Pagina 2 van 3

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 12 mei 2011 01:31
door Shine
Ik heb Liander dus gebeld en die gaven aan dat het geen geld kost om hun meter daar weer te plaatsen, klopt dit?
de monteur zal dan vervolgens de oxxio meter retour sturen naar oxxio met de meterstanden.

Op deze manier verwacht ik dus dat het opgelost is. Het enige wat ik mogelijk nog zou kunnen verwachten is de huur van de meter, van het afgelopen jaar. Dit heb ik namelijk niet betaald en moet natuurlijk wel.

Weet iemand wat het maandtarief is van oxxio voor het huren van de meter?
Als Liander zegt dat het erugplaatsen van 'hun' meter niets kost, zal dat zo zijn. Anders zouden ze dit niet naar u informeren.

Aan het betalen van de huur voor de Oxxio meter zal u niet ontkomen. Weliswaar hebt en bent u geen contract voor de Oxxio meter aangegaan, maar u hij heeft wel gedurende de de periode (datum ingang huurcontract van de woning, tot datum verwisselen meter) in de woning gehangen waar u gebruik van hebt gemaakt.
U kunt en mag dit vergelijken zou er geen Oxxiometer in de woning hebben gehangen maar een van het meetbedrijf verzorgd door de netbeheerder. Dan betaalt u ook gewoon de meterhuur.
Dus de meterhuurkosten over uw huurperiode en gebruikmaking 'afschuiven'op de vorige bewoner kan niet.
Allereerst ben ik blij dat de zaak nu voor u is opgelost.

Voor ik een reactie geef wil ik eerst precies weten hoe de vork in de steel zit. Ik wil uiteraard wel correcte informatie geven. Ik ben aan het uitzoeken wat er nu precies aan de hand is. Daarom vragen wij altijd uw gegevens, zodat wij de situatie in uw specifieke geval kunnen uitzoeken. Ook kunnen wij dan aangeven hoe lang het ongeveer gaat duren voor u een antwoord krijgt.

Het was wellicht handiger geweest als ik dit direct had verteld. Ik ben echter gelijk voor u aan de slag gegaan. Mijn excuses hiervoor.
Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerk
Hoe slap kan een antwoord zijn? Een antwoord wat nog steeds géén antwoord is. STerker nog, wederom volledig uitblijft!
Joehoeh Oxxiomedewerker,.....had dan minimaal gewoon even het maandbedrag van de meterhuur verteld! Een vraag die TS inmiddels ook heeft gesteld. Dan had u in ieder geval 1 antwoord gegeven! Dunkt me dat het maandbedrag van de Oxxiometerhuur een vast bedrag is, zoals ook gebruikelijk bij een netbeheerder.
Voor het opnoemen van het meterhuurbedrag hebt u nog steeds geen aanvullende gegevens van TS nodig!

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 12 mei 2011 08:51
door trudy81
Aan het betalen van de huur voor de Oxxio meter zal u niet ontkomen. Weliswaar hebt en bent u geen contract voor de Oxxio meter aangegaan, maar u hij heeft wel gedurende de de periode (datum ingang huurcontract van de woning, tot datum verwisselen meter) in de woning gehangen waar u gebruik van hebt gemaakt.
U kunt en mag dit vergelijken zou er geen Oxxiometer in de woning hebben gehangen maar een van het meetbedrijf verzorgd door de netbeheerder. Dan betaalt u ook gewoon de meterhuur.
Dus de meterhuurkosten over uw huurperiode en gebruikmaking 'afschuiven'op de vorige bewoner kan niet.
Dit klopt niet, als je niets gehuurd hebt hoeft er ook geen huur betaald te worden. Ook al is er wel gebruik van gemaakt. TS heeft aangenomen dat er geen separaat contract voor de meter was, de verhuurder had hem dat moeten vertellen, aangezien dit niet gebeurd is mag TS aannemen dat er geen contract bestaat tussen hem en oxxio en dat de meter onderdeel is van de faciliteiten van het huis.

Trudy

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 12 mei 2011 10:49
door dubbelpp
Ik heb er geen bezwaar tegen om meterhuur te betalen, maar ik wil wel voor die tijd weten waar ik aan toe ben en deze kosten eventueel via mijn netbeheerder betalen.

Ik zal in ieder geval jullie allemaal op de hoogte houden met het proces, totdat het afgerond is. Bedankt voor ieders zijn input.

