LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

De nieuwe wet Kinderopvang is bedoeld om werkende moeders weer thuis te krijgen en werklozen aan het werk!

Peiling eindigde op 29 okt 2004 11:30

Waar
2
29%
Niet waar
5
71%

Totaal aantal stemmen: 7

Mw van Bree

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Mw van Bree »

Beste gastopvang

Met een belasting van ca 15000 heb je geen inkomen van 50000 euro.
Zoals u weet bestaat er een progressief belastingstelsel in Nederland.

Aftrekbaar is kinderopvang ook nooit werkelijk geweest. De drempel lag namelijk zo hoog dat je daar nooit overheen kwam, tenzij je drie kinderen in voltijds opvang had o.i.d.

Daar loop ik nou steeds tegenaan: Mensen zijn er vaak niet goed van op de hoogte hoe het plaatje er voor andere mensen uitziet.

mine

Ongelezen bericht door mine »

Mijn beide ouders zijn grotendeels opgevoed door personeel en zijn aardige mensen, die een prima band met hun ouders hebben.

Mijn eigen kinderen zitten nu op een voltijds opvang en ik mis niks. Ik zie ze iedere avond en ieder weekend en heb al vier schriften volgepend over de ontwikkelingen die ik zie. Leuk! En of ik nu de eerste of de tweede keer zie, dat de kleinste kruipt is ook niet zo essentieel. Het zijn trouwens lieve kinderen die zich sociaal gedragen.

Hopelijk kan ik met de verhoogde kosten voor kinderopvang blijven werken. Dat hoop ik ook voor de overheid, want ze krijgen van mij meer belasting dan dat ze zelf aan bijdrage geven. Dus hebben ze weer extra geld voor de zwakkeren in de samenleving.

gastopvang

Ongelezen bericht door gastopvang »

Met een belasting van ca 15000 heb je geen inkomen van 50000 euro.
Zoals u weet bestaat er een progressief belastingstelsel in Nederland.

En of ik dat weet, maar zullen wij wedden dat U allebei mee dan 4000 euro bruto per maand verdient ?
U betaalt geen 42% of 52% over uw hele inkomen. Als ik een berekening maak bij 50.000 euro p.j. dan komt u na aftrek van de heffingskortingen op zo'n 15.000 belasting uit.
1200 euro woonlasten; bruto zeker, voor aftrek belastingvoordeel. Zo niet, dan woont U in een kast van een huis of u heeft uw overwaarde voor andere doeleinden benut

Aftrekbaar is kinderopvang ook nooit werkelijk geweest. De drempel lag namelijk zo hoog dat je daar nooit overheen kwam, tenzij je drie kinderen in voltijds opvang had o.i.d.

Iemand die modaal verdiende kwam wel degelijk boven de drempel uit. Dit bevestigt dat u waarschijnlij 2 of 3x modaal verdient.

Tja, dan maar niet meer 3x per jaar op vakantie. Ik denk dat u boven uw stand leeft

Victoria

Ongelezen bericht door Victoria »

Zoals ik stelde zijn er van de bijna 200 reacties weinig meldingen over de vrouw die thuis moet blijven. Ben niet van plan om een discussie te voeren over wat dan weinig is. De strekking van mijn verhaal blijft hetzelfde. Daar moet je op reageren Vicky, niet op niet ter zake doende bijzaken. Volgens mij doen mensen dat als ze verder geen inhoudelijke argumenten hebben!
Dan heb je weer niet goed gelezen GAST (slap trouwens om je eigen naam niet te gebruiken). Ik heb over de afgelopen pagina's wel degelijk zeer inhoudelijke reacties/argumenten gegeven. Het is trouwens Victoria en geen 'Vicky' en daar wil ik het bij laten.

Om op jouw bevindingen in te gaan: het is zeer ouderwets te beweren/verwachten dat de vrouw maar thuis moet blijven. Het verbaasd me zelfs dat er nog mensen zijn die zo denken het is immers bijna 2005. Dan vind ik het veel als er wellicht maar 5 van de 200 reacties mensen zijn die dit normaal vinden. Alsof de vrouw maar in een ding goed is, voor de kinderen zorgen. Ik vind het ook een belediging tegenover vaders alsof die niet goed genoeg zijn om (fulltime) voor de kinderen te zorgen of parttime via taakverdeling tussen beide ouders. Jammer...

