LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale Nederlanden - FVB (Flexibel Verzekerd Beleggen)

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
euromast

Re: Nationale Nederlanden - FVB (Flexibel Verzekerd Beleggen)

Ongelezen bericht door euromast »

Zie verderop
Laatst gewijzigd door euromast op 20 apr 2011 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

euromast

Zie verderop
Laatst gewijzigd door euromast op 20 apr 2011 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

euromast

Is iemand weleens het volgende opgevallen:

De koersen van de NN-beleggingsfondsen blijven achter qua resultaat in vergelijking met andere gelijkaardige fondsen. Daarnaast keren de NN-fondsen GEEN DIVIDEND uit. Ik denk dat we hier dus te maken heb met nog een verborgen kost bij NN.

Als de koers vlak blijft, dan zou er sprake moeten zijn van dividend uitkering. In geval van kapitalisatie, zou de koers toch geleidelijk verder moeten oplopen.

Ik denk dus dat NN ook hier op deze wijze NOG MEER EXTRA KOSTEN in rekening brengt, zonder dat iemand het doorheeft. De dividenden die de fondsen opleveren, gaan in de zakken van dhr Montfrans en kornuiten!

NN Aandelenfonds:
Koers 19-4-2011 : 19,40
Koers 17-12-1999: 23,01 (euro's; geen guldens :!: )

Ja u ziet het 12 jaar geleden was de koers bijna 20% hoger dan vandaag en dat met kapitalisatie. Dat bewijst volledig mijn stelling! Je kunt hiermee dus helemaal NOOIT enig rendement halen.

Janges

Ongelezen bericht door Janges »

Hallo allemaal,

Allereerst mijn complimenten voor het opzetten van deze NN-specifieke discussie.
In 2007 heb ik me enigszins verdiept in de problematiek, maar ik vertrouwde er toen op dat verliespolis etc wel de kastanjes voor me uit het vuur zouden halen en heb er daarna geen aandacht meer aan besteed. Maar nu weer wakker geworden.
In 2007 heb ik eerst de kosten van mijn 2 polissen opgevraagd en later heb ik van 1 polis gevraagd een aantal scenario’s door te rekenen (zelfde premie doorzetten, premie verdubbelen, premievrij maken).
Eerlijk is eerlijk: op mijn vraag naar de kosten kwam een redelijk uitgebreid antwoord, maar mbt OVL-premie nogal vaag. Ook deed men voorkomen dat de tussenpersoon de meeste eerste / doorlopende kosten inpikte. Maar na het lezen van dit forum vraag ik me af hoe correct die gegevens zijn.
Ook op mijn tweede vraag kwam uitgebreid antwoord van NN, maar natuurlijk met de bekende prognoses (historisch rendement, pessimistisch, 4% bruto etc). Ik weet nog dat ik vreselijk diep nagedacht heb over de uitkomsten van de scenario’s met als conclusie dat ik nog steeds niks wist. Hooguit dat alle belastingvoordelen door NN ingepikt werden: ofwel het is gewoonweg een subsidie van de Staat der Nederland aan Nationale Nederlanden. Uiteindelijk heb ik toen besloten om gewoon door te gaan met zelfde inleg: immers anders had ik enkel (fonds-)aandelen ingekocht in de “dure periode” (nog onwetend van de beurscrash eind 2008) en stoppen nu ik net de dure periode (eerste kosten) achter de rug had leek me ook niet handig. En natuurlijk: Wabeke zou me wel redden (is hij nu gewoonweg dom of staat ie op de loonlijst van die frma’s?).

Zoals ik zei: ik ben weer wakker geworden en wil binnenkort een gesprek gaan houden met mijn tussenpersoon en evt iemand van NN. Ik wil in ieder geval vragen naar alle aankopen (aantal, datum en koers op die datum) op mijn polis. Juist omdat hierboven staat dat de administratie gebrekkig is.
Vraag aan jullie allemaal: wat zijn nog meer zinnige vragen in een dergelijk gesprek?

Parallel hieraan ga ik weer cijfertjes doorrekenen o.a. met de spreadsheet van Martin van Rossum, het kan wel dus nog wel even duren voordat gesprek plaatsvindt en ik daarover aan jullie terugkoppel.

