LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door jona »

kwam ik vandaag bij mijn tandarts (noord holland) en kreeg van de assistente naderhand de vraag hoe wil u betalen en een beetje overdonderd zei ik pinnen.Dit kostte me 60 euro,naast het bedrag voor beide consulten moest mijn dochter (18 jaar ) een patch op een kies voordat er een gaatje zou gaan ontstaan.Het betalingsprobleem schijnt in het gehele land te spelen en ook bij sommige ziekenhuizen, tandartsen en artsen willen de kwaliteit van de zorg zelf bepalen en niet opgelegd krijgen door ziektekostenverzekeraar die willen dat ze minder minder kwaliteit spullen werken.
Ik vroeg me naderhand af toen ik al buiten stond kon ik ook gewoon om een rekening vragen en deze naar de zorgverzekeraar op sturen (ik ben aanvullend natura verzekerd voor de tandarts) met de mededeling zoeken jullie het maar uit en betaal die goede man deze rekening maar rechtstreeks en zadel mij er niet mee op.Nu moet ik het weer declareren en na navraag kan het op zijn minst 3 weken duren eerdat ik het vergoed krijg ze hebben een achterstand vanwege het nieuwe zorgstelsel.Dus nu ik, of anders de tandarts moet maar op zijn geld zitten wachten.Bedankt hoogevorst hiervoor.Het zou toch allemaal geen problemen opleveren,ja hoor ik geloofde je toen al niet en nu nog veel minder.
Mensen die niet veel geld hebben en er op deze manier achter moeten komen,zitten hierdoor wel in de problemen.Vandaar mijn waarschuwing bel eerst even op en vraag hoe het bij je tandarts/arts zit en of je een rekening kan krijgen .Voordat je net als ik de pineut bent.

Zo dat wilde ik even kwijt groetjes jolanda

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat is voor mij ook een reden om maar niet naar de dokter of tandarts te gaan, er is zoveel onzeker. Zou leuk zijn als je eerst moet betalen en dan in de wachtkamer mag gaan zitten. De dokter wordt dan een soort winkel daar moeten we toch niet aan denken. Dan kan de minima helemaal geen kant op.

bunyip
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2006 19:44

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door bunyip »

Ik heb een heleboel reacties gelezen en ik zou wel eens een half jaar met de heren politici willen ruilen.
Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kids in de groei en leef van 807 euri's per maand daar gaat dan al 250 vanaf voor huur en 125 voor gas en licht dan nog wat verzekeringen, zwemles voor de jongste, sportclub voor de oudste (zelf ben ik gestopt met sporten om te besparen)en natuurlijk de telefoon en internet rekening. De ene maand heb ik iets meer te besteden dan de andere (zwemles betaal je per 8 weken 41,85 euro) en dan houd ik plus minus 170 euro over om boodschappen van te doen, kadootjes voor vriendjes als er een feestje is, kleding vaak alleen voor de kids omdat er voor mezelf vaak niets meer over is.
Dan zeggen ze dat er geen armoede is nou ik vind het wel degelijk armoede als ik mijn kind moet vertellen dat het niet met schoolreisje mee kan omdat ik het geld (ong. 20 euro maal 2) niet kan missen en dat terwijl de heren een dik salaris betaald krijgen. Ik zou wel eens willen zien hoe hun zich met mijn inkomen en 2 kinderen gaan redden. Ik red het gelukkig nog steeds zonder geld te lenen van familie of vrienden en zonder eten van anderen zoals vrienden, familie, kerk of voedselbank, maar het wordt nu met alle nieuwe maatregelen wel moeilijker.
Wanneer gaan alle miljoenen die naar andere landen worden gebracht eens voor onze eigen mensen gebruikt worden. Die hebben het ook heel hard nodig.
Dus mocht er een policitus zijn die het aandurft om te ruilen bij mij zijn ze welkom.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

In mijn omgeving is iemand met bijna dezelfde situatie als waarin jij je bevind Bunyip.

En dan zie je daarnet Zalm met zijn glunderende smoel zeggen dat hij zo trots is dat er WEER een meevaller is. Ja, hoe komt hij eraan? Over de ruggen van de zwaksten in onze sameleving.