Victoria

Tja, dan maar niet meer 3x per jaar op vakantie. Ik denk dat u boven uw stand leeft
en weer zo iemand die denkt dat mensen met een hoger inkomen dan Jan Modaal het allemaal kado krijgt en daardoor nergens recht op heeft!
Hoe kun je nou beoordelen of iemand boven stand leeft. De woonlasten verschillen enorm per regio. Woon je in de Randstad nou dan betaal je echt wel even meer dan in Groningen bijvoorbeeld. Daarbij als zou deze mevrouw en meneer zoveel verdienen dan zullen ze waarschijnlijk hard moeten werken voor die centjes en een zeer verantwoordlijke baan hebben. Bovendien wordt dat inkomen ook zwaarder belast dan dat van Jan Modaal dus blijft er minder over, laat staan de kosten van de ziektekostenverzekering. Deze 'rijkere' mensen moeten al meer inleveren dan Jan Modaal en dat rechtvaardigt de boel toch weer?
Mag deze belastingbetaler dan een kleine vergoeding voor kinderopvang ontvangen als zo hard werkt.
Boven stand leven, hou toch op, wie bepaalt dat nou eigenlijk!
Laten we eerlijk zijn; in Nederland mag een ander vooral niet veel geld verdienen maar eigenlijk willen we het allemaal wel... hmmmm

Victoria 2

Ongelezen bericht door Victoria 2 »

en weer zo iemand die denkt dat mensen met een hoger inkomen dan Jan Modaal het allemaal kado krijgt en daardoor nergens recht op heeft!
Hoe kun je nou beoordelen of iemand boven stand leeft. De woonlasten verschillen enorm per regio. Woon je in de Randstad nou dan betaal je echt wel even meer dan in Groningen bijvoorbeeld. Daarbij als zou deze mevrouw en meneer zoveel verdienen dan zullen ze waarschijnlijk hard moeten werken voor die centjes en een zeer verantwoordlijke baan hebben. Bovendien wordt dat inkomen ook zwaarder belast dan dat van Jan Modaal dus blijft er minder over, laat staan de kosten van de ziektekostenverzekering. Deze 'rijkere' mensen moeten al meer inleveren dan Jan Modaal en dat rechtvaardigt de boel toch weer?
Mag deze belastingbetaler dan een kleine vergoeding voor kinderopvang ontvangen als zo hard werkt.
Boven stand leven, hou toch op, wie bepaalt dat nou eigenlijk!
Laten we eerlijk zijn; in Nederland mag een ander vooral niet veel geld verdienen maar eigenlijk willen we het allemaal wel... hmmmm

Victoria

mijn excuses, per ongeluk twee keer het bericht geplaatst, mijn computer gaf een error.

mariska

Ongelezen bericht door mariska »

Voor veel vrouwen is blijven werken bijna niet te betalen vanwege de enorme lasten van de Kinderopvang. Zeker parttime werken is bijna niet lonend.

Ik denk dat het zeer verstandig is om kinderopvang te betalen. Je kunt vrouwen (of moet ik zeggen 1 van de ouders) niet dwingen om thuis te blijven omdat kinderopvang onbetaalbaar is. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet kunnen beslissen dat zij (hij) blijft werken na de gboorte van een kind.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander een verplichte bijdrage voor de werkgevers, nu komen weer de bedrijven zonder CAO (die toch altijd al het slechts betalen) er weer onder uit. Als zowel het bedrijf van de vader als van de moeder 1/6 bijdraagt, hoeft de overheid niet zoveel meer bij te dragen.

Eind goed, al goed. :D

van bree

Ongelezen bericht door van bree »

Beste gastopvang,

Wij zijn benieuw naar uw rekenmethode voor belastingen. 4000 euro bruto per maand? Dat zou ik wel willen!

3 keer per jaar op vakantie en boven de stand leven? Dat zou ik ook wel willen. Ik ben al 3 jaar helemaal niet meer op vakantie geweest! Realiseert u zich wel hoe de kosten liggen voor mensen die werken? Zie maandlastenoverzicht.

Villa? Nee, het is een heel gewoon huis. Zoals een andere bezoeker al opmerkte verschillen de prijzen enorm per regio. Ook is het zo dat voor ouderen de lasten lager zijn omdat zij hun huis in de goedkope tijd gekocht hebben. Ik ken mensen van rond de 60, die ooit 12.000 euro voor hun ruime twee-onder-een-kapper hebben betaald. Die zou nu 350.000 euro kosten. Bent u wellicht ook rond de 60?

Misschien moet ik wel opmerken dat wij geen aflossingsvrije hypotheek hebben omdat wij niet tot in het oneindige schulden willen houden voor een maximale hypotheekrenteaftrek. Overigens moet mijn collega al 1000 euro betalen voor een gewoon huurhuis van een makelaar. Wij komen niet meer in aanmerking voor de woningstichting en de huursubsidie.

