LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
justme360
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 mar 2007 22:35

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door justme360 »

hoi wikky,

afbouwen moet je echt pas doen als je je zeker een half jaar al goed voelt.
ik zit aan 1/4 tablet van 20 mg, en het gaat goed met me.
ik heb inderdaad van 20 naar 15 naar 10 naar 5 afgebouwd, en ook elke vermindering een maand volgehouden.
ik pak nu om de dag 5 mg en ben van plan om na twee weken 2 dagen niks te pakken en de derde dag 5 mg, en zo elke twee weken, tot ik denk dat het kan om helemaal te stoppen.
ik voel me best goed, heb geen paniekaanvallen gehad tijdens het afbouwen, alleen ben ik soms wat negatiever als met cipramil. maar ik denk dat je ook weer moet wennen zonder cipramil en dat je daar ook opnieuw mee moet leren leven.
je lichaam is tenslotte gewend aan die stoffen.
ik slik wel elke dag omega 3 en vitamine B complex, heb ik van mijn fysiotherapeut, die ook accupunctuur doet, en ik denk dat ik daar baat bij heb.
verder rookte ik, daar ben ik ook mee gestopt, want roken verergerd angsten,
nicotine jaagd de hartslag omhoog.
sterkte allemaal hier.

Eef'70
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2009 21:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Eef'70 »

Hallo Elmos,

Sorry beetje een late reaktie, had een berichtje achter gelaten op (geloof)15 juli met de vraag over de hoogte van 60 mg.
Zit nu sinds vorige week op 40 binnen 4,5 week.
Best wel snel opgebouwd zoals je al schreef, maar het is goed te doen wbt de bijwerkingen.
Voel me soms een beetje "deuzig" en ipv de hele tijd maar ergens mee bezig te moeten zijn van mezelf om alles perfect te hebben zit ik nu op de bank of in de tuin en denk "het zal allemaal wel heb er nu geen zin in"
Dat is wel even schrikken hoor want daar kan ik normaal gesproken niet aan toegeven.
Voel me er ook wel enigszins ongemakkelijk bij maar tijdens de cognitieve gedragstherapie is me uitgelegd ik dat ook moet toelaten en dan maar eens kijken wat er met me gebeurd als ik laat liggen wat ik van mezelf zou moeten doen......
En zo gaan ze meer dingen uitlokken bij me, zie er als een berg tegenop!
Voorlopig blijf ik nog ff op 40 mg maar als blijkt dat ik mijn gedachtens niet de baas kan en enorm onrustig word dan kan 't alsnog verder op gehoogd worden.
Je vroeg me waar ik het voor kreeg, ik weet sinds 5 wk. dat ik last heb van obsesieve compulsieve gedrags stoornis (ocps) wat dat precies in houd mag je opzoeken via google :D

Wikky,

O jee jij bent er dus van aangekomen, hoop niet dat dat mij zal overkomen....Gelukkig reageerd niet iedereen er hetzelfde op dus hoop dat ik voor deze ene keer ook een beetje geluk zal hebben.
Ook ik drink geen alcohol, gebruik naast de cita ook nog wellbutrin 2x150 mg en concerta,56 mg alle 3 rotzooi waarop staat dat je er geen alcohol bij mag gebruiken.
Toch geprobeerd, 1 rose biertje, nou dat heb ik geweten heb er heel veel last van gehad en ben flink misselijk geweest.
Maar probeer het eens voorzichtig uit je merkt het volgens mij snel genoeg, en een drankje moet af en toe toch wel kunnen?

