Re: grijskenteken
Geplaatst: 10 dec 2004 10:04
Den Haag, 7 december 2004
Aan de heer en mevrouw Xxx
Hierbij deel ik u mede dat het door u bij de Eerste Kamer der Staten-Generaal ingezonden geschrift van 29 november 2004, inzake grijs kenteken, ter kennis is gebracht van de vaste commissie voor Financiën.
De leden van deze commissie zijn hierdoor in de gelegenheid gesteld uw geschrift in hun beschouwingen te betrekken.
Voorts deel ik u mede dat vorenbedoeld geschrift in de openbare vergadering der Kamer van 7 december 2004 voor kennisgeving is aangenomen.
De Griffier van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal,
voor deze.
K. Baart
Hoofd griffie.
=======================================
En dit is de brief die ik heb gestuurd, inclusief 4 bijlagen.
Alle 1e kamerleden BEHOREN hiervan nu op de hoogte zijn!
======================================
Aan de Griffie van de EERSTE KAMER
p/a. [email protected]
VERZOEKE ALLE KAMERLEDEN EEN KOPIE TE VERSTREKKEN.
Zeer geachte kamerleden,
Mijn vrouw en ik zijn gepensioneerd en waren maar wat blij met onze nieuwe OPEL VIVARO.
Toen in 2003 onze auto moest worden vervangen hebben we uitgezien naar een goede caravantrekker, een hoge zit en de mogelijkheid eenvoudig fietsen mee te kunnen nemen.
Verschillende garages wezen ons op de mogelijkheid van een grijs kenteken, een wat zwaardere auto die als caravantrekker wat extra’s had en meer veiligheid meebracht. Niets wees er op dat dit strafbaar was, integendeel, dit was volkomen legaal! En nog hartstikke duur ook!!
Nu zijn wij plotseling misdadigers die zwaar gestraft moeten worden. Onze boete is ongeveer 15.000 Euro ineens, zijnde waardevermindering bij inruil bovenop de normale afschrijving. Gespreid betalen mag ook, levenslang 1460 Euro per jaar i.p.v. 260 Euro nu.
Dat is een WURGCONSTRUCTIE die wij niet kunnen betalen. Wanneer dat aan ons bekend was geweest, was de keus NOOIT op deze auto gevallen, helemaal niet met die paar gereden kilometers.
Direct al werd door onze wetgever vastgesteld dat er “bij grijze autorijders veel geld valt te halen”. Dat werd geprikt op 300 miljoen (later zonder invaliden bijgesteld tot 240 miljoen) te betalen door de huidige 160.000 VOLKOMEN LEGALE bezitters (is 1.500 Euro gemiddeld per auto per jaar). Dat geld werd meteen uitgegeven. Wat een hersenkronkel om grijze rijders te slachtofferen en te koppelen aan vennootschapsbelasting!! Als een gier rondcirkelen en PATTTS……., toeslaan en vermorzelen!!
Bij alle argumenten die de politiek heeft gebruikt om dit wetsvoorstel door te voeren heb ik NIET EEN gehoord die de mij opgelegde straf rechtvaardigt.
Wel zijn enkele van die argumenten bruikbaar om het grijze kenteken te wijzigen voor vanaf nu nieuw bestelde auto’s. Maak die maar Zalmkleurig of Wijnrood. Maar blijf daarbij af van de huidige situatie.
Een UITSTERFCONSTRUCTIE waarbij het kenteken bij de AUTO hoort is de enige acceptabele oplossing. Als dat in 1998 was doorgevoerd, was het nu grotendeels uitgestorven en waren wij en vele anderen niet het slachtoffer geweest.
Een belastingplan waarvan deze grove onrechtvaardigheid deel uitmaakt mag daarom, (wegens o.a. ONBEHOORLIJK BETUUR) nooit ongewijzigd worden goedgekeurd.
Bijlagen 1 t/m 4:
1.
Nog nooit eerder is een zo grote groep Nederlanders zo onrechtvaardig en zo zwaar gepakt als nu met het grijze kenteken. Volgens de heer Wijn “hadden ze al jaren kunnen weten dat dit er aan zat te komen” en “derhalve een overgangsregeling niet nodig te vinden”.
????? argument meneer Wijn. Geen normaal denkend mens had kunnen vermoeden dat u het normaal vindt om met zo’n botte bijl met terugwerkende kracht spaanders te hakken.
===========================================
2.
Buiten 160.000 zwaar gedupeerde particulieren is ook het bedrijfsleven het slachtoffer, b.v. door lagere inruilwaarde, dus hogere afschrijving. Totaal 800.000 auto’s keer ca. 5.000 Euro gemiddeld is ca. 4 MILJARD kapitaalvernietiging richting Roemenië. Ook is er een grote financiële strop bij garagebedrijven (onderhoud en waardevermindering voorraad) en ombouwbedrijven. Bovendien betekent dat honderden ontslagen.
3.
Voorspelling 2005.
De hypotheekrenteaftrek wordt met onmiddellijke ingang afgeschaft, ook voor alle bestaande hypotheken. U heeft volkomen legaal gebruik gemaakt van een regeling die ons, uw regering in Den Haag, al jaren een doorn in het oog was. Zoals u weet is hierover al vele malen discussie gevoerd. U had dus kunnen weten dat dit er aan zat te komen. Een overgangsregeling achten wij derhalve niet nodig.
Dat is precies wat er nu met de grijze kentekens gebeurt, met dezelfde argumenten.
4.
Misschien kunt u eens een informatiebron raadplegen die u ongekleurd over deze verbijsterende gang van zaken kan informeren.
