LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven tandartsen 2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
nevermind

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef:heel apart...de hele maatschappij hangt aan elkaar met lager betaald personeel waar de ondernemer / bedrijf verdient aan het werk wat een ander voor hem doet, en dat is normaal, maar zodra het een tandarts betreft is het ach en wee...

Ze zijn overigens de directieleden van zorgverzekeraars vergeten in de lijst, met een 500.000 per jaar, de voorzitters van diverse stichtingen (hartstichting etc) die voor hun bijbaan wat het is vorstelijk betaald krijgen (absoluut al, laat staan relatief..) en zo kan ik nog wel even doorgaan.. Begrijp trouwens de verschillen tussen de diverse ""inkomensvergelijkers"" al niet, klopt dan toch eea niet in..

zo ontzettend calvinistisch nederlands...inkomens van anderen onder het vergrootglas leggen en beoordelen...
echt niets beters met de tijd te doen?
Ach vroem mijn vergelijking met een garage vind je niet kunnen.
Wat is dan met jou vergelijking?
Hier gaat het om zorgverlener niet om een bedrijf welk medewerkers hebben, die voor de baas werken.
Een tandarts heeft een bepaalde opleiding , die een assistente niet heeft, dus heeft deze ook geen bevoegdheid werkzaamheden die de tandarts moet doen, uit te voeren.
De vraag van chocomelk was, hoeveel verdient een tandarts, en niet wat andere verdienen.
Je mag van mij best een goed inkomen hebben, maar schei uit om steeds te roepen wat andere niet verdienen.
In de media staat genoeg over prijsverhogingen van de tandartsen, dus sluit je ogen niet voor wat er is, ook sta je op oorlogspad met de journalisten.
Ik had al eens geschreven, wachten wij af, wat het jaar nog brengt, dus wij zijn pas in maand vier!

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Een tandarts heeft een bepaalde opleiding , die een assistente niet heeft, dus heeft deze ook geen bevoegdheid werkzaamheden die de tandarts moet doen, uit te voeren.
niet waar, weer zon niet correcte aanname die als feit/waarheid neergezet wordt. De assistentes die in de mond werken hebben aanvullende opleiding daarvoor, en mits op correcte wijze gedelegeerd wordt en de grenzen inderdaad daar gehouden worden waar ze moeten liggen is het conform de wet BIG gewoon zuivere koffie.
Hier gaat het om zorgverlener niet om een bedrijf welk medewerkers hebben, die voor de baas werken.
dat verschil wat jij wilt zien bestaat niet, ook de tandarts is ondernemer, niet eens naar eigen keuze maar is wel zo, en zijn personeel werkt dus gewoon voor de baas, geen verschil met bv een loodgietersbedrijf of garagbedrijf . Het personeel wat directe werkzaamheden/behandelingen bij de patient doet krijgt daarvoor overigens een (aanzienlijk) hoger salaris, zoals het hoort bij grotere verantwoordelijkheden.

het deel wat ik geen vergelijking vindt bij een garagebedrijf tov tandarts negeer/ontken je overigens dus daarover doorgaan heeft niet echt zin dan. Voor een deel zijn er weldegelijk overeenkomsten, maar tja.. laat ook maar. Het enige nogal drastische verschil is dat het lichaam geen machine is en dus anders kan reageren dan je wilt en/of verwacht, anders dan een machine waar je een onderdeel vervangt en klaar is kees.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Vroem, een loodgieter die op de bouw werkt die krijgt net zoveel salaris
als dat die af en toe naar een klant word toegestuurd om een nieuwe cv ketel te hangen

Ik zou heel graag willen weten wat een tandartsassistente nu wel of niet mag doen.
Zijn er verschillende opleidingen tot tandartsassistente, daar bedoel ik mee of de ene meer mag dan de andere ?

vroem

daar is fors verschil tussen,
je hebt de gewone tandartsassistente, volgende stap is preventieassistente, dan preventieassistente plus (randje mondhygieniste) , dan de mondhygienist oude stijl (mag niet boren) en de mondzorgkundige (mag wel boren/gaatjes vullen maar wet tot een grens). En er zijn afhankelijk van opleiding/aanvullende cursus allerlei niveaus tussenin.

