LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door maxx »

Die keuken zal niet besteld worden als de klant niet aangeeft dat de financiering rond is. Althans, als Brugman zich ook aan de afspraak houdt. Er zijn op dit forum voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat dit soort afspraken vaak geen drol waard zijn.

Trouwens, hoe kom je erbij om een keuken te kopen als je nog niet zeker weet of je daadwerkelijk geld op zak hebt. Dat is toch vragen om dit soort gezeur. Ben maakt weer handig gebruik van een situatie waar de klant zichzelf in heeft geplaatst.

MVG

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door dhc »

MAXIEM schreef:sephora30

Dit is een veelvoorkomend probleem op fora. Nogal wat respondenten lezen niet wat er in het topicbericht staat, maar lezen wat zij denken dat er in staat.

Met collegiale groet, Maxiem.

Leg mij maar eens uit hoe je dit moet lezen:
"Vorige week zijn wij bij Brugman keukens geweest en uiteindelijk een keuken gekocht onder voor behoud van financiering."

Iedereen zal er vanuit gaan dat die keuken dan door Brugman wordt gefinancierd, ik heb tevens al aangegeven dat TS niet uitblinkt in duidelijkheid!
Wat wil je nog meer: elke letter spellen?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

dhc schreef: Leg mij maar eens uit hoe je dit moet lezen:
"Vorige week zijn wij bij Brugman keukens geweest en uiteindelijk een keuken gekocht onder voor behoud van financiering."

Iedereen zal er vanuit gaan dat die keuken dan door Brugman wordt gefinancierd...
@dhc,

Zoals ik al schreef ga ik er niet zomaar van uit.
Emmy75 schreef:...Stel TS koopt een huis en koopt alvast een keuken terwijl huis nog niet beschreven is. Waarschijnlijk is de financiering van het huis dan ook nog niet rond. Het is dan heel verstandig een beding op te nemen dat als de financiering van het huis en daarmee de koop van het huis niet doorgaat dat je dan ook niet gehouden bent aan de koop van de keuken. Of als de financiering geen mogelijkheid biedt om ook de keuker erin op te nemen. Dat je daar dus zonder grote kosten onderuit kunt.
@maxx,
Dat zal TS ook wel weten (denk ik) dat de keuken nog niet besteld wordt.

Wat is er mis mee om alvast akkoord te gaan met een offerte onder voorbehoud van de financiering? Dit laatste moet er dan wel uitdrukkelijk in vermeld staan, anders kun je lelijk in de prijzen hangen. Ivm levertijden enzo zal iemand die net een huis heeft gekocht wel zsm de keuken willen bestellen na het passeren van de akte. Misschien dacht TS wel dat deze nu een hele goede aanbieding kreeg ofzoiets..

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door renegade66 »

jij blijft er maar op doorhameren DHC, TS geeft daarna toch duidelijk aan wie de financiering wel doet.
Maar zij hebben niks met onze financiering te maken want dat zit bij de hypotheek in. Als je een auto koop word er ook niet om gevraagd...


zo kun je op alle slakken wel zout leggen, jij bent ook wel eens niet duidelijk.

maarja, deze :wink: knul :wink: zal zich er niet meer mee bemoeien.
wilde het alleen ff gezegd hebben.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

iemand was mij juist voor.......... DHC lees nu gewoon even door, en het antwoord wordt uw gegeven......
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 03 jul 2011 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.

dch
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jun 2011 01:15

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door dch »

bayer112

Geregistreerd: 24 jun 2011 17:39
Berichten: 16

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken - 01 jul 2011 22:33
Citaat:
Maar zij hebben niks met onze financiering te maken want dat zit bij de hypotheek in. Als je een auto koop word er ook niet om gevraagd...


De keuken meneer heeft niets met de financiering te maken maar wil er wel
zeker van zijn dat u de keuken afneemt vandaar ID. Als je een auto koopt dan neemt de verkoper de gegevens van je rijbewijs over en/of maakt een kopie
van je rijbewijs.
Helemaal mee eens en het meest logische .

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door maxx »

Wat is er mis mee om alvast akkoord te gaan met een offerte onder voorbehoud van de financiering?
Er bestaat al enige tijd een gezegde: niet de huid verkopen voor de beer geschoten is. Volgens wij is dit ontstaan, ver voordat dit soort gezeur in verkoopland werd toegepast. Al dat geneuzel van extra korting, uit de markt halen, levertijden.

Je wilt dus wel het risico lopen dat je opgezadeld wordt met een keuken zonder dat het huis is gekocht maar kunt geen geduld opbrengen om misschien 1 a 2 weken zonder keuken te moeten wonen.

2 weken buiten de deur eten is voordeliger dan die heerlijke 30% annulering die bij Brugman doorlopend op het menu staat. Eet smakelijk.

