Pagina 11 van 38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 24 apr 2004 22:07
door ap
Ik heb 3 spaarplannen. 2 stuks uit dec 1990 en 1 uit dec 1993. Bij de eerste 2 wordt op het certificaat en de begeleidende brief gesproken over indicatie bedragen bij gemiddelde rendementen. Bij de overeenkomst uit 1993 staat in de getekende bijgaande brief de tekst "de op het certificaat vermelde bedragen zijn berekend na aftrek van alle kosten".
Mijn idee over de zaak is:
- spaarbeleg komt zijn aangegane verplichtingen niet na en pleegt aldus contractbreuk. Mijns inziens is dit waard om de rechter voor te leggen en mogelijk in eerste instantie ee intermediaire organisatie, zoals de AFM.
- op de begeleidende brieven staan de tussenpersonen genoemd. Bij diverse rechtszaken dexia/legio lease betreffende zijn ook tussenpersonen aansprakelijk gesteld. Dit biedt dus extra mogelijkheden om toch de uitkeringen te krijgen die ons in het vooruitzicht zijn gesteld.
- spaarbeleg probeert overduidelijk d.m.v. nieuwe definities e.d. hun probleem te verhullen.
- de beurzen hebben het de laatste tijd natuurlijk niet goed gedaan, maar het gemiddelde rendement per jaar is nog steeds zeer aanzienlijk.

Ergo:
De activiteiten die diversen op dit forum ontplooien zijn
- zeer terecht
- verdienen steun
- bieden een serieus uitzicht op het verkrijgen van ons recht.

Ik wens deze actieven sterkte en op het moment dat we ons moeten verenigen, zal ik er zeker bij zijn.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 27 apr 2004 20:27
door dave
Forum,

Vandaag heeft de Autoriteit Financiele Markten een rapport laten verschijnen. Ze hebben beleggingsfondsen onderzocht en verschillende missers geconstateerd. Bijvoorbeeld in het in de brochure opgeven van kosten etc. (zie rapport blz. 4, onder 2) Helaas staat er niet bij welke fondsen ze onderzocht hebben.
Het rapport is te downloaden op www.afm.nl

[/url]

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 29 apr 2004 13:36
door johanmulder
Naar aanleiding van Spaarleugens vraag naar tussenpersonen heb ik nog een leuke. Mijn tussenpersoon is spaaradvies in Amersfoort. Enige tijd geleden raadde Spaarbeleg mij aan met hen contact op te nemen. Dit heb ik gedaan en werd automatisch doorverbonden met .........., Spaarbeleg. Hoezo onafhankelijke tussenpersoon?
johan.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 29 apr 2004 16:51
door Joyce
Onderstaande vereniging heeft met betrekking tot koersplan een
klacht ingediend bij de rechtbank.
Jammer. Ze nemen geen leden meer aan.


http://www.spaarders-spaarbeleg.nl/

Ik hoop dat vanaf nu geen mens meer een product koopt van Eagon en
dexia. Ik laat nooit meer een adviseur mijn huis binnenkomen.
Ik koop nooit meer een kant en klare product. Mijn adviseur van Budgetpolis heeft mij op geen van enkele gevolgen
van sprintplan en koersplan gewezen. Al mijn gespaarde geld lijkt wel gestolen te zijn. Ik ben er zeer teleurgesteld in deze banken.
Er zijn zoveel mensen bedrogen.

Ik hoop dat als er weer een vereniging opgericht wordt om eagon
aan te klangen, dan ga ik er voor.
Graag zou ik willen weten of iemand een individuele klacht ingediend tegenheeft tegen eagon, zoals bij dexia.

Groet

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 29 apr 2004 21:45
door santygo
Vandaag antwoord op mijn laatste brief. Ze geven toe dat ze fout zitten maar wijzen mijn eisen af. enkele citaten:

Er werden na een mutatie nieuwe voorbeeldeindkapitalen verstrekt met relatief hoge rendementspercentages en geen rendementspercentages zoals we die momenteel bij aanvang van de overeenkomst verstrekken in de financiele bijsluiter. Door de tegenvallende beurskoersen blijken de verstrekte voorbeeldeindkapitalen voor de momenteel expirerende overeenkomsten bij lange na niet haalbaar te zijn. Gevolg hiervan is een klagende en ontevreden klant. Om dit in de toekomst zo veel mogekijk te voorkomen, is er verzocht om voortaan voor spaarkasovereenkomsten gepersonaliseerde voorbeeldeindkapitalen te verstrekken.

