ik werk inmiddels een ruime 15 jaar met famed, als zorgverlener, en moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk maar 2 keer heb meegemaakt dat er iets echt ontspoort is. En dat was dan eigenlijk famed ook nog niet eens verwijtbaar.
Zaken waar het veelvuldig misgaat:
mensen die gewijzigde gegevens (mn verhuizingen) niet doorgeven, en zorgverleners die niets doen met de retourinfo die Famed stuurt... mn die laatste is denk ik verantwoordelijk voor veel problemen, een verkeerd adres is nog wel te achterhalen, maar een zorgverlener die niet of te laat reageert op info vanuit famed kan voor aardige problemen zorgen, terwijl de patient goedwillend is. famed is 100% afhankelijk van de info die de zorgverlener aanlevert, en die is weer afhankelijk van de patient...Niet Famed van alles de schuld geven...don`t schoot the messenger...
Tandartsnota`s door famed zijn overigens altijd voorzien van wettelijke UPT code (als men die codes niet begrijpt: uitleg is zichtbaar op site NZa en diverse andere sites), en in ieder geval voor mijn patienten word er standaard een toelichting meegerprint(bv periodieke controle, tandsteen verwijderen e.d.). Ik neem aan dat Famed dat standaard in het systeem heeft zitten,dus wat daar onbegrijpelijk aan is bgrijp ik niet....
overigens: bij discussie over nota`s etc altijd de zorgverlener aanspreken! is snelste, korste en makkelijkste weg! zorgverlener kan een foute nota met 1 telefoontje herstellen/corrigeren/intrekken. Zodra men met famed een inhoudelijke discussie wil gaan voeren gaat het mis, zij voeren immers slechts opdracht zorgverlener uit en waren er niet bij....
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Famed stuurt onterechte rekeningen
Re: Famed stuurt onterechte rekeningen
@ vroem
Natuurlijk ben jij er tevreden over, want jij bent niet degene die de facturen ontvangt, maar juist degene die zijn facturatie/debiteurenadministratie heeft uitbesteed.
Ik denk dat jij het grootste gedeelte van de klachten niet eens ziet omdat Fa-Med deze binnenkrijgt.
Ik kan je verzekeren dat de facturen die ik voorheen van mijn tandarts kreeg duidelijk en gespecificeerd waren. Sinds ze via Fa-Med lopen krijg ik vage facturen met onduidelijke codes. Ik ben van mening dat degene die factureert verantwoordelijk is voor de sepcificatie van de betreffende factuur. Waarom zou de kant na ontvangst van een factuur onderzoek moeten gaan doen wat er nou daadwerkelijk op de factuur staat. Dit lijkt mij toch echt de omgekeerde wereld.
Klantvriendelijkheid is het in ieder geval zeker niet.
Natuurlijk ben jij er tevreden over, want jij bent niet degene die de facturen ontvangt, maar juist degene die zijn facturatie/debiteurenadministratie heeft uitbesteed.
Ik denk dat jij het grootste gedeelte van de klachten niet eens ziet omdat Fa-Med deze binnenkrijgt.
Ik kan je verzekeren dat de facturen die ik voorheen van mijn tandarts kreeg duidelijk en gespecificeerd waren. Sinds ze via Fa-Med lopen krijg ik vage facturen met onduidelijke codes. Ik ben van mening dat degene die factureert verantwoordelijk is voor de sepcificatie van de betreffende factuur. Waarom zou de kant na ontvangst van een factuur onderzoek moeten gaan doen wat er nou daadwerkelijk op de factuur staat. Dit lijkt mij toch echt de omgekeerde wereld.
Klantvriendelijkheid is het in ieder geval zeker niet.
tja, dat snap ik ook niet...de specificaties op de nota`s van Famed die ik onder ogen krijg zijn duidelijk genoeg, zijn zelfs identiek aan wat mijn tandartssoftware produceert, en de codes zijn gewone wettelijk verplichte UPt codes waar famed ook niets aan kan doen.... Is het onduidelijk moet u overigens gewoon kmontakt opnemen met de tandarts. daarnaast denk ik toch dat u weet waarvoor u een afspraak heeft, mijn patienten weten dat in ieder geval wel.
Bij problemen word ik geinformeerd door famed...
overigens zoals gesteld , ook door uzelf, famed doet slechts een deel van de administratie, voor inhoudelijke vragen is echt de tandarts/zorgverlener aanspreekpunt lijkt mij.
