LoL!newmikey schreef:Leuk verhaal maar slaat nergens op. Als je je camera op minder pixels instelt worden nog steeds alle pixels van de sensor gebruikt maar wordt de afbeelding door de software verkleind tot het gewenste aantal MP.acjzr1 schreef:Hoi Hoppahoppa,
Ik heb nooit beweerd dat de pixels groter worden...
Het is echter bewezen dat wanneer er te veel pixels op een te kleine sensor zitten de pixels elkaar beïnvloeden hetgeen de kwaliteit van de opname geen goed doet.
Een deel van de pixels uitschakelen betekent dat de actieve pixels verder uit elkaar liggen en dus geen negatieve invloed meer hebben.
De "pixeloorlog" bij compactcamera's is vanwege het bovengenoemde probleem dus ook afgelopen. Bij de SLR en Systeemcamera's is de sensor veel groter en zijn de technieken inmiddels aanzienlijk verbeterd waardoor meer dan 22MPixel al geen probleem meer is.
Groeten,
Acjzr1
Lees maar eens wat tests.
Ik heb dit verhaal namelijk niet zelf verzonnen.
Ik heb het wel zelf uitgeprobeerd en het werkt!
Zeker bij hoge ISO waarden is het verschil aanzienlijk!
(Bij hogere ISO waarden wordt het voltage wat naar de sensor wordt gestuurd verhoogd. Hierdoor wordt de storing tussen de pixels onderling versterkt. Een lagere ISO waarde levert net als het gebruik van minder pixels dan ook een beter resultaat op.)
Dit heeft niets met software te maken.
Enkel met het elimineren van interferentie (al is dat meer een term die met audio te maken heeft) tussen de actieve pixels.
(Ik ben niet gek, maar doe zeer overtuigend alsof...)
Groetjes,
Acjzr1