Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
fannyprice
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:22

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fannyprice »

Hoi allemaal,

sinds ongeveer een half jaar heb ik het hormoonspiraal. Ik ben 21 en ben van de pil overgestapt naar het hormoonspiraal omdat ik veel last had van stemmingswisselingen. Mij is verteld dat deze bij het spiraal minder zouden zijn omdat er een kleinere hoeveelheid hormoon af wordt gegeven.

In eerste instantie was ik erg tevreden, het plaatsen was wel pijnlijk, maar voor mij gewoon even doorbijten en 3 a 4 dagen rustig aan. Wel lang last gehad van vage pijn en krampen in mijn onderbuik, maar dat werd steeds minder.

Nu een half jaar later ben ik er niet zo zeker meer van. Ik heb overal acne, gezicht (met name haargrens en achter oren) nek, rug, billen, benen. Het zijn naar mijn idee niet de gewonen 'pukkeltjes' maar dikke pijnlijke bulten die bij beweging veel pijn doen. Daarnaast heb ik ineens haargroei op mijn voeten. Bovendien is mijn libido helemaal weg.

Nu wilde ik vragen of er mensen zijn die deze klachten herkennen? Bovendien ben ik erg aan het twijfelen of ik het spiraaltje wil laten verwijderen of niet. Ik heb zelf het idee dat mijn stemming wel iets stabieler is. Mijn vriend zegt echter dat hij weinig verandering ziet. Was ik eerst snel emotioneel, nu ook alleen dan om andere dingen (acne etc)

Ik hoop dat iemand op het forum zoiets ook heeft meegemaakt

annamiek1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2011 19:37

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door annamiek1977 »

ik heb ook mijn mirena spiraal laten verwijderen. ik had allemaal vage klachten en kon dit niet plaatsen. de touwtjes waren in het begin niet te voelen en na een 1.5 jaar zei mijn man dat hij de touwtjes voelde en na de sex had ik vaak last van buikpijn en bloedingen. ik heb de HA opgebeld dat ik de spiraal niet vertrouwde en dat ik erge pijn in mijn buik had en in mijn rug met enorme afscheiding die enorm stonk. :( . ik moest direct langskomen en ja hij was gezakt en kwam er bijna uit..... niet zo raar zei ze dat ik zoveel klachten had......ook had ik een schimmelinfectie erbij gekregen en daarvoor een kuur gekregen.

inmiddels is hij eruit en na 4 dagen kreeg ik enorme steken in mijn buik en hele hevige bloedingen en of dit normaal is weet ik ook niet dus ik ga maar weer bellen met de HA.

poemmelke
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2011 19:01

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door poemmelke »

hallo

3 weken geleden hevige buikpijn gekregen met de gyn afspraak gemaakt vorige week maandag terecht voor het te verwijderen ging niet de touwtjes waren te kort en bijna helemaal bij het begin van de baarmoeder
nieuwe afspraak moeten maken om het te verwijderen met een cameraatje
afgelopen dinsdag is het er uit gehaald geworden
het was wel even afzien
tja een bevalling doet pijner
maar wat was ik opgelucht dat het eruit was
woensdag met de pil begonnen
en naar 2 dagen dat dat ding eruit is gaat het een stuk beter ik heb geen opgeblazen gevoel meer mijn buik is ook aan het slinken , ik sta niet meer smorgens op met rug pijn en ik heb al 2 dagen geen hoofdpijn meer gehad
wat ben ik blij
heb 2.5 jaar nergens last van gehad en de afgelpen 6 maanden was afzien
maar voor mij nooit meer het spiraaltje
tja het enige wat nu nu moet ik niet vergeten de pil in te nemen dus die staat mooi naast mijn tandenborstel zodat ik hem zie staan als ik mijn tanden ga poesten smorgens

meiden als jullie twijfelen of het nog de moeite waard is voor het spiraaltje praat met de ha of ga naar de gyn en vraag voor het te verwijderen het is een verademing

groetjes

TwisterNero
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2011 09:50

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door TwisterNero »