Janges

Nog even nav bijdrage Euromast:

Wie weet waar je de koersen van de NN aandelenfondsen kunt vinden?
Een vergelijk met de AEX-index zou wel aardig zijn: hoge kosten zijn acceptabel als men er dan ook iets goed mee doet. Als NN gewoon conform het gemiddelde presteert dan kan iedere simpele ziel hetzelfde doen (en kan dat goedkoper).
Volgens het zgn factsheet presteert het NN aandelenfonds niet slecht, maar ik weet niet of dat factsheet door onafhankelijke partij opgesteld wordt.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

euromast schreef:Is iemand weleens het volgende opgevallen:

De koersen van de NN-beleggingsfondsen blijven achter qua resultaat in vergelijking met andere gelijkaardige fondsen. Daarnaast keren de NN-fondsen GEEN DIVIDEND uit. Ik denk dat we hier dus te maken heb met nog een verborgen kost bij NN.
Goede opmerking. De onderliggende aandelen zijn aandelen die een hoog dividend uitkeren. Het gaat hier om belangrijke bedragen. Volgens de jaarverslagen worden de dividenden toegevoegd aan het fondsvermogen. Ze verhogen daarmee de koers van het fonds.

Opmerkelijk is dat veel fondskoersen ondanks dit toch achterblijven bij hun benchmark. De laatste 2 jaar doet het NN-aandelenfonds het beter.

Het NN-aandelenfonds staat niet onder toezicht van het AFM. Een echte onafhankelijke controle van de inkomsten/uitgaven is er niet. Dit fonds wordt wel door een accountant gecontroleerd in opdracht van NN.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 04 jul 2011 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

arvandongen

Janges schreef: Wie weet waar je de koersen van de NN aandelenfondsen kunt vinden?
.
Ik heb ook al officiele koerlijsten gevraagd bij NN. Je raadt het al. Deze zijn niet gegeven. Er werd verwezen naar de website. http://www.nn.nl.

Je kan de historische koersen daar ook vinden. Bij "fondsen en koersen", daarna "bekijk alle koersen" daarna het gewenste fonds en datum invullen.

De +/- 10 jaar oude koersen zijn niet correct. Zie voor details een eerdere post op dit subforum.

arvandongen

Janges schreef:In 2007 heb ik me enigszins verdiept in de problematiek, maar ik vertrouwde er toen op dat verliespolis etc wel de kastanjes voor me uit het vuur zouden halen en heb er daarna geen aandacht meer aan besteed. Maar nu weer wakker geworden.
Janges, let op met de verjaringstermijnen!! Als je volledige schadevergoeding wil dmv het aantonen van "dwaling" en het ontbinden van je contract.

Dit verjaringstermijn is 3 jaar na de ontdekking van de dwaling. Hierbij geldt niet het moment dat je "voelt dat er iets mis is", maar het moment dat je er
(bijna) zeker van kan zijn dat de beleggings-overeenkomst iets anders is dan door NN/adviseur aan je is verteld bij het afsluiten ervan.

Zie ook subforum: "ik wil 100% schadevergoeding" 1e bericht.

arvandongen

Janges schreef:Zoals ik zei: ik ben weer wakker geworden en wil binnenkort een gesprek gaan houden met mijn tussenpersoon en evt iemand van NN. Ik wil in ieder geval vragen naar alle aankopen (aantal, datum en koers op die datum) op mijn polis. Juist omdat hierboven staat dat de administratie gebrekkig is.
Vraag aan jullie allemaal: wat zijn nog meer zinnige vragen in een dergelijk gesprek?
.
Koop het boekje: "Woekerpolis, Hoe kom ik er vanaf?"
Van Eric Smit en Rene Graafsma.

Helder en eenvoudig beschreven. Hierin opgenomen veel zinnige vragen die je jezelf moet stellen, en ook die je de verzekeraar/tussenpersoon kan stellen. Daarbij ook de werking van de woekerpolis(-typen) en de ontwikkeling tot het huidige wanprodukt.

Het belangrijkste is zelf goed te weten waarom je een klacht hebt met dit product:
- Waarom heb je de beleggingsverzekering gekocht en waarom voldoet deze nu niet aan je verwachtingen?
- Ben je misleid bij de aankoop?
- Wist je wat je kocht, maar waren de kosten achteraf tegenvallend (misschien aangewakkerd door de media-aandacht)?

