LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iphone 4

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: Iphone 4

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:
BBCS schreef:Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat men ergens voor instaat. Een ander woord voor garantie is waarborg.
Oké. Dan hanteren we vanaf nu het begrip 'waarborg' in plaats van 'garantie'. Als we dan voor het woord 'waarborg' het woord 'wettelijke' noteren krijgen we het begrip 'wettelijke waarborg'. Wat betekent dat die waarborg bij 'wet' geregeld is... Niet dan? :wink:
Nee hoor.

Weet je?

Laten we tegen een fiets wettelijke auto gaan zeggen.

BBCS
Contacteer:

alfatrion schreef:
BBCS schreef:Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat men ergens voor instaat.
De wettelijke garantie geeft aan dat de verkoper instaat voor o.a. kosteloos herstel en vervanging indien het product een conformiteitsgebrek heeft.
Dan heeft wettelijke garantie niets meer met garantie zelf te maken.
Dus niet meer gebruiken.
alfatrion schreef:
BBCS schreef:Een ander woord voor garantie is waarborg.
En een ander woord non-conform is ondeugdelijk.
Dat maak jij ervan.

Ondeugdelijk heeft totaal niets met conformiteit te maken.
Het zijn twee totaal verschillende begrippen.

Je zegt tegen een appel toch ook geen peer?

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Tenzij met non-conformiteit bedoeld wordt het niet conform zijn met het beginsel dat producten deugdelijk dienen te zijn.

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef:Tenzij met non-conformiteit bedoeld wordt het niet conform zijn met het beginsel dat producten deugdelijk dienen te zijn.
Als een kinderzitje niet goed op een fiets gemonteerd is, is dat ondeugdelijk gemonteerd.

Als een product niet conform de koopovereenkomst geleverd is en het product is gewoon goed, is het product non-conform maar wel deugdelijk.

Een product dat ondeugdelijk is, kan non-conform zijn.
Een product dat non-conform is, kan ondeugdelijk zijn.

Als het aansluitsnoer van een haarföhn gebreken vertoont en de kans bestaat dat men de draden aan kan raken, is dat ondeugdelijk.
Een haarföhn dat het niet doet, maar voor de rest niet mee aan de hand zijn, kan wel degelijk een deugdelijk product zijn.

De fout die toch veel mensen maken is die termen door elkaar te gebruiken.
Dus als de wetboek zegt dat het product altijd aan de koopovereenkomst moet voldoen, wilt dus niet zeggen dat het product gedurende de langere periode deugdelijk moet zijn.
Als men die termen door elkaar gaat gebruiken en aangeeft dat non-conform precies hetzelfde is als ondeugdelijk, krijgen die termen een totaal andere betekenis.

Dus als men zegt dat een product altijd conform de koopovereenkomst moet zijn en aangeeft dat met de term ondeugdelijk precies hetzelfde is als non-conform, dan zegt men uiteindelijk dat het product gedurende langere periode deugdelijk moet zijn, en uiteindelijk zegt men dat het product gedurende de langere periode geen gebreken mag vertonen.
Want deugdelijk wilt zeggen geen gebreken.

En als de wetboek zegt dat het product conform de koopovereenkomst moet zijn, leest men dan dat het product gedurende de langere periode geen gebreken mag vertonen.
Men leest dus iets wat er helemaal niet staat.

En daarom kan niet gezegd worden dat deugdelijk precies hetzelfde betekent als conform de koopovereenkomst.

Dat veel mensen dat wel doen, wilt nog niet zeggen dat het werkelijk ook zo is.

Als veel mensen een schroevendraaier als beitel gebruiken, wilt dus niet zeggen dat een schroevendraaier als beitel gebruiken onder normaal gebruik valt.

Dus een Iphone die een defect vertoont, wilt niet zeggen dat die ondeugdelijk is.
Als een Iphone helemaal uit elkaar ligt en de behuizing echt gebreken vertoont, kan wel gezegd worden dat die ondeugdelijk is.

