LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
alie999
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:33

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door alie999 »

ok ,je hebt me overtuigd,zal op houden met schoppen tegen het zere been ,groet alie :idea:

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Frank Meijer is wakker geworden

F Meijer moet niet denken dat de voorbarige conclusie van Verburgt alle handelingen van NOP recht kan praten, hopelijk heeft NOP en haar vrienden ervan geleerd om open en eerlijk te zijn/worden en deprotocols in werking te stellen en na te komen.
.
Mijn dieren zal ik zeker niet bij NOP stallen, daar zijn de viervoeters te groot voor.

Vandaag weer eens langs NOP gereden, :) (*_*)

alie999
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:33

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door alie999 »

:) ok Frank,
ik ben helemaal om,nog bedankt voor alle informatie,ook die van vandaag,
groet Kor en Alie

Judithrr
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2009 12:25

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Judithrr »

Frank,

je zult best voor alles een mooi antwoord hebben, daar zijn jullie goed in bij het NOP, maar los van het feit dat er nu ipv "uw vogel zit in vetrekhal 5" gezegd wordt dat "uw vogel vast uit het park gestolen is", blijven het leugens. En hebben jullie vogels met de intelligentie van een kind van 6 ofwel verhandeld ofwel dood laten gaan door verwaarlozing en onthouding van de juiste zorg. En dat is op z'n zachts gezegd schofterig. Liegen, bedriegen en verwaarlozing of illegale handel van een onbetwistbaar intelligente diersoort. Een diersoort waarbij zelfs gesproken communicatie mogelijk is.
En als dat ook voor minister Verburg een "inconvenient truth" blijkt te zijn doet dat niets af van de waarheid.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

alie999
je hoeft niet door het stof te gaan voor Fr Meijer , jammer dat hij jou prive berricht zonder in het openbaar NOP te verantwoorden.

Judithre gaat me te ver, hoewel de loze kreten van Verbunt geen hout snijden, als CDA,er zal ze wel voor haar parochie preken.

Maandag/Dinsdag wordt er meer openbaar gemaakt, hoperlijk maakt NOP bekent welke verbeteringen er aangebracht worden,
ik sluit verder mijn bijdrage om verbeteringen te bewerkstelligen,

Judithrr
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2009 12:25

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Judithrr »

Judithrr had 3 gezonde, 2 nog piepjonge, vogels aan het NOP toevertrouwd en daarvan zijn er nu 2 dood zij (wacht nog op sectie rapport) en er 1 "vast uit het park is gestolen".
In toeval kan je geloven als je 1 vogel hebt en er misschien maar 5 mensen zijn die hetzelfde verhaal vertellen. Dit is geen toeval meer.
En dat de regering niet nat wil gaan op het feit dat al deze informatie al lang bij hen bekend was en ze toch gewoon vrolijk door bleven gaan met het plaatsen van vogels in dit park en de hele handel zijn gang lieten gaan dat snap ik best. Maar ook dat is schofterig.

Judithrr
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2009 12:25

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Judithrr »

Maar Frank, nu je toch antwoorden aan het geven bent: laat ik er eens vanuit gaan dat de hele partij contractnummers 1251x op een gegeven moment uit het park is gestolen. Hoe kan het dan zo zijn dat jullie dit nooit gemerkt hebben ?
En als jullie toch gemerkt hebben dat er een groot aantal vogels ontbrak, waarom hebben jullie toen niet geinventariseerd welke chipnummers ontbraken en deze als gestolen/vermist opgegeven ?
En meteen even contact opgenomen met?

MichaelM
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2009 14:45

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door MichaelM »

Judithrr heeft zeker een goed punt..

Minister Verburg verdedigt niet het NOP in de beantwoording van de kamervragen maar verantwoordt enkel de NOP als opvang voor exotische vogels die in beslag zijn genomen door de AID. Het gaat om het beeld dat de minister van het NOP gebaseerd op rapportages van de AID, dit stroomt niet met de aflevering van Radar. Minister Verburg haalt bij de beantwoording zo ook het bestaansrecht van het NOP als papegaaienopvang onderuit:

vraag 8
Deelt u de mening dat het houden van exotische vogels door particulieren regelmatig leidt tot ernstige welzijnsaantasting van deze dieren?

Mijn beeld is niet dat het houden van exotische vogels door particulieren regelmatig leidt tot ernstige welzijnsaantasting van deze dieren.