Verder moet je goed bedenken wat je wilt:
- Polis met terugwerkende kracht beëindigen met volledige schadecompensatie
- Polis nu beëindigen en compensatie over verleden
- Polis aanpassen en behouden tot einddatum

Pas na het zelf beantwoorden van bovenstaande vragen kan je zinnige gerichte vragen opstellen aan NN/adviseur. Ik kan "ongericht" wel 50 vragen opstellen waar NN moeite mee zal hebben en die ze liever niet beantwoorden.

ongericht voorbeeld:
Nog niet besproken is dat het NN-aandelenfonds, bijvoorbeeld helemaaal niet van NN is! Het is het ING Global Equity Basis Fonds. => daarom worden verschillende kosten berekend:
1) (Fonds)Beheerskosten ING (0,36% officieel, maar wekerlijk hoger)
2) Beheerskosten NN
3) Doorlopende kosten van NN

Verder zijn de beleggingen/aandelen juridisch eigendom van de bewaarder: ING bewaar maatschappij. Dit betekent dat NN niet in een aandelenportefeuille geinvesteerd heeft (zoals wèl gesuggereerd wordt) maar in slechts in 1 bedrijf: de ING. Bij failliet gaan van ING (ze ontvangen staatssteun!) ben je dus mogelijk je hele inleg kwijt.

Een gezonde aandelenportefeuille bestaat uit aandelen in meerdere bedrijven. Als er eens eentje failliet gaat, dan heb je slechts een deel-verlies. Het ING-fonds heeft wel gespreid belegd in aandelen. Het standaard antwoord van NN is dus dat er geen onacceptabele risico's genomen worden met deze constructie.

Ik wist dat niet bij het afsluiten van de polis. Vermoedelijk niemand, behalve de verzekeraar die dit product op de markt heeft gebracht.

Janges

Beste Alwin,

In 2007 heb ik wel stuitingsbrief geschreven, daarmee voorkom ik toch verjaring?
Bedankt voor de reactie en tips, ik heb het boekje gekocht, ga het doornemen.

Als de eigen koersinfo van NN niet betrouwbaar is, dan zou het me ook niet verbazen dat de gegevens veranderen. Ik ga een printje maken en bewaren van al mijn opvragingen.

Groeten Jan

arvandongen

Beste Jan,

Verjaring is iets waarover de geleerden het nog niet eens zijn in de woekerpolis-affaire. Zie ook het subforum hierover.

Ik begrijp dat een stuitingsbrief het verjaringstermijn met een half jaar verlengt. Anderen zeggen dat het weer met 3 jaar verlengd wordt. Hierover bestaat nog weinig jurisprudentie.

Het Kifid heeft zijn eigen verjarings-regels. Ook hierover nog geen jurisprudentie, wel aannames. Je maakt een kans als 1) NN zich niet beroept op verjaring of als 2) het Kifid met je meegaat in de redenering dat de algemene regel je probleem zou oplossen.

NN heeft bij mij al gezinspeeld op verjaring. Dit is voorlopig gestuit.

Indien je je niet beroept op volledige ontbinding, echter alle niet-overeengekomen ingehouden kosten wil terugvorderen, dan is er de Kifid uitspraak: 2011-21. Vindbaar op de kifid-website.

Dya

Ongelezen bericht door Dya »

Volgens mij zijn er nu 2 sub fora over NN: deze en "NN en woekerbeleggingspolis". M.i. krachten bundelen, zeker nu er bijdragen van van Rossum zij verdwenen.
Als ik het finale bericht krijg van NN wil ik de KIFID route starten, echter hdejager is al bezig met een advocaat.
Als er meerdere slachtoffers zijn van FVB (en die moeten er zijn, immers NN is de grootste verzekeraar), zouden we net als Jort Kelder, een vuist moeten maken. (alhoewel wij niet kunnen dreigen met publiceren in Quote).

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste mensen, het inderdaad beter om je samen sterk te maken waar het gaat om uw rechten en tevens goedkoper daar de belangen eensluidend zijn en de kosten verdeeld kunnen worden over alle belanghebbenden.

hdejager

Ongelezen bericht door hdejager »

goed initiatief,
zoals in eerdere mails aangegeven is de koers tegenwoordig zichtbaar op de website van NN met vermelding van de datum wanneer de koersen zouden gelden.
want op 1 juli 2001 is volgens mij er pas een datum bijgeplaatst en daarvoor niet.
ik kan het helaas niet bewijzen had ik maar een hard copy gemaakt dat is achteraf.
mijn vraag is heeft iemand ervaring hiermee ivm switchdata inde polis van FVB.
mvg, hdj

promat

Ongelezen bericht door promat »