google is je vriend denk ik

vroem

Chocomelk schreef:Het is belachelijk Nevermind, de assistente een hoop werk laten doen
wat ze normaal zelf moeten doen en een assistente mag het met
veel en veel minder doen.
:twisted: :evil: :twisted:
http://www.allesoverhetgebit.nl/tandart ... eassistent

wel vreemd dat je wel een (negatief) oordeel hebt over zaken waar je niet echt van de hoed en de rand weet wat er wel of niet kan/mag en hoe dat met personeel financieel geregeld wordt

Chocomelk

Toch is het allemaal maar onduidelijk vind ik Vroem, vroeger behandelde
de tandarts je en de tandartsassistente gaf hem/haar de spullen etc aan.
Nu zit er dus wel degelijk verschil in een assistente, de ene mag meer dan de ander, maar de patient die weet dat niet.

Maar goed we wachten maar af waar het allemaal naar toe gaat.
In ieder geval is het duidelijk dat voor veel mensen de tandarts onbetaalbaar
is geworden. :(
Hoop dat dit in de toekomst de tandarts voor ieder mens gangbaar gemaakt gaat worden.

vroem

maar de patient die weet dat niet.
zou niet zo moeten zijn, IGZ eist dat dat de patient verteld wordt of dat er (minimum eis) bij bv de balie/wachtkamer een lijst medewerkers met kwalifaicaties hangt.

nevermind

Chocomelk schreef:Toch is het allemaal maar onduidelijk vind ik Vroem, vroeger behandelde
de tandarts je en de tandartsassistente gaf hem/haar de spullen etc aan.
Nu zit er dus wel degelijk verschil in een assistente, de ene mag meer dan de ander, maar de patient die weet dat niet.

Maar goed we wachten maar af waar het allemaal naar toe gaat.
In ieder geval is het duidelijk dat voor veel mensen de tandarts onbetaalbaar
is geworden. :(
Hoop dat dit in de toekomst de tandarts voor ieder mens gangbaar gemaakt gaat worden.

Hier zijn de taken van een assistente omschreven:

http://www.tandarts.nl/mondverzorging/a ... assistente

Hier staat nog bij dat de patiënt toestemming moet verlenen, om van een niet tandarts geholpen te worden:

http://www.tandarts.nl/mondverzorging/a ... assistente

vroem

die toestemming heb ik het al eerder over gehad. En de tandarts mag ook niet uitschrijven uit de praktijk als die toestemming dus niet gegeven wordt, en je dus delegeren weigert.
En er mag ook geen hoger tarief gerekend worden ineens als je weigert en de tandarts het zelf doet/moet doen, de tarieven die vastgesteld zijn zijn ongeacht wie de behandeling uitvoert.

Chocomelk

vroem schreef:die toestemming heb ik het al eerder over gehad. En de tandarts mag ook niet uitschrijven uit de praktijk als die toestemming dus niet gegeven wordt, en je dus delegeren weigert.
En er mag ook geen hoger tarief gerekend worden ineens als je weigert en de tandarts het zelf doet/moet doen, de tarieven die vastgesteld zijn zijn ongeacht wie de behandeling uitvoert.
Tjah op die manier kunnen sommige tandartsen dus heel snel veel geld
verdienen doordat ze de assistente het meeste werk laten doen.
Maar we doen er niets tegen Vroem, ik kan gelukkig de tandarts bezoeken voor controle en voor behandeling als dat nodig is, maar helaas kunnen dat heel
veel mensen niet meer. :?

vroem

ehhhh kan alleen als ze daar ook de extra ruimte en apparatuur voor hebben...
Die ook (fors) geld kost...groter pand dus meer huur of duurder in koop, extra vaste lasten, extra onderhoud om van de initiele investering van een 100.000 per behandelkamer nog te zwijgen.
Is relatief hoor, hogere omzet gaat gepaard met hogere kosten, en hogere omzet is niet automatisch gelijk aan hogere winst.
Grootste voordeel is als het goed is voor de patient die kortere wachttijden heeft, en makkelijker een (andere) tandarts vindt vanwege de kortere wachttijden.

Overigens: wat betreft die mensen die het niet (meer) kunnen betalen: in een van de artikelen over de tarieven stond dat men dan wel minder vaak naar de tandarts zou gaan, maar het gebit beter gaat onderhouden door meer/vaker/uitgebreider te poetsen en de voeding beter in de gaten te houden..nu ja prima, alleen als die ruimte er blijkbaar is vraag ik mij af waarom men dat niet eerder gedaan heeft.

