Julie4444 schreef:ruud_a schreef:Ik heb de 11 pagina's ellende doorgelezen en ik vraag mij af, of het geen tijd wordt voor een andere benadering.
Namelijk het wettelijk gaan verbieden van het doorverkopen van schulden.
Op zijn minst schulden van particulieren, omdat zij zich maar moeizaam kunnen verdedigen in de rechtzaal, door gebrek aan geld voor advocaten (en om hun schulden te betalen) en gebrek aan kennis.
Het bestaansrecht van banken bestaat uit het beheren van spaargeld en het verstrekken van leningen.
Dat betekent ook het beheren van de problematische schulden.
Dat zou de samenleving een hoop ellende besparen en de rechtbanken flink ontlasten als ik dit zo lees.
Misschien iets voor een avondje Tros Radar op tv.
En als particulieren gewoon verantwoordelijk waren en geen onnodige schulden maakten, of meteen regelden dat dit afbetaald wordt als een schuld onvermijdelijk is, zou Hoist niet kunnen bestaan...
Niet alle schulden zijn altijd maar te voorkomen.
Als je een baan hebt en een huis koopt en de baan stopt om wat voor reden dan ook, dan zit je met een hypotheekschuld die niet meer is op te brengen.
Zeker schulden ontstaan ook, omdat dat lenen zo makkelijk gaat, maar niet altijd.
Misschien moet dat makkelijke lenen dan ook worden aangepakt.
Dat neemt de voordelen van het verbieden van dat doorverkopen niet weg.
Het is altijd duidelijk wie geld schuldig is aan wie.
Dat voorkomt al een hoop gesteggel en rechtzaken over wie nu nu precies hoeveel geld schuldig is aan wie en hoeveel er aan wie terecht of onterecht al is betaald.
De bank leent iemand geld uit en die gaat vervolgens zelf maar zien hoe die dat geld weer terug gaat krijgen, want door die lening te verstrekken is de bank ook automatisch eigenaar van de mogelijke problemen.