Gewoon even de feiten bekijken zou geen kwaad kunnen. Ik zou ook willen dat er niets te klagen zou zijn.

van bree

Beste gastopvang,

Wij begrijpen nog iets niet. U gaat ervanuit dat wij tegen 52 procent kinderopvang zouden hebben kunnen aftrekken. Als dit niet zo blijkt te zijn zegt u dat Jan Modaal wel kon aftrekken. Maar die betaald geen 52 procent belasting. Uw verhaal draait blijkbaar bij afhankelijk van hoe het uitkomt. Dat maakt de discussie wel een beetje ongericht.

Een totale belasting van 42 procent is overigens beslist geen uitzondering. Misschien kunt u mij die heffingskortingen noemen. Dan ga ik die ook invullen. Bedoelt u misschien de extra korting voor een niet-werkende partner? Maar die heb je dus niet als je allebei werkt.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wij begrijpen nog iets niet. U gaat ervanuit dat wij tegen 52 procent kinderopvang zouden hebben kunnen aftrekken. Als dit niet zo blijkt te zijn zegt u dat Jan Modaal wel kon aftrekken. Maar die betaald geen 52 procent belasting. Uw verhaal draait blijkbaar bij afhankelijk van hoe het uitkomt. Dat maakt de discussie wel een beetje ongericht.

Dat maakt u ervan. Ik zeg niet dat u tegen 52% kan aftrekken. De drempel is hoger naarmate je meer verdient, maar de afgelopen jaren gemaximaliseerd. Als je veel verdient KAN het zijn dat je tegen 52% aftrekt (het bedrag boven de drempel) Iemand met een modaal inkomen trekt 'slechts' af tegen 40,65% of tegen 33,05%

Een totale belasting van 42 procent is overigens beslist geen uitzondering. Misschien kunt u mij die heffingskortingen noemen. Dan ga ik die ook invullen. Bedoelt u misschien de extra korting voor een niet-werkende partner? Maar die heb je dus niet als je allebei werkt.

Een totale belasting van 42% is inderdaad geen uitzondering, maar zoals ik al eerder aangaf, dan verdient U ruim boven de 50.000 euro op jaarbasis. Mijn mening is dat de overheid dan niet veel hoeft bij te dragen. Als u dat allebei verdient, dan hebt u een gezamenlijk inkomen van zo'n 10.000 euro per maand excluisef hypotheekrenteaftrek (die had u niet bij u huurhuis)
De heffingskorting zijn: (bedragen 2004 en er van uitgaande dat u kinder onder de 12 jaar heeft (lijkt me wel als u kinderopvang betaalt)

Algemene heffingskorting 1.825 euro (via werkgever)
Arbeidskorting 1.213 euro (via werkgever)
Combinatiekorting 224 euro
Aanvullende combinatiekorting 290 euro

Laatste korting is speciaal voor tweeverdieners en komt toe aan de minstverdienende (vanaf 2003).

Vult u maar eens uw inkomsten in op een aangifte, te downloaden via www.belastingdienst.nl. U zult zien dat iemand die 15.000 euro loonbelasting betaalt (zonder aftrekposten) zo'n 50.000 euro bruto verdient.
Als er voor u zelf nooit aangifte gedaan is, maar alleen uw man, doe het alsnog; De combinatiekorting moet u namelijk zelf terugvragen. U kunt nog terugvragen over de jaren 2001, 2002 en 2003. 2001 voor 31-12-2004 !

Gast

Dank Vicky, voor het bevestigen van mijn opmerking over niet ter zake doende argumenten.

Verder met verbazing de verschillende rekensommetjes gelezen. Je zou toch bijna medelijden krijgen met diegene die zoveel verdienen. Ook dat is een bevestiging van eerdere stellingen.

simone k

Ongelezen bericht door simone k »

Wat mij betreft doet de nieuwe wet zijn werk. Ik ben alleenstaand met 2 kinderen. Mijn bruto inkomen is EUR 1.500,= per maand. Op dit moment betaal ik EUR 460,= per maand, uiteraard kan ik dit nog aftrekken van de belasting. In de nieuwe situatie betaal ik nog geen EUR 50,= per maand. De aftrekpost "kosten kinderopvang" vervalt dan wel maar op dit moment heb ik meer heffingskortingen dan ik inkomstenbelasting moet betalen dus is de verlaging in de teruggave inkomstenbelasting ook minder groot. :D

gastopvang

Mevrouw van Bree;

Voorbeeld ex vakantiegeld:

Salaris : 3900,00 Loon voor SVW 3900,00
Premie WE 5,80% over 2379,47 : -138,01
LH -Maand Tabel over 3861,99 : -1197,41
TOTAAL INHOUDINGEN : -1335,42