MVG

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

maxx schreef: Je wilt dus wel het risico lopen dat je opgezadeld wordt met een keuken zonder dat het huis is gekocht maar kunt geen geduld opbrengen om misschien 1 a 2 weken zonder keuken te moeten wonen.

2 weken buiten de deur eten is voordeliger dan die heerlijke 30% annulering die bij Brugman doorlopend op het menu staat. Eet smakelijk.

MVG
Het zou eerlijk gezegd ook niet mijn eerste keuze zijn. En als verkopers beginnen over uitlopend model of hoge kortingen door vooral nu op het aanbod in te gaan, gaan de haren bij mij al recht overeind staan en wil ik er al geen zaken meer mee doen.
Desalniettemin, als je deze ontbindende voorwaarde duidelijk opneemt in je koopovk, hoeven er geen 30% annuleringskosten betaald te worden en wordt je ook niet opgezadeld met een keuken die je niet meer wil als het huis niet doorgaat. Vraag ik me alleen af wat er zou gebeuren als het huis niet gekocht wordt doordat de verkopende partij niet aan zijn verplichtingen voldoet ?

Trouwens er zijn zat nog andere mogelijkheden om goedkoop een paar weken te eten.. ga bij familie en vrienden eten, voor een BBQ heb je ook geen keuken nodig. Of een elektrisch plaatje kopen bij een campingwinkel en eenpansgerechten eten..

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door maxx »

Nogmaals, beste Emmy,


In het verleden is al vaker gebleken dat bijv opeens na 3 jaar een factuur op de mat viel om nog even die 30% te claimen. Aan kopen op voorbehoud van financiering kleven teveel risico's omdat er factoren mee kunnen spelen die een kopende partij niet kunnen voorzien.

Eerst de centen in de knip en dan pas shoppen, das nog steeds risicoloos. Althans als je niet in de kortingslokroep van de DMG-klonen trapt.

Mensen gaan er altijd vanuit dat ze direct na de sleuteloverdracht de keuken kunnen plaatsen terwijl er, in de praktijk, nog vaak een aantal weekjes verbouwing nodig zijn voordat de woning 'keukenmontagewaardig" is.

Ik bedoel hiermee dat de keuken vaak veel te vroeg wordt geplaatst. Wij leveren de keuken pas als de ruimte behang en schilderklaar is. Liefst hebben we de muren ook in kleur omdat wij de keuken als een meubelstuk zien en niet als een bouwproject.

Er zal, ook in dit geval, wel weer een once-in-a-lifetime-deal aangeboden zijn waar de klant met open ogen in is gelopen. Hier even tekenen.... alles kan nog worden aangepast na ondertekening...... als uw woning niet doorgaat kunt u kosteloos annuleren......

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn....... dan is het meestal ook zo.

MVG

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Beste maxx,
maxx schreef: In het verleden is al vaker gebleken dat bijv opeens na 3 jaar een factuur op de mat viel om nog even die 30% te claimen. Aan kopen op voorbehoud van financiering kleven teveel risico's omdat er factoren mee kunnen spelen die een kopende partij niet kunnen voorzien.

Eerst de centen in de knip en dan pas shoppen, das nog steeds risicoloos. Althans als je niet in de kortingslokroep van de DMG-klonen trapt.
Het is dat ook zeker zaak en zorg voor de koper om de papieren goed te bewaren waar dit voorbehoud op vermeld staat. En niet na een half jaartje denken och dat kan wel weg. Heel goed bewaren als er afgezien moet worden van de keuken.
Maar goed het zou ook zeker niet mijn keuze zijn geweest.
maxx schreef: Mensen gaan er altijd vanuit dat ze direct na de sleuteloverdracht de keuken kunnen plaatsen terwijl er, in de praktijk, nog vaak een aantal weekjes verbouwing nodig zijn voordat de woning 'keukenmontagewaardig" is.

Ik bedoel hiermee dat de keuken vaak veel te vroeg wordt geplaatst. Wij leveren de keuken pas als de ruimte behang en schilderklaar is. Liefst hebben we de muren ook in kleur omdat wij de keuken als een meubelstuk zien en niet als een bouwproject.
Goed uitgangspunt lijkt mij. Bovendien hebben wij ooit bij de aanschaf van een keuken de keukenleverancier de definitieve meting laten doen in het huis waar de keuken moest komen en vervolgens kreeg ik een bestektekening voor de aanpassing van enkele aansluitpunten. Ik denk dat je de meting altijd beter door de keukenleverancier kunt laten doen. Dit kun je meestal pas doen na de sleuteloverdracht en dan kan er vaak ook pas definitief besteld worden.