mario,

Heb je berichten gelezen en leef ontzettend met je mee, wat voel jij je vreselijk meid!
Herken er helaas ook wel een heleboel in hoor en zeker de schaamtegevoelens die daarbij horen.
Zo moet ik tijdens de cognitieve gedragstherapie mijn gedachten uitspreken die ik zelfs nog nooit tegen mijn man heb verteld uit schaamte.
Vind het dan ook heel moeilijk om dat nu wel tegen een vreemde te moeten vertellen, denk dan ook almaar 'wat zal ie wel niet van me denken"
Moet daar echt overheen stappen, kan wel iets verzinnen maar ik kom daar tenslotte om geholpen te worden, en na 4 mnd wachtlijst ben ik zo blij dat ik aan de beurt ben dat ik er veel voor over heb om weer een beetje blij te kunnen zijn met mezelf. Dat wordt ook wel tijd hè na iets van 20 jaar.......
Hoop dat jij goed geholpen bent door je huisarts, tis zo belangrijk dat je de juiste begeleiding hebt, die kunnen je maken maar ook breken.
Ik zou zeker niet op eigen houtje gaan experimenteren met de dosering, je moet toch op een gegeven moment goed ingesteld raken en als je steeds wisselt dan wordt het niet goed opgenomen in je bloedspiegel en heeft je arts nog geen duidelijk beeld of t zijn werk goed doet.

Veel sterkte!

groetjes Eef (ook uit 70!)

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

hi eef,
ik ben blij dat je gereageerd hebt. de meeste hier hebben angst en depressie(wat ikook heb), maar geen obsesieve compulsieve stoornis.
ik denk dat door de ocd, ik depri en angstig ben. het is zo moeilijk om mezelf te overtuigen dat ik niet gek ga worden en de controle ga verliezen!!( ik heb agressieve dwanggedachten) . ben er de hele dag mee bezig.ik weet niet meer hoelang ik het ga volhouden. de psych kan me maar niet overtuigen dat ik niks mankeer. ik ben zo boos op mezelf.de laatste weken ben ik ook mega onrustig.
je zei dat je je schaamt om er met andere mensen over te praten. had ik ook vroeger.de laatste tijd praat ik er met iedereen over.in de hoop dat iemand me een goede tip kan geven.
hoelang heb jij ocd, en hoelang slik je citalopram? en had je bij het ophogen veel last van angst en onrust?
ik heb al 18/19 jaar last ervan (in vlagen) maar heb nog nooit zo diep in de put gezeten als nu ik medicatie gebruik. ik hoop dat lotgenoten diedit lezen niet gaan denken dat citalopram niet werkt! ik zie heel veel positieve reacties hier! het zal wel aan mij liggen, of aan de dosering :cry:

maria

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

ik zag net pas dat je "ook uit 70"hebt geschreven.toevalig dat we alle 2 ocd hebben.
zou 1970 een slecht bouwjaar geweest zijn? :P (grapje)

Liesbeth60
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2009 12:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesbeth60 »

Hallo allemaal,
Ik gebruik al een tijd anti-depressiva en ga nu overschakelen van Sertraline naar Cipramil. Bijna bij alle middelen heb je last van een droge mond. Soms zo erg dat je amper kan slikken.
Naast mijn bed heb ik een doosje Smint liggen. Als ik er daar 1 van neem, maak je automatisch weer speeksel aan en kan je weer verder slapen. Bovendien is het niet slecht voor de tanden.
Ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen.
Liesbeth

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

ik heb vandaag herhalingsrecept voor mij en mijn moeder gehaald bij de apotheek.( mijn moeder gebruikt ook cita)
krijg ik ipv het merk rathiopharm, 2 andere merken .
voor mij citalopram ranbaxy, en voor mijn moeder citalopram actavis.
nu ben ik bang dat ik weer nieuwe bijwerkingen krijg. en ik voel me al k***e !! heeft iemand van jullie ook ranbaxy? en kan ik door merkverandering nieuwe bijwerkingen krijgen?
ik heb nog tot 15 augustus de citalopram van rathiopharm.
vandaag was redelijke dag voor me :lol: ben 2 uur lang de stad in geweest. alleen!! (maar dat zegt nog niks......ik heb al jaren soms van die vlagen dat ik wel alleen naar de stad ga) had trouwens wel een halve xanax ingenomen voordat ik ging, omdat ik de laatste weken een zeer onrustig gevoel heb.


maria

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hoi maria,

Toch fijn dat je een redelijke dag hebt gehad, is toch wel positief.
Ik moet nog 2 dagen en dan hoop ik ervanaf te zijn :lol: , zondag mijn laatste tabletje en tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden van het afbouwen, maar hoe het verder zal gaan weet ik niet. Ik las hier net dat een aantal van 10mg naar 5mg moeten en dan helemaal niets meer. Ik ga van 10mg naar niks meer (op advies van de huisarts), dus dat is toch wel spannend. Ik zie het allemaal wel, ik zal jullie af en toe nog op de hoogte houden hoe het gaat.
Iedereen veel sterkte met op en afbouwen en niet opgeven!!

