VALSHEID IN GESCHRIFTE EN HET DOEN VAN AANGIFTE
Onderstaand artikel werd vorige week gepubliceerd:
Hardenberg - Woningstichting Beter Wonen Vechtdal in Hardenberg heeft aangifte gedaan tegen een woningzoekende wegens woonfraude nieuwe stijl: valsheid in geschrifte met een IB-60 verklaring van de Belastingdienst.
De betreffende woningzoekende kreeg woonruimte aangeboden, onder voorbehoud van overlegging van de inkomensgegevens. Dit in verband met de door Beter Wonen Vechtdal uit te voeren wettelijke inkomenstoets.
Bij het overleggen van een kopie van de IB-60 verklaring viel op dat zowel het lettertype als de lay-out afweek van een normale verklaring. Uit navraag bij de Belastingdienst bleek dat dit niet het door de Belastingdienst verstrekte IB-60 formulier betrof.
De woningzoekende had het origineel aangepast en de inkomensgegevens naar beneden bijgesteld, zodat hij alsnog in aanmerking zou komen voor de sociale huurwoning. De betreffende huurwoning was uitsluitend bestemd voor woningzoekenden met een gezamenlijk huishoudinkomen tot 43.000 euro.
Tegen de woningzoekende is aangifte gedaan wegens valsheid in geschrifte. Daarnaast is de betreffende woningzoekende uitgeschreven uit het woningzoekendenbestand.
Toekomstige woningzoekenden wordt in het vervolg gevraagd een origineel van de IB-60 verklaring van de Belastingdienst te overleggen.
Wat mij betreft is bovenstaande aktie van de Woningstichting Beter Wonen Vechtdal een prima initiatief.
Valsheid in geschrifte plegen; aangifte doen! Het is een strafbaar feit.
Toen ikzelf in januari 2009 erachter kwam dat Direct Wonen een oplichter, R.B. in mijn woning had geplaatst die ook gebruik had gemaakt van valse papieren heb ik de toenmalige vestigingsmanager, de heer T. t. B., gevraagd aangifte te doen bij de politie van oplichting en valsheid in geschrifte.
Loonstrook en werkgeversverklaring waren vervalst.
Ook de voormalig directeur Verhuur, mevrouw B.A., heb ik in juli 2009 gevraagd deze aangifte bij de politie alsnog te doen.
Dat dit niet gedaan is door Direct Wonen, weet ik omdat in december 2009 de oplichter voor de rechter heeft gestaan en onder alle ingebrachte aangiftes van oplichting, verduistering en valsheid in geschrifte, er geen aangifte was van Direct Wonen.
Voor zover ik weet heeft Direct Wonen deze oplichter ook nooit opgegeven bij @wrhnl. als zijnde een malafide huurder met een vonnis.
https://www.wrh.nl/
Vanaf de kant van Direct Wonen is er dus in deze geen enkel initiatief ontwikkeld om toekomstige klanten te beschermen.
Wat het echter nog schrijnender maakt is dat Direct Wonen, tot op de dag van vandaag, weigert mij informatie te verstrekken die een aantal zaken kunnen verduidelijken voor de gedupeerden van de bewuste oplichter R.B..
Het volgende speelt:
Direct Wonen heeft de policy dat een huurder, voor overhandigen sleutel, de eerste maand huur, borg en de bemiddelingskosten die de huurder aan Direct Wonen verschuldigd is, gestort moet hebben op de bankrekening van Direct Wonen.
De huur en borg worden dan binnen 10 werkdagen doorgestort naar de verhuurder.
Doordat later bleek dat de huurder, R.B. een vervalste internetbankoverschrijving had overlegd, had Direct Wonen, op het moment van de sleuteloverdracht, nog geen huur borg en bemiddelingskosten op haar bankrekening gestort gekregen.
Dit vernam ik pas in juli 2009, toen mevrouw B.A., voormalig directeur Verhuur Direct Wonen mij vertelde dat huur, borg en bemiddelingskosten nog niet gestort waren op het moment van de sleuteloverdracht. Mevrouw B.A. gaf aan dat
"Direct Wonen er vervolgens alles aan gedaan had" dit geld in november 2008 alsnog voor mij te innen".
Verscheidene malen heb ik nu al aan Direct Wonen gevraagd wat dit
"van alles" is geweest.
Ondertussen is wel duidelijk geworden dat de vader van de oplichter dit bedrag uiteindelijk aan Direct Wonen betaald heeft.
Wat er in de afgelopen jaren ook duidelijk is geworden is dat de vader van de oplichter zelf OOK panden in de verhuur had en dat er sprake was van "iets" met illegale Polen. (NB.dit laatste gegeven heb ik van een mede-gedupeerde van R.B.)
Kende Direct Wonen (zakelijk) de vader? Wat heeft zich afgespeeld gedurende de betaling eind november 2008 en hoe heeft Direct Wonen het voor elkaar gekregen om dat geld binnen te halen.
De oplichter heeft al 15 jaar lang tientallen slachtoffers gemaakt, maar niemand heeft ook maar ooit 1 cent teruggekregen.
Dat is de reden waarom ikzelf heel graag van Direct Wonen wil horen hoe zij dat aangepakt hebben. Met deze informatie kunnen de gedupeerden van de oplichter, waaronder ikzelf, misschien wat mee richting de oplichter en/of zijn vader.
Helaas, Direct Wonen geeft geen enkele reactie op deze vraag.
Begin maart 2013 heb ik weer aan Direct Wonen gevraagd om mij nader te informeren m.b.t
"het van alles" wat Direct Wonen in november 2008 gedaan heeft om de oplichter alsnog te laten betalen.
Omdat "de toon" van mijn e-mail Direct Wonen niet aanstond blijft Direct Wonen weigeren mij van deze informatie te voorzien. Tevens beroept Direct Wonen zich erop dat al de werknemers die zich in november en december 2008 hebben bezig gehouden met het
"van alles" niet meer werkzaam zijn bij Direct Wonen.
Dat is een slap excuus; ik neem aan dat er (gezien de vele audits die Direct Wonen zegt te krijgen) genoeg informatie hierover is terug te vinden in het dossier en ten tweede, de voormalige vestigingsmanager, de heer T.t.B. en voormalig directeur, mevrouw B.A., bevinden zich in het zakelijk netwerk van Direct Wonen.
Geen aangiftes doen bij valsheid in geschrifte, niet melden bij
http://www.WRH.NL en mij geen informatie willen verschaffen m.b.t het innen van het geld bij de oplichter door Direct Wonen in november 2008.
Zo netjes is dat allemaal niet Direct Wonen!