@ Michaël
Allereerst dank voor uw antwoord.
Ik voel weinig behoefte om mijn telnummer aan u te geven. Ik ben geen klant van Oxxio maar een kritische forumgebruiker, vooral binnen de energiewereld. Dunkt me dat ik de vragen ook gewoon hier kan stellen en u die schriftelijk alhier kan beantwoorden. Dit maakt het voor iedereen inzichtelijk.
Uw presentatie op dit forum is namelijk nog steeds niet duidelijk genoeg. In iedergeval zal het bij menigeen weer, zoniet nog steeds, voor de nodige verwarring zorgen. Of het moet al aan mijn begrijpenlijk leesvermogen liggen.
Ik zet uw verhaal wat begrijpenlijker (hoop ik!) uiteen. Daarna stel ik u enkele duidelijke vragen.
Nieuwe situatie:
De meters van Oxxio zullen m.i.v. 1 januari 2012 aan de netbeheerder worden overgedragen. Dit ten gevolge van de nieuwe meetdienst wetgeving (even makkelijk en simpel geformuleerd) Hierbij maakt het niet uit of de bewoner wel of geen klant van Oxxio is. Het gaat immers om de meter en niet om het leveringsgedeelte!
Als de meters aan de desbetreffende netbeheerder overgedragen worden, zal de bewoner de meterhuur aan de netbeheerder gaan betalen. Het is vervolgens aan de bewoner om te kiezen voor een andere meter dan de eerder geplaatste en reeds in gebruik zijnde Oxxio-meter. Ik maak hieruit op dat de bewoner niet verplicht is om de Oxxio-meter te laten verwijderen door de netbeheerder. Tenzij de netbeheerder de bewoner hiertoe verplicht. Dit laatste lijkt me alleen van toepassing indien de netbeheerder de bestaande slimme Oxxiometer niet goedkeurt als slimme meter. Dit zou betekenen dat de slimme Oxxio meter sowieso (ook indien de bewoner wel klant van Oxxio zou zijn) passé zal zijn en het dus geen bal uitmaakt of de bewoner wel/geen klant van Oxxio is.
Indien de bewoner geen klant van Oxxio is, heeft deze bewoner géén toegang tot uw besloten webonderdeel, speciaal voor wèl levering Oxxioklanten. Iets in de trant van 'MijnOxxio'. In dit afgesloten deel heeft de Oxxioklant namelijk de faciliteit om inzicht te krijgen in de persoonlijk verbruiksgegevens. Echter, de nieuwe vormgeving van de meetdienst stelt dat:
klanten standaard zes keer per jaar een overzicht van de energieleverancier met de meterstand krijgt.
Met andere woorden: Het maakt geen bal uitmaakt bij welke leverancier de bewoner zit. Indien de bewoner er voor kiest de slimme Oxxio meter te laten hangen maar levering te krijgen van bijvoorbeeld Essent, dan zal Essent 6 keer per jaar een overzicht met de meterstanden aan de klant moeten verstrekken. Net zoals dat u, leverancier Oxxio, aan een bewoner met een andere meter dan de slimme Oxxio meter, maar klant bij u is, aan deze bewoner 6x per jaar een overzicht van de meterstand dient te verstrekken. Zoiets als MijnEssent.
De leverancier haalt/krijgt de meetgegevens van de externe meetdienst (lees:netbeheerder) en de leverancier communiceert deze gegevens weer naar de bij haar aangesloten klanten.
Oude (huidige) situatie:
De brief die u uitstuurt is onterecht en nog steeds onjuist. Tot op de dag van vandaag koppelt u namelijk nog steeds de meetdienst (uw 'slimme oxxiometer') vast aan een Oxxio leveringscontract. Dat terwijl de meetdienst nu reeds onafhankelijk is en behoort te zijn. Hierin verandert dus feitelijk niets.
Het gaat puur en alleen om de nu nog aanwezige extra faciliteit van deze 'slimme oxxio meter'. Indien de bewoner klant is van Oxxio, dan heeft hij/zij de feature dat hij/zij zijn meetverbruiksgegevens kan inzien op de website van Oxxio 'Mijn Oxxio'. Is de bewoner geen klant van Oxxio beschikt hij/zij niet over deze feature.
