LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sonja Bakker

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Fenkie »

Laurent


Geplaatst op 10 Dec 2006 20:34 door Laurent


--------------------------------------------------------------------------------

De kookdames kunnen naar de rechter stappen ipv de media en forums te misbruiken met hun gejammer.

Hun actie is uitsluitend bedoeld om Sonja te benadelen, zij gaan voor bij aan de door Sonja behaalde rsultaten bij haar boek afnemers. BROODNIJD heet dit in simpel Nederlands
Volgens mij doen zij dat ook. Laten we maar eerst afwachten wat de rechter te zeggen heeft (als het ooit zover komt).

En of dat broodnijd is.... dat kan ik niet beoordelen.

Donata
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2006 12:24

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Donata »

Ik had een paar kilo teveel en heb nooit echt op mijn gewicht gelet. Maar na zoveel enthousiaste verhalen heb ik het boek bekeken en toen ook gekocht. De gerechten zijn zo simpel en geen geknoei met ingewikkelde gerechten bereiden. 's Avonds gewoon aardappelen/rijst, groente en vlees en of rauwkost. Dat hoort toch eigenlijk ook! Ik wist vaak niet wat te maken en/of waar ik 's avonds trek in had en nu hoef ik nergens bij na te denken en staat er altijd wel iets gezonds en gevarieerds op het menu. Volgens mij een ideaal boek, ook als je niet wilt afvallen maar je gewoon gezond en fit wilt voelen en wat meer routine in je dag/eetgewoonte wilt hebben.
En wat nou.., geen schijf van vijf? Ik eet nu meer gevarieerd dan al die jaren hiervoor. Ook makkelijk dat ik al weet wat wij 's avonds gaan eten. Ik denk makkelijk vol te houden voor iedereen.
Doe dit nu een week en voel me echt veel fitter.
Sonja echt super hoor!!!!!!

suzanne36
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2007 01:50

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door suzanne36 »

Ik heb mij een beetje geergerd aan de reacties in dit forum. De negatieve reacties lijken te komen van mensen die niet aan overgewicht lijden of er geen vertrouwen meer in te hebben.
Ik heb mij totaal niet verdiept in wat de dagelijkse ingredieten zal zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen last heb van een overgewicht maar wel graag 5 kg er af wil. En van spijkerbroek maat 29 weer terug wil naar maat 28 wat ik 15 jaar lang heb gehad. Ik krijg dagelijks menig reacties van mensen dat ik toch een slank figuur heb. Het gaat er om of het voor jouw acceptabel is. Ik eet 2 maaltijden per dag. Om 10 uur een tussendoortje van een plak koek, om 1 uur 2 boterhammen en 1 stuk fruit en 's savonds 1,5 portie warm eten. Ik sport 3x per week. Toch ben ik de afgelopen 2 jaar 5 kg aangekomen. Reden.... Andere baan. Van 20 uur in de verzorging, nu 20 uur op kantoor. Voor mij is deze 5 kg niet acceptabel en ben zoekende hoe ik deze er af kan krijgen. Minder eten is geen optie. Er zijn veel collega's om mij heen die zienderogen vele kilo's afvielen. Bij mijn vraag welk dieeet, was het allemaal... Sonja bakker dieet. Top hoor!!
Zoals bij elk dieet heb je discipline nodig. Vindt je dat je te weinig zuivel of fruit binnen krijg, dan vul je dat toch bij... Wie zegt dat je een plak koek moet eten terwijl je liever een appel eet. Een dieet is een leidraad. Het gaat in dit dieet om de variatie. Voel je er niets voor, dan moet je een ander dieet zoeken en niet de boel bekritiseren. Het jojo effect.... ja tuurlijk wanneer je je oude leefgewoonte op gaat pakken dan zijn de kilo's er zo weer aan.
Het allergezondste is een stabiel gewicht. Of dit nu enkele kilo's erboven of onder je ideale gewicht is. Met mijn zittende beroep, verbrand ik echter minder calorien dan voorheen. Om mijn oude gewicht weer te bereiken zal ik echter het oude aantal calorien per dag moeten verbranden of minder eten. Ik ben gek op mijn eten en drink graag een glaasje wijn 's avonds. Dus ik kies voor de 5kg extra. Maar blijf stabiel.
Het is bij mij maar 5 kg maar ik ken mensen die de helft minder eten dan ik en al een kilo aankomen van het kijken naar een gebakje. Ik denk dat de kritiek die ik lees de mensen van de laatste categorie mensen zeer pijnlijk is.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door eeliane »