@oxxiomederwerker

zou je nog wel aan kunnen geven wat de maandelijkse meterhuur is?

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 12 mei 2011 11:14
door deoxxiomedewerker
Beste dubbelpp,

De meterhuur van een slimme meter voor stroom is € 2,89 per maand. Voor een stroom- en gasmeter is de huur € 5,28 per maand. Deze prijzen zijn inclusief BTW.

Wij gaan geen meterhuur bij u in rekening brengen.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 12 mei 2011 12:55
door dubbelpp
deoxxiomedewerker schreef:Beste dubbelpp,

De meterhuur van een slimme meter voor stroom is € 2,89 per maand. Voor een stroom- en gasmeter is de huur € 5,28 per maand. Deze prijzen zijn inclusief BTW.

Wij gaan geen meterhuur bij u in rekening brengen.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Beste Oxximederwerker,

Bedankt voor de geboden hulp. Ik weet niet of ik aan de informatie rechten kan ontlenen. Toch is het voor mij niet het probleem de huur te betalen. Waar je gebruik van maak, waar officieel kosten aan verbonden zijn, moet je er ook voor betalen.
Als ik een acceptgiro ontvang, zal ik eerst goed uitzoeken of ik er nou wel of niet voor heb betaald en dan indien nodig overmaken. \

@all,
bij nieuws laat ik het weten

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 12 mei 2011 14:35
door deoxxiomedewerker
Beste dubbelpp,

Bedankt dat je de meterhuur, indien je die nog niet hebt betaald, alsnog wilt voldoen. Zodra Liander de meter komt vervangen zullen zij deze terug sturen naar Oxxio. Als je dat wilt kunnen wij een factuur naar rato opmaken. Als je nog geen meterhuur hebt betaald kun je deze dan alsnog voldoen.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 21 mei 2011 14:13
door Wubo
Hetzelfde hier,

Wij hebben 2010 een huis gekocht n.a.v failissement.
Hier hing ook een oxxio slimme meter welke ik liever niet had gehad omdat ik helemaal NIETS maar dan ook NIETS met ze te maken wil hebben.

Maar ik ook ga er vanuit dat er een meter in de meterkast moet zijn en deze gewoon bij het huis hoort, we hebben het huis namelijk gekocht.

Nu, 1 jaar na de koop komt er een brief...
Een jaar na de koop pas?

Wat staat er in de brief?
Ik moet of een contract bij ze afnemen om die meter te mogen gebruiken?
of
Ik moet een eigen meter laten plaatsen waarbij deze slimme meter teruggaat.

Kom hem maar halen dan!
Ik ga er alleen niets voor betalen!

Zoals de reacties hiervoor al
Ik geef geen gegevens en heb ook niet gereageerd.

Over die huur doe ik niet moeilijk die had ik bij de originele meter ook moeten betalen en ik heb er toch gebruik van gemaakt.

Ik zal eens contact opnemen met mijn netbeheerder wat voor meter dit dan gaat worden, wat het gaat kosten en hoe oud dat kreng dan zal zijn.
Komt er straks zo'n ding te hangen dat bij he tminste geringste op hol slaat en dan zou het achteraf nog mijn schuld zijn ook omdat ik zelf die meter heb laten vervangen.

Zit ik ook niet op te wachten.

Ben benieuwd hoe dit bij ts is afgelopen.

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 21 mei 2011 14:32
door CaptainSlow
Ik zal eens contact opnemen met mijn netbeheerder wat voor meter dit dan gaat worden, wat het gaat kosten en hoe oud dat kreng dan zal zijn.
Volgens mij slaat Qxxio de plank nog steeds volledig mis.
De originele meter is door Oxxio vervangen voor hun eigen meter, wil Oxxio haar eigen meter terug dan vervangen zij deze maar weer voor een originele.
Jij hebt niets met Oxxio of met de vorige bewoner te maken, Oxxio had dit moeten regelen met de vorige bewoner, nu mogen ze aan jou vragen wanneer het jou schikt dat ze hem op komen halen/terugwisselen.
Wat het gaat kosten?: niets behalve hooguit de huur (als je die niet gewoon al betaalt bij de netbeheerder)

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 21 mei 2011 16:42
door stofzuigertje
De Oxxio Meter bestaat niet....
Er staat geen Oxxio op en ook geen sticker wie de eigenaar is.
Dus je kunt niet eens zien of het een Oxxio of nieuwe digitale van de netbeheerder is.

