Re: Beeldscherm laptop breekt voor 2e keer.
Geplaatst: 24 apr 2011 04:18
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015.shtmlalfatrion schreef:Ah je hebt het blad dus niet? Hoe kun je dan weten wat er instaat?
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015.shtmlalfatrion schreef:Ah je hebt het blad dus niet? Hoe kun je dan weten wat er instaat?
Vergeten te melden dat het ging om het Duitse blad. In de link van BBCS staat lettelijk: "De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar." Het idee van BBCS dat het hier zou gaan om het energie gebruik is dus gebasseerd op een hoop hete lucht. Het vind overigens steun bij het onderzoek dat 53o heeft aangehaald. De gemiddelde levensduur van notebooks ligt een stuk hoger dan drie jaar als na die periode slechts gemiddeld slechts 21% defect zijn.Ouwe aap schreef:Ik zie geen C't 2003/21 ?
Bedingen uit algemene voorwaarden zijn te vernietigen waarneer deze onredelijk bezwarend zijn. (Art. 6:233 BW) Algemene voorwaarden zijn o.a. onredelijk bezwarend wanneer deze in strijd zijn met dwingend recht. (art. 6:240 BW) In artikel 7:24 lid 2 BW staat dat de verkoper geen kosten in rekening mag brengen als de consument een ondeugdelijk product heeft ontvangen van de verkoper. Dit valt onder (half) dwingend recht vanwege artikel 7:6 BW.53o schreef:Heb net de voorwaarden van Paradigit bekeken waarin blijkt dat ook buiten de garantie termijn de klant recht heeft op kosteloos herstel maar dat kosten in rekening gebracht kunnen worden indien de levensduur wordt verlengd door de reparatie.
Quelle arrest AG schreef:64. In de onderhavige zaak kan ook niet worden gesteld dat de consument zich onrechtmatig heeft verrijkt.(62) Door de betaling van de koopprijs is de consument zijn uit de synallagmatische overeenkomst inzake de verkoop van consumptiegoederen voortvloeiende verplichting correct nagekomen, terwijl de verkoper zijn verplichting niet binnen de contractueel vastgestelde termijn is nagekomen. Het verzoek om vervanging van het goed komt dus in het licht van het beginsel pacta sunt servanda gewoonweg neer op een verzoek aan de verkoper om zijn contractuele verplichtingen na te komen. Elk van de contractpartijen dient namelijk het risico van niet-correcte nakoming van haar verplichtingen alleen te dragen. De consument is niet aansprakelijk voor het feit dat het goed dient te worden vervangen: hij wil enkel het goed op een normale wijze gebruiken en de verkoper dient ervoor te zorgen dat dit mogelijk is.
65. Het zou dan ook onaanvaardbaar zijn dat de consument, die zijn contractuele verplichting correct is nagekomen, de verkoper, die zijn verplichting niet correct is nagekomen, een vergoeding zou moeten betalen voor het gebruik van het gebrekkige goed. Met het nieuwe goed ontvangt de consument enkel datgene waarop hij recht heeft, dat wil zeggen een goed dat in overeenstemming is met wat is overeengekomen. Er kan in casu dan ook totaal geen sprake zijn van een onrechtmatige verrijking van de consument.
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/g ... ance=CONCL
Quelle arrest Conclusie van het Hof schreef:40 Met betrekking tot de stelling van de Duitse regering dat de omstandigheid dat de consument in geval van vervanging van een niet-conform goed een nieuw goed ontvangt zonder een financiële vergoeding te moeten betalen, een ongerechtvaardigde verrijking oplevert, dient eraan te worden herinnerd dat volgens artikel 3, lid 1, van de richtlijn de verkoper jegens de consument aansprakelijk is voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van het goed.
41 Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML
Dat heb je al eerder aangegeven. Maar heb je daar ook een onderbouwing bij? Je kunt het wel blijven herhalen, maar daar wordt het nog niet meer waar door.53o schreef:Het gaat namelijk om economische levensduur...
