LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Horeca te DUUR ??????

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Oom Tokkel

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Oom Tokkel »

Ga eens carnavallen. Betaal je 2 euro (of meer) voor een aangelegd biertje dat door de kleur nog enigzins als zodanig herkenbaar is. Na 20 van die dingen merk je nog nix terwijl je normaal bij 2 glazen al meer voelt. Dat even terzijde maar ik vraag me toch af hoe dat zit. Is dat geen misleiding?

forestguard1

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door forestguard1 »

Inderdaad is de horeca veel te duur geworden.Irish coffee in een strandtent bij Dishoek:was vroeger 6,00 gulden, is nu 5,50 euro!! In Amsterdam bij de drie graafjes: 3 naturel(!!!) pannenkoekjes 11,75 euro. Wordt tijd dat men in Nederland massaal de horeca links laat liggen.Inderdaad, beter zelf koken en mensen uitnodigen. Ik heb het er wel mee gehad. Mijn salaris is ook niet verdubbeld, sterker nog, ze pakken alles af, zoals spaarloon en pc-prive.Weg met deze regering.

Gast

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Gast »

weet je er wordt maar gepraat en gedicusseert over dit dat het schandalig duur is als je buiten de deur iets neemt,maar wat hebben we eraan als er niets hier tegen wordt gedaan we zijn op alle gebied wat de euro betreft voor de gek gehouden LAAT IEMAND DIE HIER IETS TEGEN KAN DOEN HET HEFT IN HANDEN NEMEN OM ER WAT AAN TE DOEN.
een alternatief is gewoon zelf koffie en dergelijk meenemen en gezellig ergens gaan zittten of de supermarkt ingaan dingen hallen waar je zin inhebt het nadeel hiervan is dat je zelf wat bestek e.d. meeneemt
maar dan ben je goedkoper uit dan op een terras zitten.

Oom Tokkel

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Oom Tokkel »

Wildthinx, kan me je situatie levendig indenken. Ergens moeten die kosten worden doorberekend en dat kan niet uit eigen zak. Maar wat ik niet begrijp is dat de prijzen met grofweg 50% zijn verhoogd. In de guldentijd kwam iedere instantie toch ook al met rekeningen en toen waren er toch ook milieueisen? Voor veel mensen is het ook een zaak van rondkomen met huishoudsgeld. Als je voor een rondje een paar dagen boordschappen moet missen kan ik me er iets bij voorstellen.

Didi

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Didi »

Inderdaad, de horeca is duur, ik werk er zelf en bij ons valt het geloof ik ten opzichte van het westen nog wel mee.
1.50 euro voor een pilsje of glas fris en 2.50 euro voor een glas wijn.
Maar toch........
Maar we moeten met z'n allen niet alleen over de horeca zeuren, alles is gewoon veel duurder geworden.
Had je in de gulden tijd een kar boodschappen voor 100 gulden, nu heb je een mandje vol voor 40 euro.
Of ben ik nu de enige die dat opvalt.

Oom Tokkel

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Oom Tokkel »

Forestguard1, deze regering is door de meerderheid van onze samenleving gekozen en bij de volgende verkiezing zal het me niet verbazen als er gewoon een herverkiezing komt. Niet door mij maar men blijft toch wel braaf stemmen op de "huispartij", zonder erover na te denken wat het voor gevolgen kan hebben. Excuseer voor deze off-topic-mededeling maar ik moest het ff kwijt.

Oom Tokkel

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Oom Tokkel »

"Had je in de gulden tijd een kar boodschappen voor 100 gulden, nu heb je een mandje vol voor 40 euro. " Waar Didi? Ga ik er meteen heen :D

Oom Tokkel

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Oom Tokkel »

Sorry Didi, ik las te snel :oops:

maatje

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door maatje »

