PJ 66 schreef:Dat is te gemakkelijk. Een garage inbreken doe je veel minder snel dan een auto die langs de kant van de weg staat. Je moet er ook veel meer moeite voor doen.
De meeste garagedeuren zijn geen enkel probleem voor een beetje dief. Ik gaf daarstraks dat voorbeeld van dat eventjes thuis op straat parkeren omdat we een paar jaar terug op bezoek waren bij familie. Een nichtje komt eventjes 5 minuten binnen om wat af te geven en gauw wat drinken en wil weer weg. Ze had de scooter achterom uit het zicht vd straat gezet en weg was ie!
PJ 66 schreef:Nou Chocomelk en Amilissen hebben jullie hier dan anwoord op?
Dan is je garage opengebroken, lees braakschade!!!!!!!!!!!!
Braakschade hoeft er helemaal niet te zijn, je weet toch dat ze gewoon sleutels kunnen hebben ?
Dan ben je helemaal in de aap gelogeerd, wordt er niet uitgekeerd omdat er geen braakschade is
Ik denk dat je niet moet willen dat je verzekeraars extra dingen geeft om vooral maar niet uit te keren.
@Stoompie,
Tja ik zei natuurlijk de meeste garagedeuren.. dat impliceert ook dat er een aantal zijn welke niet zo gemakkelijk open te krijgen zijn
Jij zult dan ook braakschade hebben bij zo'n geval.
Maar wat als je eventjes thuis komt en de auto niet in garage zet?
Dat sleutelverhaal zag ik laatst ook op tv. Dan heb je nog een probleem bij zonder braakschade je huis leeg. Maar ja ze vinden op alles wel iets. Dan kunnen ze beter alle verzekeringen afschaffen, want er is altijd wel een mogelijkheid om binnen te komen, of de boel te frauderen. Vandaar dat ik zei eerlijkheid staat voorop. Degene die liegt en bedriegt moeten ze in Nederland keihard aanpakken. Helaas is onze regering daar nog niet echt mee bezig.
Maar mijn punt is vooral wie goed beschermt moet niet de dupe zijn van hoge premiekosten omdat toevallig jouw straat misschien minder is. Overigens weet ik zelf nog niet hoeveel het bij mij scheelt. Mijn verzekering Interpolis/Rabobank heeft nog niet gereageerd.
PJ 66 schreef:Dat sleutelverhaal zag ik laatst ook op tv. Dan heb je nog een probleem bij zonder braakschade je huis leeg. Maar ja ze vinden op alles wel iets. Dan kunnen ze beter alle verzekeringen afschaffen, want er is altijd wel een mogelijkheid om binnen te komen, of de boel te frauderen. Vandaar dat ik zei eerlijkheid staat voorop. Degene die liegt en bedriegt moeten ze in Nederland keihard aanpakken. Helaas is onze regering daar nog niet echt mee bezig.
Maar mijn punt is vooral wie goed beschermt moet niet de dupe zijn van hoge premiekosten omdat toevallig jouw straat misschien minder is. Overigens weet ik zelf nog niet hoeveel het bij mij scheelt. Mijn verzekering Interpolis/Rabobank heeft nog niet gereageerd.
Heb geen idee wat het bij mij zou schelen en of het uberhaupt wel scheelt en wie bepaalt wat een mindere wijk is, de politie door het aantal diefstallen ofzo ?
Hoeft nog geen eens te gaan om een mindere wijk. In onze straat hoor en zie ik bijna nooit wat. Maar in de straat van mijn ouders (betere buurt) zijn regelmatig auto's bekrast of de spiegels eraf. Dus de buurt zegt niet zo heel veel. Maar ik zou het onbillijk vinden als ik een stuk meer moet betalen in een "veilige" garage.
PJ 66 schreef:Hoeft nog geen eens te gaan om een mindere wijk. In onze straat hoor en zie ik bijna nooit wat. Maar in de straat van mijn ouders (betere buurt) zijn regelmatig auto's bekrast of de spiegels eraf. Dus de buurt zegt niet zo heel veel. Maar ik zou het onbillijk vinden als ik een stuk meer moet betalen in een "veilige" garage.
Tjah tjah tjah tjah......zo is het nu eenmaal en wat wil je er aan gaan doen ?
Auto verkopen en geen auto meer rijden omdat je het er niet mee eens bent ?
Mensen moeten wakker geschud worden door dit soort verhalen. Of we er iets aan kunnen doen, weet ik niet. Hoe meer repons, hoe meer kans dat we straks bij Antoinette Hertsenberg kunnen aanschuiven. In september begint de nieuwe reeks Dat panel leest dit soort stukken toch ook.
Chocomelk schreef:
Heb geen idee wat het bij mij zou schelen en of het uberhaupt wel scheelt en wie bepaalt wat een mindere wijk is, de politie door het aantal diefstallen ofzo ?
Daar zijn keurige statistieken voor. Net zoals het type auto (bijv. omdat het type veel gejat wordt of bij ongevallen betrokken raakt) ook van belang is bij het bepalen van de hoogte van de premie en de leeftijd van de bestuurder. De verzekeringsmij neemt al deze zaken mee in een risicoprofiel.
@PJ 66,
Ik begrijp je punt ook wel en kan er ook wel inkomen. Er blijven wel nog een aantal problemen over.
- Een poosje geleden was in het nieuws dat autoverzekeringen sowieso al erg goedkoop zijn. DNB vindt ze zelfs te goedkoop. Dus tja waar blijft die ruimte voor de premiekorting dan ? Dan blijft alleen een malus voor mensen met geen garage over. Dat zal geen enkele verzekeraar gaan doen omdat ze zich dan uit de markt prijst.
