LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Meer mensen willen gulden terug
Re: Meer mensen willen gulden terug
Angel1978.
Kun je er niet van slapen?
Ik ben vaak laat,omdat ik snachts vaak de rust vind om dingen te restaureren die ik op de (betere)vlooienmarkt verkoop.
Dit moet ik doen omdat ik met iets meer geld dan in 2001 nu niet meer rond kom(dit doe ik trouwens wit,met alles erop en eraan)heb ook zon fijne oplichtingsbrief gehad van de KVK(hier beschreven in een ander topic,ook iets van deze tijd wat steeds meer de kop opsteekt.
Daarom zit ik veel op radar forums,om op de hoogte te blijven,en me te weren tegen dit soort figuren.
Ik ben voor de duvel niet bang,anders had ik het nu niet meer kunnen trekken(mijn andere situatie,jou ook bekend en in het belachelijke getrokken)
Dus ik ben ook niet bang voor echte cijfers.
De aardappelen in mijn voorbeeld waren echte aardappelen,van 1 merk zelfde gewicht.
De bloemkool idem.
Alle andere voorbeelden waren echt,met echte cijfers.
Dus wat wil je nu??o ja je gelijk halen.
Ben bang dat je dat niet krijgt,ook niet van Claudia.
Kun je er niet van slapen?
Ik ben vaak laat,omdat ik snachts vaak de rust vind om dingen te restaureren die ik op de (betere)vlooienmarkt verkoop.
Dit moet ik doen omdat ik met iets meer geld dan in 2001 nu niet meer rond kom(dit doe ik trouwens wit,met alles erop en eraan)heb ook zon fijne oplichtingsbrief gehad van de KVK(hier beschreven in een ander topic,ook iets van deze tijd wat steeds meer de kop opsteekt.
Daarom zit ik veel op radar forums,om op de hoogte te blijven,en me te weren tegen dit soort figuren.
Ik ben voor de duvel niet bang,anders had ik het nu niet meer kunnen trekken(mijn andere situatie,jou ook bekend en in het belachelijke getrokken)
Dus ik ben ook niet bang voor echte cijfers.
De aardappelen in mijn voorbeeld waren echte aardappelen,van 1 merk zelfde gewicht.
De bloemkool idem.
Alle andere voorbeelden waren echt,met echte cijfers.
Angel1978
Waarom gebruik je je kennis over veel zaken(ik geef toe dat je die echt hebt)niet om mensen echt te helpen met vragen en problemen?
Ik vind dat jammer,
Groeten mattie
Waarom gebruik je je kennis over veel zaken(ik geef toe dat je die echt hebt)niet om mensen echt te helpen met vragen en problemen?
Ik vind dat jammer,
Groeten mattie
@mattie
Dit probeer ik te doen met een bestaand voorbeeld met ECHTE kassabonnen.
Dat het resultaat je misschien niet aanstaat is jammer.
Ik weet nog niet wat er uit komt ( heb het nog niet doorgerekend ), maar als er uitkomt dat ik ongelijk heb en de prijzen echt overdreven zijn gestegen, dan heb ik er echt geen moeite mee om dit toe te geven. Is dat tenminste ook duidelijk.
Jullie lijken nu echter ineens heel erg terug te krabbelen zo gauw er een reeel voorbeeld gaat komen waarvan je toch moeilijk kan zeggen dat de produkten of goedkoper zijn uitgezocht of bij een goedkopere winkel ( aldi / lidl ) zijn gehaald.. Allemaal 'normale' produkten, bij een 'normale' winkel.
Lijkt mij een aardige vergelijking om eens te kijken hoe het echt zit.
Maar ik begrijp dus dat onafhankelijk van of de vergelijking dadelijk aangeeft dat jullie gelijk of ongelijk hebben in jullie claim dat de prijzen zo overdreven zijn gestegen, jullie dit voor jullie zelf niet willen toegeven ? Ook prima hoor. De rest kan het gewoon zelf lezen !