Wat Sonja eigenlijk voor ogen heeft is dat iedereen eens kijkt naar WAT hij eet. Dat er variatie bestaat en dat minder (vet en suiker en koolhydraten) eten helemaal niet vervelend of moeilijk hoeft te zijn maar dat het een kwestie is van andere levens houding waardoor je moeiteloos kiloos kwijt kan raken. Ze doet je een idee aan de hand die best schijnt te werken, alle slankies onder ons hadden dit allang al door en eten al jaren ala sonja bakker.

Calalis
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2007 08:59

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Calalis »

Hallo,

Ik heb het boek geleend van de bibliotheek. Wat mij wel opvalt is dat, doordat je vrij weinig brood eet een tekort kan krijgen aan jodium wat weer belangrijk is voor je stofwisseling.
Het is niet verwonderlijk dat je met dit dieet zo veel en zo snel afvalt. Maar ik vraag me af, en daarna? Wie is daarna blijvend slank? Ook na bijvoorbeeld een jaar? Daar ben ik wel eens benieuwd naar.
Ik bedoel daarmee dus te zeggen, wie heeft zijn patroon ook blijvend gewijzigd na dit dieet. Wat ik jammer vind van dieten is dat er geen nazorgboeken zijn. Welk voedingspatroon je na zo'n dieet moet handhaven om op gewicht te blijven.

Ik ben zelf op eigen kracht 15 kilo afgevallen, door gezond eten en bewegen, dus ik denk zowiezo dat iedereen dit wel zelf kan zonder boeken. Omdat er zo veel over werd gesproken was ik nieuwschierig wat Sonja Bakker nou eigenlijk inhield. Eigenlijk niks nieuws of bijzonders. Gewoon wat iedereen altijd al heeft geweten, gezond eten en bewegen.

Groeten.

esja
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2006 14:15

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door esja »

sonja heeft ook een nazorg-boek. daarin beschrijft ze hoe je op gewicht kunt blijven.
maar, iedereen weet waar overgewicht vandaan komt en wat je er aan moet doen. ook is het met ELK dieet zo dat als je klaar bent dat je dan niet in je oude patroon terug moet vallen.
met sonja eet je 3 maaltijden en 3 tussendoortje en als je op gewicht bent doe je dat nog steeds maar dan neem je wat meer.
heb je bv. shakes gebruikt en je gaat weer gewoon eten, weet je dan wat je moet eten en hoeveel?

ik snap ook niet waarom zoveel mensen moeite hebben met sonja. iedereen die het dieet doet kiest daar zelf voor en als het die mensen toch helpt. afvallen doe je door minder te eten en meer te bewegen, nou, dat is precies wat sonja ook zegt.


iedereen moet het voor zichzelf weten, toch??

groetjes esther!!

Mazzel
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2007 11:06

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Mazzel »

Om te zeggen dat een dieet niet werkt en dat een kind geen volkoren brood mag, zijn volgens mij uitvluchten. Er zijn plenty voorbeelden dat het wel werkt. En ja, bewegen moet je echt zelf doen.

fitliner
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2007 11:55

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door fitliner »

[/quote]esja
Geplaatst op: 13 Mrt 2007 21:10 Onderwerp:



sonja heeft ook een nazorg-boek. daarin beschrijft ze hoe je op gewicht kunt blijven.
maar, iedereen weet waar overgewicht vandaan komt en wat je er aan moet doen. ook is het met ELK dieet zo dat als je klaar bent dat je dan niet in je oude patroon terug moet vallen.
met sonja eet je 3 maaltijden en 3 tussendoortje en als je op gewicht bent doe je dat nog steeds maar dan neem je wat meer.
heb je bv. shakes gebruikt en je gaat weer gewoon eten, weet je dan wat je moet eten en hoeveel?

ik snap ook niet waarom zoveel mensen moeite hebben met sonja. iedereen die het dieet doet kiest daar zelf voor en als het die mensen toch helpt. afvallen doe je door minder te eten en meer te bewegen, nou, dat is precies wat sonja ook zegt.