.........

U kunt geconfronteerd worden met zeer lage en zelfs negatieve productrendementen. Dit is een gevolg van de lage actuele waarde ( koers x aantal participaties ) van de overeenkomst. Deze waarde, tezamen met de nog resterende inleg, zal dan in het berekende voorbeeld geen positief resultaat meer opleveren. U krijgt dan op de einddatum minder dan U heeft ingelegd. Dit is een consequentie van de nieuwe, reële, berekeningsmethode.

In een toevoeging op uw brief bent u van mening dat u recht heeft op restitutie van de inleg vanaf de begindatum opgerent met 4% samengestelde interest.

Wij delen die mening niet, en kunnen aan de door u voorgestelde mogelijkheden niet voldoen.

Wij hebben zorgvuldig gekeken naar de correspondentie welke met u is gevoerd als antwoord op uw schriftelijke vragen van de afgelopen maanden. We kunnen daar geen nieuwe punten aan toevoegen.

Indien u zich hierin, ondanks onze uiteenzetting, niet kunt vinden, dan kunt u zich met uw klacht wenden tot de Ombudsman Spaarkasbedrijf, Postbus 93560, 2509 AN Den Haag. Deze instantie bemiddelt inzake individuele geschillen van klanten aangesloten bij een Spaarkasbedrijf.

Met vriendelijke groet,

Spaarbeleg Kas NV

J. Dijkstra


Ze geven dus op papier toe momenteel te werken met een nieuwe, reële, berekeningsmethode wat aangeeft dat we in het verleden een niet reële berekeningsmethode voorgeschoteld kregen.
Verder lees ik dat mijn koersplan geen positief resultaat meer zal opleveren terwijl in eerdere correspondentie nog werd geroepen mijn koersplan vooral niet af te kopen maar te laten expireren.

Over tegenstrijdigheden gesproken......

Blijf vooral allemaal schriftelijk vragen en eisen stellen naar Spaarbeleg om nog veel meer tegenstrijdige uitingen boven water te krijgen. Post ze op dit forum met vermelding van mail-adres zodat op een gegeven moment alles in een dossier te bundelen is. Graag alleen dingen die we echt op papier hebben want telefonische uitingen schieten we niks mee op, worden alleen maar ontkend.
Spaarbeleg is momenteel vergelijkbaar met een bulldozer die met de schuif omlaag door de woestijn rijdt, een steeds groter wordende berg zand voor zich uit duwend. Zelfs de grootste en sterkste bulldozer rijdt zich op den duur muurvast!!!!

gr. Rene

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 29 apr 2004 22:09
door johanmulder
Beste Rene
Op mijn gegevens zul je toch nog even moeten wachten. Ik heb vandaag telefonisch gevraagd waarom het antwoord op mijn vragen zo lang uitblijft en ja hoor, ze hebben mijn brief niet ontvangen. Heb hem vandaag aangetekend weer verstuurd, gaf mij wel gelegenheid nog een vraagje toe te voegen.
Julie horen van mij.
johan.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 29 apr 2004 22:22
door santygo
Johan,

niet ontvangen is toch wel duidelijk hè, ze doen er alles aan om de zaak zo lang mogelijk te rekken. Hetzelfde zal wel opgaan voor een eventuele procedure.
Voor mij geldt:
ALLEEN nog maar per aangetekende post.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 00:50
door godfried
ALLEEN nog maar per aangetekende post.
Een vriend van mij heeft enkele weken geleden een aangetekende brief naar spaarbeleg gestuurd met een aantal vragen.
Als antwoord ontving hij, dat het wel 6 tot 8 weken kon duren om een zo goed mogelijk antwoord te krijgen op zijn vragen.
Maar goed, over enkele weken maar eens actie ondernemen.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 11:14
door santygo
Godfried,
daar is een simpele oplossing voor:

Wanneer ik binnen 10 werkdagen geen bericht van U heb ontvangen
ga ik er van uit dat U accoord gaat met mijn eisen.

Reken maar dat ze reageren!