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

oh bokkie dat lijkt me fijn om er weer helemaal vanaf te zijn,toppie hoor.
ik vind het knap maria dat je 2 uur de stad bent in geweest,ik ben nog steeds niet alleen de stad in geweest,bang om een paniekaanval te krijgen,wat stom hè...
wat is xanax voor een medicijn?
liesbeth,waarom ga je veranderen van medicijn als ik vragen mag?
ik heb ook last van een droge mond en ik zweet me helemaal te pletter,zijn er nog meer mensen hier die ook van die zweetaanvallen krijgen van de antidepressiva?
of zou het dan toch aan de overgang liggen whaha :roll:

fijn weekend allemaal

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

hi angela,
al ik jou was zou ik eerst nog naar 5 mg gaan,voor een weekje ofzo. om er zeker van te zijn. :wink:
je hebt niks te verliezen. ik ben blij voor je dat je zometeen zonder medicijnen zal zijn. :D

hi wikky,
xanax is een merknaam van alprazolam.het is een vrij lichte kalmeringsmiddel.
zweten deed ik de eerste 2 maanden veel!! vooral tijdens mijn slaap. nu niet meer. had overdag ook soort opvliegers.dat was zo eng! voor paar minuten leek het of mijn hoofd in brand stond. en een paar minuten later een koud gevoel in mijn benen.hoop dat ik dat niet meer meemaak.
droge mond heb ik geen last van gehad.

maria

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

Die zweetaanvallen heb ik ook hoor Wikky, is een bijwerking van de cita, dus je bent nog niet in de overgang hoor, anders zit ik ook in de overgang :lol: :lol:

En Maria, ik had aan de huisarts gevraagd of ik geen afkickverschijnselen :roll: zou krijgen als ik van 10mg naar niks zou gaan, maar hij verzekerde dat dat niet zou zijn, dus ik ga het gewoon proberen.

Iedereen een prettig weekend! :lol:

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

wat een ellende is dat hè,dat zweten,ik word er gewoon vervelend van.
maarre...ik zit wel in de overgang zei de dokter,ik zou er midden in zitten,kon ze aan mijn bloed zien,maar ik ben dan ook bijna 51. :lol:
maar dit gooi ik ook op de medicijnen hoor,en vooral snachts pppffff
mag ik vragen hoe oud/jong jullie zijn? :P
en dan heb ik er ok nog eens ernstige migraine bij en omdat ik citolapram gebruik mag ik daar geen migainemiddelen bij gebruiken omdat ik dan epileptische aanvallen kan krijgen en daar zit ik ook niet op te wachen hoor...
en als ik nu zou stoppen met de citolapram dan kan ik weer wel die medicijnen gebruiken voor migraine,dus aan de ene kant wil ik er graag vanaf en aan de andere kant durf ik het niet zo goed...
krijg je toch de schijt van :roll:

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hai Wikky,

Van dat zweten word ik ook knettergek hoor, ik hoop dat dat gauw over is als ik ben gestopt.
Ik ben trouwens 36 jaar, dus nog iets te jong voor de overgang en de opvliegers :lol:
Dat is wel vervelend zeg dat je die medicijnen niet samen kan gebruiken, want migraine lijkt me nou ook niet bepaald prettig, ik kan dus begrijpen dat je van de cita afwil. Ik heb dat zelf nou ook heel sterk hoor , de afgelopen 6 weken van het afbouwen heb ik echt de dagen geteld, en nu hoef ik nog maar 1 dag en vind ik het ook wel een beetje eng, maar zal blij zijn dat ik ervanaf ben. Ben trouwens wel blij dat ik ze gekregen heb hoor, want ze hebben mij goed geholpen.

