Pagina 2 van 5
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 08:43
door tennis
Ja, het is natuurlijk, wat je er zelf van wil maken.
Feit is, dat jij in gebreke bent, omdat je het artikel niet hebt gecontrolleerd.
Lees dit, bij de voorwaarden van Wehkamp:
Zichttermijn
Voor je wehkamp.nl bestellingen geldt een zichttermijn van 14 dagen vanaf het moment dat de bestelling in je bezit is. Binnen deze termijn mag je het artikel bekijken, beoordelen en/of passen, tenzij anders vermeld.
Controleer alsjeblieft direct na ontvangst van het artikel of het onbeschadigd en compleet geleverd is. Als dit niet zo is, verzoeken we je vriendelijk zo snel mogelijk contact met ons op te nemen om dit te melden.
Na meer als 14 dagen melden, het artikel is niet compleet, wat moet je daarover nog zeggen.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 08:51
door angel1978
tennis schreef:Ja, het is natuurlijk, wat je er zelf van wil maken.
Feit is, dat jij in gebreke bent, omdat je het artikel niet hebt gecontrolleerd.
Lees dit, bij de voorwaarden van Wehkamp:
Zichttermijn
Voor je wehkamp.nl bestellingen geldt een zichttermijn van 14 dagen vanaf het moment dat de bestelling in je bezit is. Binnen deze termijn mag je het artikel bekijken, beoordelen en/of passen, tenzij anders vermeld.
Controleer alsjeblieft direct na ontvangst van het artikel of het onbeschadigd en compleet geleverd is. Als dit niet zo is, verzoeken we je vriendelijk zo snel mogelijk contact met ons op te nemen om dit te melden.
Na meer als 14 dagen melden, het artikel is niet compleet, wat moet je daarover nog zeggen.
Dat het produkt niet conform is wellicht ? En op basis daarvan dus teruggestuurd kan worden.. Het produkt werkt niet zoals het zou moeten werken ( of zoals je zou mogen verwachten dat het werkt ), de filters passen namelijk helemaal niet..
Het produkt moet dus geruild worden voor een exemplaar dat wel werkt of het geld moet geretourneerd worden.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 08:57
door BBCS
Die zichttermijn is hier hier niet van toepassing.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 09:31
door Webcarewehkamp.nl
Op de eerste plaats wil ik namens wehkamp.nl excuses aanbieden voor de deze gang van zaken. Graag wil ik voor u bemiddelen in deze zaak. Indien u van dit aanbod gebruik wilt maken, dan verzoek ik u uw contactgegevens ( klantnummer of naam en adresgegevens ) naar mij te mailen:
[email protected]
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 09:40
door koeloejoek
En zo hoort!!!
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 09:49
door renegade66
ik ben er ondertussen achter gekomen dat de bijgeleverde uv-filters 52mm behoren te zijn en niet 55mm.
er schijnen heel veel van deze kits geleverd te zijn met gewoon de verkeerde uv-filters.
dit heb ik vernomen van een foto-speciaalzaak hier in de buurt.
ik ga de heer frits pieters maar eens mailen.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 10:35
door renegade66
ik heb er nog maar eens een telefoontje aan gewaagd.
en ja hoor, ze gaan de filters toch maar omruilen.
toch maar weer netjes opgelost tot nu toe.
maar ik juich nog niet al te vroeg, ik wacht eerst het omruilbericht af.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 10:38
door tennis
Heeft Wehkamp ook verteld, waarom nu wel geruild wordt , en gisteren niet?
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 11:15
door Chocomelk
renegade66 schreef:ik heb er nog maar eens een telefoontje aan gewaagd.
en ja hoor, ze gaan de filters toch maar omruilen.
toch maar weer netjes opgelost tot nu toe.
maar ik juich nog niet al te vroeg, ik wacht eerst het omruilbericht af.
Super voor je !
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 12:02
door renegade66
Heeft Wehkamp ook verteld, waarom nu wel geruild wordt , en gisteren niet?
de vorige medewerkster was een beetje te voorbarig volgens degene die ik aan de telefoon had.
ergens had ze wel gelijk met de 14 dagen zicht-termijn werd gezegd,
echter toen ik haar confronteerde met wb7/art.17 en 23 werd er ff bij de floormanager navraag gedaan.
toen werd mij verteld dat nikon zelf de pakketten samenstelde en dat daar de fout ligt.
maar wehkamp gaat dit oplossen werd mij verteld.
dus ik wacht het af.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 28 apr 2011 12:24
door koeloejoek
Kijk zo moet het even het wb erbij en "bedrijven" gaan ineens meneer/mevrouw tegen je zeggen.
