Pagina 11 van 25

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 10:04
door GWO
Den Haag, 7 december 2004
Aan de heer en mevrouw Xxx

Hierbij deel ik u mede dat het door u bij de Eerste Kamer der Staten-Generaal ingezonden geschrift van 29 november 2004, inzake grijs kenteken, ter kennis is gebracht van de vaste commissie voor Financiën.

De leden van deze commissie zijn hierdoor in de gelegenheid gesteld uw geschrift in hun beschouwingen te betrekken.

Voorts deel ik u mede dat vorenbedoeld geschrift in de openbare vergadering der Kamer van 7 december 2004 voor kennisgeving is aangenomen.

De Griffier van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal,
voor deze.

K. Baart
Hoofd griffie.
=======================================
En dit is de brief die ik heb gestuurd, inclusief 4 bijlagen.
Alle 1e kamerleden BEHOREN hiervan nu op de hoogte zijn!

======================================
Aan de Griffie van de EERSTE KAMER
p/a. [email protected]
VERZOEKE ALLE KAMERLEDEN EEN KOPIE TE VERSTREKKEN.

Zeer geachte kamerleden,

Mijn vrouw en ik zijn gepensioneerd en waren maar wat blij met onze nieuwe OPEL VIVARO.
Toen in 2003 onze auto moest worden vervangen hebben we uitgezien naar een goede caravantrekker, een hoge zit en de mogelijkheid eenvoudig fietsen mee te kunnen nemen.
Verschillende garages wezen ons op de mogelijkheid van een grijs kenteken, een wat zwaardere auto die als caravantrekker wat extra’s had en meer veiligheid meebracht. Niets wees er op dat dit strafbaar was, integendeel, dit was volkomen legaal! En nog hartstikke duur ook!!

Nu zijn wij plotseling misdadigers die zwaar gestraft moeten worden. Onze boete is ongeveer 15.000 Euro ineens, zijnde waardevermindering bij inruil bovenop de normale afschrijving. Gespreid betalen mag ook, levenslang 1460 Euro per jaar i.p.v. 260 Euro nu.

Dat is een WURGCONSTRUCTIE die wij niet kunnen betalen. Wanneer dat aan ons bekend was geweest, was de keus NOOIT op deze auto gevallen, helemaal niet met die paar gereden kilometers.

Direct al werd door onze wetgever vastgesteld dat er “bij grijze autorijders veel geld valt te halen”. Dat werd geprikt op 300 miljoen (later zonder invaliden bijgesteld tot 240 miljoen) te betalen door de huidige 160.000 VOLKOMEN LEGALE bezitters (is 1.500 Euro gemiddeld per auto per jaar). Dat geld werd meteen uitgegeven. Wat een hersenkronkel om grijze rijders te slachtofferen en te koppelen aan vennootschapsbelasting!! Als een gier rondcirkelen en PATTTS……., toeslaan en vermorzelen!!

Bij alle argumenten die de politiek heeft gebruikt om dit wetsvoorstel door te voeren heb ik NIET EEN gehoord die de mij opgelegde straf rechtvaardigt.

Wel zijn enkele van die argumenten bruikbaar om het grijze kenteken te wijzigen voor vanaf nu nieuw bestelde auto’s. Maak die maar Zalmkleurig of Wijnrood. Maar blijf daarbij af van de huidige situatie.

Een UITSTERFCONSTRUCTIE waarbij het kenteken bij de AUTO hoort is de enige acceptabele oplossing. Als dat in 1998 was doorgevoerd, was het nu grotendeels uitgestorven en waren wij en vele anderen niet het slachtoffer geweest.

Een belastingplan waarvan deze grove onrechtvaardigheid deel uitmaakt mag daarom, (wegens o.a. ONBEHOORLIJK BETUUR) nooit ongewijzigd worden goedgekeurd.

