TheLD schreef:Artikel 6:233 aanhef en onder a BW. Het artikel wordt verder ondersteund door 6:237 aanhef en ander h BW.
Waar staat die clausule dan over schade beperkende maatregelen icm het vernielen van een verzegelde externe hdd en het afwijzen van de wettelijke garantie?
Ieder beding dat voor de wederpartij onredelijk bezwarend is kan met behulp van dit artikel vernietigt worden en daar heb je verder geen ander artikel dan 6:233 BW voor nodig.
Feit 1. Het product is het eigendom van de koper. De koper mag als gevolg daarvan data recovery uit laten voeren.
Feit 2. Het product is non-conform. Daar uit volgt dat de verkoper het product moet vervangen.
Deze twee feiten doen aan elkaar niets af. Het is niet zo dat als de verkoper een non-conform product heeft geleverd totdat de consument besluit data recovery te laten uitvoeren.
Een winkelier is niet verplicht tot vervanging, zie BW 7: 21 lid 5.
Jij wilt beweren dat de kosten van herstel veel lager zijn dan van vervanging? Computer onderdelen worden vervangen in plaats van hersteld, omdat dit goedkoper is. Dit argument gaat echt niet op, niet zonder een onderbouwing van de kosten.
Zie BW6: 237 b, gezien de discussie en het feit dat iets verzegeld is en normaliter nooit opengemaakt (in jouw geval moet je een rubber kapot maken) wordt is dit beding redelijkerwijs te verwachten.
Een beding wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn als het aan een van de op deze grijze lijst beantwoord. Ik vind vanwege het geen eerder gesteld dat je dit juist niet hoeft te verwachten. De garantie verstrekken moet eerst de mogelijkheid hebben om het product te onderzoeken, maar daarna hoef je niet meer te verwachten dat je wordt verhinderd om data recovery te laten uitvoeren. Lid b vind ik dus, naast h, een goede.
Maar hier wordt geen beroep gedaan op de fabrieksgarantie, maar op de wettelijke garantie. Wat er allemaal ook in de fabrieksgarantie staat doet er niet toe, want artikel 7:6 BW bepaald dat van art. 7:21 BW niet in het nadeel van de consument mag worden afgeweken. En om alle onduidelijk te voorkomen staat in 7:6a BW dat handsgarantie moet staat dat deze niets af doet aan de wettelijke rechten van de consument.
De winkelier mag dit best uitbesteden aan de fabrikant. Staat nergens dat dan niet mag.
Heb ik iets anders beweerd? De verkoper mag ook naar een ander dan de fabrikant toestappen. De verkoper blijft alleen er wel aansprakelijk.
Ouwe aap schreef:Dan vraag ik mij af naar wie deze vraag gericht is ?
A. TheLD
B. WillemV
C. BBCS
D. Toolboy
E. Alfatrion
F. gravedigger
G. angel1978
H. Ouwe aap.

Het antwoord is natuurlijk C: BBCS en het antwoord is G. hij is ikbenik.