Aan de heer en mevrouw Xxx
Hierbij deel ik u mede dat het door u bij de Eerste Kamer der Staten-Generaal ingezonden geschrift van 29 november 2004, inzake grijs kenteken, ter kennis is gebracht van de vaste commissie voor Financiën.
De leden van deze commissie zijn hierdoor in de gelegenheid gesteld uw geschrift in hun beschouwingen te betrekken.
Voorts deel ik u mede dat vorenbedoeld geschrift in de openbare vergadering der Kamer van 7 december 2004 voor kennisgeving is aangenomen.
De Griffier van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal,
voor deze.
K. Baart
Hoofd griffie.
=======================================
En dit is de brief die ik heb gestuurd, inclusief 4 bijlagen.
Alle 1e kamerleden BEHOREN hiervan nu op de hoogte zijn!
======================================
Aan de Griffie van de EERSTE KAMER
p/a. [email protected]
VERZOEKE ALLE KAMERLEDEN EEN KOPIE TE VERSTREKKEN.
Zeer geachte kamerleden,
Mijn vrouw en ik zijn gepensioneerd en waren maar wat blij met onze nieuwe OPEL VIVARO.
Toen in 2003 onze auto moest worden vervangen hebben we uitgezien naar een goede caravantrekker, een hoge zit en de mogelijkheid eenvoudig fietsen mee te kunnen nemen.
Verschillende garages wezen ons op de mogelijkheid van een grijs kenteken, een wat zwaardere auto die als caravantrekker wat extra’s had en meer veiligheid meebracht. Niets wees er op dat dit strafbaar was, integendeel, dit was volkomen legaal! En nog hartstikke duur ook!!
Nu zijn wij plotseling misdadigers die zwaar gestraft moeten worden. Onze boete is ongeveer 15.000 Euro ineens, zijnde waardevermindering bij inruil bovenop de normale afschrijving. Gespreid betalen mag ook, levenslang 1460 Euro per jaar i.p.v. 260 Euro nu.
Dat is een WURGCONSTRUCTIE die wij niet kunnen betalen. Wanneer dat aan ons bekend was geweest, was de keus NOOIT op deze auto gevallen, helemaal niet met die paar gereden kilometers.
Direct al werd door onze wetgever vastgesteld dat er “bij grijze autorijders veel geld valt te halen”. Dat werd geprikt op 300 miljoen (later zonder invaliden bijgesteld tot 240 miljoen) te betalen door de huidige 160.000 VOLKOMEN LEGALE bezitters (is 1.500 Euro gemiddeld per auto per jaar). Dat geld werd meteen uitgegeven. Wat een hersenkronkel om grijze rijders te slachtofferen en te koppelen aan vennootschapsbelasting!! Als een gier rondcirkelen en PATTTS……., toeslaan en vermorzelen!!
Bij alle argumenten die de politiek heeft gebruikt om dit wetsvoorstel door te voeren heb ik NIET EEN gehoord die de mij opgelegde straf rechtvaardigt.
Wel zijn enkele van die argumenten bruikbaar om het grijze kenteken te wijzigen voor vanaf nu nieuw bestelde auto’s. Maak die maar Zalmkleurig of Wijnrood. Maar blijf daarbij af van de huidige situatie.
Een UITSTERFCONSTRUCTIE waarbij het kenteken bij de AUTO hoort is de enige acceptabele oplossing. Als dat in 1998 was doorgevoerd, was het nu grotendeels uitgestorven en waren wij en vele anderen niet het slachtoffer geweest.
Een belastingplan waarvan deze grove onrechtvaardigheid deel uitmaakt mag daarom, (wegens o.a. ONBEHOORLIJK BETUUR) nooit ongewijzigd worden goedgekeurd.
Bijlagen 1 t/m 4:
1.
Nog nooit eerder is een zo grote groep Nederlanders zo onrechtvaardig en zo zwaar gepakt als nu met het grijze kenteken. Volgens de heer Wijn “hadden ze al jaren kunnen weten dat dit er aan zat te komen” en “derhalve een overgangsregeling niet nodig te vinden”.
????? argument meneer Wijn. Geen normaal denkend mens had kunnen vermoeden dat u het normaal vindt om met zo’n botte bijl met terugwerkende kracht spaanders te hakken.
===========================================
2.
Buiten 160.000 zwaar gedupeerde particulieren is ook het bedrijfsleven het slachtoffer, b.v. door lagere inruilwaarde, dus hogere afschrijving. Totaal 800.000 auto’s keer ca. 5.000 Euro gemiddeld is ca. 4 MILJARD kapitaalvernietiging richting Roemenië. Ook is er een grote financiële strop bij garagebedrijven (onderhoud en waardevermindering voorraad) en ombouwbedrijven. Bovendien betekent dat honderden ontslagen.
3.
Voorspelling 2005.
De hypotheekrenteaftrek wordt met onmiddellijke ingang afgeschaft, ook voor alle bestaande hypotheken. U heeft volkomen legaal gebruik gemaakt van een regeling die ons, uw regering in Den Haag, al jaren een doorn in het oog was. Zoals u weet is hierover al vele malen discussie gevoerd. U had dus kunnen weten dat dit er aan zat te komen. Een overgangsregeling achten wij derhalve niet nodig.
Dat is precies wat er nu met de grijze kentekens gebeurt, met dezelfde argumenten.
4.
Misschien kunt u eens een informatiebron raadplegen die u ongekleurd over deze verbijsterende gang van zaken kan informeren.