Als een accu van de Iphone maar 2 jaar mee gaat en na 3 jaar gaat de accu kapot, wilt dus niet zeggen dat die Iphone non-conform de koopovereenkomst is en dat die ondeugdelijk is.

Hopelijk is dit duidelijk.

adSolvendum

Ik mag u wel verwijzen naar 7:17 BW, alwaar het conformiteitsbeginsel zijn oorsprong vindt, u wellicht wel bekend.

Zonder in te gaan op het verdere kader:
Ondeugdelijkheid valt gelijk te stellen aan non-conformiteit.
Non-conformiteit valt gelijk te stellen aan onder meer ondeugdelijkheid.

Wat iets lezen betreft wat er niet staat, de discussie gaat inmiddels in zijn algemeenheid over garantie, in het bijzonder wettelijke. Zonder dientengevolge verder bekend zijn van een kader, voegt deze opmerking weinig tot niets toe. In voornoemd wetsartikel wordt immers gesteld dat een product moet voldoen aan de eigenschappen die daar redelijkerwijs van verwacht mogen worden op grond van in het verkeer geldende opvattingen en op grond van de overeenkomst. Hieronder valt wel degelijk dat dit product gedurende langere tijd geen gebreken mag vertonen, waarbij de tijdsduur en de aard van de gebreken afhankelijk zijn van de aard van het produkt en de aard van het gebruik.

Men kan dus stellen dat de wetgever hiermee een voorziening heeft gecreeerd welke de garantie biedt aan de koper dat, wanneer zijn aangekochte product buiten de garantietermijn van de leverancier doch binnen een redelijke termijn afhankelijk van de aard en gebruik van de zaak, en het gebrek, een gebrek vertoont, hij zekere rechten heeft. Daarmee is de term 'wettelijke garantie' zeker te verdedigen, daar dit immers hetgene is wat de wet biedt, vooral bij het in ogenschouw nemen van 7:18 BW wanneer er geen sprake is van contractuele garantie igv. een consumentenkoop.

Wat grammaticale betekenis versus betekenis die partijen aan bepalingen verbinden betreft bij contractuele garantie en de koopovereenkomst in het algemeen mag ik u wel verwijzen naar het Haviltex criterium.

Wat uw voorbeeld van de Iphone aangaat, als het batterijtje bij normaal gebruik binnen 2 jaar de geest geeft, en twee jaar is de levensduur welke verwacht mag worden bij normaal gebruik, was het batterijtje en dus de Iphone kennelijk wel ondeugdelijk (zie woordenboek), en wordt niet voldaan aan het conformiteitsbeginsel, ofwel de Iphone is niet conform. Buiten deze termijn geldt dit voor beide begrippen niet.
Hoe dit het door u betoogde verschil van de begrippen ondeugdelijkheid en non-conformiteit illustreert is mij duister, u bepleit eerder een gelijkstelling van beide begrippen in deze context.

BBCS
Contacteer:

Zonder dientengevolge verder bekend zijn van een kader, voegt deze opmerking weinig tot niets toe. In voornoemd wetsartikel wordt immers gesteld dat een product moet voldoen aan de eigenschappen die daar redelijkerwijs van verwacht mogen worden op grond van in het verkeer geldende opvattingen en op grond van de overeenkomst.
grond van in het verkeer geldende opvattingen
Kan dus niet.

Omdat de fabrikant de producteigenschappen bepaald en niet de consumentenorganisaties.
De consumentenorganisaties kunnen wel toetsen of het product die eigenschappen bezit welke door de fabrikant is opgegeven en niet andersom.

Als de fabrikanten aangeven dat op een product 2 jaar garantie zit, kan niet zomaar gezegd worden dat op dat product dan 5 jaar garantie behoort te zitten.

Immers gaat de wetgeving ook uit van de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers (de fabrikanten.)

Zoals jij het uitlegt doen die uitspraken er niet toe en ook de garantieperiodes niet, alleen de uitspraken van de consumentenorganisaties doen er toe.

