op internet. Er waren in ons geval ook andere vluchten die 100 euro duurder waren. Wij kozen natuurlijk voor 'de goedkoopste'. Maar waren we op de hoogte van deze extra kosten, dan hadden we niet voor Arke Fly gekozen. Ik vind het dus misleidend.

En wat betreft de marktontwikkelingen en dat dit soort kosten voor service steeds vaker worden doorbelast aan de klant; dat verwacht ik inderdaad van een low-cost vliegmaatschappij! Maar niet van Arke omdat zij zich anders profileert!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja sommige heffingen zijn te absurd voor woorden,maar ze willen overal geld uit halen he...
en we kunnen ons lol op want per 1 april volgend jaar komt er nog een speciale reistax bij...weet niet wat het precies inhoud..maar de kosten waren niet al te hoog...maar het gaat om weer wat erbij....hoever gaan we..

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door sprookje »

Hier moet ik nog even op reageren,hoezo extra reistaks nog niets van gehoord.Kun je dit even uitleggen ?
Ik woon wel in Belgie dus mischien dat ik daarom van niets weet. :lol:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sprookje kan het zo gauw niet vinden,
maar ze kwamen er volgende maand mee,dat reisburo;s weer een heffing of een tax weet ik het hoe ze het noemde mochten vragen.
idd misschien belgie niet!!!

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door sprookje »

rozemarijntje bedankt voor je antwoord,hoewel ik in Belgie woon boek ik toch altijd in Nederland.Ik had er nog niets van gehoor.
En zo bedenken ze altijd wel iets. :?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik bedoelde dus ze kwamen er vorige maand mee..
het schijnt niet gek veel te zijn...
ze hadden een rekensom als je met 2 volwassen gaat en 2 kids en je bent 4000 euro kwit,komt er 100 euro bij...
nou ja toch weer 100 euro!! maar wie weet veranderd het nog,moeten de reisburo's goed doen die hebben het al moeilijk....dus??

is belgie niet goedkoper kwa vakantie?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Heb ook zoiets gehoord als rozemarijntje zegt, althans daar staat me iets van bij. Maarja dat is even zo'n klok en klepel verhaal en weet even niet precies hoe het zit.
rozemarijntje schreef:is belgie niet goedkoper kwa vakantie?
Dat ligt er maar net aan, lang niet altijd in ieder geval. Soms is het in Nederland stukken goedkoper. Heb wel een voorbeeldje. We zaten vorig jaar 2 weken in een luxe resort in het caraïbisch gebied. Hebben daar een Belgisch stel ontmoet en deze waren voor een 12-daagse reis een stukje duurder uit dan wij voor een 16 daagse. En het lag niet aan het verschil van kamer ofzo.

Dit jaar hebben ze mede op advies van ons ook in NL geïnformeerd voor hun vakantie.. onder het motto van je kunt altijd informeren en vergelijken dan maar weer verder zien... en wat bleek zelfde reis ruim 1000 euro goedkoper. Da's toch wel veel.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door sprookje »

is belgie niet goedkoper kwa vakantie?

Ja net zoals emmy al aangaf is het natuurlijk altijd het beste om eerst beide te vergelijken maar vaak komt voor ons Nederland een stuk goedkoper uit.
Vooral in de paasvakantie maar natuurlijk is vaak Belgie goedkoper in de herfstvakantie.
We kunnen er ons voodeel maar mee doen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: extra betaling vliegtuigstoelen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

zo dat het zoveel kan schelen he,niet normaal toch?
nou ja ander land,andere deals enz..enz enz enz...je snapt het wel..
dan is voor jou sprookje idd makkelijk om het te vergelijk als je toch vlakbij de grens wootn,althans denk ik??

slim ook om zo te vergelijken

Gesloten