Maarja, we mogen niet klagen, zolang we nog te eten hebben, het warm hebben, internet hebben, enz. enz. vinden sommigen hier. Ik kan hier heel boos, dan wel verdrietig van worden.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is ook een groeiend probleem dat zie je op het forum wel terug. Allenstaanden met kinderen zijn als eerste de dupe. De mogelijkheden voor werk is minimaal. Volgens het cda het gezin als hoeksteen van de samenleving in de jaren 70 misschien. Ik kan me net zwemmende houden door veel dingen maar niet te doen, Wordt ook wel gevraagt ga je mee uit dan zeg ik nee heb niets te makken. Het is moeilijk uit te leggen wat je dan voelt, niet direct maar als je weer een avond thuis zit. Het went wel maar leuk nee.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Nou g7 zoals de meesten op het forum redden het wel. Politiek daar hoef je toch niet op te rekenen, daar is iedereen wel achter. Maar het kan toch nog zo donker zijn het wordt toch wel weer licht.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

Dat is te hopen.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door jona »

het volgende Geplaatst op 21 Jan 2006 01 op een van de andere forums.


'Kamer wil voor zichzelf zorgstelsel compenseren'

Gepubliceerd op vrijdag 20 januari 2006

DEN HAAG (ANP) - De SP is verbijsterd over een plan van Tweede Kamerleden om negatieve inkomenseffecten door het nieuwe zorgstelsel voor zichzelf te compenseren. ,,Dit is werkelijk schaamteloos", aldus SP-Kamerlid Kant vrijdag.

,,Door het nieuwe zorgstelsel gaan veel groepen er flink op achteruit. Een Kamermeerderheid laat hen in de kou staan, maar wil de achteruitgang wel voor zichzelf compenseren? Dit is niet uit te leggen."

Kant baseert zich op een brief van de zogeheten commissie Emolumenten, waarin vier Kamerleden onder voorzitterschap van VVD'er Hofstra zich bezighouden met de beloning van de politici in Den Haag. Deze adviescommissie schrijft in de brief aan Kamerleden dat het begin februari met minister Remkes (Binnenlandse Zaken) spreekt ,,over de wijze waarop en de omvang waarmee'' negatieve effecten gecompenseerd kunnen worden met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006.

Tekortschietende zorgtoeslag

Net als voor veel ambtenaren en werknemers die particulier verzekerd waren tot dit jaar, valt volgens Kant ook voor Kamerleden de tegemoetkoming in zorgkosten weg. Ook moeten de politici ,,net als andere zelfstandigen'' 4,4 procent inkomensafhankelijke ziektekostenpremie gaan betalen. ,,Vooral bij kleine zelfstandigen komt dit hard aan en voor velen schiet de zorgtoeslag tekort. Een Kamermeerderheid heeft daar geen compensatie voor over, maar zelf met hun goede salaris willen ze dat wel.''

Volgens de adviescommissie kunnen Kamerleden afhankelijk van hun situatie er maandelijks qua inkomen er netto circa 100 tot 400 euro op achteruitgaan. De commissie legt adviezen voor aan het presidium van de Tweede Kamer, waarin alle politieke partijen zitten. Hier wordt vervolgens bekeken of een voorstel voldoende wordt gesteund in de Kamer en volgens Kant zal de SP hier dan ook proberen een stokje te steken voor de compensatieplannen.

hoe worden we ge........

bunyip
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2006 19:44

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door bunyip »

ik vraag mij de laatste tijd regelmatig af wat er gebeurt zou zijn als pim fortuin niet vermoord zijn
wat had er dan allemaal veranderd in nederland
want zijn plannen voor werkgelegenheid en zo waren toch best anders dan wat er nu allemaal gebeurt
en nu willen ze wiegel weer terug wat zal dat voor nieuws brengen
ik weet het niet meer
ik weet alleen dat ik als alleenstaande bijstandsmoeder het op dit moment erg moeilijk heb