Buren die ook een huis op veiling kochten na failliet wisten ook van niets en weigerde de kosten te betalen van deze extra dure meter.
Sterker nog, de opname was gewoon door de Nuon medewerker die ook niets vertelde...

Oxxio is verantwoordelijk voor het tijdig weghalen of laten zitten zonder kosten zoals de netbeheerder ook altijd doet.
Mijn dubbel tarief meter in vorige woning is ook niet weggehaald en ze tellen gewoon beide standen bij elkaar op.
Pas maanden later is de schakelaar tussen hoog en laag tarief uitgezet maar zij hebben dus nog steeds enkel tarief met dubbele meter.
Het wisselen is duurder dan de meter zelf was het antwoord van de Nuon medewerker.

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 21 mei 2011 19:40
door Bob Schurkjens
Zou het niet slim zijn als Oxxio eerst eens met sluitend bewijs komt dat de meter daadwerkelijk van Oxxio is?

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 26 mei 2011 00:45
door Wubo
ik heb toch echt een sticker op mijn meter waarop staat: deze meter is eigendom van OXXIO

1: ze mogen hem ophalen buiten kantooruren
2: vervangen voor een knappe vervangende meter
3: evt. kosten verhalen op oude huurder
4: huurkosten maak ik mij niet druk om, deze zullen vast verwerkt zijn in mijn netwerkkosten.
5: mocht dit niet zo zijn, betalen we die toch
6: ze weten waar we wonen en waar die meter hangt, verdere gegevens krjgen ze van mij ook niet, ze hebben ook niets van mij, de brief is dan ook gericht aan de bewoners van

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 26 mei 2011 07:44
door CaptainSlow
Wubo schreef:ik heb toch echt een sticker op mijn meter waarop staat: deze meter is eigendom van OXXIO

1: ze mogen hem ophalen buiten kantooruren
2: vervangen voor een knappe vervangende meter
3: evt. kosten verhalen op oude huurder
4: huurkosten maak ik mij niet druk om, deze zullen vast verwerkt zijn in mijn netwerkkosten.
5: mocht dit niet zo zijn, betalen we die toch
6: ze weten waar we wonen en waar die meter hangt, verdere gegevens krjgen ze van mij ook niet, ze hebben ook niets van mij, de brief is dan ook gericht aan de bewoners van
Precies zoals ik er ook over denk.
Oxxio weet prima de meter te vervangen voor die van haarzelf en de oude af te voeren (of te retourneren aan de netbeheerder?), laten ze nu hetzelfde maar doen in omgekeerde volgorde, i.p.v. de verantwoording bij de nieuwe bewoner te leggen.
Wie weet laten ze het erbij, was het alleen een poging je te "chanteren" klant te worden?

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 26 mei 2011 12:14
door Bob Schurkjens
Oxxio kan overal wel stickers op plakken. Bijvoorbeeld op het Paleis op de Dam. "Dit paleis is eigendom van Oxxio". Is toch nog geen bewijs dat dat werkelijk zo is? Dit bedrijf maakt zich aan de lopende band schuldig aan oneerlijke handelspraktijken (= in strijd met de wet). Alles wat Oxxio beweert of claimt moet met een korrel zout genomen worden.

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 26 mei 2011 13:15
door dubbelpp
Bij mij is het nog niet volledig opgelost, maar dit ligt vooral aan mij.

Ik had Liander gebeld en een monteur zal contact met me opnemen voor een afspraak. Na een paar dagen kreeg ik een brief dat ze ons niet konden bereiken. De medewerker die ik bij Liander sprak belde mij ook nog op. Al met al best netjes.

Ik heb toen afgesproken dat ik de monteur za bellen voor een afspraak en hier blijft het nog even hangen.

Liander zal de meter vervangen en de oxxio-meter terugsturen geheel kostenloos.

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 17 jun 2011 11:29
door deoxxiomedewerker
Beste mensen,

In reactie op alle berichten hierboven geven wij u hier een reactie. Wij hebben alles tot de bodem uitgezocht en willen via deze weg de uitkomst met u delen.
Oxxio is de eerste energieleverancier die de slimme meter in Nederland heeft geïntroduceerd. De slimme meter is een hulpmiddel om mensen te helpen besparen op hun energieverbruik, doordat mensen bewuster worden gemaakt van hun verbruik. Oxxio heeft door de jaren heen veel gedaan om zoveel mogelijk consumenten bewust te maken van hun verbruik.