De economische levensduur overigens de periode waarna het voor een bedrijf economisch voordeliger is om een nieuw product aan te schaffen dan om hier mee door te blijven werken. In de eerste plaats is de economische levensduur is iets dat door de klant wordt bepaald. Een product wordt geen deugdelijk product wanneer kopers er voor kiezen dit eerder te vervangen. Dat kan iedereen op zijn klompen aan voelen. Het is geen producteigenschap en dat voor de wet wel noodzakelijk. Rechter kijken naar hoe lang een product meegaat, niet maar wanneer koper het product gemiddeld genomen vervangen.Consumentenautoriteit schreef:Gemiddelde levensduur
Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functioneren en het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen. Als het product binnen zes maanden na aankoop stuk gaat, dan wordt aangenomen dat het gebrek al aanwezig was tijdens de levering, tenzij de aard van het product of het defect zich hiertegen verzetten. Na zes maanden moet de consument aannemelijk maken dat er sprake is van een non conform product. U mag van de consument ten minste verwachten dat hij u vertelt hoe hij het product heeft gebruikt en wat precies het gebrek is.
http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... -vervangen
Hiervan zijn er dertien in een dozijn.LJN: AO5654 schreef:10. [Eiser] heeft 12638 km gereden in de 21 maanden tussen 25 april 2002 en 18 januari 2004, dat is globaal 600 km per maand, 7200 km per jaar. Dat gebruik kan ondanks alles niet gratis zijn, hij is er een vergoeding voor verschuldigd. De voorzieningenrechter neemt als uitgangspunt voor het schatten van die vergoeding dat een goede brommobiel 10 jaar of 72000 km kan meegaan en dat hij bij aankoop van een andere nog € 500,- opbrengt in de vorm van inruilwaarde of korting op de aankoopprijs. De afschrijving bedraagt dan gelet op de aankoopprijs totaal € 11.875,-, per kilometer derhalve € 0,1649, afgerond 16,5 cent. De kilometervergoeding over 12.638 km schat de voorzieningenrechter, rekening houdend met aan [Eiser] opgekomen inconvenienten, op € 2.000,-. [Eiser] claimt dat zijn schade groter is dan de aankoopprijs die hij voor de brommobiel heeft betaald, maar die schade is in kort geding niet vast te stellen.
http://jure.nl/ao5654
Daar denkt de rechter duidelijk anders over.53o schreef:Ook al koop je deze voor e-mail checken en niets anders, de levensduur wordt niet bepaalt door hoe jij deze gebruikt, maar hoe de gemiddelde consument deze gebruikt.
Wat een onzin.53o schreef:Wat Alfatrion namelijk vergeet is dat de consument wordt "beschermd" door een zelfde levensduur te eisen voor artikelen uit de zelfde soort. Dat betekent dat als iemand een high-end notebook koopt voor gaming deze dezelfde levensduur moet hebben als een budget notebook die wordt gekocht voor e-mail lezen en surfen omdat de consumentenautoriteiten simpel weg niet toe laten dat verkopers een hogere levensduur toekennen aan een artikel uit een hogere prijsklasse dan aan een lagere prijsklasse.
Echt onzin.In artikel 7:24 lid 2 BW staat dat de verkoper geen kosten in rekening mag brengen als de consument een ondeugdelijk product heeft ontvangen van de verkoper. Dit valt onder (half) dwingend recht vanwege artikel 7:6 BW.
Daarbij wordt verwezen naar wetboek 6, afdeling 3 van titel 3:Bestaat de tekortkoming in een gebrek als bedoeld in afdeling 3 van titel 3 van Boek 6, dan is de verkoper niet aansprakelijk voor schade als in die afdeling bedoeld, tenzij
ahij het gebrek kende of behoorde te kennen,
bhij de afwezigheid van het gebrek heeft toegezegd of
chet betreft zaakschade terzake waarvan krachtens afdeling 3 van titel 3 van Boek 6 geen recht op vergoeding bestaat op grond van de in die afdeling geregelde franchise, onverminderd zijn verweren krachtens de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
De verkopende partij mag geen kosten in rekening brengen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, of dat het product niet de eigenschappen bezit welke de consument op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten(de non-conformiteitsbeginsel.) Waarbij ook de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers moet worden meegerekend.staat dat de verkoper geen kosten in rekening mag brengen als de consument een ondeugdelijk product heeft ontvangen van de verkoper. Dit valt onder (half) dwingend recht vanwege artikel 7:6 BW.