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Maak je over Pim Fortuin maar geen illusie's die had het met de teruggang van de economie ook niet gered. Ik vond het, maar dat is mijn mening, hij schreeuwde wel erg hard, maar of hij het allemaal zo goed wist, ik weet het niet. Werkgelegenheid kun je niet sturen als het er niet is kun je het ook niet maken. Vrijwilligerswerk kan aan gemoedigd worden met een soort van premie. Maar de wet is zo streng dat je er nog voor gestraft kan worden als je niet vooraf toestemming hebt. Een voorbeeld ik heb in 1996 mijn moeder thuis verzord die was terminaal ziek, ik had toen een bijstands uitkering waar normaal dan een inwonende korting op toegepast werdt. Er was een mogelijkheid om toch de volledige uitkering te ontvangen. Hoe dat ging is eigenlijk te erg voor woorden ma moest naar een keuringsarts, ze kon amper lopen en daar werdt dan de ernst van de ziekte bepaald. Jammer genoeg was ze dus toch ernstig ziek en ik kreeg een volledige uitkering. Het woord mantelzorg was nog niet eens uitgevonden!. Ook al heb je een laag inkomen de bijstand bijvoorbeeld kun je met vrijwilligerswerk en mantelzorg een goede bijdrage leveren, dat mag ook wel beloond worden.
En dat ze in Den haag zakkenvullers zijn dat is niets nieuws.
Ronald.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Misschien is er wel wat aan te doen. De economie zoals die er was komt nooit meer terug. We leven in een tijdperk dat iedereen alles wel heeft tv, pc en ga maar door. De opkomst van de technologie was een ware hype en stuwde de groei omhoog. Ict'ers kregen een auto mee als kwamen werken. Helaas is de markt verzadigd en nieuwe producten zijn niet echt meer nodig. We zitten dus eigenlijk aan het plafond. Ik noem het voor het gemak maar vervangings economie, Wil zeggen er komt niets nieuws maar alles zou toch ooit wel kapot gaan. Door de export remming en de run van bedrijven naar de lage lonen landen, Gaat het hier echt niet beter en bijven mensen met een achterstand de langdurig werklozen buitenspel. Er zijn legio voorbeelden vrachtwagenchauffeurs die in hun auto een Pool zien rondrijden en zelf in de ww lopen. Het bedrijfsleven speelt hier ook een rol in. Zo dat is eruit.
Ronald.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Werkgelegenheid kun je niet sturen als het er niet is kun je het ook niet maken.
Hier zijn nogal wat kanttekeningen bij te plaatsen.
De overheid kan middels regelgeving het starten en vestigen van bedrijven stimuleren.
Maar bovenal kan ze beginnen met de administratieve lasten te verlagen.

insider1
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jan 2006 13:11

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door insider1 »

Dit land gaat compleet naar de bliksem.
De hoge heren die aan 'het volk'de normen en waarden willen opdringen, tonen zelf geen enkele norm of waarde!!
Zij zijn de OORZAAK van de huidige mentaliteit; "ieder voor zich en god voor ons allen".
Ik gun het niemand, ben zelf ook één uit de minima, maar het moet nog heel wat slechter gaan bij meerdere mensen uit onze bevolking alvorens wij, als volk, hier écht tegen in zullen gaan.
Er zijn nog veel te veel mensen die bang zijn voor hun eigen hachje als ze tegen de wetgeving in gaan,
dát is hetgeen, waardoor de Hoge Heren hun Haagse spelletje kunnen blijven spelen om hún beurs wel toereikend te houden.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Henrice »

Zij zijn de OORZAAK van de huidige mentaliteit;
De mentaliteit van de afgelopen 15 jaar.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door jona »

het volgende las ik in een nieuwsbrief van de regering:

Hoogervorst pakt wanbetalers aan
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid wil wanbetalers in het nieuwe zorgstelsel geen kans geven. In een brief aan de Kamer ontvouwt de bewindsman vanaag zijn plannen, waaronder een centrale registratie van bijstandsgerechtigden die hun premie niet betalen.

Het invoeren van een algemene zwarte lijst van wanbetalers, zoals voorzitter Wiegel van de koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland bepleitte, gaat de minister te ver. Hij wijst op privacybezwaren die het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hiertegen heeft geuit. Volgens het CBP zijn andere oplossingen net zo effectief en minder ingrijpend voor de persoonlijke levenssfeer.

De minister dringt er daarom in de eerste plaats op aan dat verzekeraars elkaar waarschuwen voor wanbetalers. Als een klant overstapt, zou de oude verzekeraar daarom aan de nieuwe partij moeten melden of de persoon in kwestie aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. 'Verzekeraars hebben hiermee een instrument in handen om zelf iets bij te dragen aan het vroegtijdig signaleren van eventuele wanbetalers', aldus Hoogervorst.