Bijlagen 1 t/m 4:
1.
Nog nooit eerder is een zo grote groep Nederlanders zo onrechtvaardig en zo zwaar gepakt als nu met het grijze kenteken. Volgens de heer Wijn “hadden ze al jaren kunnen weten dat dit er aan zat te komen” en “derhalve een overgangsregeling niet nodig te vinden”.
????? argument meneer Wijn. Geen normaal denkend mens had kunnen vermoeden dat u het normaal vindt om met zo’n botte bijl met terugwerkende kracht spaanders te hakken.
===========================================
2.
Buiten 160.000 zwaar gedupeerde particulieren is ook het bedrijfsleven het slachtoffer, b.v. door lagere inruilwaarde, dus hogere afschrijving. Totaal 800.000 auto’s keer ca. 5.000 Euro gemiddeld is ca. 4 MILJARD kapitaalvernietiging richting Roemenië. Ook is er een grote financiële strop bij garagebedrijven (onderhoud en waardevermindering voorraad) en ombouwbedrijven. Bovendien betekent dat honderden ontslagen.
3.
Voorspelling 2005.
De hypotheekrenteaftrek wordt met onmiddellijke ingang afgeschaft, ook voor alle bestaande hypotheken. U heeft volkomen legaal gebruik gemaakt van een regeling die ons, uw regering in Den Haag, al jaren een doorn in het oog was. Zoals u weet is hierover al vele malen discussie gevoerd. U had dus kunnen weten dat dit er aan zat te komen. Een overgangsregeling achten wij derhalve niet nodig.
Dat is precies wat er nu met de grijze kentekens gebeurt, met dezelfde argumenten.
4.
Misschien kunt u eens een informatiebron raadplegen die u ongekleurd over deze verbijsterende gang van zaken kan informeren.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 13:54
door Gast
Ja, mijn ogen zijn nu wel geopend. Sorry dat ik jullie SBG zo zwart heb lopen maken. Ik had natuurlijk liever dat jullie allemaal lid van mijn club waren geworden. Maar ik kon jullie nooit garanderen dat ik het allemaal beter aan zou pakken, dat zie ik nu wel in.

Veel succes met jullie actie's en ik zal jullie niet meer lastig vallen met mijn radicale mening, want die houdt nu geen stand meer.

Mvgr. Gast.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 15:27
door GriisRijder
De wereld na het grijze kenteken

Particulieren die in een bestelauto rijden, kijken met angst naar hun autorekening voor de komende jaren. En terecht. Vaak zullen ze voor hun lekker goedkope auto met grijs kenteken meer dan vijf maal zoveel wegenbelasting gaan betalen. Duizenden particulieren doen hun besteller in paniek de deur uit voor 'oud ijzer' prijzen.
e prijs van gebruikte bestelwagens is met minstens een kwart ingestort. Nauwelijks verwonderlijk, vertelt een grote autohandelaar. Hij wil ons - anoniem - wel een kijkje in de keuken geven.



,,De particuliere rijder met zijn dubbele cabine bestelauto is volkomen in paniek omdat hij heeft gehoord dat grijs kenteken rijden volgend jaar veel duurder wordt. Autobedrijven krijgen veel bestelwagens aangeboden. En aangezien we er al zat hebben staan, bieden we heel laag op zo'n bestelwagen. Maar zelfs dan gaat de deal tot onze verbazing vaak gewoon door. Ik heb bijvoorbeeld een Opel Vivaro bestelauto van een paar maanden oud staan. Ruikt nog nieuw, heeft 38 mille gekost en gaat nu voor 22.500 weg.''



De eigenaar moet in enkele maanden tijd 50 procent afschrijving hebben geslikt. Op internetsites als Marktplaats.nl merk je dat veel autohandelaren bewust op de paniek inspelen door juist om bestelwagens te vragen. Ze betalen naar weinig en verkopen die bestellers in het buitenland voor een prikkie door. In het Oostblok vinden ze zo'n jonge besteller uit Nederland wel aantrekkelijk. De consument zou er lering uit moeten trekken. Paniek is een slechte raadgever en je kunt op dit moment beter gewoon even wachten. Vooral omdat er de komende maanden sowieso niet veel aan de hand is.



Laten we de feiten maar eens op een rijtje zetten, ervan uitgaande dat de besluiten van de Tweede Kamer in de senaat bekrachtigd worden. Na maandenlang gekrakeel is eindelijk besloten hoe de toekomst er voor bestelwagens uit gaat zien. Vanaf midden volgend jaar wordt op nieuw aangeschafte bestelauto's dezelfde 'luxebelasting' (bpm) geheven die we al van personenauto's kennen. Een indrukwekkende meerprijs. Bovendien moet vanaf midden volgend jaar het volle personenautotarief aan motorrijtuigenbelasting worden betaald. Geen sinecure, want dat is in de meeste gevallen meer dan vijf maal zoveel als nu. Dat geldt dus ook voor de reeds rondrijdend bestellers.