Horeca is vooral slecht. Gastvrijheid is bij veel personeel afwezig. Vakkennis ook. Een gewoon goed bord eten op een prettige manier op tafel zetten is voor ons vaak treurig verwaarloost uitziend personeel een hele opgaven. Horeca nederland zou de zaken eens moeten keuren en een cijfer geven oid.
Een pannekoek bak je niet in een pan waar vis in heeft gelegen.Een cake moet geen zwarte randen hebben. Afbakbroodjes smoeten niet meer naar gist smaken(nooit uitgerezen) en vooral gaar gebakken.Koffie moet niet bitter en zijn en langer dan een half uur oud zijn.Personeel moet met de klant bezig zijn en niet met zijn ik. Weg met die gore blote buiken en die afgezakte broeken en rokken waar de rand van de string uitsteekt.Spreek nederlands.Zet die muziek uit of zacht en doe passende muziek aan en geen zangers die maar roepen om aandacht of slechte pianomuziek,saxofoon gezeur .
Leer ook om met een klacht om te gaan,begrijp deze[/u][/i]

arjanus

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door arjanus »

Natuurlijk vindt iedereen de horeca te duur. En natuurlijk vinden ook de horeca ondernemers dat het slecht gaat. Altijd zeggen alle middenstanders dat het slecht gaat met de zaken. Ook als het juist erg goed gaat.
Zo dus ook met de horeca. Volgens mij gaat het juist erg goed met de café´s en disco´s in Nederland, financieel gezien dan. Kijk naar de grote ondernemers, dat zijn multimiljonairs, ze staan in de Quote tussen de rijkste mensen van ons land. Er komen weinig nieuwe zaken bij, dus weinig nieuwe concurenten.
Al die miljoenen op hun bankrekeningen moeten ergens vandaan komen. Vroeger 1 koffie voor 3 gulden, een paar jaar erna voor omgerekend 4,80. Dat is 1,80 meer winst. Dat gaat direct richting bankrekening van de café-eigenaar. Dan hoeft die nog maar ongeveer de helft aan koffie te verkopen voor dezelfde winst. Dus kan een gedeelte van het personeel eruit. Tel uit: nog meer winst. Nog vettere bankrekening. En voor de camera maar klagen, over het Rembrandtplein bijvoorbeeld, dat de gemeente het moet opknappen, zodat de terrassen wat voller worden. Opknappen van ons belastinggeld dus. Slim gespeeld.

ali

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door ali »

Manmanman, wat is het toch allemaal erg.
Kijk dan toch uit je doppen voor je iets koopt.
Ik werk zelf in de horeca, de prijzen zijn sinds de invoering van de euro binnen ons bedrijf inderdaad verhoogt. Dat heet inflatiecorrectie. In guldens kostte een biertje of frisje toendertijd 3 gulden, nu 1 euro vijftig. Een amsterdammertje toen 3,50, nu 1,80. Waar hebben we het dan over? Ik denk dat sommige ondernemers inderdaad hebben geprobeerd er een slaatje uit te slaan, maar dan ga je daar toch niet meer heen? Er zijn zat ondernemingen die WEL goede prijzen hanteren en die WEL gezellig, aardig en goed personeel hebben. Dan ga je daar toch heen! Gaarne niet iedereen over een kam scheren, dank u :!:

wildthinx

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door wildthinx »

ha oom tokkel.mischien moetten we met zijn allen die gulden toch eens los laten.wie zegt dat als we dat ding nog hadden het allemaal goedkoper zou zijn.we leven in een tijd van bezuinigingen etc.maar helaas is het zo dat wij als horecaondernemers/medewerkers de zwarte piet krijgen toegeschoven.bah,bah.doe dat maar bij die dieven uit de regering!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!maar dan lees ik dat er gezeikt word over onvriendelijk horecapersoneel.wat is dat nou weer voor een argument!daar word een biertje echt niet duurder van en ook niet goedkoper door.en alsjeblieft weet van te voren waar je gaat zitten om een kop koffie te gaan drinken.een bilderbergterras alsjeblieft!hebben we daar dan wel geld voor om gezien te worden op een kouwekak terras met een waterig kopje koffie.er zit overal kaf tussen het koren.doe ff normaal en blijf dan lekker thuis

Le Chouve

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Le Chouve »

Te duur, ja. Alleen moet je ook eens achter de schermen kijken. Horeca wordt door de overheden uitgezogen. Huren zijn veel te hoog, laatste prijsstijging op alcoholische dranken 20%, gebruikersvergunningen, HACCP wetgeving, Buma, stemra en ook nog eens sena (alleen al voor de muziek), lonen rijzen de pan uit (bv beveiliging) en bovenop alles nu ook nog eens heel veel koelruimte voor al die flesjes want ieder wil wat nieuws want anders gaan we klagen. Bier en vlees toeleveranciers hebben ook hun prijzen verhoogd. Daarnaast moet de zaak er ook nog eens leuk uitzien. Ik denk dat er de komende heel wat failliet gaan. Kijk nu al maar eens om je heen.