Art. 7:24 BW heeft inderdaad zo zijn begrenzingen. Niet de verkoper maar de producent is wanneer het gaat om de dood of lichamelijk letsel en schade aan andere zaken vanaf 500 euro. Producent ben je wanneer je het eindproduct, een grondstof of een onderdeel hebt gemaakt, maar ook als je als maker presenteert door je naam, merk of ander onderscheidingsteken aan te brengen op het product.BBCS schreef:Echt onzin.In artikel 7:24 lid 2 BW staat dat de verkoper geen kosten in rekening mag brengen als de consument een ondeugdelijk product heeft ontvangen van de verkoper. Dit valt onder (half) dwingend recht vanwege artikel 7:6 BW.
Je schrijft dat de verklaringen van de verkoper terecht "ook". Daarmee geef jij nu eindelijk blijk dat dit niet het enigste is waar naar gekeken moet worden. Beter te halve gekeerd dan ten hele gedwaald zal ik maar zeggen.BBCS schreef:Waarbij ook de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers moet worden meegerekend.
Nog maar een keer:Je schrijft dat de verklaringen van de verkoper terecht "ook". Daarmee geef jij nu eindelijk blijk dat dit niet het enigste is waar naar gekeken moet worden. Beter te halve gekeerd dan ten hele gedwaald zal ik maar zeggen.
Hiernaar mag een ieder onderzoek doen en het staat een ieder vrij om dat als bewijs aan te dragen.
Daarnaast is er de gemiddelde levensduur van soortgelijke producten.
Onder voorverkopers wordt verstaan de keten van fabrikant tot winkelier.Voor wat betreft voorverkopers hebben we een twistpunt, want je ziet volgens mij de nuances in het betreffende wetsartikel niet.
Het gene waar onderzoek naar gedaan wordt, namelijk de aard van de zaak, maakt wel onderdeel uit van de koop. Overigens het woord mede wijst er op dat deze twee voorbeelden niet-limitatief zijn.BBCS schreef:Hiernaar mag een ieder onderzoek doen en het staat een ieder vrij om dat als bewijs aan te dragen.
Maar maken geen deel uit van de koopovereenkomst.
De aard van de zaak.alfatrion schreef:Het gene waar onderzoek naar gedaan wordt, namelijk de aard van de zaak, maakt wel onderdeel uit van de koop. Overigens het woord mede wijst er op dat deze twee voorbeelden niet-limitatief zijn.BBCS schreef:Hiernaar mag een ieder onderzoek doen en het staat een ieder vrij om dat als bewijs aan te dragen.
Maar maken geen deel uit van de koopovereenkomst.
Toen je schreef "ook" wat ik even blij, maar vreesde dat je inderdaad snel weer je kop in het zand zou steken. Ik laat het verder bij.
De waarheid die jij niet onder ogen wilt zien.alfatrion schreef:bla bla bla
In het Quelle arrest is bepaald dat als de verkopende partij een product kosteloos wordt omgeruild voor een nieuw product, dat er geen gebruikskosten in rekening mag worden gebracht.Alfatrion heeft gelijk over het Quelle arrest.
Daar zou ik onmiddellijk tabellen van de consumentenbond en C't tegenover zetten. Met name het rapport van de fabrikanten is erg overtuigend nu dit in de detail rapport doet. Daaruit blijkt dat verschil tussen het top segment laptops en instap segment 20% is. Netbooks is weer 20% lager.53o schreef:Elk onderzoek blijft maar een richtlijn en heeft geen wettelijke status. Stel dat een rechtszaak naar voren komt waarin de verkoper aangeeft dat zij het onderzoek van deze brancheorganisatie als maatstaf gebruiken maar hier van afwijken door ipv 2 jaar op het midden segment ook gewoon 3 jaar te geven, zou dit naar de rechter kunnen overkomen als een correcte gang van zaken.