Tevens heb je misschien toch nog tijd nodig om de aansluitingen te verleggen en in sommige gevallen kun je dit niet zelf.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door trudy81 »

Wat ik mij in deze een beetje afvraag is het volgende,

onder voorbehoed van financiering betekent vaak dat er een aantal afwijzingen moeten zijn voordat er feitelijk gesproken kan worden van het idee dat financiering onmogelijk is.
Ik weet niet wat er precies in het contract staat van ts, maar als brugman bereid zou zijn te financieren (als de oorspronkelijk beoogde financieerder niet wil financieren) dan is er dus financiering. Dus ook een aankoop verplichting.

of zie ik nu spoken?


Trudy

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

trudy81 schreef:Wat ik mij in deze een beetje afvraag is het volgende,

onder voorbehoed van financiering betekent vaak dat er een aantal afwijzingen moeten zijn voordat er feitelijk gesproken kan worden van het idee dat financiering onmogelijk is.
Ik weet niet wat er precies in het contract staat van ts, maar als brugman bereid zou zijn te financieren (als de oorspronkelijk beoogde financieerder niet wil financieren) dan is er dus financiering. Dus ook een aankoop verplichting.

of zie ik nu spoken?
En als het nu eens klopt wat ik eerder al zei. Dat het voorbehoud van de financiering betrekking heeft op de financiering van de aankoop van een woning? Lijkt me niet dat de keukenleverancier bank wordt en hypotheeknemer gaat spelen.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door Eva369 »

ik vermoed dat al TS bij de bank de financiering niet rond krijgt en daarom wil annuleren, dat brugman dan jullie een financiering aan wil smeren zodat je er niet onderuit kunt en dat ze daarvoor alsvast een ID willen hebben.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door trudy81 »

@emmy, dat kan maar dat moet gespecificeerd zijn. Als er niets gespecificeerd staat dan moet de klant (ts dus) aantonen bij annulering of ontbinding dat financiering onmogelijk is. Niet ' onmogelijk bij de instelling waar zij financiering had gewild' maar ' nergens mogelijk'. Dus TS kan (als er dus niets gespecificeerd staat over het voorbehoud) niet onder de keuken uit als de hypotheek niet doorgaat, en zal dan andere vormen van financiering moeten zoeken voor de keuken. Simpelweg omdat het feit dat 1 financierder in een gecombineerde financiering (huis + keuken) nee zegt dat niet betekent dat financiering onmogelijk is. Op het moment dat brugman bereid zou zijn te financieren nadat de bank nee gezegd heeft is financiering dus mogelijk, en dus moet ts de keuken afnemen.

Als ts de financiering specifiek gekoppeld heeft aan een geld verstrekker dan zou het kunnen, maar meestal doen mensen dat niet omdat ze er simpel wel vanuit gaan dat het wel goed zal komen.

Onder voorbehoud van financiering betekent niet ' als de instelling van mijn keuze mij een lening wil geven' maar betekent ' als wie dan ook mij een lening wil geven'. Gewoon roepen dat je geen lening kunt krijgen zal niet werken, vaak moeten er 3 afwijzingen zijn van instellingen, maar afhankelijk van de algemene voorwaarden kunnen dat er ook meer zijn.


Trudy

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@trudy,

Ik heb ook niet gezegd dat dit uitsluitend en alleen zou gelden voor de voorkeursfinancierder van TS. TS zal dus moeten aantonen dat 2 a 3 partijen (banken) hem geen financiering wil geven voor het huis. Net zoals hij dan moet aantonen dat het huis niet gekocht kan worden om onder de boeteclausule uit te komen. Dan moet je ook aantonen dat een 2- of 3-tal partijen geen financiering wil verschaffen en dit moet schriftelijk overlegd worden.

Het voorbehoud van financiering zal dan zijn gemaakt voor de financiering van huis+keuken. Logischerwijs kun je redeneren dat als financiering voor het huis onmogelijk is, de keukenleverancier niet alleen de financiering van de keuken op zich kan nemen om verkoop af te dwingen. Omdat de ontbindende voorwaarde eenmaal is geen huis, geen keuken.

Blijft voor mij wel nog 2 vragen open .. wat als TS wel een hypotheek kan krijgen voor het huis maar niet voor huis+keuken. Dan heb je inderdaad kans dat de keukenleverancier de financiering op zich wil nemen tegen veel hogere kosten waarbij de rente niet aftrekbaar is. Zou zomaar kunnen dat dit wel nog een probleem kan opleveren.
En wat als de verkoop niet doorgaat wegens in gebreke blijven van de verkopende partij ? Waarschijnlijk heb je conform koopovk van het huis wel recht op een boetebedrag. Maarja krijg die eerst maar eens en dan moet je alsnog de keuken kopen. Dus ben je dat weer kwijt. Dan maar hopen dat je de keuken kunt aanpassen naar het nieuwe huis als daar al een keuken nodig is.