Wat ik verder nog doe gaat blijkbaar aan jouw gezichtsveld voorbij, maar dat maakt ook niet uit. Je bent hier een discussie gestart over dat de euro de reden is waarom de prijzen zo hoog zijn geworden. Omdat deze discussie hier al lang loopt en ik het gevoel heb dat dit niet waar is, ben ik dit nu aan het uitzoeken ( ook voor mezelf ).Waarom gebruik je je kennis over veel zaken(ik geef toe dat je die echt hebt)niet om mensen echt te helpen met vragen en problemen?
Dit probeer ik te doen met een bestaand voorbeeld met ECHTE kassabonnen.
Ik hoef niet zozeer mijn gelijk te halen, maar dit is een discussie die stelselmatig eens in de 2 a 3 maanden opduikt.. Eenmaal dit voorbeeld gemaakt en uitgerekend is het daarna simpel refereren aan ditzelfde voorbeeld en iedereen kan zelf zien hoe het nu echt zit ! De getallen / cijfers spreken daarin voor zich.Alle andere voorbeelden waren echt,met echte cijfers.
Dat het resultaat je misschien niet aanstaat is jammer.
Ik weet nog niet wat er uit komt ( heb het nog niet doorgerekend ), maar als er uitkomt dat ik ongelijk heb en de prijzen echt overdreven zijn gestegen, dan heb ik er echt geen moeite mee om dit toe te geven. Is dat tenminste ook duidelijk.
Jullie lijken nu echter ineens heel erg terug te krabbelen zo gauw er een reeel voorbeeld gaat komen waarvan je toch moeilijk kan zeggen dat de produkten of goedkoper zijn uitgezocht of bij een goedkopere winkel ( aldi / lidl ) zijn gehaald.. Allemaal 'normale' produkten, bij een 'normale' winkel.
Lijkt mij een aardige vergelijking om eens te kijken hoe het echt zit.
Maar ik begrijp dus dat onafhankelijk van of de vergelijking dadelijk aangeeft dat jullie gelijk of ongelijk hebben in jullie claim dat de prijzen zo overdreven zijn gestegen, jullie dit voor jullie zelf niet willen toegeven ? Ook prima hoor. De rest kan het gewoon zelf lezen !
Wat heb ik weer heerlijk zitten te genieten van deze discussie.
Claudia en Mattie.... zet 'm op hoor! Zal heel lastig worden, want Angel heeft altijd gelijk. Althans dat denkt ze zelf!
Heel veel succes ermee hoor. Enneh..... natuurlijk hebben jullie gelijk.
Claudia en Mattie.... zet 'm op hoor! Zal heel lastig worden, want Angel heeft altijd gelijk. Althans dat denkt ze zelf!
Heel veel succes ermee hoor. Enneh..... natuurlijk hebben jullie gelijk.
Goh, ik wist niet dat er een wedstrijd gaande was, onomstotelijk heeft angel gelijk, en leven mattie en claudia in een geheel andere wereld. Het is zo gemakkelijk om de komst van de euro de schuld te geven van de eigen onkunde.
Hier komt dan de vergelijking tussen een kassabon van 1998 en een van 2008.
Artikel 1998 2008 2008 %
(fl.) (€) (fl.)
Heel brood Zaanse snijder fl. 2,49 € 1,20 (2,64) 6,20%
Liter volle melk fl. 1,45 € 0,78 (1,72) 18,54%
Glorix fris toiletreiniger fl. 2,45 € 1,06 (2,34) -4,66%
Chablis fl. 10,95 € 8,99 (19,81) 80,93%
Krat bier ( heineken ) fl. 18,79 €11,15 (24,57) 30,77%
Bonbonbloc Cote d'or fl. 2,29 € 1,69 (3,72) 62,63%
Sin. sap Cool Best fl. 2,49 € 1,12 (2,47) -0,88%
Superchips Lays fl. 1,99 € 0,99 (2,18 ) 9,63%
Bakje grotchampignons fl. 2,99 € 0,89 (1,96) -34,40%
IJs ( Ben & Jerry's, 0,5 l ) fl. 9,95 € 4,99 (10,99) 10,52%
Persil Megaperls navul fl. 12,39 € 5,98 (13,18 ) 6,36%
Totaal fl. 68,23 €38,84 (85,59) 25,45%
Als je alle produkten omrekent naar guldens en dan kijkt naar de percentages ( achterste kolom ), dan zijn de meeste produkten gestegen in prijs. Een enkeling is gezakt.