Is dan ook een beetje eigen schuld, de zorgverzekeraars geven als (nieuw) argument voor de inperking van vergoedingen dat de zorgvraag toegenomen is en dat mensen meer planmatig gebruik maken van de vergoedingen. in die zin geef ik de verzekeraars dan weer gelijk, dat is niet de manier. Zijn dan slachtoffer van een verkeerde manier van doen van verzekerden: wel slecht gebit onderhouden, terwijl men blijkbaar wel weet dat het met zaken minder (voeding) of juist meer (poetsen,. flossen etc) moet maar dat pas doet als men zelf de rekening van het relatief dure onderhoud krijgt..

Chocomelk

Tjah vroem als we zo gaan beginnen..... :wink:
- moet een roker dan ook maar geen behandeling krijgen voor longkanker
als dat nodig is ?
- moet een voetballer dan ook maar geen behandeling krijgen als hij
een blessure aan benen krijgt ?
- moet een skieer dan ook maar geen behandeling krijgen als hij/zij wat
gebroken heeft ?
- en
- en
- en
Die moeten het dus ook maar allen zelf uit eigen portomonee betalen ?

@Vroem, is het normaal dat er al kronen worden gezet op melktanden ?
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 3&t=115460

nevermind

vroem schreef:
ehhhh kan alleen als ze daar ook de extra ruimte en apparatuur voor hebben...
Die ook (fors) geld kost...groter pand dus meer huur of duurder in koop, extra vaste lasten, extra onderhoud om van de initiele investering van een 100.000 per behandelkamer nog te zwijgen.
Is relatief hoor, hogere omzet gaat gepaard met hogere kosten, en hogere omzet is niet automatisch gelijk aan hogere winst.
Grootste voordeel is als het goed is voor de patient die kortere wachttijden heeft, en makkelijker een (andere) tandarts vindt vanwege de kortere wachttijden.

Overigens: wat betreft die mensen die het niet (meer) kunnen betalen: in een van de artikelen over de tarieven stond dat men dan wel minder vaak naar de tandarts zou gaan, maar het gebit beter gaat onderhouden door meer/vaker/uitgebreider te poetsen en de voeding beter in de gaten te houden..nu ja prima, alleen als die ruimte er blijkbaar is vraag ik mij af waarom men dat niet eerder gedaan heeft.

Is dan ook een beetje eigen schuld, de zorgverzekeraars geven als (nieuw) argument voor de inperking van vergoedingen dat de zorgvraag toegenomen is en dat mensen meer planmatig gebruik maken van de vergoedingen. in die zin geef ik de verzekeraars dan weer gelijk, dat is niet de manier. Zijn dan slachtoffer van een verkeerde manier van doen van verzekerden: wel slecht gebit onderhouden, terwijl men blijkbaar wel weet dat het met zaken minder (voeding) of juist meer (poetsen,. flossen etc) moet maar dat pas doet als men zelf de rekening van het relatief dure onderhoud krijgt..

Geen wonder, dat de mensen hier zeuren.
Als ik dit lees komen mij tranen in de ogen.
Misschien een oproep doen, dat de mensen een steentje bijdragen aan de kosten wat je allemaal hebt.
Met de laatste zin heb je het eindelijk uitgesproken, wat de tandartstarieven zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

relatief dure onderhoud krijgt..
nevermind schreef: Met de laatste zin heb je het eindelijk uitgesproken, wat de tandartstarieven zijn.
De clou zit in het woordje relatief. Relatief duur, ten opzichte van, of vergeleken met, dagelijks tandenpoetsen en ander onderhoud van het gebit. Met het geld van een vulling, om eens wat te noemen, kun je heel wat tubes tandpasta kopen. Dat is wat vroem bedoelde.

vroem

- moet een roker dan ook maar geen behandeling krijgen voor longkanker
als dat nodig is ?
- moet een voetballer dan ook maar geen behandeling krijgen als hij
een blessure aan benen krijgt ?
- moet een skieer dan ook maar geen behandeling krijgen als hij/zij wat
gebroken heeft ?
mag (deels) uit eigen zak betaald worden, of op andere manier verzekerd ja...
Die longkanker is rekbaar, want daar is natuurlijk geen waterdichte relatie te leggen, er zijn zat mensen die ook longkanker krijgen zonder dat ze elf roken, of het ergens anders van krijgen dan van roken, maar die sportblessure of skiongeluk is extra zorgkosten door vrije tijdsbesteding, en ik zou niet weten waarom dat op de collectieve lasten moet drukken ook van diegenen die door laag inkomen nooit en te never zullen kunnen gaan skieen. Dus sportblessures mogen wat mij betreft inderdaad buiten de basisverzekering komen.