Echter in uw brief (TS brief) doet u voorkomen dat indien de bewoner geen klant van Oxxio is, de bewoner de reeds aanwezig zijnde 'slimme Oxxio meter' niet zou mogen gebruiken. Tenzij deze bewoner klant wordt van leverancier Oxxio. Is dit niet het geval dan moet de bewoner hem laten verwijderen. En precies dit is dus regelrechte onzin. De bewoner kan er voor kiezen, óók in de huidige situatie! om deze meter gewoon te laten hangen en zich aan te sluiten bij een andere leverancier. De meterhuur betaalt de bewoner dan gewoon aan de meetdienst Oxxio.
Vragen
Vraag 1:
- Hoe gaat Oxxio om met het oxxio meterhuur contract van 3 jaar en ahar boete. Immers, dit is nu nog gekoppeld aan de persoon die oorspronkelijk de 'slimme oxxio' meterhuur is aangegaan en niet aan het pand. (zoals het in alle andere gevallen wel van toepassing is)
Volgens de huidige 'slimme oxxio meterhuur' voorwaarden zit deze persoon er 3 jaar aan vast. En krijgt hij, ook wanneer hij/zij er niet meer woont gewoon deze meterhuurprijs (naast de meter huurprijs van de -geen oxxio-meter in zijn nieuwe woning) voorgeschoteld.
Tenzij deze persoon zijn verhuizing aan de Oxxio meetdienst heeft doorgegeven en weer extra betaalt (75,- !!!) voor de verhuizing van deze slimme meter naar het nieuwe adres om het 3 jarig wurgcontract uit te dienen. In het ergste geval wordt dit contract steeds stilzwijgend met 1 jaar verlengd! En niet in de laatste plaats: de meter moet daar maar passen. Als er sprake is van warmte of teruglevering heeft de oude bewoner een problkeem en ook een boete aan zijn kontje.
Bij doorgave van een verhuizing aan de leverancier Oxxio, wordt de meterhuur namelijk niet automatisch ook beeindigd!!
Zet de oude bewoner het oxxio slimme meterhuur contract niet voort (ongeacht reden) dan wordt de oude bewoner opgezadeld met een opzegvergoeding, welke gelijk staat aan het bedrag over de resterende looptijd van de huurovereenkomst. Dit grapje kan aardig in de papieren lopen.
Zie uw voorwaarden:
https://www.oxxio.nl/Brochures/Algemene ... ensten.pdf
Door de geformuleerde brief die u (regelmatig) uitstuurt naar de nieuwe bewoners (zoals TS aangeeft en al menig keer in gelijke situaties alhier de revue heeft gepasseerd), dwingt u feitelijk dat de nieuwe bewoner klant van leverancier Oxxio wordt. Is/wil die dat niet dwingt u hem -door uw formulering!- de 'oxxio slimme meter' te moeten verwijderen omdat de 'slimme ozzio meter' dan niet zou kunnen. Waarmee u welbeschouwd de oude bewoner per definitie met een geldboete opzadelt.
Blijft Oxxio in de huidige situatie de boete zoals aangehaald handhaven ?
Vraag 2:
Hoe gaat Oxxio dan om met klanten die ze een boete heeft opgelegd voor het niet uitdienen van de oxxio meterhuur, als de betreffende meterhuur de periode bestrijkt na 1 januari 2012. Deze mensen hebben dan welbeschouwd te veel aan boete betaald. Gaat Oxxio restitutie plegen?
Voorbeeld: Meterhuur 'Slimme Oxxio meter' Gas en elektra:
ingang meterhuur d.d. 1 juli 2010. Officiele einddatum 1 augustus 2013. Vroegtijdige tussentijde beeindiging door bewoner: 1 mei 2011.
Resttijd niet uitdienen contract en daarover dus een boete gekregen: 1 mei 2011 tot 1 augustus 2013. Aan boete betaald: 27 maanden x 5,28 = 142,56.
Zo kan het zijn dat tal van mensen dus veel te veel aan boete hebben betaald. Immers, miv 1 januari 2012 verandert de meetdienst wetgeving!
In vermeld voorbeeld scheelt dat nogal: betalen boete van 1 mei 2011 tot 1 januari 2012. Dit zijn 8 maanden. 8x 5,28 = 42,00. Zoals u ziet, een behoorlijk verschil!!!
Mijn vragen lijken me meer dan duidelijk en hoeven niet telefonisch gesteld en beantwoord te worden. Die kunt u prima alhier beantwoorden lijkt me zo.