Wetgeving heeft onlangs bepaald dat de markt voor slimme meters “op slot gaat”. Dit houdt in dat niet iedereen meer slimme meters mag aanbieden en verkopen / verhuren aan de consument. Energieleveranciers, zoals Oxxio, moeten per 1 januari a.s. stoppen met deze activiteiten. De uitrol en het beheer van de slimme meter wordt vanaf dat moment de verantwoording en taak van de netbeheerders, zoals Enexis, Stedin en Alliander. De meters die wij tot op heden hebben geïnstalleerd bij consumenten zullen worden overgedragen aan diezelfde netbeheerders.

Dit zal inhouden dat Oxxio meetbedrijf B.V. zal ophouden met bestaan. Het is dan niet meer mogelijk om los van de levering klanten in de mogelijkheid te stellen om gebruik te maken van de verbruiksgegevens en grafieken op onze website ww.oxxio.nl. Oxxio zal deze gegevens na 1 januari a.s. wel kunnen aanbieden aan klanten waar een actieve levering is.

Bij een aantal klanten die waren verhuist bleef de slimme meter achter in de oude woning. In elke woning waar een meter hangt, dient er meterhuur te worden betaald, ongeacht of het een slimme meter of een meter van de netbeheerder is. Om klanten bewust te maken van hun verbruik i.c.m. het feit dat Oxxio enkel de meetdiensten samen met levering kan faciliteren en om het simpele feit dat er huur betaald dient te worden, is er gekozen om de besproken brief op te stellen.

Vanuit Oxxio begrijpen we dat deze brief vragen oproept en hier bieden we onze excuses voor aan. De oplossing is dat wij garant zullen staan voor kosten als mensen besluiten toch hun slimme meter ergens anders te gaan bestellen (lees: de netbeheerders). In de brief hebben wij verwezen naar mogelijke kosten om ervoor te zorgen dat mensen achteraf niet voor verrassingen zouden komen te staan doordat onverhoopt de netbeheerders toch kosten in rekening brengen. Er zijn namelijk afspraken gemaakt met netbeheerders dat zij geen kosten in rekening brengen bij het vervangen van een meter.

Wij vertrouwen erop hiermee iedereen voldoende te hebben geïnformeerd en willen iedereen bedanken voor het ons attenderen op het bovenstaande.

Met vriendelijke groet,

Michaël en Fabiënne
De Oxxiomedewerker(s)

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 18 jun 2011 08:20
door Shine
Met de slimme meter krijgen klanten standaard zes keer per jaar een overzicht van de energieleverancier met de meterstand.
Persbericht: http://www.energiened.nl/Content/News/P ... uItemID=49

Om klanten bewust te maken van hun verbruik i.c.m. het feit dat Oxxio enkel de meetdiensten samen met levering kan faciliteren en om het simpele feit dat er huur betaald dient te worden, is er gekozen om de besproken brief op te stellen.
Misschien is het mij ontgaan, maar over welke besproken(??!!) Oxxio brief gaat het?
De meters die wij tot op heden hebben geïnstalleerd bij consumenten zullen worden overgedragen aan diezelfde netbeheerders.
De oplossing is dat wij garant zullen staan voor kosten als mensen besluiten toch hun slimme meter ergens anders te gaan bestellen (lees: de netbeheerders).
Hoezo besluiten 'ergens anders te gaan bestellen'! Er is met deze nieuwe wetgeving géén keuze meer. De meetdienst (dus plaatsing en eigendom! van de slimme meters) wordt gekoppeld aan en gaat vallen onder de verantwoordelijkheid van de betreffende netbeheerder(s).
De slimme meters van Oxxio worden overgedragen aan de netbeheerder. Het Oxxio meetbedrijf zal, t.g.v. de nieuwe wetgeving ophouden te bestaan. Er is dus helemaal géén sprake meer van 'ergens anders te bestellen'. Het enige wat zou kunnen is dat mensen kunnen besluiten om de voorheen genaamde en geplaatste slimme Oxxio meter te laten vervangen door een andere slimme meter (welbeschouwd merk/type en mogelijkheden van de meter) van de netbeheerder.
Bovenstaande is nogal krom geformuleerd door de Oxxio mederwerkers en kan daardoor voor weer de nodige onduidelijkheid zorgen.