Dat hebben meer mensen al geopperd en daar ben ik zelf ook een voorstander van. Het zou wel Europees gereld moeten worden vanwege het vrije verkeer. Zo'n staffel zou wel op feiten gebaseerd moeten worden. Producenten moeten hun producten nu al (laten) onderzoeken op veiligheid voordat het op de Europese markt mag dus dit kan dan mooi meegenomen worden.53o schreef:Wat nodig is om de consumentenkoop wet op een duidelijke manier te laten werken zijn serieuze veranderingen. Ik zou het niet erg vinden als producten verplicht een kwaliteitslabel krijgt, waarbij de fabrikant het apparaat classificeert als hoge kwaliteit, midden kwaliteit of baggerzooi en er een staffel komt voor de rechtbank.
Toen ik opzoek was naar een digitale camera was de leus: als je het niet weet koop dan een Canon. Later publiceerde een HCC waarbij de fabrikanten gevraagd had naar de levendsuur. Canon zit in het midden segment. De gemiddelde levensduur van camera van deze fabrikant is 10 jaar. Er zit wel een flitser op maar die heb ik eigenlijk nooit nodig, ook niet binnen in huis. Het valt dus best mee.53o schreef:Dit zou ook de economie ten goede komen omdat de consument tegenwoordig vaak voor het lagere kwalteitssegment kiest, zelfs als de verkoper hun een hogere kwaliteit adviseert, terwijl de consument uiteindelijk wel hoge kwaliteit verwacht en eist.
Onderschat de mate van digibeet zijn niet van sommigen. Er zijn nog steeds mensen die niet weten wat googlen is..53o schreef:iedere digibeet na 5 minuten googlen
Zal niet helpen.53o schreef:Oftewel, er moet een zaak worden gevoerd voor het hooggerechtshof om te eisen dat er duidelijke wettelijke afspraken worden gemaakt over de verwachte levensduur van elektronische producten om eindelijk eens duidelijkheid te verschaffen in het belang van de consument en de verkoper.
Ook al gebeurt dit blijft het feit dat bij een kantonrechter of in hoger beroep de uitkomst kan verschillen. Ik heb het idee dat ik als verkoper een grote kans heb om de zaak van jou te verliezen terwijl ik in precies dezelfde zaak tegen andere consumenten juist een grote kans heb om deze te winnen. In deze gevallen maakt juridische kennis een hoop uit en goede argumentatie kan een rechter beïnvloeden om een bepaalde kant te kiezen.Daar zou ik onmiddellijk tabellen van de consumentenbond en C't tegenover zetten.
Dat advies klopt denk ik wel. Ik heb zelf ook camera's verkocht in het verleden (niet een expert, het was bij de It's 6 jaar geleden waar ik alles verkocht in bruin- en grijsgoed assortiment) maar naar mijn wetens verkoopt Canon gewoon geen troep qua camera's, oftewel, de kwaliteit is ok, de duurzaamheid is ok, maar om een beter model te vinden voor de zelfde prijsklasse moet je onderzoek doen. Komt erop neer dat de prijs-kwaliteit verhouding van een Canon camera gemiddeld wel goed is. Een professionele fotograaf zal vast wel meer onderzoek doen dan een gemiddelde consument (en is vast wel bereid om er meer voor neer te leggen). Verder weet ik niet of mijn uitspraak nog klopt in deze tijd omdat ik geen ervaring meer heb met de huidige camera's.Toen ik opzoek was naar een digitale camera was de leus: als je het niet weet koop dan een Canon. Later publiceerde een HCC waarbij de fabrikanten gevraagd had naar de levendsuur. Canon zit in het midden segment. De gemiddelde levensduur van camera van deze fabrikant is 10 jaar. Er zit wel een flitser op maar die heb ik eigenlijk nooit nodig, ook niet binnen in huis. Het valt dus best mee.