De uitkomst is een stijging van 25,45% van de kassabon van 1998 in vergelijking met die van 2008. Als je daarbij dus de 'normale' inflatie vanaf haalt van 21,89 % die wij normaal hebben in Nederland ( los van de euro of de gulden, dan kom je op een 'extra' stijging van: 3,56%
Wat verder opvalt in het lijstje zijn 2 produkten die ( de een positief en de ander negatief ) eruit springen. De Chablis is haast niet te krijgen en de variant die wel te krijgen is, is overdreven duur ( stijging van 80% ). De Champignons vallen andersom op ( -34% ), wat kan komen doordat op de kassabon niet duidelijk genoeg is gespecificeerd welke het precies betreft. Het lijkt dus zinvol beide produkten uit de vergelijking te halen. Dat heb ik toch ook nog maar even gedaan:
In dat geval komt de kassabon in 1998 uit op fl. 54,29
De kassabon in 2008 komt dan uit op € 28,96 ( fl. 63,81 )
Dit betekent een prijsstijging van 17,55 %
Daarnaast moet opgemerkt worden dat de kassabon natuurlijk niet heel erg groot is geweest en voor een echt goede vergelijking zou eigenlijk nog een 2e vergelijking m.b.v. een grotere kassabon moeten worden uitgevoerd. Vooralsnog is die echter niet voorhanden.
Conclusies mag verder ieder voor zich trekken.
Uit bovenstaande vergelijking komt dat de prijsstijging in 10 jaar tijd ( inclusief overgang van de gulden naar de euro ) zo'n 25% betreft en daarvan is zo'n 22% te wijten aan de normale inflatie
Artikel 1998 2008 2008 %
(fl.) (€) (fl.)
Heel brood Zaanse snijder fl. 2,49 € 1,20 (2,64) 6,20%
Liter volle melk fl. 1,45 € 0,78 (1,72) 18,54%
Glorix fris toiletreiniger fl. 2,45 € 1,06 (2,34) -4,66%
Chablis fl. 10,95 € 8,99 (19,81) 80,93%
Krat bier ( heineken ) fl. 18,79 €11,15 (24,57) 30,77%
Bonbonbloc Cote d'or fl. 2,29 € 1,69 (3,72) 62,63%
Sin. sap Cool Best fl. 2,49 € 1,12 (2,47) -0,88%
Superchips Lays fl. 1,99 € 0,99 (2,18 ) 9,63%
Bakje grotchampignons fl. 2,99 € 0,89 (1,96) -34,40%
IJs ( Ben & Jerry's, 0,5 l ) fl. 9,95 € 4,99 (10,99) 10,52%
Persil Megaperls navul fl. 12,39 € 5,98 (13,18 ) 6,36%
Totaal fl. 68,23 €38,84 (85,59) 25,45%
Als je alle produkten omrekent naar guldens en dan kijkt naar de percentages ( achterste kolom ), dan zijn de meeste produkten gestegen in prijs. Een enkeling is gezakt.
De uitkomst is een stijging van 25,45% van de kassabon van 1998 in vergelijking met die van 2008. Als je daarbij dus de 'normale' inflatie vanaf haalt van 21,89 % die wij normaal hebben in Nederland ( los van de euro of de gulden, dan kom je op een 'extra' stijging van: 3,56%
Wat verder opvalt in het lijstje zijn 2 produkten die ( de een positief en de ander negatief ) eruit springen. De Chablis is haast niet te krijgen en de variant die wel te krijgen is, is overdreven duur ( stijging van 80% ). De Champignons vallen andersom op ( -34% ), wat kan komen doordat op de kassabon niet duidelijk genoeg is gespecificeerd welke het precies betreft. Het lijkt dus zinvol beide produkten uit de vergelijking te halen. Dat heb ik toch ook nog maar even gedaan:
In dat geval komt de kassabon in 1998 uit op fl. 54,29
De kassabon in 2008 komt dan uit op € 28,96 ( fl. 63,81 )
Dit betekent een prijsstijging van 17,55 %
Daarnaast moet opgemerkt worden dat de kassabon natuurlijk niet heel erg groot is geweest en voor een echt goede vergelijking zou eigenlijk nog een 2e vergelijking m.b.v. een grotere kassabon moeten worden uitgevoerd. Vooralsnog is die echter niet voorhanden.
