Quote:
Maar de wetgever straft dan wel de winkelier af als het product in de garantieperiode buiten de schuld van de consument kapot gaat.
Niet het probleem van de consument !
Lekker gemakkelijk!
Artikel 21 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 3
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Daarmee wordt bedoeld als een consument bij een winkelier een laptop koopt en als eis heeft dat die laptop een firewire aansluiting moet hebben en na de koop zit er op die laptop dus geen firewire aansluiting.
Dan moet de winkelier het zonder kosten ervoor zorgen dat die laptop een firewire aansluiting krijgt of de consument een laptop geven die wel een firewire aansluiting heeft.
Artikel 21 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 3
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Geeft de winkelier jou als consument zijnde in de overeenkomst dat een laptop zeker 6 jaar zonder problemen mee moet gaan?????
Nee dus.
In de overeenkomst staat meestal 1 of 2 jaar garantie.
In de overeenkomst staat dus niet dat je gedurende de technische levensduur geen problemen hoeft te verwachten.
De fabrikanten geven standaard 1 tot 2 jaar garantie en je kunt garantie bijkopen tot meestal 3 jaar, soms 4 jaar.
Geven de fabrikanten aan dat je gedurende de economische levensduur geen uitval van de laptop hoeft te verwachten????
Nee dus.
Een aantal mensen zien het zo:
De fabrikanten geven aan wat de technische levensduur is. Dus 6 tot 10 jaar. Betekent dat je dan gedurende die periode recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging?
Neen. Totale onzin.
Niemand heeft dat ooit beweerd en zeker niet de fabrikanten en winkelieren.
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Als de winkelier in de overeenkomst zet of tijdens de koop mondeling gezegd heeft dat je gedurende 6 jaar geen problemen hoeft te verwachten en er komen gedurende 6 jaar problemen, dan heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging.
Als de winkelier in de overeenkomst zet of tijdens de koop mondeling gezegd heeft dat je 1 jaar garantie hebt, dan kun je nergens op beroepen als er na 2 jaar problemen komen, dit omdat de laptop dan volgens de overeenkomst is.