iedereen moet het voor zichzelf weten, toch??

groetjes esther!!
iedereen weet waar overgewicht vandaan komt en wat je er aan moet doen.

met het laatste ben ik het niet eens, ik begeleid al jaren mensen met afvallen en mijn evaring is dat er zéér veel verkeerde opvattingen zijn hoe je goed moet afvallen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door eeliane »

Wat sonja laat zien is waar een 'normaal' lichaam genoeg aan heeft, dat je zo snel afvalt komt door het feit dat sommige veels te veel eten, veel meer dan ze nodig hebben op een dag.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Shareena »

Of omdat je te weinig eet....

Verder is Sonja's dieet niet genoeg voor een normaal lichaam!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door eeliane »

sonja is prima voor het lichaam hoor, beetje balans, en hoe minder u beweegt des te minder voedsel heb je nodig en al helemaal geen snoep, koke ,chips en junkfood.
Er zijn mensen die helemaal geen bweging hebben de hele dag niet het enige voedsel dat je nodig hebt is voor de willekeurige en onwillekeurige bewegingen van het lichaam terwijl het eigenlijk alleen maar thuis wat beweegt. Auto in auto uit, burostoel in burostoel uit. Dan heb je alleen maar voedsel nodig voor heel weinig beweging, en dat is bitter weinig, minder dan u denkt.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Robjee »

Er zijn zeer veel verschillende mensen met uiteenlopende behoeften.
Een standaardmenu zoals in haar boek beschreven staat is daardoor niet voor iedereen een op maat gesneden voedingsschema.
Gevolg daarvan is wel dat men gewicht zal verliezen, dat is ook de moeilijkheid niet. De vraag is ook of de compliance lang genoeg duurt, een belangrijke factor wil het succesvol zijn.
Ze heeft wel een boek geschreven over het handhaven van het gewicht, maar dit zegt natuurlijk niets over de effectiviteit ervan. Dan zal alleen de tijd ons kunnen leren.
Het verliezen van gewicht vraagt vaak een grote verandering in zowel voedings- als leefpatroon. Daarvoor is ook gedragsverandering noodzakelijk wat niet bereikt wordt met het lezen van het boek.
Bij emotie-eters en externe-eters is het veranderen van gedrag en een psychologische aanpak zelfs vaak een eerste vereiste. De voeding zelf is dan vaak van ondergeschikt belang omdat daar de oorzaak niet ligt.

Naast voeding is echter beweging ook belangrijk. Zowel voor ondersteuning van de afvalpoging, alswel vanuit gezondheidsoogpunt.
Bij beweging is de behoefte aan energie echter verhoogd. Dit zal dan lastiger worden bij het Sonja Bakker dieet.

De benodigde energie, nodig zonder beweging (basaalmetabolisme) is gemakkelijk te achterhalen (voedingsnormen energie, eiwitten, vetten en verteerbare koolhydraten, http://www.gr.nl/pdf.php?ID=211&p=1 ).
Voor een vrouw van 25 jaar en 70 kg is dat 2,08 + 0,0615 x 70= 6,385 MJ/dag = 1525 kcal.
Dan de mate van activiteit. Gemiddeld is dat in Nederland een PAL van 1,7 (matig actief).
Vermenigvuldigen we het basaalmetabolisme met 1,7 dan krijgen we 1,7 x 6,385 = 2580 kcal.

Sonja Bakker kan voor sommige succesvol zijn. De oplossing die ze aandraagt is echter niet bij iedereen de oorzaak van het probleem.
Verder is er geen sprake van een individuele aanpak waardoor tekorten op zowel macro- als microniveau kunnen ontstaan.

mezebol
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mar 2007 09:28

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door mezebol »

