LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Willem1957

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Uit de advertentie:
- Het treffen van betalingsregelingen binnen de daartoe geldende richtlijnen
- Het voorbereiden van dossiers in geval een incassoactiviteit wordt overgedragen aan Gerecht Incasso.​

Dit zou je kunnen interpreteren als: Eerst alles conform de wettelijke regels doen onder de noemer PT ...... en als er dan nog niet betaald is dan gaat het naar onze afdeling GI waarvoor geen wettelijke regels gelden.

Iemand al een keer een oproep gehad voor een rechtzaak met GI? In 2010 moet toch echt een keer het moment aanbreken dat we Vogeltje & Vogeltje wat veertjes uit mogen gaan trekken. Via andere fora komen de laatste tijd weer meer reacties over dreigbrieven van GI.

jante

Ongelezen bericht door jante »

Wat GI incasso betreft kan ik zeggen dat ik voor de derde keer een brief heb ontvangen en wel een dag voor kerst! Leuk kadootje zou je denken.
Echter niets is minder waar.
Op mijn eis om de door mij gemaakte kosten van het geeiste bedrag af te trekken kunnen ze niet ingaan.
Wel de belofte dat als ik betaal, ik niet meer door GI zal worden aangeschreven.
(Ja,ja en dan zeker wel door Pretium).
Daarbij bieden ze mij de 72+ coulance regeling aan. (HOEZOOO???????)
Kunnen ze op een of andere manier zien hoe oud ik ben????
Ik vind het een belediging, want niet iedere dedupeerde van Pretium is immers 72+ !!
Daarbij krijg ik eerst een rekening van honderden euro's en nu krijg ik een 72+ rekening met daarop vermeld een veel lager bedrag.
En beide bedragen kloppen natuurlijk niet.
En dan nog de dreiging met de deurwaarder.....
Ik ben dan ook nog steeds niet van plan te betalen, hoewel ik er na twee jaar heel erg graag vanaf wil zijn.
Deze brief heeft wel mijn kerstavond verknalt, want het geeft veel ergenis.
Eigenlijk ben ik het spuugzat!
Wordt vervolgd................

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

MementoMori schreef: . Dat is mooi, maar zou daar in dat grote hoofd echt geen lampje zijn gaan branden bij de conclusie dat telemarketing dus een breed maatschappelijk gezien ongewenst verschijnsel is, zoals diefstal of autorijden onder invloed?
Ja, maar daar vergeet je een ding.
We hebben met politici en ambtenaren te doen.
Wat niet onder hun eigen ervaring valt - snappen ze niet, en willen ze niet onderzoeken.

Dus, PT (en zo) zouden eens wat politici moeten oplichten - is het binnen een week over.

MementoMori

Ongelezen bericht door MementoMori »

Hallo Guardian72 en Jante,

EZ wil inderdaad o zo graag het bedrijfsleven faciliteren. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als het Bel-me-niet register richting alle telefoonabonnees in Nederland gaat.

Jante, jouw verhaal is zo te zien niet een standaard situatie uit het boek van Oetker http://herrdoktoroetker.angelfire.com/ Je schrijft dat je al twee jaar bezig bent om van ze af te komen. Als je daar de nodige opzegbrieven voor hebt geschreven, dan heb je bewijsstukken en sta je sterk. Want als Pretium zich van opzeggen niks aantrekt, dan kan je inderdaad gratis voor hun rekening blijven bellen. Als het allemaal wat onduidelijker is, zou je kunnen overwegen om die verlaagde rekening te betalen (ook al klopt die niet). Tenminste als die verlaging ongeveer overeenkomt met de door jou gemaakte kosten. Je moet rekenen dat Pretium zolang de telefoon het gewoon deed, recht heeft op zo'n € 25,- tot hoogstens € 30,- per maand voor gemiddeld belgedrag TOT 1 maand nadat jij hen een niet mis te verstane opzegbrief zond. Wie schrijft die blijft :wink:

Groetjes,
MementoMori

KrikvdKruK

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Jante, Mementomori.
De opmerkingen van Mementomori lijken me niet in de geest van HerrDoktorOetker, die helaas veel te vroeg van dit forum is heengegaan (verwijderd).
Pretium heeft helemaal geen recht op geld. Pretium claimt dat wel en heeft dat in het gouden Pretium-tijdperk ook wel toegewezen gekregen, maar dat tijdperk ligt ver achter ons.
Jante was volgens dit forum al binnen 3 maanden weer terug bij KPN en werd door Pretium 3 maanden later nog eens bedreigd met afsluiting! Als hij ook maar iets van een ontbindingsbrief heeft bewaard en dat heeft hij, kan Pretium het bij een rechtzaak wel schudden. Pretium hield zich in december 2007 aan geen wet of regel of afspraak, misleidde de klanten en is daar inmiddels door de Consumentenautoriteit tweemaal voor beboet.
Omdat Pretium zich niet aan wet of afspraak OPTA heeft gehouden is er geen geldige overeenkomst afgesloten. Om die reden moest Pretium bij de Geschillencommissie in de zaak van forumlid Radarbert de reeds betaalde bedragen terugstorten en tevens de eventuele aansluitingskosten bij KPN. Een zelfde constructie staat in het jaarverslag 2008 van de Geschillencommissie http://members.home.nl/vd.kraats/pretiu ... rslag.html.

Normaliter is de derde aanmaning van Gerecht Incasso (= Pretium zelf) de laatste. Daarna kan er nog een brief komen, dat de zaak naar de juridisch adviseur gaat. En voorzover bekend zijn dan de postzegels op en volgt de grote stilte.

Het is doodzonde, om na 2 jaar ergernis en strijd een misselijkmakende dreigbrief rond Kerst te belonen met betaling .

MementoMori

Oeps,

Ik krijg meteen de wrekende gerechtigheid achter mij aan :wink: Maar inderdaad, ik had even niet de details van Jantes verhaal in beeld (als na 3 maanden weer terug bij KPN en daarna 2 jaar gedoe). Dan is het makkelijk: gewoon de brief van GI voorzien van gaatjes en netjes opbergen. Ook niet meer op reageren, je bent zogezegd mentaal verhuisd naar een onbekend adres :P en je bent afgsloten door Pretium dus je kan ook geen contact meer met ze opnemen.

Groetjes,
MementoMori

MementoMori

Beste mensen,

Ik wens jullie veel geluk en gezondheid in 2010 en ook dat de strijd tegen piraterij op afstand dit jaar tot onnavolgbare successen mag leiden. Het HerrDoktorOetker logo, wat volgens Oetker zelf tot wat gedoe met zijn verre neef zou kunnen leiden :shock: inspireerde tot een mooi nieuw en fout Pretium logo. Dit in navolging van het Logo van Willem1957. We zouden op dit forum een prijsvraag kunnen organiseren, wie het mooiste logo voor Pretium bedenkt en die aanbieden aan [Bericht aangepast door moderator]. De winnaar zou dan iets kunnen winnen uit de Pretium Prijzenpot. Zie mijn inzending hieronder. Oetker stelde de letters welwillend ter beschikking. Hij vroeg of de heer [Bericht aangepast door moderator] (zoals hij Hem altijd noemt) wel eens aan hem denkt als Zijn kleindochter zo'n overheerlijk vitaminerijk bekertje Rote Grütze van zijn verre neef naar binnen werkt :lol:

Groetjes,
MementoMori
Bijlagen
Pretium.JPG
Pretium.JPG (22.04 KiB) 1810 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Willem1957

De beste wensen voor u allen (meelezende PT medewerkers uitgezonderd). Oom Willem is volledig rondgegeten, het grote uitbuiken kan beginnen. En dat komt goed uit. De brief van Heemskerk voor Currence en ING Bank geeft al een beetje extra hoop voor dit nieuwe jaar, maar het is slechts 1 van de vele dingen die voor 2010 op het plan staan :twisted: Tot en met april 2009 kon PT doen en laten wat ze wilden en wonnen ze de meeste rechtzaken, daarna kwam de kentering en kreeg PT boetes van de Consumentenautoriteit en OPTA voor het niet respecteren van de wet. Is PT dan nu wel een 100% eerlijk belbedrijfje geworden? Nee, nog lang niet, maar in ieder geval zijn nu een aantal toezichthouders wakker geschud. En de politiek werd tegen het einde van 2009 bijzonder wakker door de stortvloed aan kamervragen over dit ene kleine bedrijfje aan de Amerikaweg te Haarlem. En nu zijn Currence en ING Bank wakker geschud dat ze eens wat actie moeten ondernemen. En die actie zal tot aanvullende actie leiden.

