Dat klopt als een busjerwarm schreef:ik zal het zelfs nog sterker maken, MOCHT er iets fout gaan tijdens het hérschrijven van de MBR/GPT dan kan het zo zijn dat alle data voorgoed verloren is die op de HDD staat, tenzij je een backup hebt gemaakt van je MBR.
de opstartsector, de eerste 512bytes op je HDD is een bootloader die bepaalt wat/hoe de partitionering en bijbehorende sectoren zijn ingedeeld op de HDD, ook staat erin welke partities bootable zijn...
eigenlijk is deze sector een soort van main koppeling met de HOOFDbootloader die in je OS geschreven staat. >> jij hebt nu 2 HOOFDbootloaders, vandaar het keuze scherm als je de pc opstart.
omdat jij nu 2 partities hebt gemaakt op je HDD is het van cruciaal belang dat je deze configuratie zo laat en niets meer aan je MBR versleutelt door bv; OS te verwijderen, andere te installeren.
dat is ook de reden dat ik niet gek ben op een dualboot, je moet met echt behoorlijke kennis komen op het moment dat je dit gaat doen. [vooral als je storingen krijgt in je config, of fouten op je HDD sectoren]
jij hebt het per ongeluk gedaan.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Boot Option#1 Samsung SSD
Boot Option#2 TSST co
http://www.howtogeek.com/193669/whats-t ... g-a-drive/
Als backup heb ik Acronis 2016 met volledige PC backup en van de schijven en partities.
Nogmaals bedankt @jerwarm voor je uitgebreide uitleg. Top !