Wij betalen er dus aan mee, helaas.

Positief

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Positief »

Ik kan niet ontkennen dat de tarieven in de horeca vaak aan de hoge kant zijn. In veel gevallen is de regio waar men vertoeft een belangrijke factor. In de regio waar ik vertoef (Zuid-Limburg) lopen de prijzen voor een goed getapt glas bier uiteen van € 1,10 tot € 1,50. Uiteraard heb je ook hier de "graaiers" die € 2,00 voor een pilsje durven vragen maar gelukkig zijn die veruit in de minderheid. En zeg eens eerlijk, je bepaalt toch zeker zelf waar je een pilsje gaat drinken! Overigens weet ik uit ervaring dat veel horecaondernemers eerlijke, hardwerkende mensen zijn die zelf ook niet blij zij als de consumptieprijzen omhoog gaan. Maar wat wil je als ondernemer? Als de huur van een pand, energiekosten, regelgeving (lees bijvoorbeeld : anti-rookzones inrichten), heffingen en belastingen etc. de pan uit rijzen dan is er vaak geen sprake van willen verhogen, maar moeten!

Kortom, het is mij te simpel om de horeca in het algemeen er van langs te geven. Mijn overtuiging is dat diegene die zich, middels het berekenen van extreme tarieven, proberen te verrijken vroeg of laat op hun eigen veel te dure koffie komen!!!!!

_Sabrina22_

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door _Sabrina22_ »

Oke beste mensen, horeca is prijziger geworden MAAR:

Wij thuis hebben een eigen café restaurant
We proberen de prijzen steeds aantrekkelijk te houden
Bv een 0.25 biertje Hertog Jan kost: 1,50
en 0,5 kost 3,00 dus ... niks van te zeggen toch?
Een sate met friet en salade kost 7,50
Spare ribs met friet en salade kost 9,50
Wil je van de ''grote kaart'' kost het 3,- meer maar je krijgt een ruimere portie én friet én gebakken aardappelen én verse groeten én salade én rauwkost vanalles wat en lekker veel, wat de gasten willen
Niet over te klagen dus lijkt ons :wink:

Als ondernemer moet je behoorlijk wat betalen
De inkoopsprijs is echt niet goedkoop
De prijzen voor de ondernemer worden óók steeds duurder
De belastingen zijn schrikbarend hoog en bijna niet te betalen:

Je wilt natuurlijk wel een beetje winst maken want tenslotte moet de huur betaald worden en alles wat erbij komt kijken wil je de boel aan het draaien kunnen houden, de werknemers willen graag ook betaald krijgen en niet te vergeten de ondernemer zelf wil ook z'n brood kunnen verdienen...!
Hij wil de gasten het zo plezierig mogelijk maken met de gastvrijheid, met de service, met de kwaliteiten, met de prijzen etc etc...
Zoals de horeca moet zijn, een plek waar je je thuis voelt en waar je lekker kan drinken/eten met anderen!

En moet je daarvoor een gerichte prijs zien te vinden wat aantrekkelijk is voor de gasten en voor de ondernemer zélf natuurlijk ook
Je moet tenslotte toch kunnen blijven draaien...

Ik ben het er wel mee eens dat sommige horacagelegenheden wel erg met de pet erna gooien vooral in steden betaal je schrikbarend veel geld voor een pintje en al helemaal een mixje!
en dan het eten waar op sommige plaatsen wel erg duur kan zijn en dan de kwaliteiten niet echt super zijn, je betaald er toch voor (?) maja niet iedereen kan overal tevreden zijn, helaas...

Groetjes Sabrina
:lol:

restaurantloper

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door restaurantloper »

€ 4,50 Voor 2 bakkies koffie EN een pannenkoekhuis???
Dat is spotgoedkoop.

