Nou heb ik tegen beter weten in TOCH maar besloten een classic abbonement te nemen. Hier in het zuiden is er gewoon geen alternatief.
Ik ben een van de velen die alleen maar met een mobiel belt, en om nu voor ADSL een telefoonlijn aan te sluiten, kost gewoon zoveel extra per maand, dus wat dat betreft heeft UPC een duidelijk monopolie positie op kabel gebied.
Maar goed, ik heb mijn try en buy periode er nu net opzitten.
De gestelde limiet... tja... Ik heb de classic pakket genomen juist om geen datalimiet te hebben, daar adverteert men mee, aldus in mijn ogen erg misleidend, want zoals duidelijk mag zijn, men hanteert wel degelijk een datalimiet. Een vriend van me heeft gemiddeld een dataverkeer van 150 tot 200 Gig p.mnd. bij Wanado, en nooit problemen.
Maar dat terwege, ook al zou ik zoveel dataverkeer WILLEN genereren, het is niet mogelijk.
Ik heb nu vanaf de 9e mijn try en buy maandje. In die periode tot de 1e van de maand. (want mij is verteld, dat de datalimietteller van de 1e tot de 1e telt) heb ik zo’n 37 Gig verkeer gegenereerd.
Acceptabel toch? Of ik meer wil of niet, ik zit nog onder de gestelde limiet van 40 Gig.
MAAR, na de 1e loopt de teller gewoon door, (wat niet zou moeten) rond de 9e ben ik geknepen, en ontvang ik een mailtje dat dit zo blijft tot de eerste van de volgende maand. M.a.w. in 1 week tijd zou ik volgens UPC 41 Gig verkeer gebruikt hebben, en moet ik 3 weken met 64kbit doen.
Onacceptabel. Uiteraard met de helpdesk gebeld.!!
Eerste die ik aan de lijn krijg (overigens erg vriendelijk) vertelt mij bij de vraag waarom die limiet er toch is, terwijl de advertentie roept, “Unlimited 24/7” , dat een filmpje downloaden 700mb in beslag neemt.
Niet dat dit was wat ik vroeg, maar toch, even duidelijk gemaakt dat een gedownload dvd’tje met gemak 4,5 Gig kan zijn, laat staan 7 a 8 wanneer het een volwaardige rip is, maar dit nog terzijde.
Hij begreep dat er een fout gemaakt was waardoor de teller gewoon doorliep, maakte een notitie,
En verzocht mij even opnieuw te bellen met afdeling brabant (had nu rotterdam) en daar kon ik waarschijnlijk verder geholpen worden.
Aldus bel ik opnieuw met afdeling brabant, nu krijg ik iemand met een gebrekkig nederlands accent, en een niet al te vriendelijk karakter. Ik doe mijn verhaal opnieuw, spits daarbij toe op wat zijn voorganger mij toegezegd heeft en vraag om opheldering. (aangezien ik al een dag of 4 geknepen ben)
Antwoord, “meneer wat downloadt u zoal? “ ehm… Niet zo veel, enkel filmpje, wat dingetjes, wat surfen, wat data uploaden voor websites die ik gemaakt heb, e.d. Niet dat dat wat uitmaakt.
“ja meneer, ik ga een case aanmaken en dan hoort u binnen 48 uur of u inderdaad onterecht bent geknepen”.
Ik zeg, maar dat is toch al lang duidelijk, is zichtbaar, is mij toegezegd, het is met 1 druk op de knop hersteld,
Ik wil graag sneller mijn verbinding terug dan 48 uur wachten.
“Meneer, ik kan zo wel de hele avond met u aan de telefoon blijven, ik kan een case aanmaken, of u kunt terugbellen. “ (met dreigend en geirriteerde stem)
Ik denk PARDON?! Beetje verontwaardigd. Ik zeg; nou ik ben hier niet zo tevreden mee, ik heb nu mijn Try en buy maand gehad, wat als ik nu wil opzeggen omdat ik ontevreden ben?
Antwoord; “ Ja meneer, die is net 3 dagen verstreken en nu heeft u een jaarcontract’ Ik hoor em grijnzen.
God, ik weet dat er inderdaad een hoop klachten zijn over de datalimiet, en de vele beloftens die CHELLO maakt, t.o.v. klanten. Ik voel ook erg sterk dat ze met alle macht zoveel mogelijk mensen binnen willen halen en CONTRACTEREN, en vervolgens links laten liggen.
Ik ben een nieuw abbonee, en krijg een Try en Buy maandje, zonder enkel probleem, is dat maandje verstreken wordt ik per direct geknepen en waardeloos aangesproken bij een helpdesk.
Ik zit qua dataverkeer notabene nog binnen hun (nooit aangegeven) grenzen, en wordt vervolgens alsnog geknepen. Krijg ik er een ontevreden gevoel bij? Dan krijg ik de mededeling, dat ik nu een jaar aan dat contract vast zit.
Ik ben het absoluut niet eens met de gehanteerde datalimiet (i.a.w. AUP zoals upc het liever noemt)
Maar of ik me nu aan hun regeltjes hou of deze overschreid, hoe dan ook lijkt het niet mogelijk een degelijk product af te nemen. Ik ben tevreden met de snelheid die ik krijg, ik kan leven met een datalimiet, mits die mij duidelijk aangegeven wordt voordat ik een abbonement afsluit, dat is allemaal acceptabel, maar Chello buigt alle regeltjes naar eigen hand, laat je tekenen voor iets waar je je amper van bewust bent wat het inhoudt, en kan vervolgens hun eigen regeltjes nog niet eens naleven.
En het ergste is, er gebeurt niks, ik lees overal ZOVEEL klachten, forums met klanten van upc die benadeelt zijn, diverse sites. Maar waar zie ik ergens iets waar daadwerkelijk hier ook iets aan gedaan wordt?
Ik als enkele consument, waar kan ik terecht met mijn klacht? Hier? Gebeurt er dan wat mee? Al die honderden mensen die zich gedupeerd voelen, waar kunnen die terrecht? Absoluut niet bij de Chello helpdesk, want die lezen van standaard blaadjes af hoe ze zo snel mogelijk een klant af kunnen wimpelen.
Wie of welke instantie kan een eind maken aan deze monopoly positie die upc heeft. Er is zoveel keuze in ADSL aanbieders, waarom niet in kabelaanbieders? Uiteindelijk kom ik op een site als radar terecht, maar hoe lang moet ik zoeken naar een site of instantie die daadwerkelijk kracht bij kan staan bij al die klachten van zoveel mensen. Er kan hier zoveel gezegd worden om het te rechtvaardigen waarom er een fair use policy is i.p.v. te zeggen waar het op staat en een limiet te hanteren. Maar dit is allemaal bijzaak als je kijkt naar hoe dit bedrijf functioneert. Hoe het met klanten omgaat. Er moeten gewoon meerdere aanbieders komen voor kabelinternet en dan komen de belangen van de consumenten op de eerste plaats, en niet de centen die binnen moeten rollen, ten koste van. Dan zul je zien dat het gros van de klanten van Chello overstapt (want no offense, de meesten zitten er met tegenzin, omdat er geen alternatief op de kabel is) en binnen de kortste keren is zo een bedrijf failliet.
En verdient…
Dus bij wie moeten wij klagen? De overheid?… I don’t know..
Excuses voor het lange verhaal, moest het ergens even kwijt.