LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ELQ hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Gaat het je lukken om elders een hypotheek te krijgen, Duc?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door __oi__ »

@Duc916
Deze week heb ik ELQ gebeld ivm met het feit dat wij in april kunnen (moeten) herfinanciëren bij een reguliere geldverstrekker.
De medewerkster aan de telefoon liet mij toen weten dat ELQ op het ogenblik geen nieuwe hypotheken afsluit.
Ik hoop dat je succes hebt bij een reguliere geldverstrekker en dat je dus geheel BKR vrij per April 2009. Maar mocht dat niet het geval zijn dan hoef je je geen zorgen te maken over je hypotheek bij ELQ. Deze loopt ook na 3 jaar gewoon door tegen dezelfde condities als dat je deze hebt afgesloten, met als enige verschil dat je terugvalt naar variabele rente (meeste mensen hebben dat sowieso bj ELQ, dus veranderd er niets).
De 3 jaar waar vaak over gesproken wordt wanneer het over een ELQ hypotheek gaat heeft niets te maken met de looptijd van de hypotheek of de rentevastperiode, maar alleen met de periode na waar je boetevrij weg kunt bij ELQ.

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

Ik hoop dat je succes hebt bij een reguliere geldverstrekker en dat je dus geheel BKR vrij per April 2009
Per 13 november ben ik BKR "schoon", het ging over een A2 codering, die in 1990 !!!, door mijn toemalige partner, buiten mijn weten om is veroorzaakt. In 2003 heb ik het toen nog openstaande bedrag ingelost.
De kredietgever van die schuld was zelfs bereid om te verklaren dat ik mijn deel van het kleine krediet (toen FL. 2500,00) in 1995 bij de scheiding, al had ingelost, maar de BKR-registratie kon niet ongedaan worden gemaakt, omdat het krediet op 2 namen stond. Desondanks kon (wilde) geen enkele bank ons in 2006 helpen, terwijl we samen toch een prima maandinkomen genereren.
Onze tp gaat nu in december aan de slag om de portefeuille tegen de gunstigste rente elders onder te brengen.
Ik houdt dus met Argusogen de Euribor in de gaten :)

paussin
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2008 14:05

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door paussin »

hallo ik wil even zeggen over de BKR als een mobile telefoon heb met abonnement dan sta je ook al geregistreert bij BKR

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

hallo ik wil even zeggen over de BKR als een mobile telefoon heb met abonnement dan sta je ook al geregistreert bij BKR
Een krediet staat ook geregistreerd bij BKR, als je echter je betalingsverplichtingen nakomt is er niets aan de hand.
Een ander verhaal wordt het als je een codering bij je registratie hebt.

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Daar ben ik weer.

Ik heb bij de laatste rentevaststelling gemerkt dat de opbouw van de rente niet klopt. Ik heb met ELQ gebeld en de meneer die ik sprak kon geen duidelijk antwoord geven en verwees na enige tijd alleen nog naar de tussenpersoon.

Het gaat hierom: in mijn hypotheekcontract staat dat de rente op basis van 1 maands euribor berekend wordt. De peildatum is de zesde van de maand. Bij het euribor percentage wordt de risico-opslag geteld. Dit is (neem ik aan) de nominale rente.

Nu zag ik dat de rente voor de periode 1 oktober tot 1 november berekend wordt met een euribor-percentage dat niet overeenkomt met 6 september. Ook niet met 6 oktober (kan ook niet, want de brief werd op 25 september verstuurd). Het percentage komt wel overeen met de euribor op 23 september. De brief komt van Stater (die zegt het percentage niet te berekenen). Het verschil is komt neer op 0,7%, bijna 100,- euro!

Zie ik iets over het hoofd of klopt dit niet?

raymond64
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 nov 2007 10:47

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door raymond64 »

Hoi, het valt eindelijk iemand anders op, zal dit doorgeven aan mijn advocate die is ermee bezig, het is zelfs zo dat er in het contract staat dat de variabele plus de opslag moet worden betaald en dan niet nog een tussenopslag van nominale rente en effectieve rente dat is nu ook al 0,4%. Dus de berekeningen van de euribor die hun berekeningen per de 6e kloppen dus ook niet, moeten we nu naar alle maanden gaan kijken want als dit iedere maand een verschil is dan scheelt dit echt een hele hoop. Ik heb een zaak lopen tegen mijn tussenpersoon dus ik kan dit dan ook niet aan hem vragen lijkt mij. Ik hoop dat je dit na kan kijken dan ga ik dit doorgeven aan de advocate moet eerst de uitslag van de KIFID afwachten, duurt al een tijdje maar schiet nog niet op.Grt Raymond