Uw tandarts kan altijd een overzicht verstrekken van wat hij via famed declareert, en de verzekering ook wat er ingediend is, snap uw probleem niet oz. Misschien komt dat omdat mijn patienten weinig nota`s krijgen aangezien Famed voor mijn patienten regelrecht bij de verzekering indient. Dan komt er slechts een nota met wat niet vergoed wordt erop, en dat is altijd heel duidelijk gespecificeerd, zelfs met percentages vergoeding etc. Voor wie het wil zien.
Bij problemen word ik geinformeerd door famed...
overigens zoals gesteld , ook door uzelf, famed doet slechts een deel van de administratie, voor inhoudelijke vragen is echt de tandarts/zorgverlener aanspreekpunt lijkt mij.
Uw tandarts kan altijd een overzicht verstrekken van wat hij via famed declareert, en de verzekering ook wat er ingediend is, snap uw probleem niet oz. Misschien komt dat omdat mijn patienten weinig nota`s krijgen aangezien Famed voor mijn patienten regelrecht bij de verzekering indient. Dan komt er slechts een nota met wat niet vergoed wordt erop, en dat is altijd heel duidelijk gespecificeerd, zelfs met percentages vergoeding etc. Voor wie het wil zien.
-
arthur2000
Mijn advies: niet in zee gaan met zorgverleners die met FaMed werken.
FaMed neemt de vordering gratis van de tandarts over en hoopt dikke winst te maken op klanten die niet betalen. Je kan zomaar 40 euro per aanmaning 'kosten' krijgen.
FaMed wil juist dat u de eerste keer niet betaald!
FaMed neemt de vordering gratis van de tandarts over en hoopt dikke winst te maken op klanten die niet betalen. Je kan zomaar 40 euro per aanmaning 'kosten' krijgen.
FaMed wil juist dat u de eerste keer niet betaald!
Niet in zee gaan met zorgverleners die met Fa-Med in zee gaan is niet altijd zo makkelijk. Ik zit al 24 jaar bij dezelfde tandarts. Sinds een paar jaar gebruikt hij nu de diensten van Fa-Med.
Omdat ik veel vertrouwen heb ik deze tandarts wil ik liever niet om deze reden over stappen naar een andere tandarts.
Daarnaast is het niet zo dat als ik ergens een behandeling nodig heb dat ik eerst vraag op welke wijze ze factureren.
Het probleem wordt nu bij de zorgverlener neergelegd wat in mijn ogen niet terecht is. Fa-Med moet gewoon specificeren dan is er niks aan de hand.
Omdat ik veel vertrouwen heb ik deze tandarts wil ik liever niet om deze reden over stappen naar een andere tandarts.
Daarnaast is het niet zo dat als ik ergens een behandeling nodig heb dat ik eerst vraag op welke wijze ze factureren.
Het probleem wordt nu bij de zorgverlener neergelegd wat in mijn ogen niet terecht is. Fa-Med moet gewoon specificeren dan is er niks aan de hand.
klinkklare onzin! elke zorgverlener die met Famed werkt betaalt daar kosten voor.FaMed neemt de vordering gratis van de tandarts over
Elke patient heeft een betaaltermijn van 30 dagen bij famed, heel normale termijn, de meeste zorgverzekeraars vergoeden binnen deze termijn zodat er niets voorgeschoten hoeft te worden. En als het effe niet lukt is een telefoontje genoeg om een betaalregeling af te spreken. Als die kortdurend qua looptijd is, is dat ook nog eens kostenloos. Pas als er echt niet betaald wordt komen er kosten bij, amar dat is toch logisch? als u bij de bank geld leent (u leent eigenlijk geld namelijk als u niet binnen de termijn betaalt, eigenlijk krijgt u zelfs 30 dagen krediet tegen 0 %) betaalt u daar toch ook voor?
Even een weetje: behandelingen bij de tandarts zijn wettelijk gezien direct opeisbaar. Uw tandarts mag dus directe betaling kontant of per pin verlangen, dat is ook voor de tandarts (of welke zorgverlener dan ook) de goedkoopste oplossing . Dat men als zorgverlener de (zeker relatief gezien best wel forse) kosten op zich neemt van Famed is service richting patient. Dat er dan nog steeds mensen zijn die dat te weinig vinden zegt meer over die mensen dan over betreffende zorgverlener of famed....
-
arthur2000
Als het echt niet anders kan en je bent gebonden aan een zorgverlener met FaMed: advies: betaal CONTANT
zoals in de goede oude tijd.
Oftwel: boter bij de vis
Oftwel: boter bij de vis