vroem

witte angora schreef:
nevermind schreef: Met de laatste zin heb je het eindelijk uitgesproken, wat de tandartstarieven zijn.
De clou zit in het woordje relatief. Relatief duur, ten opzichte van, of vergeleken met, dagelijks tandenpoetsen en ander onderhoud van het gebit. Met het geld van een vulling, om eens wat te noemen, kun je heel wat tubes tandpasta kopen. Dat is wat vroem bedoelde.
dank je, precies de spijker op de kop.

ik krijg van andere dingen tranen in de ogen, van het lachen dan...hoe men probeert zaken te draaien om toch vooral maar gelijk te krijgen, of de vinger naar een ander te kunnen wijzen , begin eens bij jezelf...

even heel simpel: een gaatje komt niet zomaar, en de tandarts repareert alleen maar... doet als het goed is ook aan preventie, voorlichting en zo maar het is bijna verbazingwekkend hoe snel men dat soort info weer vergeet of naast zich neerlegt. dan vervolgens weer een half jaar niet flossen/stokeren, niet goed (genoeg) poetsen maar wel alle snacks en zut tussendoor, liters cola, bergen (nu actueel) paaseitjes en zo (de chocoladevariant dan) en dan vervolgens niet denken: goh stom van mij, heb ik weer een gaatje, toch maar iets aan mijn gedrag veranderen.. Nee: rottandarts, weer zo`n hoge rekening...

de gemiddelde nederlander besteed gemiddeld per jaar net zoveel geld aan verkeerd eten/snacks als aan tandartskosten. Door de een te verlagen, en eigen gedrag te corrigeren en eindelijk eens naar de voorlichting door de tandarts te luisteren gaat de ander automatisch ook omlaag.

Laatst vet (.....) ruzie gehad met ouders van iemand (jongen 16 jaar) die ik vanwege overgewicht niet meer kon behandelen....Zat met zijn gewicht van 230 kg toch inmiddels wel ver boven de gewichtslimiet van de behandelstoel... En een meisje van net geen 18, zoveelste keer 3-4 gaatjes bij de controle gevonden...nogmaals uitleg over gevolgen van overmatig cola/red bull gebruik etc
Ja tandarts, zal erop letten. 2 uur later sta ik bij de supermarkt achter haar, met op de band paar pakken chips, 6-pack red bull en zo... Ze werd een beetje rood... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar met dit gedrag heb ik geen medelijden over de rekening die op de mat valt...(nu bij beiden nog basisverzekering ook die betaalt, dus ook u en ik die daaraan meebetalen...)

nevermind

witte angora schreef:

Ik weet wel wat relatief betekend.
Het kan ook gelezen worden, dat de behandeling relatief duur is, voor wat gedaan wordt.
Dat de patiënt onzorgvuldig met zijn/haar tanden is geweest, heeft toch niets met de prijs van een duur onderhoud te doen.
Chocomelk heeft al een paar andere situaties aangehaald.
Hier gaat het nog altijd om "tarieven tandarts" , niet de oorzaak waarvan een behandeling noodzakelijk is.

nevermind

vroem schreef:
witte angora schreef:
dank je, precies de spijker op de kop.

ik krijg van andere dingen tranen in de ogen, van het lachen dan...hoe men probeert zaken te draaien om toch vooral maar gelijk te krijgen, of de vinger naar een ander te kunnen wijzen , begin eens bij jezelf...

even heel simpel: een gaatje komt niet zomaar, en de tandarts repareert alleen maar... doet als het goed is ook aan preventie, voorlichting en zo maar het is bijna verbazingwekkend hoe snel men dat soort info weer vergeet of naast zich neerlegt. dan vervolgens weer een half jaar niet flossen/stokeren, niet goed (genoeg) poetsen maar wel alle snacks en zut tussendoor, liters cola, bergen (nu actueel) paaseitjes en zo (de chocoladevariant dan) en dan vervolgens niet denken: goh stom van mij, heb ik weer een gaatje, toch maar iets aan mijn gedrag veranderen.. Nee: rottandarts, weer zo`n hoge rekening...

de gemiddelde nederlander besteed gemiddeld per jaar net zoveel geld aan verkeerd eten/snacks als aan tandartskosten. Door de een te verlagen, en eigen gedrag te corrigeren en eindelijk eens naar de voorlichting door de tandarts te luisteren gaat de ander automatisch ook omlaag.