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 12:12
door Gast
Reken maar dat ze zich van zo'n domme opmerking niks aantrekken.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 17:41
door godfried
Wanneer ik binnen 10 werkdagen geen bericht van U heb ontvangen
ga ik er van uit dat U accoord gaat met mijn eisen.
Nee, dat werkt inderdaat zo niet volgens het Nederlands recht.
Dan zou het andersom ook moeten werken b.v. Spaarbeleg stuurt mij een brief dat de automatiche maandelijkse afschrijving verhoogd wordt met 1000 euro. Geen bericht binnen 10 dagen en het gaat in.
Stel dat je dan net op vakantie bent of in het ziekenhuis ligt of de brief verkeerd gepost wordt.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 17:54
door santygo
godfried,
bij mij werkt het ( tot nog toe ) erg goed. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat heel spaarbeleg op vakantie gaat of ziek wordt, dus er is altijd wel iemand om te antwoorden. Los daarvan, wie een aangetekende brief kan aannemen kan ook antwoorden.

gr. Rene

ps. dáárom net aangetekend, als die onbestelbaar is krijg je hem terug.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 18:03
door Gast
Dát denk ik niet heeft álles met bevoegdheden te maken.
Groet
Tini

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 18:06
door santygo
zó beter,spellingfee?

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 18:15
door Gast
wie een aangetekende brief kan aannemen kan ook antwoorden.
niet waar!
Groeten
Tini

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 30 apr 2004 20:23
door johanmulder
Even weer zonder geouweneel. Ik lees van verschillende kanten over het nieuwe gepersonaliseerde overzicht van Spaarbeleg. Heel baanbrekend hoor. Ik weet niet waar ze de onzin vandaan halen. Die voorbeeldeindkapitalen waren al gepersonaliseerd, want ze zijn gerelateerd aan jouw specifieke contract. Het enige wat ze nu anders doen is uitgaan van de actuele waarde, iets wat ik ze jaren geleden al heb gevraagd. Toen werd met stelligheid beweerd dat dat geen goede indruk zou geven. Nee, natuurlijk niet, dan was al veel eerder aan het licht gekomen dat ze hun klanten blind stelen.
johan.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 02 mei 2004 18:15
door Walter
dan was al veel eerder aan het licht gekomen dat ze hun klanten blind stelen.
johan.

Kap er dan ook mee Johan, Gr walter (verlies heb je toch al, maar je eer kan je behouden)

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 02 mei 2004 23:41
door Gast
Eer heeft hier niets mee te maken.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 03 mei 2004 11:00
door SpaarLEUGEN
Santygo (als reactie op je posting van 29 april 2004 21:45) en anderen,

Het is toch onvoorstelbaar dat een gerenommeerd bedrijf Als AEGON durft te schrijven: Door de tegenvallende beuruskoersen blijken de verstrekte voorbeeldeindkapitalen.....niet haalbaar te zijn.
Zoals Johan Mulder in zijn allereerste posting al heeft aangegeven komt dat niet door de tegenvallende beurskoersen maar door een consequent gehanteerde misleidende berekeningswijze.

AEGON weet onvoorstelbaar goed dat vrijwel niemand het product Koersplan gekocht had als AEGON er vanaf het begin bij had geschreven dat een gerealiseerd gemiddeld bruto rendement van 10% een nettorendement van ongeveer 4% oplevert. Om de doodeenvoudige reden dat niemand een langdurige overeenkomst (10, 12, 15, 20 jaar of nog langer) aangaat om een rendement van 4% te halen. In 1994 toen ik een Koersplan contract afsloot, kreeg je zonder problemen op een gewone renterekening al 6% rente, zonder dat je iets voor langere tijd vastzette.

Het is onvoorstelbaar dat AEGON aan Santygo durft te schrijven: ... er is verzocht om voortaan voor spaarkasovereenkomsten gepersonaliseerde voorbeeldeindkapitalen te verstrekken. Ik vermoed dat dat door de Wetgevers is verzocht, of door de AFM, of door de Ombudsman Spaarkasbedrijf.

Waarom is dat onvoorstelbaar? Wel, AEGON is ook een kredietverschaffer en je kunt er ook hypotheken afsluiten. Door de automatisering kan elke hypotheekverstrekker in no time al zeker sinds 10 jaar een gepersonaliseerd (individueel) berekeningswijze van bruto maandlasten, netto maandlasten uit laten rekenen, waar rekening gehouden is met huurwaardeforfait enz. enz. Wilt u een langere rentevastperiode en dus een hoger rentepercentage? Dan worden uw bruto maandlasten en uw netto maandlasten de komende 30 jaar als volgt... Wilt u als u met pensioen gaat hoogstens 400€per maand aan uw huis betalen? Dan moet u zoveel jaar lang zoveel betalen .... Het kan allemaal ter plekke berekend worden.