Wat een eyeopener. Eindelijk weet ik dat ik niet gek aan het worden ben en er niks ernstig met me aan de hand is. Het is dat spiraaltje. Van een kennis had ik al gehoord dat zij veel klachten had omtrend de mirena. Daarop ben ik eens het internet af gaan speuren en wat je dan allemaal tegen komt. Het is alsof ik mijn eigen verhaal zit te lezen.
5 jaar geleden kreeg ik ( nu bijna 45 ) last van heel heftige en onregelmatige bloedingen na diverse onderzoeken werd me geadviseerd de mirenaspiraal te nemen dan zouden mijn klachten snel minder worden. Die werden inderdaad minder maar wat ik er voor in de plaats kreeg...........
Het plaatsen op zich was een beetje pijnlijk maar dat viel nog wel te doen. Na een week buikpijn en een beetje vloeien, bleef ook dat achterweg. Ik ben daarna ook nooit meer ongesteld geworden.
Had wel veel last van lage rugpijn, maar daar ik tijdens de bevalling een zwaar gekneusd stuitbeen had opgelopen legde ik de klachten daarbij. Daarna kreeg ik de ene ontsteking na de ander. Keelontsteking, longontsteking, blaasontsteking en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik die nooit ziek was en in mijn hele voorgaande leven, ik geloof, slechts een keer een antibiotica nodig had gehad, zat nu onderhand constant aan de antibiotica. Na verloop van tijd werd ik deperessief, ging hyperventileren, paniekaanvallen en tenslotte een angststoornis. Ik ben altijd moe, echt moe alsof ik de marathon heb gerend en dat al als ik uit bed kom. Kortom ik herken zoveel van alle klachten die hier beschreven worden. En ik weet nu, na het lezen, bijna zeker waar de klachten bij mij vandaan komen. Ik was echt nooit ziek, altijd vrolijk en kende alleen een gezonde angst, maar na het plaatsen van de Mirena is mijn lichamelijke en psychise gezondheid met rasse schreden achteruit gegaan. Volgens de artsen zit het allemaal tussen mijn oren, maar na het lezen van alle verhalen hier ben ik ervan overtuigd dat het niet tussen mijn oren zit meer in mijn buik.
Eruit met dat ding dus en geen nieuwe erin. Dan maar overmatig vloeien en mijn hb in de gaten houden en dan maar hopen dat de overgang die eraan zit te komen, mee valt, maar het kan bijna niet erger zijn dan de afgelopen 5 jaar met Mirena. Nee in mijn lijf nooit geen mirena meer. Ga nu meteen een afspraak maken om dat ding eruit te halen. Weet iemand trouwens of je dat ook zelf kunt ?

yvie60
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2012 16:59

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door yvie60 »

Oh nu ik dit zo allemaal lees heb ik al spijt dat ik de mirena heb laten plaatsen. Hij is er 30 november ingezet en heb vanaf het begin gelijk klachten gekregen. Heftige pijn in de onderbuik, lage rugpijn, moe en het voelt of ik depi wordt. Heb nergens zin in en sinds 17 dember de mensturatie gekregen en tot op heden (1 januari) ben ik het nog steeds. Met de nodige buik- en rugpijn erbij. Ik vroeg me ook al af waarom ik elke dag hoofdpijn had maar ik ga nu al steeds meer dingen plaatsen die zo herkenbaar zijn geworden na dit alles te hebben gelezen. Wil hem er dus nu al uit laten halen, heb hem laten plaatsen vanwege heftige menstruatie klachten, maar in al die bijwerkingen heb ik ook geen zin dan maar wat meer heftige menstruatie. Ik wil wel mezelf blijven maar voel nu al dat dit niet het geval is. Hij is geplaatst door een gyneacoloog maar weet iemand of de huisarts hem er dan ook wilt uithalen of moet ik echt weer naar de gyneacoloog?

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door jeani »

mijn dochter van 17 heeft net 9 december onder narcose een mirena gekregen ..ze vloeide al ander half jaar lang en had hiervoor de pil en de prikpil te saam.. kind was altijd ziek en lusteloos.. door de prikpil bleef ook de menstruatie niet weg of werd minder.. . en moest ze de pil er bij om het in regelmaat te krijgen.. na nee dus , nu sinds ze de mirena heeft, heeft ze niet meer gevloeid en is echt opgeknapt, geen buikpijn en geen rugpijn meer.. ze kan nu gelukkig haar dingen weer doen wat ze daarvoor niet meer kon.( sporten. judo. paardrijden en zwemmen...voor haar is de mirena tot nu toe de goede oplossing geweest.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waarom onder narcose ?