Het spijt me, maar daar ga ik echt niet in mee.

adSolvendum

7:17 lid 2 BW schreef:... De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien. ...
Waar denkt u dan dat de maatstaf vandaan komt waarmee beoordeeld wordt of aan bovenstaande voldaan wordt?
Gezien de wet dit verder in het midden laat, en overeenkomsten en folders en aanverwanten over het algemeen niet in uitputtende lijsten voorzien van producteigenschappen, gebruik en mogelijkheden, gelden toch echt de in het normale verkeer geldende opvattingen.
Of bent u werkelijk van mening dat de opvatting dat bij wat in het normale verkeer als normaal gebruik geacht wordt de ventilator van een verwarmingstoestel deze minimaal langer dan 2,5 jaar mee dient te gaan, ook als zegt de fabrikant hier niets over, en verstrekt deze slechts 2 jaar garantie op het toestel, niet een in het normale verkeer geldende opvatting is en dientengevolge geen recht geeft op herstel?
Ik mag u wel verwijzen naar LJN BP1634, alwaar de kantonrechter de ter discussie staande opvattingen wel degelijk mee weegt in zijn vonnis. Jurisprudentie overigens door u zelf al eens aan gerefereerd, en wel hier.

Voor de goede orde, ik heb het woord consumentenorganisatie niet gebezigd. De aanname dat ik aan uitspraken van consumentenorganisaties refereer danwel deze verdedig is volstrekt onjuist.

BBCS
Contacteer:

De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen
Nogmaals: op een fiets moet je kunnen fietsen en in het artikel staat niet dat die fiets een x tijd zonder problemen mee moet gaan.

Zou je dat wel doen, dan zou je van een Bauknecht precies hetzelfde mogen en kunnen verwachten als van een Miele, en van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies hetzelfde als van de duurste Makita of DeWalt.

En dat is niet zo.
Ik mag u wel verwijzen naar LJN BP1634, alwaar de kantonrechter de ter discussie staande opvattingen wel degelijk mee weegt in zijn vonnis.
Volgens die rechter mag je van een Bauknecht hetzelfde verwachten als van een Miele, en dat is dus niet zo.
Of bent u werkelijk van mening dat de opvatting dat bij wat in het normale verkeer als normaal gebruik geacht wordt de ventilator van een verwarmingstoestel deze minimaal langer dan 2,5 jaar mee dient te gaan, ook als zegt de fabrikant hier niets over, en verstrekt deze slechts 2 jaar garantie op het toestel, niet een in het normale verkeer geldende opvatting is en dientengevolge geen recht geeft op herstel?
Als de fabrikant 2 jaar garantie geeft op de gehele ketel en 10 jaar garantie geeft op de warmtewisselaar, dan geeft die inderdaad maar 2 jaar garantie op die ventilator.
De rechter oordeelde dat de concurrent 5 jaar garantie geeft, er van die ketel van Bosch ook 5 jaar garantie uit gegaan mag worden ondanks dat Bosch maar 2 jaar garantie geeft.

Dus, zegt die rechter, mag je van een Bauknecht precies hetzelfde verwachten als van een Miele.

Sorry, maar dat is in de praktijk niet waar.
Gezien de wet dit verder in het midden laat, en overeenkomsten en folders en aanverwanten over het algemeen niet in uitputtende lijsten voorzien van producteigenschappen, gebruik en mogelijkheden, gelden toch echt de in het normale verkeer geldende opvattingen.
Kan niet, omdat de goedkoopste accuboormachine van de Gamma niet de dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid bezit als die van de duurste Makita of DeWalt.

Nogmaals:

De meeste mensen maken de fout hoelang dat een product probleemloos mee behoort te gaan.