- Wil je nu echt voor die paar euro premiekorting een extra clausule waarmee de verzekeraar makkelijker niet hoeft uit te keren?
Het gaat mij niet om algemene prijsverhogingen, maar dat mensen met dezelfde auto veel meer moeten betalen dan een straat verder. Ik zeg niet dat ik het zelf nu zo heb (research by myself) maar er zitten soms honderden euro's verschil in EEN wijk! Dat is op zich al abnormaal. Als daarbij optelt dat ik mijn auto veiliger heb gestald dan zijn de verhoudingen gewoon scheef.
Als de premies dan al zo laag zijn, kun je je afvragen hoe dat kan. Of geef iedereen een prijsverhoging van 1 tot 5 % maar ga niet sommige mensen extra belasten omdat daar toevallig meer wordt ingebroken, gejat of wat dan ook. Wie een alarm heeft krijgt vaak wel een korting (is soms zelfs verplicht door de maatschappij). Ik bedoel als men dit soort differentiaties gaat uitvoeren pak dan ook de garagehouders mee. Wel zo eerlijk.
Tja of het honderden euro's scheelt binnen een wijk, kun je alleen objectief beoordelen als je 1 op 1 vergelijk doet met zelfde auto, zelfde bestuurder, zelfde verzekeringsmaatschappij, zelfde pakket, zelfde aantal schadevrije jaren, geen pakketkortingen voor meerdere verzekeringen enz.
Ergens kan ik er wel inkomen dat er een verschil wordt gemaakt over de plaats waar men woont omdat op de ene plek nu eenmaal meer gebeurt dan op de andere. Hoewel ik het binnen een wijk of straat wat overdreven vind.
Dat de premies zo laag zijn, zal wel door de concurrentie komen. Een algehele prijsverhoging is bijna niet mogelijk omdat een maatschappij ermee zal moeten beginnen en die prijst zich uit de markt. Afspraken in de branche (tussen maatschappijen) om een algehele prijsverhoging te doen is natuurlijk uit den boze. Dat mag niet volgens de NMA.
PJ 66 schreef: zeg niet dat ik het zelf nu zo heb (research by myself) maar er zitten soms honderden euro's verschil in EEN wijk! Dat is op zich al abnormaal.
Honderden euro's, ben benieuwd hoor, laat eens een voorbeeld zien.
Zoveel betaal ik nu ook weer niet aan auto verzekering dus ben heel benieuwd naar die honderden euro's verschil.
Mensen in een volksbuurt betalen vaak veel meer voor hun autoverzekering dan bewoners van een villa- of nieuwbouwwijk. De prijsverschillen kunnen oplopen tot wel zestig procent voor een polis met precies dezelfde voorwaarden.
Zie ook:
•'Goedkopere autoverzekering is beter'
•Autoverzekeraar berekent tot in detail risico woonomgeving
In een enkel geval hanteren verzekeraars zelfs uiteenlopende premies voor één en dezelfde straat. Dit komt doordat verzekeraars meer en meer de risico's in de directe woonomgeving van klanten meetellen voor de premiebepaling. Dit blijkt uit onderzoek van Verzekeringssite.nl in samenwerking met deze krant, waarbij 85 locaties in het land onder de loep zijn genomen.
"Maatschappijen willen zoveel mogelijk klanten binnen halen, waarbij de kans op schade zo klein mogelijk is. Hoe minder schade, hoe minder kosten. En hoe minder kosten, hoe meer winst”, stelt Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl.
Hij wijst erop dat bij zorgverzekeringen geen onderscheid wordt gemaakt of iemand een voorbeeldige levensstijl heeft of dat hij rookt, drinkt en ongezond eet. Of dat iemand jong is of oud. "Ik vraag me af hoe lang dat nog houdbaar is”, aldus Hordijk.
Autoverzekeraars kijken al langer naar leeftijd, schadevrije jaren en de auto, die mensen hebben aangeschaft. Nu telt ook de postcode steeds meer mee. Bewoners van de Mascagnistraat in Tilburg betalen voor een autopolis van ASR 420 euro per jaar, liefst 160 euro meer dan bewoners van de Debussylaan (263 euro) in dezelfde plaats. Dat is een verschil van 59,7 procent. Uitgangspunt is een WA-polis met beperkt casco (o.a. diefstal) voor een gebruikte auto van een 34-jarige met zes schadevrije jaren. Op de Velperweg (6824 BJ) in Arnhem zijn mensen voor deze polis 271 euro kwijt' een eindje verderop (6824 BL) betalen de buren 390 euro. Dat scheelt 44 procent.
Volgens Hordijk lopen ASR en ANWB voorop met sterk gedifferentieerde premies. "Dank zij de computer is het steeds eenvoudiger om ingewikkelde bestanden met statistische gegevens door te rekenen. Verzekeraars kunnen tegenwoordig zeer nauwkeurig bepalen welke klanten in potentie weinig risico vormen en welke mettertijd grote schades gaan claimen. Recent betaalde je in de grote stad meestal meer dan op het platteland. Tegenwoordig kijken verzekeraars zelfs op straatniveau binnen een wijk van één stad”, aldus Hordijk.
Hij verwacht dat de twee voorlopers snel navolging krijgen. "Andere maatschappijen kunnen niet achterblijven. Anders prijzen ze zich op den duur uit de markt.” Deze premiedifferentiatie is wettelijk toegestaan