LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lenen voor je ouders?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

buckleup schreef:Waarom betalen zijn ouders niet mee aan de aflossing?
Je schrijft immers dat ze werken, dus ik neem aan dat ze wel wat kunnen meebetalen....

Dat hebben jullie toch wel een keer besproken met die ouders.
Of is hij zo'n zak hooi die elk conflict met zijn ouders wil vermijden?
Ze betalen niet mee omdat zij vinden dat ze geen geld hebben.

Hij heeft een keer met zijn vader erover gepraat (zegt hij)
en die zou vorig jaar meer geld hebben en dus mee aflossen maar daar is natuurlijk
nog niks van gekomen.
Nu zegt hij dat ze dus niks hebben. Maar ze kunnen wel van alles kopen, roken en elke dag in de kroeg zitten.
Emmy75 schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe zijn ouders in die financiële problemen zijn gekomen maar als het een geval is van niet met geld om kunnen gaan, zul je waarschijnlijk met die financiële zorgen geconfronteerd blijven zolang ze leven en zullen ze vaker aankloppen voor hulp en geld.
Dat weet ik ook niet precies maar in iedergeval zijn het schulden geweest en inderdaad volgens mij kunnen ze niet met geld omgaan.
Dat blijkt wel uit heel het verhaal lijkt mij.
Verder krijgen ze nu geen cent. We kunnen zelf net rond komen en betalen al zat voor hun.
Emmy75 schreef:Ze hadden ook best wat mogen meebetalen toen ze 2 jaar bij jullie in huis hebben gewoond. Het is toch vreemd dat je zelf dan op zolder moet gaan wonen. Ik heb de indruk dat jullie nog aan het begin van je leven staat en dan al 2 gezinnen moeten onderhouden is heel zwaar. Het is de tijd van toekomstplannen maken, eens lekker op vakantie gaan en genieten. Jullie beginnen nu al met een financiële achterstand en dat is heel moeilijk inhalen. Met die financiële achterstand bedoel ik de situatie die je nu omschrijft je bent al blij als de maand ook om is tegen de tijd dat het geld op is.
Wat gebeurt er als jullie eens een tegenslag krijgen? Of er gaan een paar apparaten vlak na elkaar kapot enz.
Het enige wat zij kochten waren boodschappen (voor hunzelf).
Maar goed hun woonkamer stond erin, hun hadden een slaapkamers en mijn vriend de zolder.
Toen ik erbij kwam hebben we dus op zolder gewoond.

En die financiele achterstand, daar ben ik dus ontzettend boos over.
Dat zij gewoon de toekomst van hun kind verworpen hebben.

Als wij een tegenslag krijgen springen mijn ouders bij gelukkig, die kunnen het wel.
Maar goed die hebben geen zin om ons elke maand te sponseren natuurlijk.
Dan zou mijn moeder, zijn vaders lening afbetalen. Ik begrijp dat zij dat niet wilt.
Voor mijn verjaardag hebben we bv. een weekend weg gekregen, zo heeft ze toch het gevoel dat het geld goed besteed is.
Emmy75 schreef:Bijkomend nadeel als ze onverhoopt komen te overlijden, kun je de lening blijven betalen.
Daar ben ik inderdaad bang voor, zijn beiden de 60 gepasseerd.

Leo The Emperor schreef:Dit klinkt al slecht, en er zal wel een heel verhaal van huurachterstanden o.i.d achter zitten.
Nee schulden en dan krijg je een executieverkoop.
Leo The Emperor schreef:Ik kan alleen zeggen dat als ik in de situatie verkeerde ik tegen mijn partner zou zeggen dat er gewoon elke maand door de schoonouders aflossing betaald moet worden. Het is aan hem om dit met zijn ouders te bespreken.

Mocht dat niet lukken dan zou ik de relatie beeindigen. Er is immers voor jullie dan geen gezonde toekomst, en de leuke dingen kun je nu even wel vergeten.

Je partner moet ook onvoorwwardelijk voor jou kiezen anders is hij het niet waard.

Sic, klinkt allemaal wel koud en kil, maar je kunt beter een korte hevige pijn hebben dan 12 jaar lang gezeur.
Hij gaat dus niet bij zijn ouders aankloppen, daar hebben we elke keer ruzie over.
Maar het raakt me nog het meest dat hij nog steeds niet ziet wat voor ellende dit is.
Anders zou hij niet zeggen dat het weer zou doen.