Groetjes Angela

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

hi wikky,

ik ben 39.ik zit niet in de overgang, maar had wel de eerste 2 maanden last van opvliegers.ik weet zeker dat het aan de citalopram lag.

spannend voor je angela!
ik hoop dat het met ons allemaal goed komt en goed blijft :D
al denk ik niet dat de citalopram mij daarbij zal helpen helaas :cry:

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hallo allemaal.

bokkie,ik ben zo benieuwd hoe het met je gaat nu je helemaal gestopt bent,spannend hoor...
heb jij er maar 6 weken over gedaan met het afbouwen,dit zal je vast ergens geschreven hebben,maar dat heb iki niet gelezen haha

nou ik heb ook de stoute schoenen aangetrokken vanmorgen hoor.
ik ben vanaf vandaag dus gaan afbouwen...ieekk vind het nu al eng :shock:
nee dat is een grapje hoor,natuurlijk merk ik daar nog niks van nu..
mijn psycholoog zei dat ik er vanaf nu tot eind oktober over moet doen,dus nu vanaf vandaag 3/4 per dag,de hele maand augustus, en dan de hele maand september 1/2 per dag, en dan oktober 1/4 tablet per dag.
en dan denk ik niks meer of misschien om de andere dag nog 1/4.
ik moet eind augustus weer naar de psycholoog toe,dus dan weet ik meer.
is het voor jou net te snel gegaan bokkie,in 6 weken tijd,ik zeg zomaar iets hoor,je zal het vast met de dokter besproken hebben...

maria dat zweten heb ik nu nog na anderhalf jaar pppfff,dat is echt vervelend hoor,ook daar hoop ik snel vanaf te zijn :wink:

ik vind dit wel een leuk forum moet ik zeggen,allemaal van hetzelfde laken een pak whaha

ik zal eens boodschappen gaan doen want ik moet vanmiddag naar de cardioloog op controle.
we spreken elkaar nog,groetjesssssssssssss

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hai Wikky,

Het gaat nog goed, maar het is nog te kort om er iets van te zeggen, zit nog niet te trillen van de afkickverschijnselen :lol: :lol: hahahaha.
Ik ben inderdaad in 6 weken afgebouwd, dit op advies van de huisarts.
Ik heb het gevraagd of het niet te snel ging, maar hij zei van niet ook omdat ik maar een lage doses heb gehad 20mg en ik heb het niet zo heel lang geslikt 6 maanden ongeveer. En ik moet zeggen ik heb tot nu toe helemaal niks gemerkt van het afbouwen ( ja ik ben minder suf :lol: hahaha, maar dat is alleen maar een voordeel).
Ik hoop dat het zo verder zal gaan, want op een terugval zit ik echt niet te wachten (ben lang genoeg van het padje afgeweest :wink: )
Ik vind dit ook wel een leuk forum, vind het alleen jammer dat het er steeds minder worden (is wel een goed teken waarschijnlijk), maar ben af en toe benieuwd hoe het met de anderen gaat.
Ik hoop dat het afbouwen bij jou ook allemaal goed gaat, maar dat hoor ik wel.

Nou de groetjes allemaal en tot de volgende keer.....
Angela

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Beste mensen,

Na dit forum al een tijdje gevolgd te hebben, heb ik besloten om ook maar eens iets te schrijven. In de hoop op goede tips!

Ik ben een vrouw van 33 jaar met een zoontje van 12 weken oud.
In het verleden heb ik een hoop meegemaakt waardoor op een gegeven moment het emmertje vol was. Op advies van de huisarts ben ik toen Citalopram gaan slikken. Dat heeft mij goed geholpen.
Totdat ik zwanger werd toen moest ik afbouwen en stoppen. Na een zware zwangerschap (veel overgeven en geen contractverlenging op mijn werk) had ik ook nog eens een loodzware, paniekerige bevalling.
Aangezien ik echt een hypochonder (ziektevrees) ben, komt alles er nu uit. Ben moe, gespannen, zenuwachtig en heel angstig.
Heb eerst homeopathie geprobeerd maar op advies van de huisarts ben ik weer begonnen met Citalopram. Omdat ik als de dood ben voor de bijwerkingen (weet het niet meer van de vorige keer!) ben ik gestart met 5 mg. per dag.