De essentie is dat de mensen voor de koop al de wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt. Als de verkopende die wensen en eisen geaccepteerd heeft, gaat de verkopende partij de producteigenschappen bekijken welke door de fabrikant is opgegeven en zoekt daarmee het beste product uit wat aan de wensen en eisen van de koper voldoet.
Als die koper dat vervolgens accepteert, is de koop gesloten.
gelden toch echt de in het normale verkeer geldende opvattingen.
Kan niet.
Als de mensen van mening zijn dat je een schroevendraaier als een beitel moet kunnen gebruiken, kan men daar niet op terugvallen als door het gebruik die schroevendraaier als beitel kapot gaat.

Als de fabrikanten in de handleidingen aangeven dat de telefoon niet in de regen gebruikt kan worden, dan kan geen garantie worden geëist als de telefoon door regen toch kapot gaat.
Voor vochtige omgevingen hebben de telefoonfabrikanten speciale telefoons uitgebracht die wel tegen regen kunnen.

Als ik een nieuwe spiegelrefex camera wil kopen die ook tegen de regen kan, moet ik geen EOS-40D gaan kopen, maar de EOS-7D.

Als mensen van mening zijn dat die EOS-40D toch tegen de regen moet kunnen, hebben zij vette pech.
Technisch gezien kan dat ding niet tegen regen.
Basta!

Ik kan zo nog veel meer voorbeelden geven.

Als ik wil weten of een product geschikt is voor wat ik ermee wil gaan doen, ga ik niet zomaar een product kopen en zeggen dat die daar maar tegen moet kunnen.
Dan ben je echt zeer dom en stom bezig.
Dan dien je echt de fabrikant op te bellen en te vragen of dat product geschikt is voor wat ik ermee wil gaan doen.

Dat bedoeld de wetgever ook met de aard van het product.

Hopelijk is het duidelijk wat ik ermee bedoel.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Als ik wil weten of een product geschikt is voor wat ik ermee wil gaan doen, ga ik niet zomaar een product kopen en zeggen dat die daar maar tegen moet kunnen.
Dan dien je echt de fabrikant op te bellen en te vragen of dat product geschikt is voor wat ik ermee wil gaan doen.

is dat niet wat overdreven? je mag er toch vanuit gaan dat je zelf iets kan kopen dat goed is zonder eerst de fabrikant te bellen?

adSolvendum

De kantonrechter in kwestie geeft aan iets meer te hebben overwogen in zijn vonnis, bijvoorbeeld de prijsstelling, wat de fabrikant zelf over zijn product roept, en wat in het verkeer gebruikelijk is.

Hij doet daarmee op geen enkele wijze uitspraak mbt. de duurste makita en de goedkoopste bouwmarktprul, zoals u al vaker aan hebt gehaald, of de ook al vaker aangehaalde bauknecht vs. miele.

U doet zijn uitspraak absoluut geen recht met uw ononderbouwde stellingen.

De in het verkeer geldende opvatting is dat professioneel gereedschap niet vergeleken kan worden met hobbyspul, niet qua prijs, niet qua prestaties, en niet qua duurzaamheid. Waaruit u concludeert dat de rechter in kwestie bepaald dat het tegenovergestelde waar is, is mij een raadsel. Juist de in het verkeer geldende opvattingen zouden hier in uw voordeel werken, ondanks uw niet aflatende bestrijding van het feit dat deze meegewogen worden.

Overigens zal niemand bij zijn volle verstand beweren dat een schroevendraaier als beitel gebruikt moet kunnen worden, en ook vice versa. Een beroep hierop zal dus falen, aangezien het geen in het normale verkeer geldende opvatting is.
Het is mij onduidelijk wat u met dit soort stellingen probeert te vertellen.

BBCS
Contacteer:

ciske schreef:

is dat niet wat overdreven? je mag er toch vanuit gaan dat je zelf iets kan kopen dat goed is zonder eerst de fabrikant te bellen?
Is zeker niet overdreven.

Hoe vaak dat ik bij mensen het fout heb zien gaan dat ze een printer gekocht hebben die totaal niet aan hun eisen voldeed.
Het probleem was dat men zomaar aannam dat het product aan hun eisen zou voldoen zonder de verkopende partij of de fabrikant te informeren.