Ik vind het lastig dat ik het hem niet duidelijk kan maken dat het niet 'normaal' is.
Hij zegt altijd dat ik het nog wel leer. Want ja hij is ouder en dus wijzer.
Het is natuurlijk moeilijk te weten dat hij niet onvoorwaardelijk voor mij kiest.
Aan de andere kant is het moeilijk om te gaan omdat ik hoop dat hij het licht ziet, dat het niet 'normaal' is.
evdbeek99 schreef:Ik heb zelf kinderen en ik wil ze de beste start geven. Nu hebben zijn ouders hem een erg slechte start gegeven en hem opgezadeld met hun probleem. In mijn ogen onbegrijpelijk.
Dat is precies wat ik bedoel.
Je hoort je kinderen toch een goede start te geven?
Ik vind het ook onbegrijpelijk maar ja dat krijg ik hem niet wijs.
Laatst gewijzigd door Femmiej op 20 mar 2011 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Ik ben in ieder geval niet gek geloof ik :lol:

Geloof dat men het wel eens met mij is.

Ouders horen hun kinderen niet met dit soort problemen op te zadelen,
maar hun kinderen er juist voor behoeden!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Femmiej,

Je bent zeker niet gek.

Ik begrijp wel dat hij een morele verplichting voelt, maar dat hij ouder en dus wijzer is raakt kant noch wal. Ik zou eerder zeggen dat je vriend een jongetje is (zoals eerder gesteld door iemand) en dat hij eens een ruggegraat moet kweken om zijn ouders aan te spreken. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze niet met geld kunnen omgaan en dat het een bodemloze put is. In dat geval zou ik zeggen: als je kunt rekenen, reken er dan maar niet op dat zij er nog veel aan gaan betalen aan die schuld.

Het is toch te gek voor woorden dat je vriend bang is zijn ouders aan te spreken vanwege mogelijke ruzie. Hem wordt een schuldgevoel aangepraat en de morele instelling van de ouders is echt waardeloos te noemen.

Oja ga zeker niet voor hem de kastanjes uit het vuur halen, dan ben je op termijn zelf alleen maar de gebeten hond.

Heel begrijpelijk dat je ouders je willen sponsoren met dit soort cadeau's in natura. btw wat vinden je ouders eigenlijk van de situatie? De mijne zouden zeggen niet aan beginnen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het ook wel wat te ver gaan om te zeggen dat hij geen ruggengraat heeft omdat hij zijn ouders niet zo 'hard' aanpakt. Het zijn immers wel je ouders, niet zomaar mensen. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het extra lastig is om ze er op aan te spreken.

Maar hij zou wel in kunnen zien dat het niet de juiste manier is, en dat zijn ouders zo alleen maar steeds verder in de schulden komen te zitten. Dat hij het idee heeft dat dit 'normaal' is, voor 'oude en wijze' mensen, dat baart mij wel zorgen. Het is natuurlijk van een afstand speculeren (wij kennen hem niet), maar het lijkt er op dat hij dan zelf ook die houding heeft (of krijgt), dat je geld kunt blijven uitgeven zolang je maar geld kunt lenen. Dan kan hij waarschijnlijk ook niet echt sparen? Niet alleen vanwege de hoogte van jullie inkomen, maar ook omdat dat niet in zijn 'systeem' zit. Dat elke euro aan het eind van de maand op 'moet'. En dan ziet hij waarschijnlijk ook niet in dat het handig is om die lening zo snel mogelijk af te lossen. Hij zal dan wellicht eerder de lening willen verhogen dan willen aflossen.

Het klinkt wel heel somber, maar ik denk dat je in de toekomst nog veel meer akkefietjes over financiën met hem zult krijgen. En dat dit dus nog maar het begin is. Hopelijk kun je hem ervan overtuigen dat jullie de lening zo snel mogelijk moeten aflossen en nog beter zou het zijn als jij in het vervolg de financiën zou kunnen regelen, en dus in de gaten zou kunnen houden of jullie niet meer uitgeven dan er binnen komt.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door buckleup »

Femmiej schreef:
Ik vind het lastig dat ik het hem niet duidelijk kan maken dat het niet 'normaal' is.
Hij zegt altijd dat ik het nog wel leer. Want ja hij is ouder en dus wijzer.
Het is natuurlijk moeilijk te weten dat hij niet onvoorwaardelijk voor mij kiest.
Aan de andere kant is het moeilijk om te gaan omdat ik hoop dat hij het licht ziet, dat het niet 'normaal' is.
Femmiej, laat je niets wijs maken.
Hij is degene die onvolwassen gedrag vertoont.

