LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aangekochte auto na 3 weken ernstig defect

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
olaf79

Re: aangekochte auto na 3 weken ernstig defect

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:
Leo The Emperor schreef:
eleven schreef:Het is toch niet duidelijk, dat de verkoper ook daadwerkelijk de kilometerstand heeft terug gedraaid.
Jouw link mag wel goed voor een Nederlandse auto zijn, maar hier gaat het om een import, waar niemand weet, welke kilometerstand nu juist is.
Dat de sleutel is uitgelezen, zegt nog niets, want blijkbaar niet bij een onafhankelijke garage.
Dat een officiele BMW dealer, die verder niks met de zaak van doen heeft, op schrift zet dat in 2010 de kilometerstand al 190.000 kilometers bedraagt , terwijl de eerste NAP melding in 2011 na 6 jaar gebruik in het buitenland, slechts 94.278 kilometers aangeeft, is mijn inziens voldoende bewijs voor het feit dat de kilometerteller is teruggedraaid.
Nog een keer:
Het is toch niet duidelijk, dat de verkoper ook daadwerkelijk de kilometerstand heeft terug gedraaid.
Dus als een een BMW dealer dit heeft geconstateerd, is het zeker, dat de verkoper de km stand heeft teruggedraaid?
De verkoper heeft deze auto misschien zo als import gekocht en kan geen sleutel uitlezen.
Volgens mij was er sprake van een vals NAP certificaat

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
eleven schreef:
Leo The Emperor schreef: Jouw link mag wel goed voor een Nederlandse auto zijn, maar hier gaat het om een import, waar niemand weet, welke kilometerstand nu juist is.
Dat de sleutel is uitgelezen, zegt nog niets, want blijkbaar niet bij een onafhankelijke garage.
Dat een officiele BMW dealer, die verder niks met de zaak van doen heeft, op schrift zet dat in 2010 de kilometerstand al 190.000 kilometers bedraagt , terwijl de eerste NAP melding in 2011 na 6 jaar gebruik in het buitenland, slechts 94.278 kilometers aangeeft, is mijn inziens voldoende bewijs voor het feit dat de kilometerteller is teruggedraaid.
Nog een keer:
Het is toch niet duidelijk, dat de verkoper ook daadwerkelijk de kilometerstand heeft terug gedraaid.
Dus als een een BMW dealer dit heeft geconstateerd, is het zeker, dat de verkoper de km stand heeft teruggedraaid?
De verkoper heeft deze auto misschien zo als import gekocht en kan geen sleutel uitlezen.
Volgens mij was er sprake van een vals NAP certificaat[/quote]

Een import auto heeft geen certificaat, dus is dit hier gemaakt worden, met de kilometerstand, die af te lezen is/was in de auto.
Dat deze afwijkt van de gegevens van de sleutel heeft niets met een vals te maken, maar door de verkoper afgelezen en ingevuld.

Blijkbaar is het niet zo duidelijk, wie er aan de stand gedraaid heeft en helemaal niet bewijsbaar.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En wie weet is ooit het contactslot inclusief sleutel een keer vervangen door een exemplaar van de sloop...

eleven

witte angora schreef:En wie weet is ooit het contactslot inclusief sleutel een keer vervangen door een exemplaar van de sloop...

Zelf deze optie kan nog van toepassing zijn. 8)

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En wie weet is ooit het contactslot inclusief sleutel een keer vervangen door een exemplaar van de sloop...
Een contactslot van een BMW (en elke andere moderne auto) vervang je niet zomaar. De chips in de sleutels en de chiplezer in het contactslot moeten (weer) op de boordcomputer aangemeld worden.

eleven

bprosman schreef:
Een contactslot van een BMW (en elke andere moderne auto) vervang je niet zomaar. De chips in de sleutels en de chiplezer in het contactslot moeten (weer) op de boordcomputer aangemeld worden.
Je en deze heeft dan een afwijkende kilometerstand tegenover de teller in de auto.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

eleven schreef:
Leo The Emperor schreef:
eleven schreef:Het is toch niet duidelijk, dat de verkoper ook daadwerkelijk de kilometerstand heeft terug gedraaid.
Jouw link mag wel goed voor een Nederlandse auto zijn, maar hier gaat het om een import, waar niemand weet, welke kilometerstand nu juist is.
Nog een keer:
Je moet wel goed blijven lezen.