Of dat mensen gek werden gemaakt door de consumentenorganisaties dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, waardoor men nooit backups gemaakt had. Met als resultaat dat toen de harde schijf crashte men kwaad was dat een harde schijf nog niet kapot behoorde te gaan.

Ik zeg niet voor niets:
dat de mensen voor de koop al de wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt. Als de verkopende die wensen en eisen geaccepteerd heeft, gaat de verkopende partij de producteigenschappen bekijken welke door de fabrikant is opgegeven en zoekt daarmee het beste product uit wat aan de wensen en eisen van de koper voldoet.
Als die koper dat vervolgens accepteert, is de koop gesloten.
De uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers zijn zeer belangrijk.

ciske

Hoe vaak dat ik bij mensen het fout heb zien gaan dat ze een printer gekocht hebben die totaal niet aan hun eisen voldeed.
Het probleem was dat men zomaar aannam dat het product aan hun eisen zou voldoen zonder de verkopende partij of de fabrikant te informeren.

Of dat mensen gek werden gemaakt door de consumentenorganisaties dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, waardoor men nooit backups gemaakt had. Met als resultaat dat toen de harde schijf crashte men kwaad was dat een harde schijf nog niet kapot behoorde te gaan.
sorry hoor , ik vind dit te gek voor woorden en nee een computer hoeft geen 5 jaar mee te gaan zou mooi zijn , maar alsnog neem ik niet aan dat klanten op hun achterhoofd gevallen zijn en echt wel weten hoe of wat.

zoals jij het hier zegt lijkt het wel of mensen niet mans genoeg zijn.

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef: Het is mij onduidelijk wat u met dit soort stellingen probeert te vertellen.
Dat de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers zeer belangrijk zijn, dan dat men roept dat een product probleemloos een x tijd mee moet gaan.

Het belangrijkste zou moeten zijn dat gekeken wordt wat de eigenschappen van het product is, welke door de fabrikant is opgegeven (logisch.)
En dat die overeenkomt met de wensen en eisen welke de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld.

Het is niet voor niets dat de koper de eigenschappen van een product mag verwachten die op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten.

Wat ik ook heel vaak lees, is dat men uitgaat van de gemiddelde levensduur (welke door de consumentenorganisaties is bepaald) en dat de garantieperiode welke door de fabrikant verstrekt wordt en de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers totaal niets toe doen.
De kantonrechter in kwestie geeft aan iets meer te hebben overwogen in zijn vonnis, bijvoorbeeld de prijsstelling, wat de fabrikant zelf over zijn product roept, en wat in het verkeer gebruikelijk is.
De fabrikant heeft heel duidelijk aangegeven dat op die ketel 2 jaar garantie zit en dat de kwaliteit goed is en daardoor 10 jaar garantie geeft op de warmtewisselaar.

Het is gemakkelijk om één zin apart te zetten en daar vervolgens rechten aan ontlenen, terwijl die zin in context van de gehele tekst een andere betekenis heeft dan wanneer die zin apart van de gehele tekst wordt gezet.
En mijn inziens heeft die rechter dat gedaan.

BBCS
Contacteer:

BBCS
Contacteer:

Lees ook aub de volgende link:

[url]klik: http://www.levensduur.info/2010/08/12/l ... ur-laptop/[/url]

ciske

BBCS

:?: :?: wat moet ik met die linken? ben mans genoeg.

als ik niet volwassen zou zijn roep ik je hulp wel in!

BBCS
Contacteer:

ciske schreef: sorry hoor , ik vind dit te gek voor woorden en nee een computer hoeft geen 5 jaar mee te gaan zou mooi zijn , maar alsnog neem ik niet aan dat klanten op hun achterhoofd gevallen zijn en echt wel weten hoe of wat.
Helaas is dat ook zo.

Aan de ene kant geven de fabrikanten aan wat men van een product mag verwachten en aan de andere kant geven de consumentenorganisaties aan dat men het niet met de fabrikanten eens is en geven die organisaties bepaalde verwachtingen aan die totaal anders in dan wat de fabrikanten aangeven.