I.v.m. oversluiting van mijn hypotheek zeer binnenkort moet ik de keuze maken om de polis bij NN premievrij te maken, te beeindigen of door te laten lopen. Voor de nieuwe hypotheek heb ik hem niet nodig omdat ik naar banksparen ben overgestapt.
Mijn toenmalige adviseur is failliet dus daar kan ik ook niet aankloppen. Iemand nog een tip wat ik het beste kan doen of waar advies vragen wat te doen?
Ik zit nu bij de Rabobank dus lijkt me ook niet zo onafhankelijk om aan hen advies te vragen over dit product.

arvandongen

In aanvulling van eerdere posts waarin onregelmatigheden over de koersen van NN vermeld worden:

De website van NN geeft nu nog alleen maar de koersen van 5 jaar oud tot en met vandaag. De oudere koersen vallen nu "buiten het toegestane interval"

Tot enkele maanden geleden kon men nog de koersen van meer dan 10 jaar terug opvragen. Echter, de koersen van vóór 31 dec 2002 bleken onjuist. De site gaf de de gehele maand de koers van de 1e dag van die maand. NN schreef in April 2011 dat er aan gewerkt wordt deze fout te herstellen.

Blijkbaar kiest NN nu niet de oplossing om eenvoudig de juiste oudere koersen te uploaden. NN kiest voor verzwijging van de oudere koersen.........
Of is dit maar tijdelijk??

De correcte koersen over de gehele looptijd zijn essentieel voor iedereen die zijn beleggingsverzekering wil narekenen voor controle.

hdejager

Beste van Rongen,

Kun je voor mij het schrijven van April 2011 naar mijn mailbox sturen of op de site zetten, waarin staat dat deze fout van voor 31 dec. 2002 herstelt gaat worden. Lijkt toch op een soort bekentenis, kennelijk is een verzwijging van de oudere koersen veel geld waard.

arvandongen

zie mijn post van 6 april op dit subforum:
Deze laatste categorie is interessant.
In November 2008 heb ik gevraagd naar de officële koerslijsten, vanwege de geconstateerde onregelmatigheden. NN weigerde deze te verstrekken en verwees naar de NN-website waarop de officiele koersen vermeld zouden staan.

In April 2011 informeert NN mij per brief als volgt:
"Op de internetsite waren lange tijd de koersen van onze beleggingsfondsen tot maximaal 5 jaar geleden op te vragen. Op onze onlangs vernieuwde internetsite zijn ook oudere koersen op te vragen, maar helaas bevatten de gegevens nog fouten. Bij de koersen van een datum vóór 31 december 2002 wordt steeds de eerste koers in de betreffende maand getoond. Wij bieden u voor dit ongemak onze excuses aan. Er wordt aan gewerkt om deze fout op onze internetsite te herstellen."

De behandelaar van NN was blijkbaar niet helemaal op de hoogte dat ik deze (foute) koersen al in November 2008 van http://www.NN.nl gehaald had.

De redenen waarom NN de koersen van ongeveer 10 jaar geleden nog steeds onduidelijk probeert te houden is mij niet bekend. Mogelijk zijn er bij grote groepen mensen onregelmatigheden bij de aankoop van participaties geweest. Maar dit is slechts speculatie mijnerszijds.

hdejager

Reden is dat er met klanten discussie is/was over de koersen. Via iemand vernomen dat de koersen in die periode niet juist werden weergegeven, zou een aantal managers zelfs de kop hebben gekost. (Behr een gerespecteerde koersen weergever zat er volgens NN ook naast, rara hoe kan dat, dat kan alleen maar als de koersen verkeerd stonden op Internet)
Dus gaat het om geld, iedereen die hier meer van weet roep ik op om te reageren, en zoveel mogelijk info te verzamelen over de koersen van voor 2002. Met z'n allen weten we meer.

hdejager

Reden is dat er met klanten discussie is/was over de koersen. Via iemand vernomen dat de koersen in die periode niet juist werden weergegeven, zou een aantal managers zelfs de kop hebben gekost. (Behr een gerespecteerde koersen weergever zat er volgens NN ook naast, rara hoe kan dat, dat kan alleen maar als de koersen verkeerd stonden op Internet)
Dus gaat het om geld, iedereen die hier meer van weet roep ik op om te reageren, en zoveel mogelijk info te verzamelen over de koersen van voor 2002. Met z'n allen weten we meer.

Gesloten