Zoals ik al eerder zei: als hij dit probleem weigert op te lossen, dan is hij een jongetje.
En dan moet je je serieus gaan afvragen of deze relatie het je waard is.
Blijkbaar heeft hij de verkeerde waarden en normen van zijn ouders meegekregen.
In ieder geval wat betreft het omgaan met geld.

Als man zou ik me doodschamen als ik mijn vrouw zo in de financiele problemen zou brengen.
Misschien klink ik nu erg ouderwets, maar een beetje kerel die zorgt voor zijn vrouw.
In plaats van dat hij zijn ouders haar financieel laat leegzuigen.

Leuk vooruitzicht voor je eventuele kinderen later.
"Sorry dat ik geen kerstcadeautjes voor jullie kon kopen dit jaar, maar opa en oma hebben alles weer opgerookt en opgedronken in het cafe"

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Emmy75 schreef:Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze niet met geld kunnen omgaan en dat het een bodemloze put is. In dat geval zou ik zeggen: als je kunt rekenen, reken er dan maar niet op dat zij er nog veel aan gaan betalen aan die schuld.
Ze kunnen ook zeker niet met geld omgaan anders krijg je niet zoveel schulden.
Jammer genoeg denk ik ook dat zij niets meer gaan betalen nee.
Maar dat ligt vooral aan de houding van mijn vriend denk ik.
Hij vraagt er niet om dus waarom zouden wij het geven??? (denken zij, denk ik)
Emmy75 schreef:Heel begrijpelijk dat je ouders je willen sponsoren met dit soort cadeau's in natura. btw wat vinden je ouders eigenlijk van de situatie? De mijne zouden zeggen niet aan beginnen.
In principe is hij echt wel een goede jongen en dat vinden mijn ouders ook.
Aan de andere kant vinden zij zijn ouders ook 'ziek' dat ze zo kunnen leven.
Zij zouden mij dit NOOIT aandoen.
kweenie schreef:Ik vind het ook wel wat te ver gaan om te zeggen dat hij geen ruggengraat heeft omdat hij zijn ouders niet zo 'hard' aanpakt. Het zijn immers wel je ouders, niet zomaar mensen.
Hij hoeft ze niet 'hard' aan te pakken.
Zijn ouders kunnen laten blijken dat ze er wel mee zitten door in iedergeval IETS extra af te lossen.
Zodat wij er op den duur eerder vanaf zijn. Betalen zullen we toch wel moeten.
kweenie schreef:maar het lijkt er op dat hij dan zelf ook die houding heeft (of krijgt), dat je geld kunt blijven uitgeven zolang je maar geld kunt lenen.
Dat dan gelukkig weer niet, en hij ziet ook in dat we die lening af moeten betalen.
Maar hij wilt zelf die lening helemaal aflossen en daar alles voor opgeven en daar heb IK dus geen zin in.
kweenie schreef:nog beter zou het zijn als jij in het vervolg de financiën zou kunnen regelen, en dus in de gaten zou kunnen houden of jullie niet meer uitgeven dan er binnen komt.
Ik doe de financien en hou alle inkomsten en uitgaven bij in excel :)
Wij kunnen niet nog meer gaan betalen, zijn ouders zouden extra af moeten gaan lossen, dat is de oplossing.
buckleup schreef:Femmiej, laat je niets wijs maken.
Hij is degene die onvolwassen gedrag vertoont.
Fijn dat dit gezegd wordt. :D
Het is wel duidelijk hoe ik erover denk en zo heb ik er altijd over gedacht.
Maar aangezien hij echt niet 'het licht' ziet begon ik aan mijzelf te twijfelen.
Vandaar dat ik het hier op het forum heb gezet. (dat doe je niet zomaar)
buckleup schreef:Blijkbaar heeft hij de verkeerde waarden en normen van zijn ouders meegekregen.
In ieder geval wat betreft het omgaan met geld.
Ja hij heeft in mijn ogen zeker verkeerde waarden en normen meegekregen.
Op de één of andere manier 'moet' hij alles voor zijn ouders doen, zelfs als het hem ernstig benadeeld.
Ik snap gewoon niet dat hij zo kan denken en leven.