Een interessante rechtzaak was die van een individuele consument die in de zomer van 2009 na 2 jaar strijd won van PT; mooie juriprudentie heeft dit opgeleverd in de vorm van de uitspraak van de rechtbank dat niet aangetekende brieven logischerwijs de volgende werkdag bij PT op de mat lagen. Als PT het daar niet mee eens is, dan moet PT dat maar aantonen met envelop en dagstempel dat een brief te laat was. Daar gaat het kletsverhaal van PT en GI over niet op tijd opzeggen.

Stap voor stap zullen wij als consument winnen van malafide praktijken. Het is zelfs wonderlijk dat mensen op sociale websites nog openlijk uitkomen voor hun werkzaamheden voor dit soort bedrijven. Lekker voor je vriendenkring om te laten zien dat sommige mensen het niet zo nauw nemen met de Nederlandse wet en consumenten. http://www.hyves.nl/almanak/1022057/Bed ... m_Telecom/

Zoals gezegd: 2010 wordt een mooi jaar en 2009 was een leuk opwarmertje. Er komen een aantal leuke dingen aan :twisted:

groet Willem
50+, alive and kicking ass!

koopsie83

Ongelezen bericht door koopsie83 »

Het is toch te irritant. Mijn moeder is (helaas) klant van Pretium en sindsien wordt ze meerdere keren per maand gebeld door dit bedrijf voor zogenaamde leuke aanbiedingen. Ja, aansmererij zul je bedoelen. Heb ik haar op het 'bel-me-niet' register geregistreerd, maar het helpt blijkbaar niet, omdat ze daar al klant is. Tijd voor een overstap!

Willem1957

@koopsie83
Voordat je opzegt: dien een klacht in bij de Consuwijzer:
Uitleg over rechten van consumenten en plichten voor bedrijven vind je hier:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... t_Register

En het daadwerkelijke klachtenformulier:
http://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11256

Klacht moet je echt indienen: hoe meer klachten hoe eerder de toezichthouder ingrijpt. Je bent niet de eerste die klaagt over Pretium Telecom en hun fantastische aanbieding. Je bent ook niet de eerste die klaagt over het feit dat PT zich niet houdt aan het Bel-Me-Niet-Register

groet, Willem

MementoMori

Hallo Koopsie,

Zit die Willem1957 er al weer tussen :wink: Doe dat opzeggen van de telefoon wel grondig en zorgvuldig. Zie Situatie 4 in De Telefoongids als het abonnement van moeder al ouder is dan 1 jaar, want je bent niet zomaar van Pretium af. Is het eerste jaar al bijna om, wacht dan nog even en doe dan Situatie 4.

Voor de telemarketing door Pretium terwijl moeder al op "Bel me niet" zat, zie Willem1957. Klacht indienen dus. Ook bedrijven waar je een abonnement hebt lopen, mogen je niet bellen als je in "Bel me niet" zit. Zelfs Pretium niet. Kijk ook even voor de zekerheid of je moeder geen lid is gemaakt van Pretium Privilege, want daar lijkt jouw verhaal een beetje op. Daarvoor gebruik je Situatie 3.