De zorg voor mijn zoontje gaat super maar ik vind het doodeng om de deur uit te gaan. Vanochtend MOEST ik boodschappen doen omdat ik niks meer in huis had maar ik loop als een debiel door die winkel om er maar weer zo snel mogelijk uit te zijn. Als de dood om een paniekaanval te krijgen en in paniek te raken wat iedereen dan ziet.
Ik ben keihard aan het knokken om er bovenop te komen maar vind het zo zwaar. Mijn man is heel nuchter en vind het moeilijk om mee om te gaan.

Ik zou graag meer de deur uitgaan om afleiding te hebben maar ik durf het simpelweg niet i.v.m. de paniek... Weten jullie hoe ik deze cirkel het beste kan doorbreken?

Dikke kus,
Camel1976

P.S. Ik heb regelmatig dat mijn hart een keer overslaat. Herkennnen jullie dit ook?

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Camel1976

Ik had precies dezelfde angst als jij, durfde op een gegeven moment ook geen boodschappen meer te doen en inderdaad als ik dan echt moest, zo snel mogelijk er weer uit, dit werd zo erg dat ik de deur niet meer uitdurfde, zodat mijn man een aantal weken alle boodschappen heeft gedaan. Ik was dit zo beu want ik had geen leven meer zat alleen maar binnen, kwam de deur niet meer uit, dat ik op een gegeven moment juist die plekken op ging zoeken. Ik ging iedere keer voor 1 ding naar de supermarkt, ook al had ik niks nodig, en in het begin is dit heel moeilijk, maar zodra ik merkte dat er niets gebeurde werd dit makkelijker, zo ben ik steeds een stapje verder gegaan, totdat alles weer gewoon werd om te doen. En dit is niet vanzelf gegaan hoor, want ik heb zat angsten en paniek doorstaan in het begin, maar toen de tabletjes een beetje zijn werk gingen doen werd het wel makkelijker, maar je moet wel doorzetten.
Nu ben ik van de tabletten af (sinds vandaag pas hoor!)
Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt, en dat je over een tijdje kunt zeggen dat je alles weer lekker zelf kunt doen
Veel succes meid

Groetjes Angela

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Lieve Angela,

Eindelijk een "lotgenoot".
Wil je mij toevoegen op MSN (als je dat hebt!) dan kunnen we wat makkelijker praten. Mijn adres is: [email protected].

Thanks!

Dikke kus,
Cameltje

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Cameltje

Ik heb geen msn, maar we kunnen hier ook gewoon praten hoor. :lol:
Als er iets is kan je het me altijd vragen.

Groetjes Angela

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Doordat ik geen werk meer heb, heb ik dus de hele dag de tijd om te piekeren. En ik ben een zwartkijker. Het glas is eerder halfleeg dan halfvol. Zie overal tegenop en vind alles eng.
Gister had ik een topdag, heb ik echt weer genoten van dingen maar vandaag is het vervelend......
Puur vanmwege het feit dat het boodschappen doen zo *** ging!
Daardoor ben ik weer helemaal van slag.

Herken jij ook de hypochonder verschijnselen? Als ik een dag hoofdpijn heb, heb ik een tumor. Als mijn hart overslaat, krijg ik een infarct.
Ik probeer mijn zinnen wel te verzetten maar heb soms zo het gevoel op de automatische piloot bezig te zijn.

Ik wil gelukkig zijn, onbezorgd kunnen genieten van het leven en ik baal er zo van dat dat nu niet kan! Ben de hele dag door angstig en gespannen......... En ik kan zo slecht tegen de hitte die eraan komt. Ook weer iets om tegenop te zien. Krijg er altijd zo'n hoofdpijn van. Met het gevolg dat ik nog meer ga piekeren.
Ik wil die cirkel doorbreken!!!!!!!!!

Ga nu proberen te slapen! Misschien tot gauw!
Hoeveel Citalopram heb jij geslikt en wanneer begon het te werken?
Van de vorige keer dat ik het gebruikte, weet ik niet veel meer. Is al een tijdje geleden! En had jij bijwerkingen? Het gevoel dat de angst erger werd?

Trusten!
Kus,
Camel

Gesloten