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door jeani »

is 17 en er moest nog verder gekeken worden... dus onder voledige narcose ..

sousie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2012 14:09

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door sousie »

jeetje!

Sinds 15 november heb ik ook een spiraaltje, het was mijn laatste red middel. Ik heb al ruim 3 jaar last van hevige menstruatie en zeer onregelmatig(was 17 toen het begon). Ik ben vaker wel dan niet ongesteld en heb werkelijk alle anticonceptie middelen geprobeerd. Ook heb ik meerdere soa testen, baarmoederhalskanker testen en een vaginale echo laten doen voor eventuele vleesbomen enzo, maar daar kwam niets uit. Na 3 jaar ben ik behoorlijk uitgeput en heb ik geen vertrouwen meer in mijn eigen lichaam. De huisarts rade mij Mirena aan (laatste wat over bleef). Mijn zussen hebben er ook 1 en weet dat zij tevreden zijn, wel is 1 regelmatig ongesteld gebleven maar verder geen problemen. Het plaatsen vond ik heel pijnlijk! Maar na 2 uurtjes pijn was ik blij verast nergens meer last van te hebben. Na anderhalve week begon ik toch twijfels te krijgen. Ik bloed weer continu, heb hevige kramp en pijn in mijn eierstokken, geen concentratie (mijn studie lijd er onder), ben moe en wanneer mijn blaas of darmen vol raken lijkt het of mijn baarmoeder klapt!
gister had ik de meest zorgwekkende afscheiding ooit... het leek op stukken draadjes vlees! (haha egt te ranzig dat ik dit met jullie deel :wink: )
Het enige waar ik blij mee ben is dat ik geen pijn meer heb tijdens het vrijen.
Volgende week moet ik op controle en hoop dat het goed zit.. ik weet niet of ik het nog langer wil proberen of ik het toch laat verwijderen... maar ja wat moet ik dan nog proberen?

ik hoop dat er iets word uitgevonden waar iedere vrouw blij van word en dat alle zorgen over menstruatie verdwijnen:D

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Vraag of de implanon iets voor je is.

sousie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2012 14:09

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door sousie »

daar hebben we het al over gehad maar de kans was groot dat dat het zelfde zal opleveren als de rest wat ik geprobeerd heb... ik heb er verder ook geen verstand van.
weet wel dat ik klaar ben met al die ellende!

Tralalie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:43

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Tralalie »

Ik ben 44 en heb al zo'n 14 jaar de mirena, de eerste zat er zo'n 7 jaar in, de tweede zit er nu ruim 6 jaar in... Ik slikte de pil, na drie kinderen wilde ik mij laten steriliseren maar mijn huisarts vond me te jong. Ik wilde stoppen met de pil in de hoop van mijn migraine af te komen. En dus aan de mirena. Inzetten en uithalen is probleemloos verlopen. Bij de eerste werd ik nog licht ongesteld, bij de tweede helemaal niet meer... En geen migraine meer... Tot voor gister zou ik het een succesverhaal...

De laatste weken heb ik last van weinig vloeien, bijna constant, ik ben gaan zoeken of dit zou kunnen komen doordat de mirena bijna uitgewerkt is!? Ik belandde op dit forum en kwam heel veel herkenning tegen. Klachten waarvan ik zelf nooit de link met mirena zou leggen maar nu... Klachten die ik al jaren heb, zonder oorzaak, zonder oplossing... Morgen ga ik een afspraak maken, het is tijd dat ie eruit gaat... Ik ga kijken wat mijn lichaam doet zonder mirena...!!

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door jeani »

eh een mirena 7 jaar lang hebben ... na 5 jaar moet die toch echt vervangen worden hoor... mirena werkt hooguit maar 5 jaar!

Tralalie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:43

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Tralalie »

Jeani,

Dat is wat ik ook dacht, mijn huisarts zegt dat ie tegenwoordig langer mag blijven zitten... Ben ik een proefkonijn?...Gelukkig ben ik niet zwanger geworden.