Er is bij de on-line versie wel degelijk een individuele aanpak. Ik ben vegetarier, ik heb opgegeven wat ik wel en niet eet en ik ontvang wekelijks een op maat gesneden dieet. Waarin ik alle componenten van goede voeding vertegenwoordigd zie. Veel fruit, veel groenten, voldoende eiwitten, matig met koolhydraten, matig met vetten.
Ik heb (helaas) al heel wat dieeten gevolgd in mijn leven. op elk dieet is wat af te dingen, maar dat is het ook op het voedingspatroon van vele medelanders! Tot nu toe heb ik ruim voldoende aan de voorgeschreven hoeveelheden. En belangrijker nog: ik sta geen uren in de keuken en ben niet met allerlei ingewikkelde boodschappenlijstjes in de weer. Gewoon huis- tuin- en keukeneten, gevarieerd en gedoseerd.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Robjee »

Over de on-line versie kan ik niet oordelen omdat ik daar onvoldoende bekend mee ben. Er is natuurlijk een gradatie van 'individueel begeleiden'.
Op basis van welke informatie wordt dit individueel dieet samengesteld? Hoe meer informatie des te individueler kan er een dieet worden samengesteld. Wanneer er een grote vraag naar is, zal dit ten koste gaan van de individuele benadering en meer 'standaardwerk' worden. Wel is te verwachten dat de on-line versie inderdaad een meer individuelere aanpak zal hebben.
Problemen die hierbij blijven bestaan zijn echter het ontbreken van structurele gedragsverandering, het signaleren en aanpakken van de oorzaak van het probleem en het ontbreken van het integreren van beweging.

Mijn uitspraken hebben betrekking op de boeken waarvan er ruim 1.000.000 zijn verkocht. Degene die gebruik maken van de on-line versie zal een kleine minderheid daarvan zijn, waar het dieet niet op beoordeeld kan/mag worden.

Nog een kanttekening. Het is mogelijk om met een vegetarisch voedingspatroon voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Het verdiend echter wel meer aandacht dan een niet-vegetarisch voedingspatroon. Wanneer men dit combineerd met een energiebeperkt-dieet (noodzakelijk om vetmassa te verliezen) wordt dit moeilijker en is de kans op tekorten groter (ijzer, B12 / veganisten ook B2 en calcium).

Waar baseer je het op dat je ruim voldoende hebt aan de voorgeschreven hoeveelheden mezebol?
Echter kritiek is altijd te vinden, de tijd zal leren of deze kritiek terecht is.

Ilon_a
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2007 14:36

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Ilon_a »

nou wat een reacties en ophef hahaha... wat mij nogal erg stoorde in laatste boek overal dure merk producten

ben nu bezig voor op mijn Sonja Bakker weblogje een lijst te maken met goede vervangers van bijv. de lidl of aldi met nagenoeg dezelfde samenstelling... suggesties zijn erg welkom!!!!

charmed_angel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2007 09:33

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door charmed_angel »

Jaaaaaaaa! Sonja Bakker!

Ook ik heb het dieet gevolgd…. Super hoor 10 kilo afgevallen in 8 weekjes. Wow wat was ik blij, alleen jammer dat ik nu weer 11 kilo ben aangekomen! MEER DUS!

Het is gewoon een hongerdieet, als je weer wat meer hoeveelheden gaat toevoegen, dan gaat het mis. Een dieet is het gewoon… je haalt de normale 2000 calorien nog geen eens! Wat een sportende vrouw minimaal nodig heeft. Ik heb echt afgezien die weken, ik moest na 8 weken stoppen, omdat ik gewoon flauw viel tijdens het sporten…. Ik kreeg te weinig vitaminen en voedingsstoffen binnen…. Ik moest MEER gaan eten….. Tjah en dan gaat het mis…

Ben trouwens niet de enige waarbij het mis is gegaan… ik ken er nog een aantal in mijn omgeving… sommigen zijn zelfs nog meer aangekomen.

Dus denk eraan…. Ook Sonja Bakker is niet ok! Stop nooit met Sonja Bakkeren want je komt zeker weten weer aan!

Ben inmiddels weer 5 kilo afgevallen, gewoon door niet te snoepen, de juiste tussendoortjes (fruit), veel sporten en genoeg water drinken!
Nooit meer Sonja Bakker!

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door solleila »

het woord dieet betekent levenswijze in het grieks. Een dieet is niet erg zolang je er een levenswijze van maakt. Ik doe al een jaar of 4 low carb dieet. Kom niet meer aan en val ook niet meer af.