Conclusies mag verder ieder voor zich trekken.
Uit bovenstaande vergelijking komt dat de prijsstijging in 10 jaar tijd ( inclusief overgang van de gulden naar de euro ) zo'n 25% betreft en daarvan is zo'n 22% te wijten aan de normale inflatie
Goh Jan1, ook nog wakker? Wedstrijd? Waar?
Ik en mijn partner hebben in die 10 jaar dat alles duurder is geworden, waarvan een groot deel NA invoering van de €, toch echt geen 25% loonsverhoging gehad.
Integendeel. Maargoed, ik heb net nog eens van het begin terug zitten lezen en zie dat er een paar graag gelijk willen/wilden hebben.
Van mij mag het, al is het een illusie. Als jullie het zelf ook maar geloven.
Fijn weekend verder.
Ik en mijn partner hebben in die 10 jaar dat alles duurder is geworden, waarvan een groot deel NA invoering van de €, toch echt geen 25% loonsverhoging gehad.
Integendeel. Maargoed, ik heb net nog eens van het begin terug zitten lezen en zie dat er een paar graag gelijk willen/wilden hebben.
Van mij mag het, al is het een illusie. Als jullie het zelf ook maar geloven.
Fijn weekend verder.
Het salaris ..Ik en mijn partner hebben in die 10 jaar dat alles duurder is geworden, waarvan een groot deel NA invoering van de €, toch echt geen 25% loonsverhoging gehad.
Grappig, want dat is natuurlijk ook na te kijken.
Gaan we natuurlijk van het modale salaris ( wat ieder individueel verdient gaat een ander geen donder aan ).
in 1998 was dat: € 23597
Het modale salaris in 2008: € 30975
De stijging van salaris betreft dus in de afgelopen 10 jaar ( en dat is een gemiddelde ): 31,26 %
De stijging in salaris compenseert dus ruim de stijging ( inflatie ) van de prijzen.
Mocht je dus nog steeds beweren dat je loon niet hierin mee is gestegen, dan lijkt het me zeer zinvol om eens met je baas te gaan praten. De gemiddelde nederlander is de afgelopen 10 jaar 31% meer gaan verdienen.
Maar ongetwijfeld is ook dat weer een illusie
Hé...Dit topic leeft nog.
Het stomme is dat er altijd in procenten gerekend wordt.
31% van een goed salaris is veel geld.
31% van een een uitkering van niks, is nog steeds niks.
Een brood en een pak melk kost voor iedereen hetzelfde.
Wie zou dat beter kunnen betalen?
Ik en mijn vrouw geven allebei onze bonus dit jaar weg aan een liefdadigheidsinstelling.
Als je niks verdiend, hoeft dat ook niks te kosten.
Met die 31% er bij, die ik overigens niet zie, kan ik nog steeds minder doen.
Zal is met het UWV (mijn baas) over opslag beginnen
Het stomme is dat er altijd in procenten gerekend wordt.
31% van een goed salaris is veel geld.
Ik en mijn vrouw geven allebei onze bonus dit jaar weg aan een liefdadigheidsinstelling.
Als je niks verdiend, hoeft dat ook niks te kosten.
Met die 31% er bij, die ik overigens niet zie, kan ik nog steeds minder doen.
Zal is met het UWV (mijn baas) over opslag beginnen
Als ik geen gelijk heb,hoef ik het ook niet te hebben.
Als ik nu Angel1978 gelijk geef zit ik hier zwaar een potje te liegen.
Ze kan dr hele kast met argumenten lostrekken,maar de realiteit voor mij is,dat ik in de guldentijd(2001) bijna 3000 gulden had nu € 1400,dat is 80 gulden meer(35% meer?)Maakt me geen fluit uit dat hier neer te zetten,zo is het nu eenmaal.
Wat ik kwijt was bij de supermarkt heb ik beschreven toen en nu.