Het gaat natuurlijk om een tikfout, maar je het is waar, de prijzen zijn exorbitant. Hoewel er een nivalering te bemerken valt. Het lijkt erop dat eigenaren nu ook door hebben, dat klanten door de prijzen wegblijven.
Wij hebben ontdekt dat de prijzen weliswaar hoog zijn, maar minder hoog dan bij de invoering van de €. Door omstandigheden eten wij regelmatig "buiten de deur" en ook vrienden en kennissen van ons merken dit ook. Maar feit is nog steeds dat de prijs/kwaliteitverhouding nog ver te zoeken is. :oops:

Gast

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Gast »

Wat loop je nou te zeuren?
4,50 voor 2 pilsjes en pannekoekenhuis?? DAT vind jij duur?!
Tuurlijk is sinds de euro alles duurder geworden, als je het weer terugrekent naar de guldens.
Maar je kan erover blijven zeuren, denk jij dat je daar verandering in gaat brengen?! Als je het te duur vind, dan blijf je maar thuis en niet zo zeuren. Vroeger was alles goedkoper, vroeger dit, vroeger dat..
We leven niet meer in vroeger!
Nederlanders staan ook bekend als gierige mensen. Dat blijkt wel weer.
(no offense) :wink:

Brains

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Brains »

Met deze stelling ben ik het mee eens. De horeca is op het ogenblik duur. Maar we moeten niet alleen de horeca de schuld geven. We hebben er allemaal schuld aan.
De prijzen in de horeca zijn aan de hand van een voorbeeld goed te verklaren.
Voorbeeld: 1 kop koffie
Als de inkoop prijs van een kop koffie €0,05 en word verkocht voor €2,00 zegt men dat daar €1,95 aan wordt verdiend. Men vergeet de volgende kosten personeel, huur pand, afschrijving apparatuur, elektriciteit en schoonmaken. Met het opnemen van de bestelling, inschenken en serveren kost in tijd ca 4 minuten, met het huidige uurloon (bruto salaris, werkgevers kosten verzekering) komt er ongeveer €0,60. Bij de meeste horeca gelegenheden krijgt men koekje, melk en suiker. Dit bij elkaar kost ook ca €0,20. Nu komt hierbij nog afschrijving en onderhoud van de apparatuur ca € 0,05 Kosten pand ca €0,20
Het kopje kost nu € 1,10. Denkt men nog steeds € 0,90 winst. FOUT
Deze winst heb je als de klant iedere 4 minuten een kopje koffie besteld tijdens zijn verblijf. Dan komen er nog de rustige tijden (weinig bezoeker) Personeel en pand moet je toch doorbetalen dit kost in tijd ca 70 % van de prijs. Dan komt het kopje op € 1,87 blijft er aan winst €0,13. Deze winst moet de horeca minimaal maken om te kunnen overleven. Dus als we de horeca goedkoper willen. Moet het loon van de werknemers worden aangepast. Mijn voorkeur gaat uit naar het Amerikaanse systeem. Basis loon zeer laag en dat wordt opgevuld door de fooien. Heeft men twee vliegen in 1 klap. Horeca wordt goedkoper en de service vriendelijker ander een lage of geen fooi

planet

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door planet »

Helaas zijn de prijzen in de horeca omhoog geschoten door de euro ook bij andere bedrijfstakken is dit het geval.
Tijdens de wisseling van gulden naar euro heeft men altijd gezegd dat de prijzen hetzelfde blijven als met de gulden.
Hiermee bedoelde de regering dat het guldenteken gewoon kon worden vervangen door een euro teken.
Helaas werd alles bijna 3 keer zo duur.
De Nederlandse regering is daar de schuldige van.
Helaas is het hier in Nederland zo dat de regering vol zit met mensen die het wel heel erg achter hun ellebogen hebben en er alleen voor hun zelf zitten.
Als de regering niet was meegegaan met de euro hadden we nu al die problemen niet gehad.
En konden we zonder problemen ons pilsje weer drinken voor fl 2,25 in plaats van E 1,50 (fl 3,30)

Grumpy

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Grumpy »

Ach, die "goeie, ouwe" tijd van "Kwartje Koffie" in Heiloo :!: Is 't alweer zooooo lang geleden? :lol:

Gesloten