Groetjes,
MementoMori

KrikvdKruK

Hallo Koopsie,

Helaas zijn ook de nieuwe regels voor het belmenietregister https://www.bel-me-niet.nl/ weer zo lek als een mandje. Consuwijzer ( http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... t_Register ) zegt:
Als u klant bent (geweest) van een bedrijf, kan zo'n bedrijf uw gegevens vragen. Als u die geeft, mag het bedrijf u altijd bellen. Ook wanneer u in het register staat ingeschreven. Pas wanneer u aangeeft dat u ook door dit bedrijf niet meer gebeld wilt worden, moet hij daarmee stoppen.
Alsof Pretium zelf deze regel heeft opgesteld. Kennelijk gaat de regelgever er vanuit, dat je ergens klant kunt zijn zonder dat bedrijf gegevens te verstrekken. En dat je later lastig wordt gevallen door dat bedrijf is dan ook je eigen schuld: had je als klant je gegevens maar niet moeten geven :?:
Pretium Privilege (de aanbiedingen-club) en Pretium Telecom aangetekend opzeggen is dus niet voldoende. In de opzegbrief moet nadrukkelijk vermeld worden, dat uw moeder nooit meer door het bedrijf gebeld wil worden.
Pretium hoort bij ieder gesprek ook aan uw moeder te vragen of ze nog gebeld wil worden. Als ze dit niet wil, zou Pretium er mee moeten stoppen. Maar als ze gewoon doorgaan is er geen enkel bewijs, dat uw moeder ooit wilde stoppen. U kunt hierover wel een klacht indienen bij Consuwijzer ( http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... emarketing ) .
Het mooiste is natuurlijk om eventuele volgende gesprekken met Pretium op te nemen.

koopsie83

Hoe kan ik controleren of ze ingeschreven bij Pretium Privilege? Staat dat op haar aanvraagformulier of welkomstbrief? Ik had er trouwens bij het Bel-Me-Niet-Register voor alle soorten belacties laten blokkeren, maar dat maakt dus blijkbaar niet uit. Ik weet trouwens zeker dat ze nog geen 11 jaar lid is. Pas een jaar of 4.
Ze hebben trouwens nog nooit aan mijn moeder gevraagd of ze wel gebeld wil worden, maar dat heeft ze duidelijk meerdere keren wel laten weten. Zulke gesprekken worden bij zo'n maatschappij vaak opgenomen dus dat zal wel ergens op band staan. Jammer, dat ze er dan zo weinig mee doen. Ik ben er wel getuige van geweest en zal mijn tanden er in vast bijten om van dit gezeur af te zijn.

Willem1957

@koopsie83
Normaliter wordt alleen bij het afsluiten van een nieuw telefoonovereenkomst een bandopname gemaakt (voicelog) omdat dat is vastgelegd in de wet en richtlijnen. Nu zegt die voicelog bij Pretium Telecom helemaal niets over het gesprek. Vorig jaar heeft Trosradar aangetoond dat er allerlei cowboys in de callcentra van PT rondlopen die van alles bij elkaar liegen om een lullig bonusje te krijgen, en er zorg voor dragen dat alleen het gedeelte dat opgenomen wordt volgens het telefoonscript is afgehandeld.

Over het blad Privilege: dat is van Pretium BV (zelfde pand, zelfde naam, zelfde directeur als PT) en kost je 65 euro per jaar. Ik zou in de administratie kijken of er ooit een dergelijk bedrag is afgeschreven door Pretium. Je kunt ook een tijd aan de telefoon gaan hangen totdat Liz, Anneke of een andere swingende "Einstein" van de klantenservice je "helpt"; Maar ik zou een brief schrijven, desnoods aangetekend met ontvangstbevestiging, dat je:
- geen lidmaatschap wilt op Pretium Telecom
- geen lidmaatschap op Pretium en hun blaadje Privilege
- dat je ingeschreven staat in het belmenietregister, en dat je nu niet & nooit niet gebeld wilt worden door deze organisatie en alle andere organisatie aan wie ze je gegevens hebben verstrekt.

De abonnementen op PT en Privilege moeten volgens de wet per maand opzegbaar zijn.

groet Willem

MementoMori

Hallo Koopsie83,

De hulptroepen staan al weer klaar :wink: Of moeder bij Pretium Privilege zit kan je zien aan haar bankrekening afschriften. Naast de maandelijkse rekening van Pretium Telecom is er dan ook een jaarlijkse rekening van "Pretium", "Pretium Privilege" of "Privilege". Het bedrag daarvoor is (in 2008) € 65,--. Dus het kan nu wat hoger zijn (€ 70,-- ?) Moeder ontvangt dan ook het kwartaaltijdschrift "Privilege". Dat ziet er uit als de Klingel catalogus, maar dan met allerhande aanbiedingen voor huishoudelijke apparatuur, pannensets, parfums, reisjes en uiteraard telefonie. Er staan ook wat lichtvoetige artikelen over wetenswaardigheden in en uiteraard een mooi voorwoord van Hans Nyks. "Privilege" is geheel in kleurendruk, afmetingen: ongeveer 22 cm x 16 cm en 80 - 100 bladzijden dik.