1197,41 * 12 = 14369,--

Als U in de verste verte geen 4000 euro verdient dat betaalt u in de verste verte ook geen 15.000 euro loonbelasting

bron: http://www.lopac.nl/content/index.asp?id=1

gastopvang

Het bericht 'Geplaatst op 07 Dec 2004 19:03 door Gast' was ook van mij.

van bree

Bedankt voor de uitleg, gast. Ik weet nog steeds niet wie u bent maar u kunt blijkbaar goed rekenen. Wij hebben noch bruto noch netto 10.000 euro. Ik denk dat het weinig zin heeft om hier verder over te praten. Het punt komt toch niet over. Wij zitten in de knel omdat we veel belasting en gemeentelijke lasten moeten betalen en bijna nergens een bijdrage van krijgen. Als je meer verdient kom je nergens voor in aanmerking. Dus op een of andere manier hou je na aftrek van vaste lasten niet veel extra over als je eindelijk een goede baan vindt. En dan krijg je allemaal verbitterde lieden die over je struikelen omdat ze zichzelf zielig of stoer calvinistisch vinden en jou een aansteller. Vervelend als ik bedenk dat ik de levensstijl van veel mensen zoals hen mogelijk maak met mijn belastingafdracht. Het komt een beetje over als 'stank voor dank'. Jammer.

Als het nog erger wordt met de kosten voor kinderopvang zal ik moeten stoppen met werken en krijgen al die aardige lieden hun zin en kunnen van hun leedvermaak genieten. Bedankt overheid en bedankt medeburgers.

S. Eyck

Ongelezen bericht door S. Eyck »

Hallo mensen,

Hierbij mijn rekensommetje per maand. Kijken of jullie mij nu ook een zeurpiet vinden.

hypotheek (na aftrek) 1150
(klein geschakeld huis, 3 slaapkamertjes, geen zolder, geen aparte keuken)
onderhoud 85
energie 162
telefoon 88
internet 40
gemeentelijke lasten 70
auto 350
ziektekostenverzekering 310
rest verzekeringen 60
eten en drinken 172
kinderopvang (met bijdrage) 1250

Dat is samen: 3737

Onze netto inkomens: 1900 en 1800 (samen 3700)

We houden dus per maand 37 euro over voor kleding, persoonlijke verzorging, spullen voor de kinderen, reparaties apparatuur enz. enz. Gelukkig krijgen we nog vakantiegeld. maar aan vakantie kunnen we dat dus niet uitgeven. We kunnen eigenlijk alleen het internet wegdoen. Dan kan ik niet meer op deze site. Dus wellicht is dit de laatste keer.

Als de kinderopvang duurder wordt komen we onder de nullijn en moet ik stoppen met werken. Maar dan komen we ook nog te kort. Stel dat mijn man op de fiets zou kunnen. Hij werkt wat dichterbij. Dan kan de auto er ook uit (net als internet en de kinderopvang). Dan zijn de maandelijkse kosten: 2097. Maar hij krijgt netto maar 1900. Dan helpt dat vakantiegeld ook niet meer.

Als de verdeling anders was geweest. Als mijn man bijvoorbeeld 2500 netto had gehad en ikzelf 1200. Dan was ik allang gestopt.

Het domme is dat de kinderopvangwet uitgaat van het gezamenlijke inkomen. Dus als je man veel verdient en jij weinig, dan is de kinderopvang veel duurder dan dat wat jij netto overhoud. Daarom stoppen er ook zoveel dames met werken.

Gast

Mevrouw van Bree,

Mijn excuses dan voor het misverstand, maar u gaf aan zoveel belasting te betalen en daar hoort het door mij geschatte inkomen bij. Mensen met zo'n hoog inkomen kunnen het volgens mij best wel doen met een mindere bijdrage van de overheid.
In uw situatie zou ik in ieder geval de werkgevers nog eens proberen te overtuigen hun bijdrage te leveren.
Vraag in ieder geval alle kortingen terug bij de fiscus, als u dat nog niet gedaan heeft.

Gast

S. Eyk is het levende bewijs van het hebben van geen keus en de kids dus moeten dumpen. En dat vinden we normaal in Nederland??????

Marianna

Ongelezen bericht door Marianna »

*****, gast, houd eens op met je zinloze bijdragen!! Leuk dat jij de crèche dumpen vind, anderen vinden dat niet.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schrik van de bijdrage die betaald moet worden aan de creche. Dat staat echt in geen verhouding. Is de grootste uitgave per maand! Schokkend.

Het valt mij trouwens sowieso op dat als je eenmaal net boven modaal zit, je echt nergens meer korting voor krijgt en geen enkele subsidie en dat je er per saldo vaak niet veel beter voor staat. dat vind ik toch wel heel apart.

Gesloten