Kassabonnen heb ik niet meer van die tijd,ik wist ook niet dat ik die nu nodig had voor Angel toentertijd.
Als het voor haar zoveel beter is,mag ze zich geukkig prijzen.
Ik dacht dat ik toch behoorlijk wat prijzen toen en nu heb laten zien.
Als dat nog niet goed genoeg is(wat wil ze nu eigenlijk?)dan bakt ze dr maar een ei op!
Groeten Mattie
Als ik nu Angel1978 gelijk geef zit ik hier zwaar een potje te liegen.
Ze kan dr hele kast met argumenten lostrekken,maar de realiteit voor mij is,dat ik in de guldentijd(2001) bijna 3000 gulden had nu € 1400,dat is 80 gulden meer(35% meer?)Maakt me geen fluit uit dat hier neer te zetten,zo is het nu eenmaal.
Wat ik kwijt was bij de supermarkt heb ik beschreven toen en nu.
Kassabonnen heb ik niet meer van die tijd,ik wist ook niet dat ik die nu nodig had voor Angel toentertijd.
Als het voor haar zoveel beter is,mag ze zich geukkig prijzen.
Ik dacht dat ik toch behoorlijk wat prijzen toen en nu heb laten zien.
Als dat nog niet goed genoeg is(wat wil ze nu eigenlijk?)dan bakt ze dr maar een ei op!
Groeten Mattie
O ja,onze baas is ook het UWV.
Mijnheer HHartenman,als u vraagt voor die 31%,kunt u dan gelijk vragen waarom wij dat nog niet hebben gekregen?
Er klopt hier dan iets niet?
Groeten Mattie
Mijnheer HHartenman,als u vraagt voor die 31%,kunt u dan gelijk vragen waarom wij dat nog niet hebben gekregen?
Er klopt hier dan iets niet?
Groeten Mattie
De vraag is niet wie dat beter kan betalen. Dat lijkt me evident.31% van een goed salaris is veel geld.
De vraag is of het leven de afgelopen 10 jaar ( met de komst van de euro ) zoveel duurder is geworden. De cijfers laten dus duidelijk zien van niet !
Natuurlijk reken je daarbij met %. Iemand met een uitkering had het toen ook al moeilijk en dat is nog steeds zo. Of dat terecht is of niet kun je over twisten, maar je kan niet zeggen dat ze het moeilijker hebben gekregen met de euro.
Als in 1998 de helft van je salaris ( 50% ) opging aan boodschappen en zowel je salaris als je boodschappenkosten zijn met 30% gestegen, dan gaan nu nog steeds 50% eraan op.. Daar is dus geen verandering aan gekomen. Daar staat los van, wat je nog met die andere 50% kan doen en hoeveel dat is.
De uitkeringen volgen het algemeen salarisniveau en die zijn dus ook de afgelopen 10 jaar met dezelfde hoeveelheid gestegen ( niet in absolute aantallen, maar wel %-gewijs ).
Als je naar die 3000 gulden van toen kijkt en de 1400 euro van nu, dan lijkt dat inderdaad niet te kloppen. Zijn dit wel beiden bruto / netto bedragen ?Ze kan dr hele kast met argumenten lostrekken,maar de realiteit voor mij is,dat ik in de guldentijd(2001) bijna 3000 gulden had nu € 1400,dat is 80 gulden meer(35% meer?)Maakt me geen fluit uit dat hier neer te zetten,zo is het nu eenmaal.
In ieder geval heeft als de bedragen hetzelfde zijn, deze duidelijk niet de normale loonontwikkeling gevolgd en moet daar een externe reden voor zijn. Danwel ben je er op achteruit gegaan qua baan, of er hebben een aantal mensen zitten slapen.. Met het loon van toon had je nu veel hoger moeten zitten ( of je zat toen veel te hoog, dat kan ook natuurlijk ).
Tot nu toe geef je echter continu de euro de schuld... misschien dat eens herzien ?
hahahaha,
wat ben jij een domme en stomme muts Angel1978
Het houd je wel bezig hé???
Lekker in die waan, en droom blijven.
Het ga je goed dame, je krijgt geen gelijk van mij, nooit 1keer.