Dus je kunt wel sonja bakkeren,maar weet dat je het dan je hele leven moet volgen. Verder als je stopt met sonja bakker. Ga je calorieën inname rustig opbouwen ongeveer 200 cals per week meer. Tot je weer op ongeveer 2000 cals vrouwen of 2500 cals mannen zit. Dan blijf je op gewicht.

Hetzelfde geldt voor mensen die stoppen met een low carb. Verhoog je koolhydraatniveau met 5 a 10kh per week.
Kijk of je er niet meer van aankomt of afvalt. Ga dan door tot je niet meer afvalt of aankomt. verminder ook je vetinname tot minimaal 30 gram per week.
de combinatie van veel koolhydraten met vet word je dik.
Het is de ene of de ander.

babs85
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2007 21:01

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door babs85 »

Ik zat er eerst ook aan te denken om sonja bakker te gaan doen. maar nu ben ik gewoon normaal aan het eten, 3x per dag en tussendoor een kleinigheidje, paar keer per week sporten en de kilos gaan er echt wel af. weliswaar langzaam, maar als ik in het weekend bv uit eten gaat komt het er ook niet gelijk weer aan!
allemaal leuk die dieten, de kilos vliegen eraf maar zodra je er mee stopt komt je 2x zoveel aan!
in mijn omgeving was iedereen enthousiast over sonja bakker, totdat ze er mee stopte en weer 'normaal' gingen eten, kwamen allemaal weer aan. let gewoon goed op je eten en sport en lekker bij, dan val je af zonder dat het er weer aan komt!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door eeliane »

Tja sonja bakker moet je als ene nieuwe levensstijl gaan zien en niet als een tijdelijk dieet, dan kom je inderdaad bedrogen uit.
Dus goed kijken op boek sonja geeft zij zelf al aan dat het een levenshouding is en geen dieet en daarna weer op je eigen dikmakende houtje doorgaan, sorry hoor maar je was dik en hoe kwam dat> en je wordt, hoe kan dat nou toch?, als je weer gaat eten zoals vroeger. Tjongejonge wat wil je nou?!

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Robjee »

Dat is nu een belangrijk punt bij de overgewichtsproblematiek. Men weet vaak wel hoe men af moeten vallen. Het is ook niet moeilijk om gewicht kortstondig te verliezen. Nagenoeg ieder dieet slaagt daarin. Het gaat echter om het veranderen van eetgewoonten, levenstijl en gedrag. En dat veranderd niet door het lezen van de boeken van Sonja Bakker. Wanneer men dus na het volgen van Sonja Bakker weer gewicht aankomt valt men terug in oude gewoonten. Nu heeft de persoon dit zelf enigzins in de hand. Maar dat is ook meteen een tekortkoming van Sonja Bakker vind ik. Sonja Bakker is geschikt voor die kortstondige periode. Dan is men gemotiveerd en heeft men handvatten. De periode daarna is echter de moeilijkse, maar op dat moment is het boek uit.
Het is gemakkelijk te zeggen hoe het moet. Voorbeeldrecepten zijn zeer handig. Maar structurele verandering in eetgewoonten, gedrag en levensstijl zijn zeer moeilijk te veranderen en zeker niet met behulp van het lezen van een boek.

Het zeggen dat je Sonja Bakker moet zien als een levensstijl is één, maar ervoor zorgen dat je deze levensstijl daadwerkelijk aanneemt is iets anders.
Het belangrijkse is om het 'op eigen dikmakende houtje' te veranderen. Eenvoudigweg zeggen dat je dat niet moet doen weet iedereen, maar dat werkelijk voor elkaar brengen is de kunst van een succesvol afvalprogramma.
Zo kan men bij elk dieet zeggen dat je niet op je 'eigen dikmakende houtje' verder moet gaan en dat de oorzaak dan niet bij het dieet/programma ligt.
Maar een goed programma zorgt er ook voor dat de kans daartoe afneemt (aanpakken van de oorzaak). Terugvallen in oude gewoonten waarbij remmingen opgeheven worden (disinhibity-gedrag) kan veroorzaakt worden door een onjuist dieet/programma te volgen.
De vraag moet ten eerste gesteld worden WAAROM valt men dan terug in oude gewoonten? Daar ligt de uitdaging en oplossing op individueel niveau!

Gesloten