Ontsnappen is alleen mogelijk wanneer de auto aantoonbaar door een bedrijf wordt gebruikt. De loodgieter en de bakker krijgen de bpm terug en blijven ook een 'bestelniveau' wegenbelasting betalen. Voor hen is het immers 'rijdend gereedschap'. De particuliere rijder wordt echter voor het volle pond aangeslagen. Op 1 januari begint de omslag nog voorzichtig. Dan gaat de wegenbelasting voor alle grijze kentekens (ook bedrijven) een stapje omhoog. Gemiddeld spreek je dan over 76 euro per jaar meer, zo meldt het Ministerie van Financiën. Om het allemaal extra ingewikkeld te maken, geldt die verhoging overigens niét voor gehandicapten die hun omgebouwde bestelauto vanwege hun fysieke ongemak rijden.



Voor particuliere personen volgt midden volgend jaar (waarschijnlijk 1 juli) de echte knock out. Geen enkele consument zal het in zijn hoofd halen om dan nog een besteller te kopen, want die wordt voor hem even duur als de luxe personenversie van diezelfde auto. Je moet er immers dezelfde bpm over betalen.



Ook bij de bestelauto's die nu al in gebruik zijn, gaat de nieuwe aanpak pijn doen. De gebruikers moeten vanaf medio 2005 dezelfde wegenbelasting betalen die op een zware personenauto wordt geheven. U voelt: zij die toevallig een besteller met benzinemotor rijden, komen redelijk met de schrik vrij, omdat die in personenautoversie ook goedkoper in het gebruik zijn. Maar verreweg de meeste bestelwagens zijn zware dieselmodellen en die worden in de motorrijtuigenbelasting zeker vijf maal zo duur als nu. Gelukkig heeft de consument nog een dik half jaar om rustig over zijn acties na te denken.



AUTOKOPER KRIJGT GRIJZE HAREN Rob van Ginneken
vrijdag 10 december 2004

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 15:30
door Nog 'n GrijsRijder
Belasting hakt er in 2005 zwaar in

Hoe zwaar de verhoging van de motorrijtuigenbelasting (mrb) er in hakt, bewijzen de volgende voorbeelden. Op het internet kunt u de bedragen zelf berekenen op http://www.belastingdienst.nl



Wie nu particulier in een diesel bestelautootje dat rond de 1000 kilo weegt, betaalt 112 euro per jaar. Vanaf 1 juli zal dat in de provincie Utrecht (dat scheelt namelijk per provincie) rond de 660 euro per jaar worden. Rijdt u als privé persoon in een wat grotere diesel bestelwagen van 1.800 kilo, dan is de rekening nu 260 euro per jaar aan mrb en dat wordt midden volgend jaar rond de 1.508 euro.



Bedrijven krijgen alleen met de veel kleinere mrb-verhoging te maken die vanaf 1 januari voor alle bestelwagens van kracht wordt. Gemiddeld 76 euro. Bij benzinemodellen valt de klap ook voor privé gebruik trouwens wel mee. Na midden volgend jaar zal een lichte besteller in benzine uitvoering rond de 292 euro per jaar aan wegenbelasting kosten.
vrijdag 10 december 2004

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 15:31
door Alweer 'n GrijsRijder
Wat gaan we betalen?

Voor een particuliere koper die niet met de hogere wegenbelasting zit en vanwege - pakweg - zijn vier grote honden toch nog een bestelwagen wil aanschaffen, is haast geboden. Tot medio volgend jaar kan hij immers nog bpm-vrij kopen.



En dat scheelt fors. We vroegen Ford om voor ons uit te rekenen wat er op het prijskaartje van enkele huidige populaire bestelwagenmodellen zou staan als er nu al bpm op werd geheven. Het resultaat is 'even schrikken'. Zo zou een Transit Connect 75 pk liefst 19.073 euro kosten. Nu staat er exclusief btw 11.495 euro in de prijslijsten. Er zit 5.394 euro bpm in dat enorme verschil. Kassa!



De Transit Futura 85 pk kost nu exclusief btw 14.995 euro en het toekomstbeeld is een prijskaartje van 24.880 euro. Daar zit dan 7.37 euro bpm in. Nog even griezelen: de luxe Transit 260S 125 pk TDCi Cool Edition is met zijn huidige belastingvrije prijs van 21.995 euro een veelgevraagd model, maar bij volle belasting zal de particulier ademloos afhaken bij een stickertje met '36.495 euro'. Inclusief 10.321 euro bpm.







Voor alle zekerheid: de overheid gaat niet zo ver om luxebelasting te heffen op de bestaande vloot bestellers. Pas rond 1 juli komt die bpm in beeld. Op nieuwe auto's.
vrijdag 10 december 2004

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 15:37
door Rob Dekker
Wat een ellende allemaal..! Laten we er wat aan doen..!