Als veel fabrikanten 1 tot 2 jaar garantie geven op computers, hoe kunnen die consumentenorganisaties dan aangeven dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan?

Over de verwachting van een product.

Laten we wel wezen, is die verwachting gebaseerd op producten welke nu gefabriceerd en verkocht worden, of is die verwachting gebaseerd op producten van 15 a 20 jaar geleden?

Over de wetgeving:

Ik constateer helaas dat er nog steeds regels en gedachtes worden aangehaald van procedures, wetgevingsgedachte, enz, van 10 tot 25 jaar geleden.
Ook met het gebruik van het begrip wettelijke garantie.

Het spijt me, maar dat was toen en we leven in het nu.
Als de term wettelijke garantie 25 jaar geleden veel werd gebruikt en de huidige wetgeving kent die term niet meer, omdat de wetgeving veranderd is, dient men de benamingen uit het verleden niet meer te gebruiken, omdat die termen een andere betekenis krijgen.
De wetgeving veranderd ook met de tijd. Helaas veranderen sommige mensen niet met de tijd mee, waardoor men de oude benamingen en gebruiken blijven gebruiken, waardoor men aanneemt dat bepaalde regels nog van toepassing zijn, terwijl die regels door andere regels vervangen zijn en niet meer van toepassing zijn.
ciske schreef: zoals jij het hier zegt lijkt het wel of mensen niet mans genoeg zijn.
Als je uitgaat van de uitspraken van de consumentenorganisaties of je gaat uit van de uitspraken van de fabrikanten, krijg je twee totaal verschillende verwachtingen van producten.

Aan de ene kant zie je rechters die gewoon de lettertjes van de wetboeken volgen en aan de andere kant zie je rechters die hun uitspraken baseren op de gedachtegang van de consumentenorganisaties.

Laten we wel wezen: de leek kan zelf niet bepalen wat zij/hij van een product mag en kan verwachten. Dat weet ik vanuit de praktijk.
Dus als je vraagt of de mensen niet mans genoeg zijn, klopt dat zeker.
Ook is de belevingswereld van een leek totaal anders dan van een kenner.

Als ik een klacht krijg dat een computer niets meer doet, dan ga ik er als kenner er vanuit dat die computer zo dood is als een pier. Een leek waarbij de computer het gewoon doet en alleen geen verbinding meer maakt met internet, geeft aan dat hij op dat moment niets met de computer kan doen, dus doet de computer niets.

ciske

BBCS

Ik heb al tig keren gezegd dat ik niks , maar dan ook niks met consumentenorganistaties heb, of kijk je daar overheen?

Al die wets artikelen hoef je van mij niet neer te gooien, ik weet zelf precies hoe of wat .

BBCS
Contacteer:

ciske schreef:BBCS

Ik heb al tig keren gezegd dat ik niks , maar dan ook niks met consumentenorganistaties heb, of kijk je daar overheen?
Ik lees er heus niet over heen.

De reden dat ik het hier neerzet is dat diverse forumgebruikers hier van mening zijn dat de uitspraken van consumentenorganisaties juist zeer belangrijk zijn.

Als je de specificaties van de fabrikant gewoon volgt, is er niets aan de hand.

Helaas zijn er mensen die aangeven dat zij niets met de fabrikant te maken hebben en zelf wel bepalen waar een product aan moet voldoen.
Tja, dan is het vragen om problemen.

ciske

BBCS schreef:
De reden dat ik het hier neerzet is dat diverse forumgebruikers hier van mening zijn dat de uitspraken van consumentenorganisaties juist zeer belangrijk zijn.

.
dat is dan hun probleem niet de mijne.
Helaas zijn er mensen die aangeven dat zij niets met de fabrikant te maken hebben en zelf wel bepalen waar een product aan moet voldoen.
Tja, dan is het vragen om problemen
ook dat is hun probleem.

Gesloten