Nogmaals ik heb ook alles voor mijn ouders over hoor maar het moet wel 'normaal'.

Wij hebben nog geen kinderen maar ik weet wel dat ik mijn kinderen dit NOOIT aan zou doen!

arthur2000

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Ze kunnen niet afbetalen maar wel een nieuwe plasma.
Ik heb ook zulke familie :?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

In principe is hij echt wel een goede jongen en dat vinden mijn ouders ook.
Je bent niet zijn moeder, je bent zijn vriendin.

Het gaat er niet om of het een goede jongen is, het gaat er om of hij zijn verantwoording neem, en de zaken regelt.

Enfin, ik zou er al lang klaar mee zijn .....

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door buckleup »

Leo The Emperor schreef:
In principe is hij echt wel een goede jongen en dat vinden mijn ouders ook.
Je bent niet zijn moeder, je bent zijn vriendin.

Het gaat er niet om of het een goede jongen is, het gaat er om of hij zijn verantwoording neem, en de zaken regelt.

Enfin, ik zou er al lang klaar mee zijn .....

Helemaal mee eens. Als man zijn er een paar dingen die je nooit doet:

1) Je vrouw slaan
2) Een andere man aan je vrouw laten friemelen.
3) Zo stom met je geld omgaan dat je niet voor je vrouw kunt zorgen.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Het lijkt me een goede jongen die wat over heeft en respect heeft voor zijn ouders. Hier is niets mis mee, zijn ouders maken hier alleen misbruik van.

Wel denk ik dat je hem financiel moet opvoeden. Hij heeft niet geleerd om met geld om te gaan. En als jij de touwtjes niet in handen neemt kan je rekenen op een leven vol schuld. Hij moet natuurlijk wel inzien dat er een probleem is wat opgelost moet worden.

pietjebel333
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2011 17:39

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door pietjebel333 »

pas maar op dat jezelf niet in de schulden terecht komt.

arthur2000

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Is een en ander op schrift gesteld of door getuigen bevestigd.
Dan kan een advocaat uitkomst bieden :wink: :!:

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Lenen voor je ouders?

Ongelezen bericht door Femmiej »

arthur2000 schreef:Ze kunnen niet afbetalen maar wel een nieuwe plasma.
Bijvoorbeeld ja, terwijl ik dan denk dat ze blij moeten wezen dat ze 'een' tv hebben.
Leo The Emperor schreef:Je bent niet zijn moeder, je bent zijn vriendin.
Ik weet het, was ik zijn moeder maar dan kreeg ik ook €15.000,-
Ik zorg namelijk al 4 jaar voor hem.. :?

Vind wel dat alle mannen eerst minimaal 2 jaar op zichzelf moeten wonen.
Dan kunnen ze zelfstandig worden en neemt de vriendin niet de moeder over.
Eerst deed mams de was, nu vriendin, goh hoe werkt die wasmachine eigenlijk????
evdbeek99 schreef:Het lijkt me een goede jongen die wat over heeft en respect heeft voor zijn ouders.
Ik heb ook zat over voor mijn ouders en respecteer ze ook.
Daarentegen respecteren mijn ouders mij ook en zullen ze mijn toekomst nooit vergooien.

Omdat zijn ouders dat bij hem wel gedaan hebben kan ik hun niet respecteren.
En ik snap niet dat hij dat nog wel kan na dit alles.
evdbeek99 schreef:Hij moet natuurlijk wel inzien dat er een probleem is wat opgelost moet worden.
Hij ziet de lening als probleem omdat wij dus niets over houden.
Hij ziet niet als probleem dat zijn ouders niets van blijk tonen dat zij mee willen helpen dit af te lossen.
Hij wilt die lening ten kosten van ons aflossen.
pietjebel333 schreef:pas maar op dat jezelf niet in de schulden terecht komt.
Ik sta geen cent rood en dat zal ook niet gebeuren :wink:
arthur2000 schreef:Is een en ander op schrift gesteld of door getuigen bevestigd.
Dan kan een advocaat uitkomst bieden :wink: :!:
Nee er staat niets vast.
Maar goed een advocaat inschakelen zal hij nooit doen en het is ook niet nodig.
Als hij voor onze toekomst wilt gaan zal hij zelf eens bij zijn ouders aan moeten kloppen.

Gesloten