Ik ben wel heel erg nieuwsgierig naar de verhalen ná het verwijderen van de mirena. Zijn de klachten minder geworden, misschien zelfs verdwenen?

Ik heb morgenochtend een afspraak bij de huisarts, ik hoop dat hij hem er gelijk uit wil/kan halen...

yvie60
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2012 16:59

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door yvie60 »

Ik heb 5 januari de spiraal eruit laten halen vanwege de vele klachten. Twee dagen later was ik en van de buik- en rugpijn af en de hoofdpijnklachten zijn ook weg. Ben nog wel een beetje aan het vloeien maar dat is normaal als de spiraal eruit wordt gehaald. Ik ben dus een van de ongelukkige waarbij het niet goed ging met al de bijwerkingen. Ben blij dat ie eruit is. Op naar het volgende om van de vreselijk heftige menstruatie af te komen.

charlotte76
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2011 21:28

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door charlotte76 »

Na de pil, koperspiraal en 3 kinderen wilde ik wel een mirena spiraal.
Het leek me wel wat om niet meer ongesteld te zijn en bovendien een fijne anticonceptie. Dus begin 2010 werd de spiraal geplaatst. Eerst had de huisarts de draadjes te kort afgeknipt, waardoor ik klachten kreeg (van mijn man weliswaar, het prikte...) Dat werd opgelost.

9 maanden lang vloeide ik. Ander vriendinnen zeiden me dat het echt de moeite was om vol te houden. En ik dacht: Ach, nog een paar maanden en dan ben ik noooooit meer ongesteld. Toen het ophield voelde ik me nog niet helemaal goed, maar ik had geen idee. Afgelopen november kwam ik bij de huisarts om mijn urine maar weer eens te laten controleren. Dat deed ik wel vaker, omdat ik dan veel rugklachten heb. Ik heb nooit pijn bij het plassen. En rugpijn is een indicatie. Ik had ook buikpijn. Erge buikpijn. En ik wist bijna zeker dat het uit de buurt van mijn baarmoeder kwam, maar ja, alles zit daar zo dichtbij!
Toen bleek dat er niets met mijn urine was , werd ik doorgestuurd naar de gyneacoloog die keek of het spiraaltje goed lag. Spiraal lag goed. Urine op kweek gezet. Ook goed. Bloed ook goed. Gewoon gezond dus.

Maar ik vroeg me wel af waar die buikpijn vandaan kwam. En oh ja, ik vloeide een beetje en had slijmerige snotdraden die eruit kwamen. Niet echt aantrekkelijk...
Ik kreeg het voorstel om met Primulot (nog een ander hormonentoestand) mijn lijf te resetten en vaak kwam het dan wel weer goed.
Na dat voorstel ben ik gaan nadenken. Ik ben er niet zo'n voorstander van namelijk.

Toen ik eind december, tijdens de o zo gezellige Kerst weer zo'n rugpijn had dat ik er bijna niet van kon lopen, ging ik weer eens mijn urine testen. Niks aan de hand. Maar ik kreeg toch antibiotica. Omdat ik symptomen had. En toen baalde ik toch! Weer mijn lijf een opdoffer en weer bijkomen van zo'n kuur. Maar waarom heb ik zo'n buikpijn en rugpijn? Dus ik ben op dit forum gekomen en las al jullie verhalen. En ja, ik herkende veel. Ik schrok het evt. ontwikkelen van endometriose. Da's geen pretje, meiden! Daar weer over gaan lezen.

Na het lezen van jullie verhalen heb ik de huisarts gebeld en dat ding na een gesprek eruit laten halen. Bleek dat ik in 2011 ELKE maand (rond het eind van de maand) even langs kwam om mijn urine te laten controleren.... Vanwege rugpijn. ELKE maand!! Tsja, er is maar 1 maandelijks terugkerend ding in mijn leven. Toen ik de deur uitliep werd de rugpijn al minder! Heus!

