Wat / hoelang is levenslang? Bovendien, er bestaat ook nog zoiets als consumentenbescherming (wettelijke garantie). Alleen heb je als consument dan niks te maken met de fabrikant omdat je daarmee geen rechtsbetrekking (overeenkomst) hebt. Die overeenkomst heb je met de verkoper. Die moet bij non-conformiteit er meer voor zorgen dat het e.e.a. weer conform gemaakt wordt. Dus zelf de onderdelen op voorraad houden of bij gebrek aan onderdelen overgaan tot vervanging, kosteloos. Let wel alleen wanneer er sprake is van non-conformiteit. Zo is het nu eenmaal, ik heb het niet bedacht.
Dit klopt deels, maar mijn vorige antwoorden waren gericht op het feit dat een fabrikant/winkel/3e partij alles wel zou willen verzekeren tot een periode afhankelijk van hoeveel de consument bereid is te betalen.
Het blijft gewoon een inschatting van risico en reparatie/vervangingskosten. Zo geeft Sitecom bijvoorbeeld 10 jaar garantie op de producten die dit merk verkoopt en adverteert ermee op de verpakking. Binnen de verpakking van hun producten staat op een papiertje uitgelegd dat als de consument hier gebruik van wil maken dat moet doen door binnen 3 maanden het product te registreren. Het gros van de consumenten doet dit niet, dus zij kunnen adverteren met 10 jaar garantie omdat minder van 10% van de consumenten hier gebruik van zou kunnen maken, en dit is ingecalculeerd in hun winstmarge.Verwacht sitecom dat de producten 10 jaar meegaan terwijl zij op de doos adverteren met 10 jaar garantie? Denk het niet, zij verwachten dat de baten van de advertentie van 10 jaar garantie meer opbrengen dan de kosten van reparatie/vervanging door consumenten die daadwerkelijk hiervan gebruik kunnen maken door het product te registreren.
Beter een goedkoop produkt dan een dure investering doen.
Duurzaamheid van notebooks is inderdaad achteruit gegaan door de concurrentie, lage winstmarges en erger, de Europese unie door een betrouwbaar metaal (lood) te verbieden in printplaten om het milieu te beschermen.
Maar de houding van de consument om meer te letten op prijs dan kwaliteit heeft ervoor gezorgd dat de kwaliteit van notebooks zelfs van merken die enkele jaren geleden erg goed waren hebben moeten bezuinigen om de huidige prijsgerichte consument van dienst te kunnen zijn.
Kijk even naar 7 jaar geleden. Als je een TV kocht, dan was er een hoop keuze, maar als je kwaliteit zocht kocht je een Matchline TV van Philips. Een hoogwaardige beeldbuis, goede onderdelen, goede speakers etc. Als je een notebook van Toshiba kocht kon je deze 1 keer per maand van de trap laten donderen. Niets aan de hand.
Fast forward, de meeste electronica nu is gewoon kwalitatief waardeloos. Hoe komt dat? Voor de meeste fabrikanten is het nu eenmaal niet meer de moeite waard om A-onderdelen/personeel (die meer dan $2 per dag verdienen) te gebruiken omdat zij anders worden afgeslacht door de concurrentie.
De consument verpest de bouwkwaliteit van producten door te prijsgevoelig te zijn en de partij die hier de schuld van krijgt is de verkoper. Lijkt mij dat de schuld ligt bij de consument (en de Europese Unie).