Voor bijstandsgerechtigden komt er wél een centrale registratie. Door bestanden te koppelen moeten zij elektronisch tegen de lamp lopen als ze hun premie niet betalen. Gemeenten kunnen dan overgaan tot 'een goed gesprek, budgetbegeleiding of budgetbeheer', aldus Hoogervorst. Het zogeheten Inlichtingenbureau, dat nu al andere bestanden koppelt voor gemeenten, neemt deze taak op zich.

Bestandenkoppeling wordt mogelijk ook ingezet voor het opsporen van onverzekerden. 'Het gaat hierbij om privacygevoelige informatie waarvoor het wettelijk kader aangepast moet worden.' Hoogervorst wil daartoe pas overgaan als blijkt dat het aantal onverzekerden toeneemt. Om in dat geval snel te kunnen handelen is hij niettemin al begonnen met de voorbereidingen.

De minister studeert nog op extra mogelijkheden om wanbetalers aan te pakken via automatische incasso. Zo denkt hij aan de mogelijkheid om mensen vooraf te laten betalen of de premie in te houden op het salaris. Hierover belooft Hoogervorst de Kamer binnenkort nader te informeren.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

@Jona

Wat wil je hier mee zeggen eigenlijk? Wanbetalers moeten aangepakt worden, dat is niets nieuws.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Wanbetalers moeten ook aangepakt worden doet het bedrijfsleven ook. Wat ik niet begrijp, vele gemeenten de kosten automatisch inhouden dan wordt er een korting verleent en ontstaat er geen achterstand. Moet er dan zo iets als een lijst komen! Nog wat anders ik heb alles uitgerekend wat de zorgverzekering mij op deze wijze ging kosten en zou er 9 euro op achteruitgaan, nu blijk ik 12 euro minder te krijgen, ik heb de nieuwe loonstrook nog niet maar vraag me wel af of de 6,5% regeling wel goed toegepast wordt.
Een voorbeeld bruto uitkering alles meegeteld 1071 euro.
Afdracht zfw 81 euro. hoe ik ook reken het blijft meer dan 6,5%
Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door ronald g op 24 jan 2006 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door jona »

Ik vroeg mij af of ik het goed gelezen had:
Als men niet betaald dan kom je als bijstanduitkerings gerechtigde wel op de centrale registratie lijst en anderen niet (privacy).
En hij heeft het ook over vooraf betalen of op het loon inhouden.

Ik ben het helemaal mee eens dat wanbetalers moeten worden aangepakt,ben gelukkig zelf er geen een alles gaat automatisch en vaste lasten eerst zeg ik altijd,
Maar dan komt mijn maar,wat als de belasting, mensen hun zorgtoeslag nog niet heeft overgemaakt en op verschillende forums is dit te lezen.Dan komen die mensen dan op die centrale lijst als ze in de bijstand zitten.Hebben deze mensen geen recht op privacy net als de anderen,en hoe moeilijk hebben zij het al hierdoor,en nu komen ze dan ook nog op een lijst,nu daar ben je dan mooi klaar mee.

Of lees ik het allemaal verkeerd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Jona ik begrijp het ook niet. Een lijst kan ook niet en schenden van privacy al helemaal niet. Wellicht is hij bang dat uitkeringsgerechtigen an masse geen premie betalen. Het is tegen de wet en het is het zoveelste vliegertje dat in een weiland duikt. Ik kan er op teletekst niets van terug vinden. Maar onwetend nu en op voorhand mag zo'n lijst nooit gemaakt worden. Als ik het mis heb dan ben ik nog niet goed genoeg geínformeerd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik ben blij dat iedereen zijn grieven op dit topic heeft laten horen en zich bij de maatregelen neerlegt. want als dat niet zo was waren er nog wel reactie's geweest.
Bij deze mijn eindconclusie. Er is wel degelijk armoede maar we kunnen er mee omgaan. Er is burenhulp, kennissen en vrienden helpen ook, Petje af voor een ieder die het redt en ik hoop voor allen betere tijden. We laten er ons niet onder krijgen. Een oud spreekwoord zegt "roeien met de riemen die je hebt"
Succes allemaal.

Met vriendelijke groet Ronald.

Gesloten