Pagina 2 van 3

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 25 mar 2011 07:37
door dierenvriend1986
Eigenlijk klopt heel het rollerbank verhaal niet als je er over na denkt. Er word geen rekening gehouden met weerstand van de weg, wind, bepaking en de bestuurder zelf. In de tijd dat ik nog geen auto had (tot 2 jaar geleden) en dus echt afhankelijk was van de bromfiets/scooter was ik altijd er blij dat deze was ontdaan van de 'begrenzer' vooral met bepakking en tegenwind. Liep de bromfiets normaal 55-60 zonder tegenwind kon dit toch snel weg zakken tot 35-40. Met bepakking heb ik het dan over 2 grote Krauser zij en 1 topkoffer. En in het ergste geval soms nog een tanktas en een weekendtas achter op de buddy, dan ben je wel heel erg blij dat je brommer wat harder loopt. Misschien wel handig om te vermelden dat mijn bromfietsen ook te koop zijn geweest als 80cc motorfiets met de zelfde remmenpartij in Duitsland.

En buiten dat lopen de bromfietsen/scooters vaak een heel stuk beter en zuiniger zonder begrenzer.

Laat ik wel even duidelijk zijn dat ik TEGEN het opvoeren van snorbrommers ben, als je harder wilt koop je maar een bromfiets en als je nog harder wilt een motorfiets. Ik erger mij zelf bijvoorbeeld aan mijn buurjongen die altijd met een rotgang op zijn opgevoede scooter rond sjeest en daarbij de nodige geluidsoverlast veroorzaakt.

Leuk om te vermelden, ben ooit zelf gevallen met de motor en ben met 50km/ph onderuit gegaan door natte sneeuw. Dan ben je erg blij dat je een motorpak draagt en een helm. Rechter arm was echter wel op 3 plaatsen gebroken. Klinkt misschien wel niet zo hard maar je kan behoorlijk naar terrecht komen, moet je na gaan wat er gebeurd als je geen helm of korte mauwen/broek draagt.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 25 mar 2011 11:32
door dez
De boetes en garantie vind ik inderdaad niet zo heel spannend, dat risico zou je kunnen nemen.

Ik wil echter wel gewoon goed verzekerd zijn als ik de weg op ga!

Ik ga dus kijken of ik de begrenzer aan kan zetten.

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 25 mar 2011 21:19
door LeoZ
De begrenzer aan zetten??... dan is er mogelijk door de dealer een electronische begrenzer ingezet.... én die zijn erg strafbaar!!

Ik denk eerder dat er bij de vario een ringetje of busje verwijderd is of aangepast, zodat de V-snaar tot het eind kan komen, en zodoende wat harder kan, gevolg: zuiniger rijden, beter voor het blok en dan praten we over een max. snelheid van 55 tot 60 km. per uur. Als is dat natuurlijk veel te hard voor een Snor-scooter (blauwe kentekenplaat).

Diegenen (*) die roepen dat het heel erg gevaarlijk is hebben maar ten dele gelijk, het frame, remmen kunnen het makkelijk aan, maar de verkeerswet staat het nu eenmaal niet toe.
*= diegenen rijden in hun auto altijd netjes 50 km. en op de snelweg altijd onder da max. toegestane snelheid.... (NOT!) :mrgreen:

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 10 jul 2011 15:11
door Viking20
Daar elke verzekering tegenwoordig ligt te loeren op de max. snelheid en niet zoals vroeger ( jaren 60/ 70 ) op de inhoud v.d. motor, om maar niet te hoeven dokken.
Moest ik maar niet afvallen... :lol:
Mijn scooter rijdt nu precies 50 km. en ik weeg 98 kilo. :)
Stel ik ga afvallen rijdt ik plots 54?
Uh gauw weer naar M.c. Donnalds voor een Big Mac, ben dan weer gewoon verzekerd! :D , Ziekoos!
P.s. ben 51 en heb een auto...
Maar ben het bij deze ( met sommige ) jeugdigen wel eens.
Nu kunnen de scooters bij importeren een hogere snelheid aan dus geen discussie mogenlijk om te zeggen: ze kunnen die hogere snelheid niet meer aan...
En tevens krijgt iedere brommer/ scooter rijder een verplichte rij opleiding , dus ze weten echt wel ( tenopzichte van vroeger ) hoe het een en ander op de weg
( verkeersregels ) in elkaar zit.
Tuurlijk heb je er maloten bij die "vliegen" over de weg maar die heb je ook bij automobilisten...
En als Den Haag het echt zo erg vind dat die scootertjes zo hard gaan dan verbied je die opvoer zooi maar. Maar zolang ze dat niet doen, valt het wel mee.
Anders kunnen ze geen bekeuringen meer blijven uitschrijven, hoe hypocriet? Welke veiligheid?
Het land van regeltjes en regeltjes en.......bekeuringen innen :!:
Mijn mening : laat een brommer die ( technisch gezien ) 55 of 60 kan gewoon 55 of 60 rijden en ga de boel niet afvoeren onder de noemer veiligheid.
this maar een wet uit het jaar kruik, die allang is achterhaald door betere technieken en een verplicht rijbewijs, vind ik.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 15 sep 2013 22:24
door Dr. Frankenstein
Een snorscooter zonder varioring rijdt iets sneller, maar maakt veel minder toeren en is veel minder vervuilend dan met varioring. Bovendien rijdt de scooter veel prettiger.
Zonder varioring krijg je als regel geen bekeuring.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 15 sep 2013 23:46
door dhc
Fijn, zo'n 1e bijdrage in een topic van rum TWEE jaar oud...daar hebben we echt iets aan.....