Ik zeg nergens dat de betreffende verkoper de kilometerstand heeft teruggedraaid. Ik zeg dat er voldoende bewijs is om aan te tonen dat de kilometerstand is teruggedraaid.

Zoals ik in een eerder link heb aangetoond is het ook helemaal niet van belang wie de kilometerstand heeft teruggedraaid, maar het feit dat dit is al gebeurd is voldoende voor ontbinding of nietig verklaring door TS

eleven

Leo The Emperor schreef:
Zoals ik in een eerder link heb aangetoond is het ook helemaal niet van belang wie de kilometerstand heeft teruggedraaid, maar het feit dat dit is al gebeurd is voldoende voor ontbinding of nietig verklaring door TS
Ook als deze geïmporteerd is?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

het is mij niet duidelijk of een verkoop ook nietig is, dan wel dat een verkoper een misdrijf, delict, overtreding pleegt, ook als hij bij verkoop niet op de hoogte is van het terugdraaien van de kilometerteller.
waarschijnlijk kan het betreffende wetsartikel daar wel uitsluitsel over geven.
ik heb het alleen niet kunnen vinden op internet.
blijkbaar niet de juiste zoektermen gebruikt.

iemand?

eleven

ruud_a schreef:het is mij niet duidelijk of een verkoop ook nietig is, dan wel dat een verkoper een misdrijf, delict, overtreding pleegt, ook als hij bij verkoop niet op de hoogte is van het terugdraaien van de kilometerteller.

iemand?
Volgens Leo in zijn link, is het niet belangrijk WIE het heeft gedaan.
Zoals ik in een eerder link heb aangetoond is het ook helemaal niet van belang wie de kilometerstand heeft teruggedraaid,

ruud_a

eleven schreef:
ruud_a schreef:het is mij niet duidelijk of een verkoop ook nietig is, dan wel dat een verkoper een misdrijf, delict, overtreding pleegt, ook als hij bij verkoop niet op de hoogte is van het terugdraaien van de kilometerteller.

iemand?
Volgens Leo in zijn link, is het niet belangrijk WIE het heeft gedaan.
Zoals ik in een eerder link heb aangetoond is het ook helemaal niet van belang wie de kilometerstand heeft teruggedraaid,
dat verbaast me op zich niet, hoewel het dan natuurlijk onmogelijk wordt om een auto zonder historie (dus bijvoorbeeld uit het buitenland, of misschien zelfs wel een oldtimer) te kunnen verkopen.
ik vraag me alleen ook af hoe dit wordt gekwalificeerd in de wet.
is het ook strafbaar?
dan sta je natuurlijk wel heel sterk bij de verkoper, want dan kun je eventueel aangifte doen, als de verkoper het voertuig niet terug wil nemen.

ruud_a

Wanneer een professionele verkoper zoals [gedaagde] niet wil instaan voor essentiële kenmerken van de verkochte zaak dan zal hij dat expliciet en ondubbelzinnig moeten bedingen. Gesteld noch gebleken is dat [gedaagde] dat tegenover [eiser] heeft gedaan.

dit is trouwens nog wel een interessante regel in het vonnis.
een auto met een teruggedraaide teller zou, zo lijkt het, wel verkocht mogen, mits heel duidelijk wordt aangegeven, dat de verkoper niet instaat voor de juisheid van die stand.
tenminste, zo lees ik het.

olaf79

iemand?
Dit is onderdeel geworden van de wegenverkeerswet 1994.

Artikel 70m

Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen waarvoor een kentekenbewijs dient te zijn afgegeven zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.

Echter staat er niet dat een dergelijk motorrijtuig niet mag worden verkocht.

olaf79

ruud_a schreef:Wanneer een professionele verkoper zoals [gedaagde] niet wil instaan voor essentiële kenmerken van de verkochte zaak dan zal hij dat expliciet en ondubbelzinnig moeten bedingen. Gesteld noch gebleken is dat [gedaagde] dat tegenover [eiser] heeft gedaan.

een auto met een teruggedraaide teller zou, zo lijkt het, wel verkocht mogen, mits heel duidelijk wordt aangegeven, dat de verkoper niet instaat voor de juisheid van die stand.
Ja, maar inmiddels is het knoeien met de meterstanden bij wet verboden en dat maakt het toch wel een stuk lastiger om dat nog langer vol te houden. Tevens, blijf je natuurlijk als koper beroep kunnen doen op dwaling. Dat de verkoper de teruggedraaide meterstand niet wist is dan niet meer relevant.

eleven

olaf79 schreef:
ruud_a schreef:Wanneer een professionele verkoper zoals [gedaagde] niet wil instaan voor essentiële kenmerken van de verkochte zaak dan zal hij dat expliciet en ondubbelzinnig moeten bedingen. Gesteld noch gebleken is dat [gedaagde] dat tegenover [eiser] heeft gedaan.