Drooooooooooooooomse maar vooral rekense...............
(ben blij dat ik op afdeling boekhouding werk, dus hele dagen aan het rekenen en tikken ben, en niet bij of met jou)
wat ben jij een domme en stomme muts Angel1978
Het houd je wel bezig hé???
Lekker in die waan, en droom blijven.
Het ga je goed dame, je krijgt geen gelijk van mij, nooit 1keer.
Drooooooooooooooomse maar vooral rekense...............
(ben blij dat ik op afdeling boekhouding werk, dus hele dagen aan het rekenen en tikken ben, en niet bij of met jou)
Heel erg vreemd dat je zo reageert op iemand die met goed onderbouwde argumenten komt.wat ben jij een domme en stomme muts Angel1978
@Clauda28
Valt eigenlijk nog wel mee.. Even uitrekenen is niet zo heel veel werk ( maar dat zou je toch moeten weten als je idd. op de afdeling boekhoudkunde werkt ) en maakt een heleboel duidelijk.
In ieder geval is het duidelijk op welke manier jij wil discussiëren.
Niet één keer kom je met echte argumenten of met echte inbreng. Wel is het nodig om anderen uit te schelden..
Je gelijk hoef ik niet te hebben, maar dat is je blijkbaar ook nog niet duidelijk. Heb dit vooral doorgerekend om voor mezelf en voor iedereen die hierin geïnteresseerd is, eens helder te krijgen hoe het nu ECHT zit met de euro en de gulden en alle fabeltjes die daaromheen gelden.
Verder moet iedereen daar maar mee doen wat hij / zij wil.
Valt eigenlijk nog wel mee.. Even uitrekenen is niet zo heel veel werk ( maar dat zou je toch moeten weten als je idd. op de afdeling boekhoudkunde werkt ) en maakt een heleboel duidelijk.
In ieder geval is het duidelijk op welke manier jij wil discussiëren.
Niet één keer kom je met echte argumenten of met echte inbreng. Wel is het nodig om anderen uit te schelden..
Je gelijk hoef ik niet te hebben, maar dat is je blijkbaar ook nog niet duidelijk. Heb dit vooral doorgerekend om voor mezelf en voor iedereen die hierin geïnteresseerd is, eens helder te krijgen hoe het nu ECHT zit met de euro en de gulden en alle fabeltjes die daaromheen gelden.
Verder moet iedereen daar maar mee doen wat hij / zij wil.
Het heeft weinig zin de feitelijke prijzen van boodschappen naast elkaar te leggen.
Ik ben een gewoontebeest en doe al vele jaren hetzelfde .
Dezelfde boodschappen, in dezelfde supermarkten.
Hetzelfde eet en leefpatroon.
Ik woon nog steeds in hetzelfde huis, met dezelfde kosten.
Mijn ziektekosten zijn op de premies na niet veranderd.
In feite zijn de kosten zelfs minder geworden door veranderde gezinssamenstelling.
Toch moet ik elke maand steeds meer van het spaarbankboekje halen om dit leefpatroon aan te houden.
Daardoor is het voor mij zonder rekenen al duidelijk dat het duurder is geworden, en echt niet alleen door de Euro.
De cijfertjes van het CBS zijn de norm en gaan uit van een gemiddelde, zoals ik al eerder in het topic aanhaalde.
Dit wordt door alle lagen van de bevolking anders ervaren.
De minimumlijder heeft er weinig aan als een nieuwe auto 10% goedkoper is als ten tijde van de gulden, maar het wordt wel meegerekend in het inflatie cijfer.
Als je van basisbehoeften uitgaat dan is het fors duurder geworden.
Als je van luxe uitgaat dan valt het wel mee.
Vandaar dat deze discussie zinloos is.
Iemand die weinig heeft zal het als veel duurder geworden ervaren, terwijl 2x modaal hier om lacht.
Ik ben een gewoontebeest en doe al vele jaren hetzelfde .
Dezelfde boodschappen, in dezelfde supermarkten.
Hetzelfde eet en leefpatroon.
Ik woon nog steeds in hetzelfde huis, met dezelfde kosten.