Ik ben blij met het besluit dat het hele meter verhaal onder de verantwoordelijkheid van de betreffende netbeheerder gaat vallen. Zijn we van dit Oxxio meter (met wurgcontract voorwaarden en gedoe) verhaal af. Tegenstander t.a.v dit besluit ben ik echter dat we met ons allen een 'slimme meter' door de strot krijgen geduwd.

@ Michael en Fabienne van Oxxio:
Gezien dit wettelijke besluit, hoe gaat Oxxio dan nu om met de consument die ooit een Oxxio meter heeft laten plaatsen, maar het wurgmeetcontract -ongeacht omstandigheid- niet uitdient of heeft uitgediend? Krijgen zij hun opgelegde geldboete terug, krijgen zij, zo lang als dat de wet nog geen gestalte heeft gekregen een boete opgelegd, worden zij verplicht gesteld om voor jullie meter te moeten blijven betalen ook al zijn z eniet meer woonachtig op het adres? Enz.
Graag hier concreet en een duidelijk antwoord op!

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 20 jun 2011 14:48
door deoxxiomedewerker
Beste Shine,

De brief waaraan wordt gerefereerd, wordt door de TS beschreven:
dubbelpp schreef:Wat te doen bij het volgende?

Vorig jaar ben ik verhuist naar een huurwoning. In deze woning zit een slimme meter, geplaatst door vorige bewoner.
Nu krijg ik een brief van Oxxio, dat zij hun meter terug willen hebben, of ik moet een contract met ze aangaan.
Verder wil ik graag antwoord geven op al uw vragen. Ik zou dit telefonisch met u willen doen. Niet om dit forum te ontzien of om onszelf op de achtergrond te houden, maar om een heen en weer "gepost" te voorkomen.

Ik stel voor dat u uw vragenlijst met de door Oxxio gegeven antwoorden na ons gesprek post op dit forum.

Wilt u uw telefoonnummer e-mailen naar [email protected]?

met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 21 jun 2011 01:14
door Shine
@ Michaël

Allereerst dank voor uw antwoord.

Ik voel weinig behoefte om mijn telnummer aan u te geven. Ik ben geen klant van Oxxio maar een kritische forumgebruiker, vooral binnen de energiewereld. Dunkt me dat ik de vragen ook gewoon hier kan stellen en u die schriftelijk alhier kan beantwoorden. Dit maakt het voor iedereen inzichtelijk.
Uw presentatie op dit forum is namelijk nog steeds niet duidelijk genoeg. In iedergeval zal het bij menigeen weer, zoniet nog steeds, voor de nodige verwarring zorgen. Of het moet al aan mijn begrijpenlijk leesvermogen liggen.
Ik zet uw verhaal wat begrijpenlijker (hoop ik!) uiteen. Daarna stel ik u enkele duidelijke vragen.

Nieuwe situatie:
De meters van Oxxio zullen m.i.v. 1 januari 2012 aan de netbeheerder worden overgedragen. Dit ten gevolge van de nieuwe meetdienst wetgeving (even makkelijk en simpel geformuleerd) Hierbij maakt het niet uit of de bewoner wel of geen klant van Oxxio is. Het gaat immers om de meter en niet om het leveringsgedeelte!
Als de meters aan de desbetreffende netbeheerder overgedragen worden, zal de bewoner de meterhuur aan de netbeheerder gaan betalen. Het is vervolgens aan de bewoner om te kiezen voor een andere meter dan de eerder geplaatste en reeds in gebruik zijnde Oxxio-meter. Ik maak hieruit op dat de bewoner niet verplicht is om de Oxxio-meter te laten verwijderen door de netbeheerder. Tenzij de netbeheerder de bewoner hiertoe verplicht. Dit laatste lijkt me alleen van toepassing indien de netbeheerder de bestaande slimme Oxxiometer niet goedkeurt als slimme meter. Dit zou betekenen dat de slimme Oxxio meter sowieso (ook indien de bewoner wel klant van Oxxio zou zijn) passé zal zijn en het dus geen bal uitmaakt of de bewoner wel/geen klant van Oxxio is.
Indien de bewoner geen klant van Oxxio is, heeft deze bewoner géén toegang tot uw besloten webonderdeel, speciaal voor wèl levering Oxxioklanten. Iets in de trant van 'MijnOxxio'. In dit afgesloten deel heeft de Oxxioklant namelijk de faciliteit om inzicht te krijgen in de persoonlijk verbruiksgegevens. Echter, de nieuwe vormgeving van de meetdienst stelt dat: klanten standaard zes keer per jaar een overzicht van de energieleverancier met de meterstand krijgt.
Met andere woorden: Het maakt geen bal uitmaakt bij welke leverancier de bewoner zit. Indien de bewoner er voor kiest de slimme Oxxio meter te laten hangen maar levering te krijgen van bijvoorbeeld Essent, dan zal Essent 6 keer per jaar een overzicht met de meterstanden aan de klant moeten verstrekken. Net zoals dat u, leverancier Oxxio, aan een bewoner met een andere meter dan de slimme Oxxio meter, maar klant bij u is, aan deze bewoner 6x per jaar een overzicht van de meterstand dient te verstrekken. Zoiets als MijnEssent.
De leverancier haalt/krijgt de meetgegevens van de externe meetdienst (lees:netbeheerder) en de leverancier communiceert deze gegevens weer naar de bij haar aangesloten klanten.

