Ja, ik weet wat MLM is. En ik weet dat MLM op bepaalde punten anders is dan andere verhandelsvormen, maar dat er óók veel analogiën zijn. En dat MLM daarom ook minder revolutionair anders is dan sommige mensen beweren.Niels2010 schreef: Weet je uberhaupt wel wat MLM is?
Ik heb ervaring als 'koper' van MLM producten. En ik weet onder meer door die ervaring dat lang niet iedereen geschikt is voor MLM. En wat ik zelf belangrijk vind, maar wat de meeste MLM-ers waarschijnlijk niets uitmaakt, ik weet ook dat het je vriendschappen kan kosten. Lang niet iedereen in je 'warme' circuit is ervan gediend om producten van je af te nemen, laat staan om zelf producten te gaan verkopen. Een huisgenoot van mij van jaren geleden zat in de MLM, met van die schoonmaakspullen. Dan vind ik het best om af en toe wat van dat spul te kopen, al heb ik gemerkt dat het helemaal niet zo goed schoonmaakte en dat de prijs ervan veel te hoog is. Maar ja, het is je huisgenoot en die paar gulden maakt dan ook niet echt uit.
En natuurlijk heeft hij mij ook geprobeerd te verleiden tot het zelf gaan verkopen van die spullen. Helaas heeft hij dat iets te enthousiast, of zo vaak gedaan, dat ik hem niet meer als huisgenoot of kennis of mogelijke vriend ben gaan zien, maar alleen nog als die jongen die steeds over MLM begint. Nu zul je zeggen dat hij dat niet had moeten doen, maar hij wil/moet natuurlijk toch mensen onder zich zien te krijgen.
Dan ga je ook bij jezelf na, wil ik die spullen verkopen? Nog even afgezien van de prijs/kwaliteit verhouding van de spullen, wat vind ik van het systeem? Dan kom je met een aantal vragen, die iedere mogelijke MLM-er zichzelf kan stellen.
- Hoeveel mensen ken ik die de spullen zouden willen kopen? Dat zijn er vast wel wat.
- Hoeveel mensen ken ik die de spullen zouden willen gaan verkopen? Dat zijn er niet veel, maar misschien wel een paar.
- Hoeveel overlap heeft mijn kennissenkring met de kennissenkring van de potentiële verkopers 'onder mij'? Best veel. Hun omzet zou dus voor een groot deel ten koste gaan van mijn omzet. Maar vanwege het MLM principe en de beloning van de lagen boven je is dat niet heel erg. Maar het levert ook weinig extra omzet op.
- Wíl ik met spullen bij mijn vrienden en kennissen leuren en ze proberen over te halen om zelf ook verkoper te worden? Ook als dat ten koste zou kunnen gaan van je vriendschap?
- En een belangrijke vraag is hoeveel omzet zou ik zo direct kunnen genereren? Hoeveel schoonmaakmiddelen heeft een mens nu eigenlijk per maand nodig? En als ik kijk naar de marge, hoeveel zou er dan voor mij per maand overblijven? Niet heel veel, misschien een paar tientjes of op zijn hoogst een paar honderd gulden.
En dan kom je terecht bij de valkuil van MLM. Namelijk het argument dat je bovenop die paar tientjes uit directe verkoop ook een hoop geld krijgt van de lagen onder je. Dat is leuk bedacht, maar dat geldt vooral voor de bovenste lagen. Hoe lager je komt, hoe minder geldt je uit de omzet van de lagen onder je krijgt. Het is niet moeilijk om na te gaan dat er wel érg veel lagen met mensen en erg veel verkoop 'onder je' moeten zijn voordat jij er een inkomen uit krijgt waar je van kunt leven. En die mensen moeten dat dan ook nog allemaal willen blijven doen, ook als zij er nauwelijks iets aan overhouden. In de praktijk zullen veel mensen er toch na een tijdje mee stoppen, zodat dat betekent dat je toch min of meer permanent op zoek moet gaan naar nieuwe verkopers. Dan ben je dus in de praktijk in feite permanent bezig met het zoeken van verkopers, tegen een minimaal inkomen.
De theorie dat je op een gegeven moment min of meer op je lauweren kunt rusten omdat de mensen onder je wel genoeg omzet genereren werkt dus niet zolang er meer afvallers onder je zijn dan nieuwe aanwas. Pas als je heel erg hoog in de keten komt te staan, zullen de mensen onder je zelf actief genoeg zijn om voor genoeg nieuwe aanwas te zorgen. Maar voor 9 op te 10 mensen zal het bij een leuke bijverdienste blijven.
Voor veel mensen zijn er in mijn ogen daarom betere manieren om aan een inkomen te komen. Vooral als je niet je vrienden en kennissen wilt lastigvallen met je producten en je MLM verhaal. Of als je het product niet aanstaat. Als voorbeeld geef ik dan dat je ook producten via ebay of marktplaats kunt gaan verkopen. Dan kun je ook zelf je tijd indelen, je kunt zelf kiezen welk product je wil (en welk product het beste bij je past) en je hebt een markt van een paar miljoen potentiële klanten in plaats van dat je de paar honderd mensen uit je kennissenkring lastig moet vallen met een product dat ze op dat moment eigenlijk niet van je willen kopen. Voor veel mensen is dat een stuk prettiger dan MLM.