Mijn ziektekosten zijn op de premies na niet veranderd.
In feite zijn de kosten zelfs minder geworden door veranderde gezinssamenstelling.
Toch moet ik elke maand steeds meer van het spaarbankboekje halen om dit leefpatroon aan te houden.
Daardoor is het voor mij zonder rekenen al duidelijk dat het duurder is geworden, en echt niet alleen door de Euro.
De cijfertjes van het CBS zijn de norm en gaan uit van een gemiddelde, zoals ik al eerder in het topic aanhaalde.
De minimumlijder heeft er weinig aan als een nieuwe auto 10% goedkoper is als ten tijde van de gulden, maar het wordt wel meegerekend in het inflatie cijfer.
Als je van basisbehoeften uitgaat dan is het fors duurder geworden.
Als je van luxe uitgaat dan valt het wel mee.
Vandaar dat deze discussie zinloos is.
Iemand die weinig heeft zal het als veel duurder geworden ervaren, terwijl 2x modaal hier om lacht.
Ligt er maar aan wat je wil weten...Het heeft weinig zin de feitelijke prijzen van boodschappen naast elkaar te leggen.
Als je wil weten of de prijzen in 10 jaar tijd overdreven zijn gestegen ( t.o.v. de tijd daarvoor ) dan is dat een prima vergelijking. Als je wil weten wat iemand in zijn algemeenheid te besteden heeft, dan heb je hier niet zoveel aan nee !
Absoluut.. Probleem is dat de 'ervaring' niet altijd gebaseerd is op feiten, maar vooral op gevoel.. Doordat een buurman / vriend / familie het beter heeft ( betere baan ) kan je al het gevoel hebben iets tekort te komen.. het gras is altijd groener ...De cijfertjes van het CBS zijn de norm en gaan uit van gemiddelde, zoals ik al eerder in het topic aanhaalde.
Nogmaals: iemand die 10 jaar geleden 50% van zijn inkomen uitgaf aan boodschappen, doet dat nu nog steeds.. Daar is niets aan verandert ! Wel kan het zijn dat met die overblijvende 50% minder gedaan kan worden, omdat:
* horecaprijzen duurder zijn geworden ( en dus een avondje stappen onbetaalbaar wordt )
* auto rijden duur wordt ( door de hoge olieprijzen, hoewel ze nu juist ontzettend laag zijn )
* een dagje uit met het gezin niet meer te betalen is, omdat het pretpark zo duur is en een patatje of uit eten met het gezin vreselijk duur is...
Hierdoor 'voelt' het leven veel duurder en in zekere zin is dat ook zo.. Echter, dat ligt niet aan dat de boodschappen zo duur zijn geworden en ook niet aan de euro die is ingevoerd. Meer aan de luxe die we gewend zijn geworden en het leefpatroon dat we graag voeren en vast willen houden.
Dat lijkt dus nogal mee te vallen, maar ik pas de berekening met alle plezier aan als je andere cijfers hebt ? Wat zou erin moeten volgens jou en welke basisgegevens heb je daarvoor beschikbaar ?Als je van basisbehoeften uitgaat dan is het fors duurder geworden.
Jij stond zeker voor de spiegel toen jij deze conclusie trok.Claudia28
Geplaatst op 20 Dec 2008 16:07 door Claudia28
hahahaha,
wat ben jij een domme en stomme muts
)
Ik kan mij meer vinden in de conclusie van hharteman.
Vanzelf zijn de basisbehoeften meer relevant voor mij,en dat is voor mij(als ik zie wat ik kwijt ben aan wekelijkse boodschappen)verdubbeld.
Een nieuwe auto kan ik niet kopen.
Maar inderdaad zijn veel luxe artikelen goedkoper gworden,als je kijkt wat een video recorder,of een dvd speler eerst kosten,en wat nu!
Maar Angel1978 je blijft maar doorhameren op de loonstijging,inderdaad die is dan grotendeels aan mij(en veel anderen)voorbij gegaan.
Maar dat is niet het punt.
Wat kon ik eerst met 3000 gulden,netto(2001),en wat kan ik er nu mee.
3000 gulden was toen best een goed loon,en kon ik me goed van redden.