Het verschil is dat de AID heeft echter de macht om het NOP te controleren en zal ongetwijfeld controleren hoe de inbeslaggenomen dieren verzorgd worden.. Het is dus in het belang van het NOP om deze dieren goed te verzorgen en te zorgen dat alles er goed uitziet anders verliezen ze deze melkkoe.

Mensen zoals judithrr die hun vogel(s) afstaan hebben geen tot weinig controle op wat er met hun papegaaitje gebeurd, dit blijkt wel uit de reacties op dit forum.. Mensen worden systematisch voorgelogen en sponsoren het NOP al jaren terwijl hun papegaai al jaren dood of verhandeld is. Het beeld dat de papegaai lang en gelukkig leeft is voor het NOP dus belangrijker dan de papegaai in leven te houden en een goed leven te bezorgen. Er is geen onafhankelijke instantie die, bijv. jaarlijks, op het welzijn van deze papegaaien toeziet, de LID en de AID niet. De NOP hoeft dit dus niet te verantwoorden.

Schofterige oplichters zijn het, hopelijk is het onderzoek van Dorresteijn (onderzoeker??) goed onderbouwd, wordt er niet alleen gekeken naar de administratie en wordt er niet wat gerommeld met cijfertjes.

Michael

SandraAnn
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2008 18:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door SandraAnn »

Ik sluit me aan bij Judithrr en MichaelM.
Overigens zijn er al een aantal ex-medewerkers van het park die bevestigen dat daar het e.e.a. flink fout zit. Eén van hen bevestigt dat na sluitingstijd dieren tegen een zacht prijsje worden verhandeld. Ik geloof niet dat deze allemaal uit rancune jegens het NOP maar zo een verhaal ophangen. Bovendien kun je mij niet wijsmaken dat vele dieren die thuis nog kerngezond waren ineen bij het NOP sterven omdat ze zgn. in slechte conditie zouden zijn. De ex-eigenaren worden vele jaren voorgelogen zgn. om ze het verdriet te besparen, ondanks dat velen wel hebben aangegeven op de hoogte te willen worden gebracht bij overlijden. En al die goedgelovige mensen blijven natuurlijk gul doneren. Ik vind het echt ontzettend misselijk hoe er met de (ex-)eigenaren en de dieren wordt omgegaan. En waar onze dieren echt zijn gebleven, zullen we wel nooit te weten komen. Wat ik hiervan geleerd heb, is dat je niemand kunt vertrouwen en ik zal ook nooit meer een dier weg doen. Ik hoop voor de dieren die nog bij het NOP zitten, dat het bestuur de laan uit wordt gestuurd en dat er mensen voor in de plaats komen die echt hart voor de dieren hebben. :evil: :!:

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Het ingezonden arilkel-brief van Tros Radar in het ED dd 10 maart geeft vermoedelijk juist weer wat er allemaal aan de hand is bij NOP, vooral de rol van T Vermeegen is opvallend te noemen(*-*)

Judithrr
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2009 12:25

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Judithrr »

Dank je wel Henri,
die brief is inderdaad een bijzonder correcte reactie van Radar.
http://www.ed.nl/mening/brieven/4634464 ... -maart.ece
Ik mag ook hopen dat de kamervragen die nu nog aan Verburg gesteld gaan worden betrekking zullen hebben op de papegaaien van particulieren en de gang van zaken omtrent de opvang daar van door het NOP. En dat er ook iets uit het onderzoek van dhr Dorresteijn zal komen. Vond is in ieder geval door mij voldoende geinformeerd en gaf ook aan veel meer klachten van particulieren te hebben ontvangen. Ik hoop dat ze hier iets mee doen en ook ik heb mijn lesje wel geleerd en zal nooit meer afstand doen van een dier. Dat vertrouwen is zo wel weg.
De verhalen van het NOP waren prachtig, maar in de praktijk dus allemaal gelogen en kennelijk kan dat gewoon in Nederland.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ingezonden brief Radar in het ED:
Onze recente uitzending over de Nederlandse Opvang Papegaaien in Veldhoven heeft veel teweeggebracht, Logisch, het betreft immers een emotioneel beladen onderwerp. Het is dan ook te betreuren dat door de eenzijdige en vaak feitelijk onjuiste berichtgeving van het ED de focus is verschoven van het onderwerp, het welzijn van kwetsbare dieren, naar de boodschapper, Tros Radar.

