Pagina 2 van 2

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 21 jan 2012 17:46
door ciske
Jij reist zeker nooit met de trein
niet meer nee, maar alsnog vind ik zoiets een flutopmerking , alsof dieren maar op elkaar moeten zitten, ga lopen als het je niet bevalt.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 21 jan 2012 18:22
door bprosman
Mijn dochter gaat tegenwoordig al een avond vantevoren terug naar haar kamer bij een belangrijk tentamen.

En ben het met Ciske eens, dit zijn pas volle treinen :

Afbeelding

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 21 jan 2012 18:24
door ciske
bprosman schreef:Mijn dochter gaat tegenwoordig al een avond vantevoren terug naar haar kamer bij een belangrijk tentamen.

En ben het met Ciske eens, dit zijn pas volle treinen :

Afbeelding
:lol: :lol:

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 21 jan 2012 19:38
door Isabel1
een volle trein is niet leuk, zeker als je niet meer mee mag omdat de trein te vol is (jawel dat gebeurd)
maar dan nog, dat is niets, je kunt er alsnog komen, ja 30 min later , maar stel je voor.

Laten we eerlijk zijn, als je echt iets belngrijks had, dan ging je optijd en had je de mogelijkheden om het op te lossen.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 21 jan 2012 19:45
door ciske
Laten we eerlijk zijn, als je echt iets belngrijks had, dan ging je optijd en had je de mogelijkheden om het op te lossen.
precies :wink:

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 21 jan 2012 23:50
door olaf79
DhcmAerts schreef:Ik heb mijn toets gelukkig niet gemist hoor, maar ik vind het gewoon echt een slechte zaak dat de prijs/kwaliteitsverhouding van de NS steeds slechter wordt.

Het is de afgelopen tijd veel vaker dat er een technisch probleem is. Wanneer er een aanrijding met een persoon is neem ik dit de NS niet kwalijk (iets wat sommigen wel doen)

Het is juist dat het lijkt alsof het tegenwoordig niet meer mogelijk is om een trein goed te laten rijden. Ik kan soms plannen dat de trein niet zal rijden, gewoon op gevoel om het zo maar te zeggen.
Tsja en toch rijden ze volgens de statistieken steeds vaker op tijd. Natuurlijk zijn statistieken altijd te wantrouwen. En je begrijpt het cijfer van 90% op tijd als je weet dat dit gaat om op tijd vertrekken. De truuc die NS toestpast is op tijd vertrekken om de trein dan vlak buiten het station stil te zetten. Zijn zij lekker op tijd vertrokken, maar toch kom je te laat aan.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 22 jan 2012 09:03
door Guardian72
Isabel1 schreef:Die mensen in die treinen weten niet dat er een mensen leven van af hangt dus die hebben ook geen begrip voor de situatie (want die kennen ze niet)
Vaak gaat er dus in 1 trein is mis, wat wellicht door een acceptabele oorzaak komt, maar dan loopt iedereen vertraging op.
jouw verhaal is een voorbeeld van overmacht, en een situatie waar 95% van de reizigers best begrip voor zouden hebben, indien zij dit wisten.
Maar.. nu komen we bij een ander geweldig punt van de NS - de informatievoorziening zuigt.

Het is helemaal niet erg om wat vertraging op te lopen als het betekend dat een leven gered kan worden - maar, als men de reiziger niets verteld is de conclusie "ze zullen wel weer een fout in de planning gemaakt hebben" (dit gebeurt vaker - dus zo vreemd is deze conclusie niet).

Ik denk dat 75% van de frustratie en ergernis verminderd kan worden als men maar INFORMATIE geeft. En omdat de NS/ProRail/de regering of wie dan ook dit punt nog steeds nauwelijks aandacht geeft....

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 22 jan 2012 09:48
door olaf79
Guardian72 schreef:
Isabel1 schreef:Die mensen in die treinen weten niet dat er een mensen leven van af hangt dus die hebben ook geen begrip voor de situatie (want die kennen ze niet)
Vaak gaat er dus in 1 trein is mis, wat wellicht door een acceptabele oorzaak komt, maar dan loopt iedereen vertraging op.
jouw verhaal is een voorbeeld van overmacht, en een situatie waar 95% van de reizigers best begrip voor zouden hebben, indien zij dit wisten.
Maar.. nu komen we bij een ander geweldig punt van de NS - de informatievoorziening zuigt.