Nu € 1400, 2001 gas en licht fl 198(nu € 200 en ben ik best heel zuinig)
Huur € 545 niet verdubbeld,wel fors duurder,zorgverzekering €227(€60)compensatie.
Dan nog alle verzekeringen en andere vaste lasten aan gemeente belastingen en extra belastingen,eigen bijdrage etc etc.
Ik kan nu eigelijk alleen mijn vaste lasten nog betalen,de rest zie maar.
Of wou je mischien ook beweren dat gas en licht niet vedubbeld is,in 2001 kon ik voor fl 198 gewoon stoken,nu voor €200 heb ik hem niet hoger dan 18 graden,en boven, in de gang etc alles uitgeschakeld,zelfs het kraantje van de boiler altijd uit.
Ga eens niet uit van % maar van wat echte mensen ervaren.
Mattie
Vanzelf zijn de basisbehoeften meer relevant voor mij,en dat is voor mij(als ik zie wat ik kwijt ben aan wekelijkse boodschappen)verdubbeld.
Een nieuwe auto kan ik niet kopen.
Maar inderdaad zijn veel luxe artikelen goedkoper gworden,als je kijkt wat een video recorder,of een dvd speler eerst kosten,en wat nu!
Maar Angel1978 je blijft maar doorhameren op de loonstijging,inderdaad die is dan grotendeels aan mij(en veel anderen)voorbij gegaan.
Maar dat is niet het punt.
Wat kon ik eerst met 3000 gulden,netto(2001),en wat kan ik er nu mee.
3000 gulden was toen best een goed loon,en kon ik me goed van redden.
Nu € 1400, 2001 gas en licht fl 198(nu € 200 en ben ik best heel zuinig)
Huur € 545 niet verdubbeld,wel fors duurder,zorgverzekering €227(€60)compensatie.
Dan nog alle verzekeringen en andere vaste lasten aan gemeente belastingen en extra belastingen,eigen bijdrage etc etc.
Ik kan nu eigelijk alleen mijn vaste lasten nog betalen,de rest zie maar.
Of wou je mischien ook beweren dat gas en licht niet vedubbeld is,in 2001 kon ik voor fl 198 gewoon stoken,nu voor €200 heb ik hem niet hoger dan 18 graden,en boven, in de gang etc alles uitgeschakeld,zelfs het kraantje van de boiler altijd uit.
Ga eens niet uit van % maar van wat echte mensen ervaren.
Mattie
Okey.. Nu zijn de basisbehoeften dus anders dan voorheen.. Voorheen waren de boodschappen verdubbeld... Maar dat blijkt duidelijk volgens de cijfers niet te kloppen !Vanzelf zijn de basisbehoeften meer relevant voor mij,en dat is voor mij(als ik zie wat ik kwijt ben aan wekelijkse boodschappen)verdubbeld.
Nu gaat het over vaste lasten... Op zich een andere discussie en heeft dus niets met dure boodschappen en een dure euro te maken..
Heb ik nog niet naar gekeken ! Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben ( sterker nog, ik denk inderdaad dat je daarin gelijk hebt ).Nu € 1400, 2001 gas en licht fl 198(nu € 200 en ben ik best heel zuinig)
Maar tot nu toe had je het over boodschappen en niet over gas en licht...
Wat je dus nu zegt is:
Boodschappen kosten nog evenveel ( behalve dan de gebruikelijke inflatie ) en de euro is daar ook niet schuldig aan dat ik minder te besteden heb... Wel de gestegen vaste lasten ( die eigenlijk allemaal gerelateerd zijn aan de dure olie )...
Volstrekt andere discussie dus, maar natuurlijk wel even relevant !
Noem dan ook hetgeen het echt om draait en noem het niet boodschappen en euro... dat scheelt misschien ietsGa eens niet uit van % maar van wat echte mensen ervaren.
Maar goed, wat je in feite zegt is, dat de vaste lasten te hoog zijn ( geworden ) en waardoor het moeilijker is om rond te komen..
Op zich ook iets wat na te kijken is, wat dit effect daadwerkelijk is geweest.. maar of dat in een topic over de euro thuishoort is de vraag [/quote]