SUPER GROTE KLASSE
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 13:47
door alfatrion
Het is onnodig en onverstandig om als koper een beroep te doen op art. 7:23 BW. In het Nederlands recht is de hoofdregel dat een partij die iets beweerd dat moet onderbouwen in het geval de tegenpartij dit betwist. Als koper heb je art. 7:23 BW niet nodig.
Als koper beweer je slechts dat het geen je hebt besteld je niet geleverd is en vervolgens eis je dat dit als nog krijgt. Hierop zijn art. 7:17 en 7:21 BW van toepassing. De verkoper kan daarop stellen dat de koper niet binnen bekwame termijn heeft gemeld, waardoor hij een beroep doet op art. 7:23 BW waarmee hij dus de bewijslast draagt. Als de vekroper daarin slaagt dan is hij bevrijd van zijn verplichtingen.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 14:03
door alfatrion
MAXIEM schreef:Het komt nogal eens voor, dat het produkt dat gekocht is, niet alle eigenschappen blijkt te hebben die de verkoper heeft toegezegd. Als de koper in dat geval de verkoper niet binnen bekame tijd daarover inlicht, dan heeft de koper een probleem. De kennisgeving dient immers wettelijk gezien binnen bekwame tijd na de ontdekking van het gebrek te geschieden.
Bij een consumentenkoop moet zo’n kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking vallen.
Bij een niet-consumentenkoop is de hoofdregel dat de kennisgeving moet plaats vinden binnen een bekwame tijd nadat de koper het gebrek heeft ontdekt of had kunnen ontdekken. Dit geeft de koper een onderzoeksplicht.
De term "bekwame tijd" komt er op neer dat je niet met je armen over elkaar mag gaan zitten. Hieronder valt o.a. de tijd die nodig is om onderzoek laten doen en juridische advies vragen.
Bij een consumenten koop geld, in afwijking van de hoofdregel, dat de kennisgeving moet plaats vinden binnen een bekwame tijd nadat de koper het gebrek heeft ontdekt. Daarbij geld dat twee maanden altijd als een bekwame termijn geld. Als de omstandigheden daartoe aanleiding geven heeft de koper meer tijd dan de twee maanden.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 14:53
door MAXIEM
alfatrion
Bij een consumentenkoop geld, in afwijking van de hoofdregel, dat de kennisgeving moet plaats vinden binnen een bekwame tijd nadat de koper het gebrek heeft ontdekt. Daarbij geld dat twee maanden altijd als een bekwame termijn geld. Als de omstandigheden daartoe aanleiding geven heeft de koper meer tijd dan de twee maanden.
Op zich bedoel je m.i. hetzelfde als ik. Overigens zou ik wel graag willen weten welke omstandigheden jij precies bedoelt en waar ik die in het BW kan vinden.
Maxiem.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 15:56
door alfatrion
MAXIEM schreef:Op zich bedoel je m.i. hetzelfde als ik. Overigens zou ik wel graag willen weten welke omstandigheden jij precies bedoelt en waar ik die in het BW kan vinden.
Geheel in haar gebruikelijke stijl heeft de Nederlandse wetgever er voor gekozen om die omstandigheden niet vast te leggen in de wet. Ik kan kan dan ook geen sluitende definitie geven van de omstandigheden, maar er is in ieder geval te denken aan de situatie waarin men onderzoek zal moeten laten verrichten door een technisch of juridisch deskundige, er kan ook gedacht worden aan een taalbarrière of als de verkoper geen nadeel ondervind aan een langere klachtentermijn.
In 2007 heeft de HR uitgesproken dat het fout is om van een vaste termijn als uitgangspunt te hanteren.
TK, 2000-2001, 27809, nr. 3, pp 10 schreef:Artikel 7:23 lid 1 BW vereist dat de koper de verkoper binnen bekwame tijd nadat hij de de non-conformiteit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis geeft. Of ingevolge dit artikel de koper de verkoper tijdig in kennis heeft gesteld, hangt af van tal van omstandigheden, zoals de aard van het gekochte, de deskundigheid, de onderlinge verhouding en de juridische kennis van beiden. Het verdient de voorkeur deze meer flexibele maatstaf te behouden, waarbij evenwel voor de consumentenkoop bepaald moet worden dat de termijn niet korter mag zijn dan twee maanden na ontdekking. Zie daartoe de wijziging van artikel 7:23 lid 1 BW.
