Daarmee wil je dus zeggen dat aspartaam het hongergevoel stimuleert als ik je goed begrijp. Bij een energiebeperkte voeding is dit gevoel onder controle te houden en bij een niet energie-beperkte voeding niet.Een energiebeperkt dieet geeft structuur waardoor je honger op een aantal momenten per dag voor lief neemt terwijl het slankmakende effect van light producten zijn eigen gang werk moet doen. Dat heeft volgens mij een averechts effect.
Een leuke theorie, maar niet gebaseerd op betrouwbare onderzoeksresultaten.
De betreffende conclusies kennen in mijn ogen een te grote foutmarge om blindelings aan te nemen dat er een C in het spel is. Nu redeneer je daar al naartoe zonder kritisch naar A en B te kijken.Concreet, stel dat onderstaande drie gegevens kloppen:
Overgewicht is toegenomen.
We zijn de afgelopen decennia niet minder actief geworden:
We zijn niet energierijker gaan eten maar energie-armer:
Dan ga je toch tenminste kijken wat de oorzakelijke factoren zouden kunnen zijn?
Vast blijft staan dat men aankomt wanneer de energie-inname hoger is dan het energieverbruik. Dat is de eerste wet van de thermodynamica; energie gaat niet verloren.
De energie-inname bestaat uit het voedsel dat we eten.
Het energieverbruik bestaat naast de lichamelijke activiteit ook uit de SDW en het basaalmetabolisme. Wanneer we niet minder zijn gaan bewegen (lichamelijke activiteit) en niet calorie-rijker zijn gaan eten, zou de SDW of het basaalmetabolisme gedaald moeten zijn. Hierdoor daalt namelijk ook het energieverbruik waardoor een onbalans in de energiebalans kan ontstaan. In die situatie zul je 'moeten' aantonen of aannemelijk maken dat aspartaam hier een invloed op heeft. Tot nu toe is dat niet gebeurd.
Het argument dat aspartaam de eetlust stimuleert zou ingrijpen op de energie-inname. Maar die zou gelijk zijn gebleven, of zelfs gestegen zijn zoals werd gesteld. Daarom geen valide argument in deze situatie.
@ Moac, waarom wijk je telkens van het onderwerp af? De discussie gaat over aspartaam. De invloed van mineralen, geraffineerde producten en of diabetici zich meer moeten inspannen om gewicht te verliezen is daarbij irrelevant.