Oude (huidige) situatie:
De brief die u uitstuurt is onterecht en nog steeds onjuist. Tot op de dag van vandaag koppelt u namelijk nog steeds de meetdienst (uw 'slimme oxxiometer') vast aan een Oxxio leveringscontract. Dat terwijl de meetdienst nu reeds onafhankelijk is en behoort te zijn. Hierin verandert dus feitelijk niets.
Het gaat puur en alleen om de nu nog aanwezige extra faciliteit van deze 'slimme oxxio meter'. Indien de bewoner klant is van Oxxio, dan heeft hij/zij de feature dat hij/zij zijn meetverbruiksgegevens kan inzien op de website van Oxxio 'Mijn Oxxio'. Is de bewoner geen klant van Oxxio beschikt hij/zij niet over deze feature.
Echter in uw brief (TS brief) doet u voorkomen dat indien de bewoner geen klant van Oxxio is, de bewoner de reeds aanwezig zijnde 'slimme Oxxio meter' niet zou mogen gebruiken. Tenzij deze bewoner klant wordt van leverancier Oxxio. Is dit niet het geval dan moet de bewoner hem laten verwijderen. En precies dit is dus regelrechte onzin. De bewoner kan er voor kiezen, óók in de huidige situatie! om deze meter gewoon te laten hangen en zich aan te sluiten bij een andere leverancier. De meterhuur betaalt de bewoner dan gewoon aan de meetdienst Oxxio.

Vragen

Vraag 1:

- Hoe gaat Oxxio om met het oxxio meterhuur contract van 3 jaar en ahar boete. Immers, dit is nu nog gekoppeld aan de persoon die oorspronkelijk de 'slimme oxxio' meterhuur is aangegaan en niet aan het pand. (zoals het in alle andere gevallen wel van toepassing is)
Volgens de huidige 'slimme oxxio meterhuur' voorwaarden zit deze persoon er 3 jaar aan vast. En krijgt hij, ook wanneer hij/zij er niet meer woont gewoon deze meterhuurprijs (naast de meter huurprijs van de -geen oxxio-meter in zijn nieuwe woning) voorgeschoteld.
Tenzij deze persoon zijn verhuizing aan de Oxxio meetdienst heeft doorgegeven en weer extra betaalt (75,- !!!) voor de verhuizing van deze slimme meter naar het nieuwe adres om het 3 jarig wurgcontract uit te dienen. In het ergste geval wordt dit contract steeds stilzwijgend met 1 jaar verlengd! En niet in de laatste plaats: de meter moet daar maar passen. Als er sprake is van warmte of teruglevering heeft de oude bewoner een problkeem en ook een boete aan zijn kontje.
Bij doorgave van een verhuizing aan de leverancier Oxxio, wordt de meterhuur namelijk niet automatisch ook beeindigd!!
Zet de oude bewoner het oxxio slimme meterhuur contract niet voort (ongeacht reden) dan wordt de oude bewoner opgezadeld met een opzegvergoeding, welke gelijk staat aan het bedrag over de resterende looptijd van de huurovereenkomst. Dit grapje kan aardig in de papieren lopen.
Zie uw voorwaarden: https://www.oxxio.nl/Brochures/Algemene ... ensten.pdf
Door de geformuleerde brief die u (regelmatig) uitstuurt naar de nieuwe bewoners (zoals TS aangeeft en al menig keer in gelijke situaties alhier de revue heeft gepasseerd), dwingt u feitelijk dat de nieuwe bewoner klant van leverancier Oxxio wordt. Is/wil die dat niet dwingt u hem -door uw formulering!- de 'oxxio slimme meter' te moeten verwijderen omdat de 'slimme ozzio meter' dan niet zou kunnen. Waarmee u welbeschouwd de oude bewoner per definitie met een geldboete opzadelt.
Blijft Oxxio in de huidige situatie de boete zoals aangehaald handhaven ?