Ja, maar inmiddels is het knoeien met de meterstanden bij wet verboden en dat maakt het toch wel een stuk lastiger om dat nog langer vol te houden. Tevens, blijf je natuurlijk als koper beroep kunnen doen op dwaling. Dat de verkoper de teruggedraaide meterstand niet wist is dan niet meer relevant.

Je ziet toch, dat de verkoper voet bij stuk houd, dus zo eenvoudig is het niet.
Zou de verkoper niet ook juridische info hebben ingehaald, dat denk ik wel.
In een eerder bericht heb ik al geschreven, laat maar met het vonnis komen, dat de verkoper de schuld heeft.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

eleven schreef:In een eerder bericht heb ik al geschreven, laat maar met het vonnis komen, dat de verkoper de schuld heeft.
Het gaat hier niet om een strafrechterlijke zaak, maar om een civielrechterlijke zaak. Schuld is daarmee niet aan de orde.

De consument heeft gewoon niet gekregen wat hem was beloofd, en daarmee schiet de verkoper dus tekort in de nakoming van de gesloten overeenkomst. De consument kan een beroep op dwaling doen, en krijgt daarmee zijn geld terug.

Zoals eerder geschreven, als de verkoper echt onwetend en ter goeder trouw is geweest, kan hij een claim neerleggen bij het bedrijf/persoon waar hij de auto heeft ingekocht.

eleven

Leo The Emperor schreef:
eleven schreef:In een eerder bericht heb ik al geschreven, laat maar met het vonnis komen, dat de verkoper de schuld heeft.
Het gaat hier niet om een strafrechterlijke zaak, maar om een civielrechterlijke zaak. Schuld is daarmee niet aan de orde.

De consument heeft gewoon niet gekregen wat hem was beloofd, en daarmee schiet de verkoper dus tekort in de nakoming van de gesloten overeenkomst. De consument kan een beroep op dwaling doen, en krijgt daarmee zijn geld terug.

Zoals eerder geschreven, als de verkoper echt onwetend en ter goeder trouw is geweest, kan hij een claim neerleggen bij het bedrijf/persoon waar hij de auto heeft ingekocht.
Ok, dan verkeerd uitgedrukt, maar je weet wel wat ik bedoel met schuld.

Als deze zaak zo duidelijk was als je schrijft, hoef de advocaat van TS niet zo lang te aarzelen, om dan een procedure te starten.
Dus op dit vonnis wacht ik graag.

Sonny-010

Ongelezen bericht door Sonny-010 »

inmiddels bij de garage geweest die het Napcertificaat zouden hebben afgegeven. Zij hebben in hun bestand gekeken en hebben gekeken of ze een napcertificaat konden uitdraaien. Dit kon niet. NAPwebsite geeft een foutmelding.
Deze garage heeft dit ook op papier gezet met een printscreen erbij en uiteraard met een stempel en handtekening. de conclusie is dus min of meer dat de verkoper met het napcertificaat heeft gesjoemeld. waarom zou je dat doen, als je een eerlijke auto verkoopt?

de advocaat gaat er een zaak van maken. dus we wachten af

eleven

Sonny-010 schreef:inmiddels bij de garage geweest die het Napcertificaat zouden hebben afgegeven. Zij hebben in hun bestand gekeken en hebben gekeken of ze een napcertificaat konden uitdraaien. Dit kon niet. NAPwebsite geeft een foutmelding.
Deze garage heeft dit ook op papier gezet met een printscreen erbij en uiteraard met een stempel en handtekening. de conclusie is dus min of meer dat de verkoper met het napcertificaat heeft gesjoemeld. waarom zou je dat doen, als je een eerlijke auto verkoopt?

de advocaat gaat er een zaak van maken. dus we wachten af
Inderdaad daarom schreef ik dit:
eleven schreef: Dus op dit vonnis wacht ik graag.

Gesloten