En dan wil AEGON beweren dat er in 2004 een nieuwe reele berekeningsmethode ingevoerd zal (moet!) worden om individuele voorbeeldeindkapitalen van spaarkasovereenkomsten te kunnen berekenen. Onzin. het vereiste computerprogramma is zo simpel dat een beetje slimme scholier van 16 of 17 jaar die kan programmeren het zelf kan maken. Er spelen immers maar een beperkt aantal zaken mee:

1. Wat is de jaarlijkse inleg en hoe lang is de looptijd?
2. Wat moet die klant gezien zijn leeftijd jaarlijks betalen aan premie overlijdensrisicoverzekering? Dat bedrag is de hele looptijd gelijk.
3. Wat moet die klant in totaal aan administratiekosten betalen? (4% van de totale inleg, te verrekenen met de eerste stortingen)
4. Wat moet die klant aan beheerskosten betalen? 0,8% van de "waarde"van de participaties.

That's it.
Het is een ontzettend eenvoudig computerprogrammaatje. Een beroepsprogrammeur doet er nog geen half uur over!!!!!

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

P.S. 1 Het is opvallend hoe AEGON steeds zijn woorden verandert en de inhoud van de woorden laat verschuiven. In de brochure van 1994 van Spaarbeleg hebben ze het over uit te keren vermogen, belastingvrije uitkeringen en gerealiseerde nettorendementen. Nu hebben ze het over.... juist ja.

P.S. 2. Ik heb zelf al een financieel specialist van een Tweede Kamerfractie benaderd. Willen anderen dat a.u.b. ook doen? Wel duidelijk maken dat het niet over aandelenlease gaat en ook niet gaat over de Wet Financiele Dienstverlening, want daar gaat het over zorgplicht (of een klant wel aan zijn verplichtingen kan voldoen) en transparantie. De rendementsberekening is duidelijk niet transparant, maar wat de meeste bezoekers van dit forum het meeste dwarszit is volgens mij de consequente misleiding en daar forse benadeling.

P.S. 3 Wie schrijft er een glashelder stuk in een landelijk dagblad? Dan heb je volgens mij een nog veel groter bereik dan op dit forum. Ik heb tientallen door AEGON (Koersplan) gedupeerde collega's op mijn werk die ook volop met de computer werken, maar toch geen van alle deze diskussie op dit forum hadden gelezen.
P.S. 4 Wie benadert er een actualiteitenprogramma van de TV?

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Geplaatst: 03 mei 2004 12:04
door johanmulder
Zoals jullie weten zal ik nog wel even op mijn gegevens moeten wachten omdat Spaarbeleg moeite heeft met het ontvangen van mijn post. Heb wel al even met een jurist gesproken. Zijn inschatting was dat als je je niet laat verleiden tot getouwtrek over cijfertjes, maar je beperkt tot misleiding, de zaak, gezien de communicatie van Spaarbeleg tijdens onze looptijd ,vrij simpel is.Volgens hem hebben ze eigenlijk al toegegeven dat ze op dit punt fout zitten, maar laten ze het weer op de rechter aankomen als het gaat om de gerechtvaardigde eis van de misleide klant om schadevergoeding. Ik heb overigens nog geen eis gesteld, na afwijzing van mijn eerste eis om teruggave van mijn inleg. Daar zou ik nu ook geen genoegen meer mee nemen, daarvoor heb ik al te veel moeite moeten doen, hoewel ik het ook wel interessant vind, hoe zielig Spaarbeleg zich overal uit probeert te liegen, zich sterk wanend omdat de klant toch niet naar de rechter stapt.We zullen zien. Overigens heeft het Vara programma Kassa mogelijk wel interesse in Koersplan. De Tros duidelijk niet, maar dat is niet zo vreemd omdat ze al veel aandacht hebben geschonken aan financiele producten. Per slot van rekening is een hangertje met tuinaarde van een paar euro met magische krachten, voor het grote publiek veel interessanter dan het gegeven dat grote instituten in Nedeland hun klanten vrijwel ongestraft kunnen belazeren.
Ik ben nu tot vrijdag weg, daarna zal ik contact op nemen met de stichting Payback over Kassa en als ik nog antwoord krijg van Spaarbeleg is het wat mij betreft tijd dat wij elkaar eens ontmoeten. Daarna wil ik een advocaat zo snel mogelijk verder laten bekijken wat de mogelijkheden zijn voor een beperkte procesvoering.
johan