Vraag 2:
Hoe gaat Oxxio dan om met klanten die ze een boete heeft opgelegd voor het niet uitdienen van de oxxio meterhuur, als de betreffende meterhuur de periode bestrijkt na 1 januari 2012. Deze mensen hebben dan welbeschouwd te veel aan boete betaald. Gaat Oxxio restitutie plegen?
Voorbeeld: Meterhuur 'Slimme Oxxio meter' Gas en elektra:
ingang meterhuur d.d. 1 juli 2010. Officiele einddatum 1 augustus 2013. Vroegtijdige tussentijde beeindiging door bewoner: 1 mei 2011.
Resttijd niet uitdienen contract en daarover dus een boete gekregen: 1 mei 2011 tot 1 augustus 2013. Aan boete betaald: 27 maanden x 5,28 = 142,56.
Zo kan het zijn dat tal van mensen dus veel te veel aan boete hebben betaald. Immers, miv 1 januari 2012 verandert de meetdienst wetgeving!
In vermeld voorbeeld scheelt dat nogal: betalen boete van 1 mei 2011 tot 1 januari 2012. Dit zijn 8 maanden. 8x 5,28 = 42,00. Zoals u ziet, een behoorlijk verschil!!!


Mijn vragen lijken me meer dan duidelijk en hoeven niet telefonisch gesteld en beantwoord te worden. Die kunt u prima alhier beantwoorden lijkt me zo.

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 22 jun 2011 15:19
door deoxxiomedewerker
Beste Shine,
U geeft aan dat mensen per 1 Januari 2012 zes keer per jaar een slimme meterstanden overzicht dienen te ontvangen van hun leverancier. Dit is niet hetzelfde als mijnoxxio. Hierin zijn de standen en het verbruik (en de daarbij behorende kosten) dagelijks inzichtelijk en worden bijvoorbeeld bespaartips gegeven.
U vraagt hoe wij omgaan met het huurcontract na 1 januari 2012. Het huurcontract dat mensen aan zijn gegaan zal lopen tot 1 januari 2012, hierna zal de netbeheerder de meetverantwoordelijkheid krijgen en dus ook de meterhuur in rekening gaan brengen.
Zoals wij hebben aangegeven is de uitgestuurde brief foutief geweest, derhalve lijkt het me zinloos om het hier nog over de eventuele gevolgen van de brief te hebben, die zijn er namelijk niet. Mensen die in een huis zijn komen te wonen waar een slimme meter hangt mogen deze, indien ze dit willen, laten vervangen voor een andere meter. Indien er hiervoor, tegen de afspraken in, kosten voor in rekening worden gebracht, zal Oxxio deze vergoeden.
Mensen die zijn verhuisd en de meter niet hebben meegenomen zullen tot 1 januari 2012 hun opzegvergoeding in rekening gebracht gaan krijgen. Dit staat gelijk aan de meterhuur voor de resterende looptijd van het meetcontract. De opzegvergoeding zal na 1 januari 2012 komen te vervallen. Mensen die voor 1 januari 2012 opzegvergoeding hebben betaald krijgen deze niet terug. Wetsvoorstellen en belastingwijzigingen gaan bijvoorbeeld ook in op een bepaalde datum en geven ook geen recht op restitutie.
Wij vertrouwen erop uw vragen hiermee volledig te hebben beantwoord.
Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Re: Oxxio wil zijn slimme meter terug

Geplaatst: 23 jun 2011 00:17
door Shine
@Fabienne

Dank voor de gedane moeite en gegeven antwoorden op mijn vragen!

met vriendelijke groet!