Er is een Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren.
www.sbg-delft.nl

Zij hebben in het verleden al gewaarschuwd voor een onbetrouwbare overheid. De overheid zelf heeft dit verzuimd. Regeren is immers vooruitzien..!

Nu denkt de regering te oogsten. Help ons en uzelf om dit onrecht te voorkomen.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 16:04
door gastschaterlach
Op welke datum wordt het afschaffen van het grijs kenteken ook al weer behandeld als HAMERSTUK in de Eerste Kamer ?

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 16:13
door De Griffier
Op 13 en 14 december gaat de eerste kamer, tijdens een plenaire vergadering, de fouten in de belastingplannen voor 2005 behandelen.

Deze vergadering is live te volgen op: www.eerstekamer.nl klik op vergadering en op meeluisteren.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 16:46
door john zetdam
Van burgers wordt verwacht dat ze financieel verantwoorde keuzes maken, ook van ouders te aanzien van hun kinderen wordt dit verwacht, zodat er genoeg brood op de plank blijft komen.
Ouders hebben dus een zware verantwoordelijkheid en het is niet altijd even makkelijk om de juiste keuzes te maken, dat legt een behoorlijke last op hun schouders.
Als leidraad voor die keuzes gelden een aantal zaken waaronder natuurlijk de inkomsten en de vaste lasten, verder baseer je je op wat je mogelijkheden zijn.
Daaronder hoort niet in de laatste plaats de wetgeving, want je hoort je natuurlijk wel aan de wet te houden.
Het minste wat je dan van wetgeving mag verwachten is dat hij duidelijk is in zijn bedoeling, een wet mag niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn, want anders wordt het moeilijk de juiste beslissingen te nemen, je weet dan immers niet of je wel rechtmatig handelt.
Nog kwalijker is het wanneer een wet wel heel duidelijk is gesteld maar de bedoeling ervan anders is dan de wettekst doet voorkomen, in feite zal je dan een verkeerde keuze maken in de ogen van de wetgever, terwijl je zelf van de gedachte bent juist het goede te doen voor jou en je gezin.
Als nu na verloop van tijd blijkt dat de wettekst niet overeen stemt met de bedoeling is het dan niet de partij die voor die wet verantwoordelijk is die voor de schade op zou moeten draaien, want het is in zo'n geval toch krom dat je de burger laat bloeden voor jou fout als wetgever.....!
Toch is dat wat er nu dreigt te gebeuren, de wet t.a.v. het grijze kenteken is waterdicht, toch blijkt de overheid er iets anders mee te hebben bedoeld en wil ze dat herstellen, dan is m.i. duidelijk dat ze daarmee niet de burger mag duperen die in goed vertrouwen naar de wet heeft gehandeld.
Doe je dat wel als overheid dan kwalificeer je jezelf met dictaturen waarvan is gebleken dat dit geen stand kan houden, en zeker niet passend is in een moderne westerse samenleving.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 19:49
door Gast
Dus grijsrijders hebben niet alleen slechte keus gemaakt door grijs te blijven rijden [ondanks waarschuwingen] het zijn nu ook al slechte ouders!
En wederom is dit een argument die komt van een grijsrijder!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 19:51
door Gast
Voorts deel ik u mede dat vorenbedoeld geschrift in de openbare vergadering der Kamer van 7 december 2004 voor kennisgeving is aangenomen.
Dit is een mooie manier om te zeggen dat het bij het oude papier terecht is gekomen!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 19:54
door Gast
Van de site Stichting Belangen Grijskentekenrijders:
Sinds 1994 waarschuwen wij met grote regelmaat dat nieuw overheidsingrijpen op handen was.........Wij hopen dan ook dat u zich aan zult sluiten bij onze Stichting. Donateurs zijn een noodzaak om bovengenoemde doelstellingen te bereiken en in uw belang allerlei activiteiten te kunnen ontplooien.

De stelling dat er gebruikt werd gemaakt van de wet houdt stand. De stelling dat nu opeens deze wet niet meer van kracht wordt echter niet. Jullie eigen 'belangenclub' heeft al 10 jaar lang waarschuwingen afgegeven.
Wie niet luisteren wil moet maar voelen of betalen.

Misschien alsnog lid worden. Ben je wel nog meer geld kwijt!