TK, 2000-2001, 27809, nr. 3, pp 24 schreef:Ingevolge artikel 7:23 lid 1, eerste zin, BW kan de koper er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Vergelijk ook artikel 6:89 BW. Artikel 5 lid 2 van de richtlijn staat het de lidstaten toe te bepalen dat de consument zijn rechten niet kan uitoefenen dan wanneer hij de verkoper binnen een termijn van twee maanden na de datum waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, hiervan op de hoogte heeft gebracht. Artikel 23 lid 1, dat geldt voor alle koopvormen, behoeft derhalve aanpassing voor de consumentenkoop. In de eerste plaats mag voor de consumentenkoop de termijn waarbinnen de koper de verkoper in kennis moet stellen niet eerder verlopen dan na twee maanden na ontdekking van de afwijking van het overeengekomene. In de tweede plaats is het moment van ontdekking het startpunt van deze termijn en niet eventueel het moment waarop de koper de afwijking redelijkerwijs had behoren te ontdekken. Dit betekent dat de richtlijn het niet toestaat dat bij een consumentenkoop op de koper een onderzoeksplicht rust in die zin dat hij de hem afgeleverde zaak op haar conformiteit dient te onderzoeken. In de derde zin die aan artikel 23 lid 1 wordt toegevoegd, wordt daarom tot uitdrukking gebracht dat de koper bij een consumentenkoop de kennisgeving binnen bekwame tijd na ontdekking dient te verrichten, doch dat hem daarvoor een termijn van twee maanden na ontdekking wordt gegund. Dit betekent dat afhankelijk van de omstandigheden de koper ook een langere termijn dan twee maanden na de ontdekking tot zijn beschikking kan hebben. Bij de koop van bepaalde zaken kan immers een langere termijn dan twee maanden acceptabel zijn. Bovendien beoogt de richtlijn te bevorderen dat consumenten ook in een andere lidstaat goederen aanschaffen, maar zou juist voor deze kopers een kennisgevingstermijn van twee maanden te knellend kunnen zijn. Overigens geldt deze termijn van twee maanden ook voor bederfelijke levenswaren, waarbij aangetekend moet worden dat de koper daarvan die weliswaar binnen deze termijn, doch na de uiterste datum van houdbaarheid de verkoper daarvan in kennis stelt, zal moeten bewijzen dat deze afwijking reeds bestond op het moment van aflevering. In dat geval zal hij immers geen beroep kunnen doen op de bewijsregel van het nieuw voorgestelde artikel 18 lid 2. Omdat het bewijs daarvan na de uiterste datum van houdbaarheid buitengewoon lastig kan zijn, is dit voor een koper een aansporing om de verkoper voor die datum van het gebrek in kennis te stellen. Ten slotte zij er nog op gewezen dat bij een consumentenkoop op de koper derhalve geen onderzoeksplicht rust na aflevering van de zaak, maar dat ingevolge artikel 17 lid 2, tweede zin, op de koper mogelijk wel een onderzoeksplicht rust vóór het sluiten van de overeenkomst, wat mogelijk mede bepalend is voor de vraag welke eigenschappen de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
LJN: AZ7617, Hoge Raad , C06/002HR schreef:3.3.4 Wat betreft de lengte van de onder (b) bedoelde termijn is voor het geval van consumentenkoop in de derde zin van art. 7:23 lid 1 bepaald dat kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
In het geval van een niet-consumentenkoop dient de vraag of de kennisgeving binnen bekwame tijd is geschied te worden beantwoord onder afweging van alle betrokken belangen en met inachtneming van alle relevante omstandigheden, waaronder het antwoord op de vraag of de verkoper nadeel lijdt door de lengte van de in acht genomen klachttermijn. Een vaste termijn kan daarbij niet worden gehanteerd, ook niet als uitgangspunt.
(...)