Het is helemaal niet erg om wat vertraging op te lopen als het betekend dat een leven gered kan worden - maar, als men de reiziger niets verteld is de conclusie "ze zullen wel weer een fout in de planning gemaakt hebben" (dit gebeurt vaker - dus zo vreemd is deze conclusie niet).

Ik denk dat 75% van de frustratie en ergernis verminderd kan worden als men maar INFORMATIE geeft. En omdat de NS/ProRail/de regering of wie dan ook dit punt nog steeds nauwelijks aandacht geeft....
Goede informatievoorziening is uiteraard altijd van het grootste belang, evenals het klaar hebben liggen van calamiteiten draaiboeken. De communicatie onderling is vooral waar het in schort. NS is een logge lompe machine die keihard tot stilstand komt als er iets misgaat. Daardoor duurt het herstel (en terugkeer naar de normale dienstregeling) veel langer dan nodig.

Overigens is slechts zelden overmacht de veroorzaker van vertraging. Meestal gaat het om defect materiaal, logistieke problemen (lees conducteur die zich heeft verslapen) of gewoon slechte planning.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 22 jan 2012 17:38
door GJvdZ
olaf79 schreef: Goede informatievoorziening is uiteraard altijd van het grootste belang, evenals het klaar hebben liggen van calamiteiten draaiboeken. De communicatie onderling is vooral waar het in schort. NS is een logge lompe machine die keihard tot stilstand komt als er iets misgaat. Daardoor duurt het herstel (en terugkeer naar de normale dienstregeling) veel langer dan nodig.
Ik denk toch dat dat inherent is aan een grote organisatie, waar veel mensen bij een bepaald proces zijn betrokken. Nou kan je natuurijk de starre processen wat losser maken, maar dan gaat de gemiddelde dienstverlening zeker achteruit. Wat dat betreft is een spoorwegsysteem in een druk land vergelijkbaar met een productiebedrijf. Daar loopt het immers ook in de soep als er ergen in de keten iets niet goed zit. Als de doppenopdraaimachine bij Coca-Cola faalt, valt het daarna ook stil (al kan je in zo'n situatie nog een buffer aanleggen zodat de leveringen niet still hoeven te vallen; dat lukt je niet bij een vervoersbedrijf).

Als jij hier een pasklare oplossing voor weet, kan je gouden bergen gaan verdienen als adviseur. :-)

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 23 jan 2012 07:56
door Dirkie
Klantvriendelijkheid? Niet bij de NS. Volgende keer claim ik de volle mep via 'Geld terug bij vertraging'.
Even een vraag: waarom heb je dat nu niet gedaan. Met deze vertraging krijg je namelijk automatisch de volle mep terug, zonder problemen.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 24 jan 2012 10:37
door roko72
olaf79 schreef:
Overigens is slechts zelden overmacht de veroorzaker van vertraging. Meestal gaat het om defect materiaal, logistieke problemen (lees conducteur die zich heeft verslapen) of gewoon slechte planning.
En een defect is geen overmacht??
Treinen worden iedere 24/48 uur gecontroleerd.
Het blijft echter techniek, en ja............er gaat wel eens wat kapot, treinen rijden nogal wat kilometers :wink:

Die logistieke problemen, waarbij u van mening bent dat het om personeel gaat wat zich verslapen heeft, kan ook andere oorzaken hebben.
Op iedere standplaats is reserve personeel aanwezig, om in geval van calamiteiten toch te kunnen rijden.
Maar als er in zeer korte tijd veel calamiteiten zijn, is ook die buffer van de baan.(zoals afgelopen weekend, waarbij er op een avond 5 aanrijdingen zijn geweest.)
Er zijn echter ook zat zaken die het nieuws niet halen.
Neem bijvoorbeeld een groepje kinderen, die nog even snel voor de trein lang willen fietsen bij een gesloten overweg.
Ze worden op een haar na gemist, maar de machinist van die trein zit er wel even doorheen.
En dit kan ik u uit ervaring vertellen.
Dit haalt nooit de media, er is immers niet gebeurt.
Maar het kan best zo zijn dat dit personeel opvang nodig heeft, en dus een "reserve" zijn dienst afmaakt.
Echter hebben wij ook met rijtijden te maken, en mocht zo iets gebeuren op een "bijna einde dienst" tijd, is er een probleem.
Ook personeel kan ziek worden.
En om voor ieder personeelslid een reserve te "stellen", is onmogelijk.
U ziet, het is niet zo eenvoudig als u stelt, dat personeel zich maar verslapen heeft, waarbij ik niet wil zeggen dat dat niet gebeurt....................wij zijn immers ook mensen :wink:

Een slechte planning hebben we niet.
Juist omdat al ver van te voren "gepland" word, is met een hoop zaken rekening gehouden.
Maar niet alles is uit te sluiten, zo blijkt.

Maar u bent expert op dit gebied neem ik aan?
Kom eens langs, en ventileer uw gedachtes..................wellicht dat u en NS tot een briljante oplossing kunt komen, en wij alle reizigers gegarandeerd op tijd kunnen vervoeren.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 24 jan 2012 10:50
door Guardian72
roko72 schreef: Een slechte planning hebben we niet.
Juist omdat al ver van te voren "gepland" word, is met een hoop zaken rekening gehouden.
Maar niet alles is uit te sluiten, zo blijkt.
Sorry - maar slechte planning is er wel.
afgelopen jaar meerdere malen per week een vertraging opgelopen in Alkmaar, omdat er 'een lege trein' voor moest gaan.
Dit is door zowel machinisten als conducteurs als zodanig bevestigd.

Een keer, kan gebeuren - maar indien we dit 2 tot 3x per week meemaken is er m.i. sprake van slechte planning.

Tenzij het gewoon bewust reizigertje pesten is, omdat die hierdoor aansluitingen met metro/bus/andere trein 2 tot 3 keer per week misloopt.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 24 jan 2012 10:57
door roko72
Hier heeft u gelijk in.
Ik heb het nog wel gevraagd, maar hoe en waarom was er niemand die mij er antwoord op kon geven.

Deze situatie is dus wel slecht gepland, echter is wel de vraag of de fout bij NS lag of bij prorail.
Mocht het namelijk fout in de planregels staan en prorail past ze niet aan, dan zet het systeem als eerste de "lege" 'veilig'.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 24 jan 2012 11:11
door Guardian72
roko72 schreef:Hier heeft u gelijk in.
Ik heb het nog wel gevraagd, maar hoe en waarom was er niemand die mij er antwoord op kon geven.

Deze situatie is dus wel slecht gepland, echter is wel de vraag of de fout bij NS lag of bij prorail.
Mocht het namelijk fout in de planregels staan en prorail past ze niet aan, dan zet het systeem als eerste de "lege" 'veilig'.
Tja, volgens de conducteur die behoorlijk verslagen klonk bij het omroepen was het door de 'verkeerde planning' van prorail.

Maar - bottom line - de reiziger gaat per NS, en heeft eigenlijk niets met al die clubjes en geforceerd 'aparte bedrijfjes'(en bedankt, Brussel) te maken.

Hij/zij merkt 'de trein rijd, alweer, niet op tijd, en ik mis alweer mijn verbinding.
En omdat het tussen de 5 en 10 minuten is - geen geld terug bij vertraging.
Alleen, dat door de gemiste verbindingen de vertraging toch vaak langer dan 30 min word- heeft 'men' kennelijk niets mee te maken.

Jammer dat 'brussel' en 'den haag' de NS zo uit elkaar hebben gehaald .. het is er niet beter op geworden.

Re: Vaststaan door defect aan trein

Geplaatst: 24 jan 2012 11:50
door roko72
En dat ben ik (en 99,9 % van mijn collega's) met u eens!