Velen hadden dus kunnen weten dat men een risico nam! Na zoveel jaren gebruik dus nu een einde aan het profiteren van een slechte wet. Tel je winst van de afgelopen jaren maar eens uit en wees blij dat je het niet met terugwerkende kracht hoeft terug te betalen. Dat zou ik zelfs oneerlijk vinden!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 19:56
door Gast
Zoals wij u hebben willen duidelijk maken, is de term “blijvend grijs” betrekkelijk. De autobranche doet graag voorkomen of de door u te kopen auto blijvend volgens de “grijze” fiscale condities belast zal blijven worden. “Blijvend grijs” bleken zowel in 1988 en 1994 loze begrippen zonder enige waarde. Nu blijken er weer regelmatig waarschuwingen te volgen en ziet de overheid het toenemende verkoopsucces van bijvoorbeeld de diverse types busjes met lede ogen aan. De wetgeving welke jaarlijks geëvalueerd wordt - hoeveel “misbruik” wordt er van de regelgeving gemaakt - zorgt voor gerechtvaardigde zorgen richting de toekomst.


[van de eerdere site van SBG, 1995]

Hoeze uit de lucht komen vallen!
Wie tot tien kan tellen heeft zien aankomen dat 'blijvend' grijs weleens 'tijdelijk' grijs kan worden. Dus een gecalculeerd risico genomen [zie ook fora over legio lease] en uiteindelijk hier de dupe van geworden.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 19:56
door Gast
De aangegeven maten zijn verwerkt in een algemene maatregel van bestuur die elk moment naar keuze van de minister aangepast kan worden .Blijvend grijs bestaat dus niet . De staatssecretaris heeft aangegeven dat indien 8 % tot 10 % van het "grijze" wagenpark in particuliere handen is hij wederom zal ingrijpen . Laat u geen mooie praatjes aansmeren hier staat de waarheid en niets anders dan de waarheid . Particulier bezit wordt gedoogd omdat de wet hier niet in voorziet maar en ik citeer "het vervoer van personen moet ondergeschikt zijn aan het vervoer van vracht hier is de regeling voor bedoeld " . Een wagen met grijs kenteken kan dus altijd fiscaal geel verklaard worden waardoor het tarief houderschapsbelasting fors zal stijgen maar de kleur van het kentekenbewijs altijd grijs blijft.


[Van de eerdere site van de SBG, 1995]

Ik verzin die teksten echt niet zelf. Jullie kunnen uitstekend zelf de argumenten formuleren en er vervolgens weer tegen zijn!
Dat noemt men een eigen graf graven ......

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 20:44
door Gast
sorry mijn voorgaande berichtje maakte ik een schrijffoutje, ik bedoelde goede ouders, ik heb zelf namelijk nooit kinderen kunnen krijgen.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 20:51
door Gast
Ik heb ook niet zo heel veel te doen, ik ben zelf, laat ik het zo zeggen aan huis gebonden, ben niet zo goed ter been meer, daarom schrijf ik deze stukjes, als ik dit wist van dat grijs kenteken had ik ook zon mooie auto, nu is het misschien wel te laat. en daarom reageer ik mezelf af op dit forum.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 21:13
door Rob Dekker
sorry mijn voorgaande berichtje maakte ik een schrijffoutje, ik bedoelde goede ouders, ik heb zelf namelijk nooit kinderen kunnen krijgen.
Er zijn nog vele dingen die je ook niet kunt. Maar daar ben jij helaas niet net zo gemakkelijk van te overtuigen als van je kinderloosheid.

Goddank dat de natuur er voor zorgt dat sommige dingen zich verder niet voortplanten. :cry:

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 21:19
door Gast
Arme Rob heeft niet eens in de gaten dat er verschillende 'gasten' zijn.
Fantastisch!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 21:20
door Obijn
Veel grijsrijders doen dat omdat het goedkoper is en juist omdat ze niet meer kunnen betalen, of omdat ze invaliden zijn en daardoor aangepast grijs kunnen rijden met veel minder comfort daar betaal je dan minder voor waardoor je iets minder beroep doet op de andere hulp middelen. :oops

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 dec 2004 21:27
door Gast
De schatting is dat er rond de 20% [32.000] behoren bij die groep die armlastig zijn [de kleinste groep] of invaliden. Voor deze groep moet de politiek goed zorgen in een overgangsregeling.
De overige 'gedupeerde' [128.000] zijn hobyisten, stoere jongens, grote dikke vehicules, 4 x 4 [alsof je die nodig hebt in ons steile en besneeuwde hollandse landschap!] etc... Een aantal voorbeelden staan in de fotoreportage op de sbg site.
Deze lui hebben gegokt en misgegokt, ondanks de waarschuwingen van de eigen belangenvereniging. Zie eerdere reacties met quote van de sbg-site.