Laatst vet (.....) ruzie gehad met ouders van iemand (jongen 16 jaar) die ik vanwege overgewicht niet meer kon behandelen....Zat met zijn gewicht van 230 kg toch inmiddels wel ver boven de gewichtslimiet van de behandelstoel... En een meisje van net geen 18, zoveelste keer 3-4 gaatjes bij de controle gevonden...nogmaals uitleg over gevolgen van overmatig cola/red bull gebruik etc
Ja tandarts, zal erop letten. 2 uur later sta ik bij de supermarkt achter haar, met op de band paar pakken chips, 6-pack red bull en zo... Ze werd een beetje rood... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar met dit gedrag heb ik geen medelijden over de rekening die op de mat valt...(nu bij beiden nog basisverzekering ook die betaalt, dus ook u en ik die daaraan meebetalen...)

Mooi, als iemand in jouw straatje praat.

Kijk, ik wil geen gelijk hebben, maar je komt steeds met dingen welke niets met het topic te doen hebben.
Of iemand zijn/haar tanden poetst of niet.
Of iemand met overgewicht snoep gaat kopen en dingen drinkt welke slecht voor zijn gezondheid/tanden is, maakt hier niets uit.
Voor de zoveelste keer, het gaat om de tandartstarieven welke te hoog zijn, en dat is niet te lachen, helaas. :mrgreen:

vroem

Voor de zoveelste keer, het gaat om de tandartstarieven welke te hoog zijn, en dat is niet te lachen, helaas.
ahh daar hebben we weer een essentieel stukje nederlandse taal. Het is niet dat de tarieven te hoog ZIJN, het is dat jij (en anderen ZELF VAN MENING ZIJN dat ze te hoog zijn, is een essentieel verschil, zeker daar waar op Tjechie na de tarieven in NL nog steeds tot de laagste in europa behoren.

Dat jullie dat zelf vinden is iets anders dan dat het dan ook zo is...

en mijn punten hebben er wel degelijk mee te maken , want als men zorgvuldig(er) met zijn gebit is is die tandarts ook minder nodig, en lost dat ""probleem"" zich ook vanzelf op.. Dat dat argument jou niet uitkomt in de discussie betekent niet dat het geen argument is op zich.

Overigens ben je niet consequent, anderen halen er ook andere zaken bij en daar hoor ik je niet over, alleen als ik het doe.. heeft voor mij dus geen waarde, zo`n opmerking.

nevermind

vroem schreef:
Voor de zoveelste keer, het gaat om de tandartstarieven welke te hoog zijn, en dat is niet te lachen, helaas.
ahh daar hebben we weer een essentieel stukje nederlandse taal. Het is niet dat de tarieven te hoog ZIJN, het is dat jij (en anderen ZELF VAN MENING ZIJN dat ze te hoog zijn, is een essentieel verschil, zeker daar waar op Tjechie na de tarieven in NL nog steeds tot de laagste in europa behoren.

en mijn punten hebben er wel degelijk mee te maken , want als men zorgvuldig(er) met zijn gebit is is die tandarts ook minder nodig, en lost dat ""probleem"" zich ook vanzelf op.. Dat dat argument jou niet uitkomt in de discussie betekent niet dat het geen argument is op zich.

Overigens ben je niet consequent, anderen halen er ook andere zaken bij en daar hoor ik je niet over, alleen als ik het doe.. heeft voor mij dus geen waarde, zo`n opmerking.
Weet je niet meer wat je zelf geschreven hebt?
Dit schrijven mensen, welke op de man/vrouw spelen.

Ik vraag mij af, waarom er dan zoveel klachten zijn!
Dinsdag as. heb ik een afspraak, dan tel ik ook bij de ervaringsdeskundige.
Ik hoop niet in negatieve zin.
Kijk eens de afspraken na, misschien ben ik zelf klant bij jouw. :wink:

Gesloten