En dan wil ik er ook even bij vermelden dat ik sinds ons 3e kind erbij is gekomen niet altijd de gezelligste vrouw van de wereld ben geweest. Als het te druk werd gingen mijn handen trillen. Ik zag tegen allerlei dingen op. Echt depressief ben ik niet geweest, maar leuk is anders. Ik ben iemand die overal de lol wel van in kan zien. En dat is weer terug!

Misschien heb je wat aan mijn verhaal. Misschien helpt het je om je keuze te maken. Daarom schrijf ik dit op. Ik ben nu (26 januari) een maand verder en ik heb geen rugpijn en geen buikpijn. EN het allerbelangrijkste: ik voel me weer mezelf!

Nickyloves
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2012 18:47

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Nickyloves »

hoi allemaal ik heb men mijn mirena nu sinds 3 augustus 2010 maar ik heb toen ik ehm liet plaatsten egt pijn geleden want was toen nog maagd en nu niet meer maar was 1 jaar nie ongesteld en kon ik alles doen en na 1 jaar werd ik nogal ongesteld en niet 8 dagen maar 4 maanden en ben nu onder behandeling van de gyneacoloog en slik nu de pil de nieuwste op anticonceptie gebied de Qlaira heb ondertussen 2 verschillende middeltjes geprobeerd et bloede te stoppen en de 23ste heb ik weer een afspraak bij de gneacoloog want et bloede is door de pil gestopt maar de verschrikkelijke pijn in men baarmoeder is niet te harden :x en laat ehm dus donderdag verwijderen en laat het weten hoe ik me daarna voel
willen jullie me laten weten of jullie ook die pijn hebben gevoelt :x
groetjes nicky

Evelyn1959
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2012 10:49

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Evelyn1959 »

Wegens zeer heftige menstruatie heb ik 3 jaar geleden het Mirena Spiraal laten plaatsen door de gynaecoloog. Het plaatsen viel reuze mee. Ik ben ook zeer tevreden over het Mirena Spiraal. Geen bijwerkingen. Heel af en toe een beetje bloedverlies, dat is alles. Wel had ik gehoopt dat mijn migraine aanvallen minder zouden worden, maar dat is helaas niet het geval.

stokstaartje1965
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2012 15:58

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door stokstaartje1965 »

ik heb de spiraal 3 weken geleden laten zetten op het ziekenhuis.
ik heb vrezelijk veel pijn gehad met het plaatsen van het spiraal,zowel de verdoving als het spiraal zelf.
heb echt gegild van de pijn.
ik heb de eerste week hele erge buikpijnen gehad,of dat ik weeen had en opnieuw moest bevallen weer.
nu ben ik 2 weken verder en aan 1 stuk ongesteld en vlies behoorlijk wat bloed en dit dus al 2 weken lang.
ik heb geen buikpijn meer gelukkig.
ik weet niet wat ik nu moet doen,moet ik nu de huisarts bellen omdat ik zolang aan 1 stuk ongesteld ben of moet ik rustig afwachten.
ik heb over 6 weken pas een nieuwe afspraak voor een echo op het ziekenhuis.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

stokstaartje1965 schreef:ik heb de spiraal 3 weken geleden laten zetten op het ziekenhuis.
ik heb vrezelijk veel pijn gehad met het plaatsen van het spiraal,zowel de verdoving als het spiraal zelf.
heb echt gegild van de pijn.
ik heb de eerste week hele erge buikpijnen gehad,of dat ik weeen had en opnieuw moest bevallen weer.
nu ben ik 2 weken verder en aan 1 stuk ongesteld en vlies behoorlijk wat bloed en dit dus al 2 weken lang.
ik heb geen buikpijn meer gelukkig.
ik weet niet wat ik nu moet doen,moet ik nu de huisarts bellen omdat ik zolang aan 1 stuk ongesteld ben of moet ik rustig afwachten.
ik heb over 6 weken pas een nieuwe afspraak voor een echo op het ziekenhuis.
Ik zou zeker naar de huisarts gaan.
Er kan beter eenmaal te vaak naar gekeken worden dan eenmaal te weinig.
Het kan helemaal niets (en dus normaal) zijn, maar voor hetzelfde geld is er wel iets mis.
Zekerheid boven alles, ik zou maandag direct een afspraak maken!
Veel succes, in ieder geval fijn dat de pijn weg is!

Plaats reactie