Zo stelde het ED dat wij door de Raad van Journalistiek recentelijk zijn berispt wegens gebruik van de verborgen camera in een ander dierenverhaal. Dit is pertinent onjuist. Daarnaast mag NOP-directeur Tonnie Vermeegen op ed.nl met droge ogen beweren dat Radar de afgelopen week vijf keer op de vingers is getikt. Alweer onjuist, dit had het ED kunnen en moeten weten.

Er hebben zich tientallen emotionele oud-eigenaren van papegaaien gemeld bij Radar. Het NOP hield hen voor dat het uitstekend ging met hun vogel. Pas na de uitzending heeft het NOP toegegeven dat hun ex-huisdier – vaak al jaren geleden – is overleden.

Ook de reactie van minister Verburg pleit het NOP absoluut niet vrij. De minister gaat bijvoorbeeld niet in op het opvallend hoge sterftecijfer, een cijfer dat wij overigens grotendeels baseren op de eigen administratie van het park. Daaruit blijkt dat de vogels relatief jong en gezond binnenkomen. De gemiddelde leeftijd is 17 jaar en slechts 5 procent van de binnengebrachte vogels had gezondheidsproblemen. Veel van deze feiten zien we niet terug in de berichtgeving van het ED. Het mag dan ook een gotspe genoemd worden dat deze krant onze uitzending 'broddelwerk' noemt.


Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Minister Gerda Verburg (LNV) is door de Tweede Kamer overgehaald om uitgebreid onderzoek te doen naar het Nederlands Opvangcentrum Papegaaien (NOP) in Veldhoven.
Er is al een onderzoek gaande dat in opdracht van het papegaaienpark wordt gedaan door Ton Dorresteijn, oud-directeur van Diergaarde Blijdorp. Hij krijgt nu hulp van één of twee medeonderzoekers om zo het meer uitgebreide onderzoek op tijd af te hebben.

Tros Radar besteedde begin januari uitgebreid aandacht aan het NOP. We zetten vraagtekens bij het aantal papegaaien dat er binnen is gebracht (meer dan 10.000) ten opzichte van het aantal dat er nu nog zit (nog geen 2000).

Kamerlid Henk Jan Ormel van het CDA stelde naar aanleiding hiervan kamervragen, onder andere over het sterftecijfer in het park. De minister antwoordde dat er vorig jaar nog onderzoek is gedaan door de AID. De administratie op het park kon beter, maar voor de rest voldeed het park volgens de AID aan alle eisen. De minister kwam echter niet met harde cijfers. De Tweede Kamer nam daar dan ook geen genoegen mee.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Het is toch erg merkwaardig dat NOP en z,n NOP vrienden/directie ineens weer een media-radiostilte heeft ingevoerd,dit lijkt me een veeg teken :( (*-*)

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 13 Mrt 2009 11:58 door Henri42

Het is toch erg merkwaardig dat NOP en z,n NOP vrienden/directie ineens weer een media-radiostilte heeft ingevoerd,dit lijkt me een veeg teken (*-*)
Nee hoor, ze weten daar bij NOP maar al te goed dat als je in str*nt gaat roeren dit erg gaat stinken.Vandaar de stilte.

Judithrr
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2009 12:25

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Judithrr »

:-)
Vandaar waarschijnlijk dat dit artikel wel op de website van het NOP staat:
http://www.ed.nl/regio/veldhoven/464672 ... -komen.ece


Maar dit artikel niet:
http://www.ed.nl/regio/veldhoven/464672 ... -Oerle.ece

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ik heb begrepen dat een zakenrelatie uit Blijdorp een rapport voor NOP gaat maken, de AID mag niet aan het betreffende rapport meewerken ,transparantie noemt vd Baar dat, :) (*_*)

Judithrr
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2009 12:25

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Judithrr »

En dat dan ipv gewoon blij te zijn met het feit dat ze een of twee extra mensen krijgen die kunnen helpen met onderzoek. Als het doel van beide partijen gelijk is zou dat toch juist goed nieuws moeten zijn zou je denken. Rare reactie.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Radar blikte gisteren ook even terug op de praktijken van NOP en vermelde dat Verburgt op der falie kreeg van 2* kamerleden ivm matig beleid door de AID

Gesloten