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 16 sep 2013 13:37
door bartsscooterservice
Wetgeving zegt 25 en 45 km/h het is dus niet anders. Het klopt dat onbegrensd het motortje veel langer meegaat en beter voor het milieu is. Schakelbrommers rijden onbegrensd tussen de 90 en 100 km/h ( die met 6 versnellingen ) dus dat is voor de wetgeving veel te hard zowiezo.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 20 sep 2013 11:20
door 1JanV
bartsscooterservice schreef:Wetgeving zegt 25 en 45 km/h het is dus niet anders. Het klopt dat onbegrensd het motortje veel langer meegaat en beter voor het milieu is. Schakelbrommers rijden onbegrensd tussen de 90 en 100 km/h ( die met 6 versnellingen ) dus dat is voor de wetgeving veel te hard zowiezo.
Geheel met je eens Bart.
Wij hebben ook testten gedaan en hieruit bleek dat de onbegrensde veel langer en schoner zijn. wij hebben dit ook gemeld bij de RAI en de BOVAG, maar je raad het wel. De wet zegt dat hun gelijk hebben dus is dat een onmogelijke omkeer in de wetsregel ment, als het anders blijkt kost het de staat heel veel geld, denk aan alles herschrijven, aan de aanschaf van testbanken, inkomsten aan boete.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 20 sep 2013 12:15
door bartsscooterservice
Maakt mij niet wijs dat als je als fabrikant papieren kan overleggen, dat bijv een scooter technisch uit de fabriek komt rollen met een goedgekeurde constructiesnelheid en remmen voor 75 km/h, dat dit niet toegelaten zou worden. Het is puur de wet in NL die de overheid hanteert van 25 en 45 km/h, waaraan de fabrikanten dus hun papierwerk en motortje moeten aanpassen.

Want dan zou de stap tussen scooter/bromfiets en motor ook ineens heel anders worden, en kan je bijv met de bromfiets of scooter op de 80 km/h wegen ook. Moeten ze alles weer aanpassen, het examen aanpassen, etc.. Ik weet ook wel dat je in de zuidelijke landen gewoon onbegrensd mag en er niet moeilijk gedaan wordt, waarom hier wel dan vraag je je af? Ik zeg geld...

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 20 sep 2013 12:19
door bartsscooterservice
1JanV schreef:
bartsscooterservice schreef:Wetgeving zegt 25 en 45 km/h het is dus niet anders. Het klopt dat onbegrensd het motortje veel langer meegaat en beter voor het milieu is. Schakelbrommers rijden onbegrensd tussen de 90 en 100 km/h ( die met 6 versnellingen ) dus dat is voor de wetgeving veel te hard zowiezo.
als het anders blijkt kost het de staat heel veel geld, denk aan alles herschrijven, aan de aanschaf van testbanken, inkomsten aan boete.
Ja en daar draait het uiteindelijk allemaal om in dit landje... €€€€€€€€

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 20 sep 2013 13:59
door 1JanV
bartsscooterservice schreef:
1JanV schreef:
bartsscooterservice schreef:Wetgeving zegt 25 en 45 km/h het is dus niet anders. Het klopt dat onbegrensd het motortje veel langer meegaat en beter voor het milieu is. Schakelbrommers rijden onbegrensd tussen de 90 en 100 km/h ( die met 6 versnellingen ) dus dat is voor de wetgeving veel te hard zowiezo.
als het anders blijkt kost het de staat heel veel geld, denk aan alles herschrijven, aan de aanschaf van testbanken, inkomsten aan boete.
Ja en daar draait het uiteindelijk allemaal om in dit landje... €€€€€€€€
Ik snap niet dat TNO dit nooit heeft getest. groen links ook al niet maar iedereen roept die dingen stinken naar benzine?? wat denk je van een Co2 goedkeuringssticker op de kentekenplaat