3.4.3 Hiervoor in 3.3.3 is overwogen dat de lengte van de termijn voor onderzoek van de gekochte zaak na aflevering daarvan, afhankelijk is van de omstandigheden van het geval, die onder meer kunnen meebrengen dat een onderzoek door een deskundige nodig is voor de beantwoording van de vraag of sprake is van een of meer gebreken die meebrengen dat het huis niet aan de overeenkomst beantwoordt. Het oordeel van het hof komt erop neer dat het op art. 7:23 lid 1 gebaseerde verweer van [verweerder] doel treft omdat [eiser] de gebreken waarover het rapport van 27 september 2001 gaat, uiterlijk eind juni 2001 heeft ontdekt, althans had behoren te ontdekken, en sedertdien meer dan twaalf weken zijn verlopen voordat hij van die gebreken kennis heeft gegeven aan [verweerder]. Hiertegen voeren de onderdelen 1.4 en 1.5 terecht aan dat dit oordeel blijk geeft van een onjuiste rechtsopvatting, dan wel onvoldoende is gemotiveerd. In een geval als het onderhavige mag de particuliere koper die heeft ontdekt dat het huis gebreken heeft die mogelijk van dien aard zijn dat het niet aan de overeenkomst beantwoordt, opdracht geven aan een deskundige om naar die gebreken onderzoek te doen, mits de koper hierbij handelt met de voortvarendheid die, gelet op de omstandigheden van het geval, in redelijkheid van hem kan worden verwacht, en mag hij vervolgens in beginsel de uitslag van dat onderzoek afwachten voordat hij - als de uitslag van dat onderzoek daartoe aanleiding geeft, en in dat geval binnen bekwame tijd - de verkoper ervan in kennis stelt dát het huis niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Dit geldt ook in een geval als het onderhavige, waarin de koper aan de door het hof vermelde uiterlijke verschijnselen al wel had gezien dat van gebreken sprake was, maar (in redelijkheid mocht aannemen dat hij) zonder nader onderzoek van een deskundige de aard, de ernst en de oorzaak van deze gebreken niet kon vaststellen of met voldoende precisie aan de verkoper melden. De particuliere koper van een huis die ter zake van de gebreken niet deskundig is, mag in redelijkheid onderzoek door een deskundige naar die gebreken laten uitvoeren - mits met de nodige voortvarendheid - teneinde zich een (beter) beeld te kunnen vormen van de aard, ernst en oorzaak van de gebreken. Een andere opvatting zou de positie van de particuliere koper zonder goede grond nodeloos verzwaren en hem bovendien ertoe nopen bij de ontdekking van elk gebrek dat mogelijk van dien aard is dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, de verkoper daarvan kennis te geven. Daarmee zijn ook de redelijke belangen van de verkoper niet gediend.
http://jure.nl/AZ7617
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 16:39
door MAXIEM
alfatrion
Interessante stuf. Wel blijf ik (ook na lezing) bij mijn interpretatie, dat bij een consumentenkoop de maximale termijn 2 maanden is en dat er geen bijzondere omstandigheden zijn die een afwijking zouden kunnen rechtvaardigen.
Met collegiale groet, Maxiem.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 16:48
door BBCS
MAXIEM schreef:alfatrion
Interessante stuf. Wel blijf ik (ook na lezing) bij mijn interpretatie, dat bij een consumentenkoop de maximale termijn 2 maanden is en dat er geen bijzondere omstandigheden zijn die een afwijking zouden kunnen rechtvaardigen.
Met collegiale groet, Maxiem.
Gelet op het feit dat na constatering van een probleem, dat de consument 2 maanden de tijd heeft om zich bij de verkopende partij te melden.
Als een product niet aan de koopovereenkomst voldoet, kan de koper altijd zich bij de verkopende partij melden. Dat verloopt nooit.
Dus als een koper zich bij constatering zich na 3 jaar bij de verkopende partij, gelijk na constatering, meldt, is dat niet te laat.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 16:58
door snepke
renegade66 schreef:ik heb er nog maar eens een telefoontje aan gewaagd.
en ja hoor, ze gaan de filters toch maar omruilen.
toch maar weer netjes opgelost tot nu toe.
Ik denk dat het is opgelost door wehkamp.
Dus maar even afwachten wat renegade nog laat weten van hoe of wat.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 17:09
door alfatrion
Maxiem,
Het verdient de voorkeur deze meer flexibele maatstaf te behouden, waarbij evenwel voor de consumentenkoop bepaald moet worden dat de termijn niet korter mag zijn dan twee maanden na ontdekking.
Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Uit de bewoording moet je toch duidelijk moeten zijn dat het hier om een
minimumtermijn gaat. Het staat de rechter immers
niet vrij om te oordelen dat consument die na zes weken een kennisgeving heeft verstuurd dit
niet binnen een bekwame termijn heeft verstuurd. De rechter wordt door dit wetsartikel
niet verhinderd niet om te oordelen dat een specifieke consument binnen een bekwame tijd een kennisgegeven heeft verstuurd indien hij dit in de negende week heeft gedaan.
Re: wehkamp zadelt consument met hun eigen fouten op.
Geplaatst: 01 mei 2011 17:17
door BBCS
Als de wetgeving bepaald heeft dat de consument binnen 2 maanden na constatering van een probleem zich niet bij de verkopende partij heeft gemeld, dan lijkt het mij sterk dat een rechter als de consument na 3 maanden zich bij de verkopende partij meldt en de verkopende partij verwerpt dat, dan besluit dat de consument wel tijdig is met de melding.
Immers dient ook de rechter aan de lettertjes van de wet houden.
Doet de rechter dat niet, dan kan de verkopende partij daarop in hoger beroep gaan.