Maarja, als TS niet opheldert of dit wel of niet rond de aankoop van een huis is, kunnen we alleen maar speculeren. :wink:

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door trudy81 »

Precies!

maar ik weet niet of ts de financiering voor de keuken in het koopcontract voor de keuken aan het huis gekoppeld heeft. Als ts dat niet gedaan heeft dan gaat de redering
Omdat de ontbindende voorwaarde eenmaal is geen huis, geen keuken.
niet op. Dan zit de ontbindende voorwaarde dus alleen op de keuken. Dus geen huis is misschien toch een keuken.

Maar wij zitten inderdaad flink te gissen en te misten en maren, terwijl we eigenlijk niet weten wat ts nu precies ondertekend heeft.

Trudy

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@trudy,

Om in jouw bewoordingen te spreken: Precies! :wink:
trudy81 schreef:Precies!
Maar wij zitten inderdaad flink te gissen en te misten en maren, terwijl we eigenlijk niet weten wat ts nu precies ondertekend heeft.
Inderdaad, wat aanvullende informatie zou wel erg prettig zijn.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door 16again »

Onder voorbehoud van financiering betekent.......als wie dan ook mij een lening wil geven
Daar valt over te twisten.
In principe wil elke geldverstrekker verdienen door je een lening te geven. Een lening wordt niet zomaar geweigerd , dat is een belangrijk signaal !
Het risico van overkreditering is blijkbaar zo groot dat je krediet verstrekker je tegen jezelf in bescherming neemt.
Mijns insziens kan dit financieringsvoorbehoud je niet verplichten financieel onacceptabele risicos aan te gaan , zeker niet tegen woekerrentes.

vaak moeten er 3 afwijzingen zijn van instellingen, maar afhankelijk van de algemene voorwaarden kunnen dat er ook meer zijn.
In de CBW voorwaarden komt dit niet ter sprake. Indien de bon alleen een "financierings voorbehoud vermeld" zonder dat dit verder beschreven is, kan je als consument volhouden dat een enkele afwijzing al voldoende is.

tip: Als er maar een van beide partners getekend heeft bij de keukenwinkel:
De andere partner heeft het wettelijk recht om krediet te blokkeren, op die manier is er ook een wettige basis waarop je elke lening kan dwarsbomen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door trudy81 »

@16again,

CBW is volgens mij niet perse bindend, een zaak kan er zijn eigen regels op nahouden en zich hier gewoon niet bij aansluiten (geen idee of brugman dat gedaan heeft of niet) maar nogmaals, volgens mij is dat zo, ik kan me vergissen. Daarnaast heeft het CBW hier ook niets mee te maken.
De grondslag voor een consument om zich te beroepen op 1 afwijzing bestaat volgens mij niet, het voorbehoud gaat om de financiering rond te krijgen, 1 afwijzing voldoet dan niet.

Wel slim punt van de partner, dat zou kunnen helpen indien er inderdaad problemen zouden komen.

Ik ben overigens ook zeer zeker van mening dat als er geen financiering gegeven wordt dit een signaal is en dat de consument niet in een lening gedwongen zou moeten worden. Helaas gebeurt dit niet altijd.


Trudy

diddlinas
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:09

Re: Kopie id-kaart bij aanschaf keuken

Ongelezen bericht door diddlinas »

Hier nog even een reactie van mij.
Voor de goeie orde, de financiering gaat via de bank, dus daar heeft meneer de keukenman niks mee te maken.
Heb er naar toe gebeld en gezegd dat wij géén kopie opsturen waarop de telefoniste dit door zou geven.
Ondertussen hebben we ook gebeld met de consumentenbond en die zei dat hun niks met onze id te maken hebben.
Toevallig hebben we een poosje geleden een heel stuk op t.v er over gezien, dat er snel om een kopie gevraagd word maar dat je dit niet hoeft te accepteren ivm fraude.
Maar goed.
We hebben niks meer van brugman gehoord.
De keuken is opgemeten en besteld.
Dus zo zie je maar dat het heus niet (altijd) nodig is om een kopie af te geven


Nu nog de vraag waarom wij een keuken gingen kopen zonder dat we wisten of we de financiering rond kregen;
We waren ons aan het orienteren wat een keuken ging kosten. We hadden al eens gekeken bij superkeukens, maar we hadden hier niet een goed gevoel bij.
We liepen binnen bij brugman en lieten daar een keuken uit tekenen. Toen we de uiteindelijke prijs voor ogen keken, schrokken we.
Die avond konden we alleen een aanbieding krijgen onder behoud van financiering. Natuurlijk aantrekkelijke acties, die ook vast de volgende dag gelde. Toch maar gedaan. Omdat we anders gingen twijfelen tussen verschillende keukens. Deze was precies na onze zin.

Gesloten