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 20 sep 2013 16:15
door bartsscooterservice
Ze bedoelen die niet goed of veel te rijk afgestelde 2 takt dingen, vaak zijn die stinkdingen de slecht onderhouden 2T met goedkope olie, waardoor de boel als een gek gaat roken. Een goed afgestelde 2T met vol synt olie stinkt niet en rookt niet.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 20 sep 2013 17:38
door 1JanV
bartsscooterservice schreef:Ze bedoelen die niet goed of veel te rijk afgestelde 2 takt dingen, vaak zijn die stinkdingen de slecht onderhouden 2T met goedkope olie, waardoor de boel als een gek gaat roken. Een goed afgestelde 2T met vol synt olie stinkt niet en rookt niet.
men denkt dat als je een grotere sproeier gebruikt dat je dan harder gaat rijden. afstellen van een brommer c.q. scooter is altijd en-en.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 21 sep 2013 14:27
door bartsscooterservice
Een dealer neemt echt niet de tijd om een 2T fatsoenlijk af te stellen. 4T zit veelal dezelfde sproeiers, dus dat is veel makkelijker. En veel mensen pleuren goedkope olie erin, die totaal niet geschikt is voor de oliepomp, en dus de boel dichtslipt, ook smeert het slecht. Resultaat, stinkende en rokende scooter.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 21 sep 2013 20:28
door 1JanV
bartsscooterservice schreef:Een dealer neemt echt niet de tijd om een 2T fatsoenlijk af te stellen. 4T zit veelal dezelfde sproeiers, dus dat is veel makkelijker. En veel mensen pleuren goedkope olie erin, die totaal niet geschikt is voor de oliepomp, en dus de boel dichtslipt, ook smeert het slecht. Resultaat, stinkende en rokende scooter.
Als ik dit allemaal lees hier zijn er een en al klachten, dus vraag ik mij af of er wel echte vaklui bestaat.
ik heb al een weet niet hoelang een advertentie staan monteur gezocht. Krijg ik er een van 47 jaar uit Amsterdam en denkt dat die binnen een uur een kleine beurt kan doen en doet dat af met "wat een onzin is zo gedaan" nu binnen een kwartier stond die weer op straat, als je denkt dat het vervangen van een oliepompsnaar niet hoeft bij 6000km (bij ons) kun je vertrekken ik neem geen enkel risico voor die 4 euro.
ook het zweten van een krukaskeerring is bij mij gewoon vervangen, waarom breng je anders een scooter weg voor onderhoud. gezegend ben je met zo iemand dus WW Amsterdam je naam gaat naar de kloten met zulk personeel.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 22 sep 2013 12:13
door bartsscooterservice
Ja, zo is het helaas.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 23 sep 2013 00:21
door pima
Ja en daar draait het uiteindelijk allemaal om in dit landje... €€€€€€€€[/quote]

Zeker nooit van Europeesche richtlijnen gehoord,
Deze snelheden zijn geregeld in de richtlijnen, die spreken over een door de constructie bepaalde maximum snelheid, zelfs tegen het opvoeren hebben ze een richtlijn uitgevonden.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 23 sep 2013 16:27
door bartsscooterservice
Dat weet ik niet precies, maar dat zou mischien kunnen dat het voor alle EU lidstaten wordt, zal me niks verbazen. Maar ik bedoel dus landen buiten de EU, lopen ze wel gewoon onbegrensd. En het heeft niks met de constructiesnelheid te maken omdat die in de NL of EU wetgeving zou staan, dat is gewoon ambtenaren taal. Varioringen, proppen in de uitlaat, membraan begrenzingen, elektronische begrenzer etc hoort er gewoon NIET in.

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 23 sep 2013 16:38
door bartsscooterservice

Ik snap niet dat TNO dit nooit heeft getest. groen links ook al niet maar iedereen roept die dingen stinken naar benzine?? wat denk je van een Co2 goedkeuringssticker op de kentekenplaat
Groen Links.. breek me de bek er niet over open. Hier in de gemeente hebben ze ook de overhand, en dat blijkt overal worden drempels neergestampt op dijken alles, en dat noemen ze dan beter voor het milieu ? Als ik 10 x moet afremmen en optrekken of constant kan rijden, wat is beter voor het milieu ?!

Re: Scooter rijdt te hard!

Geplaatst: 24 sep 2013 01:06
door pima
bartsscooterservice schreef:Dat weet ik niet precies, maar dat zou mischien kunnen dat het voor alle EU lidstaten wordt, zal me niks verbazen. Maar ik bedoel dus landen buiten de EU, lopen ze wel gewoon onbegrensd. En het heeft niks met de constructiesnelheid te maken omdat die in de NL of EU wetgeving zou staan, dat is gewoon ambtenaren taal. Varioringen, proppen in de uitlaat, membraan begrenzingen, elektronische begrenzer etc hoort er gewoon NIET in.
Het is een europeesche richtlijn geld dus voor alle EEG landen, het voertuig wordt af fabriek geleverd met een snelheid van 45 of 25 km, op basis daarvan wordt een typegoedkeuring afgegeven, en het nummer van deze goedkeuring wordt verplicht vermeld op het typeplaatje.
Het ombouwen van een snor naar een brom is mogelijk (vice versa) echter alleen na een keuring bij de RDW op het testcentrum in Lelystad.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens een scooter zonder begrenzer is veel schoner voor het milieu, maar ja we leven nu eenmaal niet in Taiwan oid.