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

[berekeningen op basis van verkeerde aannames]
Laatst gewijzigd door Ianne op 24 okt 2008 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door __oi__ »

Het gaat hierom: in mijn hypotheekcontract staat dat de rente op basis van 1 maands euribor berekend wordt. De peildatum is de zesde van de maand
Zie ik iets over het hoofd of klopt dit niet?
Je hebt het onjuist. Het is niet de 6-e werkdag van de maand. De letterlijke tekst in je contract is :
ELQ stelt elke zesde werkdag VOOR de eerste werkdag van de volgende maand het maandvariabele tarief voor die maand vast aan de hand van het die dag op NOS teletekst geplubliceerde tarief van de 1 maands Euribor.

Dus het is, logischerwijs, altijd ergens aan het eind van de maand.
voorbeeld: de rente voor oktober is vastgesteld op 23 of 24 september ( ze hebben het immers over werkdagen). Dus ff opnieuw gaan rekenen.

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

_oi_ Je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd gelezen. Dan klopt alles gewoon en zijn er geen rare verschillen in de peildatum.

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Ik heb voor de zekerheid nog een paar effectieve rentes uitgerekend op basis van de opgegeven nominale rente en die kloppen ook allemaal.

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

(...)het is zelfs zo dat er in het contract staat dat de variabele plus de opslag moet worden betaald en dan niet nog een tussenopslag van nominale rente en effectieve rente dat is nu ook al 0,4%.
Raymond, bedoel je dat er geen effectieve rente berekend zou mogen worden? Hier kan je de effectieve rente (zonder extra kosten mee te rekenen) uitrekenen: http://www.rekenvoorbeeld.nl/content/view/27/27

Wil een effectieve rente berekenen waarin ook (afsluit-)kosten meegenomen zijn, dan kan dat hier: http://www.rekenvoorbeeld.nl/content/view/34/27/

Ik heb de bijkomende kosten allemaal contant betaalt en niet mee laten berekenen.

Johan de Witt
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2008 14:24

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Johan de Witt »

ELQ R.I.P.
Laatst gewijzigd door Johan de Witt op 22 okt 2010 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.

lody
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2008 20:25

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door lody »

Met de horizon vertrokken...even mijn achternaam intikken op google en je kan me vinden. Erg flink van je om mijn naam zo het forum te zetten.

Lody Jenezon

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

[off topic modus]
Googlen op jouw naam levert inderdaad veel informatie op LJ, zowel zakelijk (in allerlei varianten) als prive. Ik zou mijn privéleven beter af willen schermen als ik jou was, vooral als ik werkzaam was (geweest) in financieel lastige transacties.

Met de horizon vertrokken is misschien overdreven, maar het klopt wel dat je bij dat bedrijf weg bent en nu elders werkzaam bent, in een andere plaats. Dat staat op de website van je nieuwe bedrijf. Je bent dus niet meer aanspreekbaar voor mensen die vragen hebben over de transacties die je met hen afgesloten hebt.
[/off topic modus]

lody
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2008 20:25

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door lody »

bedankt voor je reactie Ianne. Dat klinkt in elk geval wat vriendelijker. Dat er dus veel over mij(ook prive) is te vinden betekend volgens mij dat ik niks te verbergen heb. Ik ben idd uit dienst gegaan bij mijn voormalige werkgever en ben sinds 1 april voor mezelf begonnen in dezelfde branche. Mijn klant "paussin" wordt op dit moment door mijn voormalige werkgever geserviced en hij heeft het hele dossier. Zij zijn samen met de advocaat in gesprek en ik ga er vanuit dat ze samen tot een goeie oplossing komen

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

Nu de euribor met 10e van procenten per week gaat dalen komt er voor velen onder ons wat meer lucht. :P

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

En de euribor daalt nog steeds.

Weet iemand al wat de status van ELQ is? Zijn ze verkocht? Zelfstandig geworden? Hoe snel gaat zoiets met een curator?

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

Elq draait min of meer zelfstandig, er worden alleen geen nieuwe hypotheken verstrekt.
Euribor op 3,9 dat scheelt honderden Euro's in vergelijking met de dure vorige maand. :lol: :lol: :lol:

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Wat denk je, zou de euribor voor de 21ste nog de 3,5 gaan halen?

Ik weet dat ELQ doorwerkt, maar wie heeft het overgenomen? Of is het nu echt definief zelfstandig?

Weet je wat grappig zou zijn? Als de opslag op de variabele rente van de reguliere banken zo hoog zou worden dat je met ELQ zelfs beter af bent 8)

Gesloten