Groetjes,
MementMori

rnijwening

Ongelezen bericht door rnijwening »

Mijn laatste briefde ALLERLAATSTE WAARSCHUWING!!! :twisted: heb ik ontvangen op 22 mei 2007!!!! getekend door [Bericht aangepast door moderator]
Het bedrag was toen intussen € 1,750,- Het is nu nog steeds bij hun!!!!juridische afdeling om mij te dagvaarden. :roll:
Ik heb er nooit meer iets van gehoord.
Ik heb er ook slapeloze nachten van gehad maar wist pertinent zeker dat ik in mijn recht stond.
Ben je er zeker van? :?: en heb je alles op papier? Ze doen niets meer.Ze mogen mij wel schadevergoeding betalen het heeft mij alleen maar geld gekost aan bellen en porto kosten en slapeloze nachten :twisted:
Eens in de zoveel tijd kijk ik nog eens op dit forum om te zien of het nog steeds zo'n toestand is Ja dus :evil:
Sterkte en ik heb geen slapeloze nachten meer Ik heb alles bewaard!!! :D

Willem1957

@Rnijwening
Dit komt volledig overeen met de bevindigingen van de meeste mensen die die brieven van Gerecht Incasso ontvangen. In feite is Gerecht Incasso BV een medewerker van Pretium Telecom die af en toe een andere pet op zet en dan gaat tieren en dreigen onder de naam van Gerecht Incasso en noemt zich dan "De Vries". Het psotadres van Gerecht Incasso is hetzelfde als Pretium Telecom en het telefoonnummer is ook van Pretium Telecom. Dat dit wettelijk nog kan komt door zwak optreden van Heemskerk.

Ook ik heb al brieven ontvangen van Gerecht Incasso maar doorzetten doen ze niet omdat eenmaal voor het gerecht ze zullen worden geconfronteerd met een aantal overtredingen van de Nederlandse wet waar de rechtbank anders en strenger over zal oordelen dan de ambtenaren rond Heemskerk . Het business model van GI is heel simpel: zolang politiek niet wordt opgetreden gaan ze door met dreigen en tieren, en de sukkels die dan alsnog betalen vormen een mooie extra bron van inkomen. Degenen die niet betalen zijn tot nu toe nooit voor het gerecht gedaagd omdat de werkwijze in strijd is met de Nederlandse wet. Mocht er een keer doorgezet worden dan zal er een swingende bijdrage op dit forum worden geplaatst waar Vogeltje & Vogeltje stil van zullen worden :evil: en veertjes zullen verliezen.

groet Willem

koopsie83

We zijn er achter dat ze geen privilege abonnement heeft,
maar dat ze dit haar dus proberen aan te smeren.
Van het weekend gaan we er voor zitten om een brief op te
stellen, want ze is het behoorlijk zat.

MementoMori

Beste Koopsie83,

Als je gaat schrijven, zoek eerst nog de nieuwste De Telefoongids op van 5 januari. HerrDoktor heeft het briefvoorbeeld voor Situatie 4 aangevuld met een verbod om ooit nog telefonisch lastig te vallen. Dat heeft hij speciaal gedaan naar aanleiding van het bericht van KrikvdKruk hierboven over de lekke voorwaarden van het Bel-me-niet register. Als je nog vragen hebt, laat het weten :wink:

Groetjes,
MementoMori

KrikvdKruK

Koopsie83
Als uw moeder is aangemeld bij het Belmeniet-register en als uw moeder geen lid is van Pretium Privilege en dat ook nooit is geweest, mag Pretium Telecom u niet bellen om het lidmaatschap of producten van Pretium Privilege te verkopen! Het gaat hier om verschillende B.V.'s.

Voor een klant, die is ingeschreven bij het Belemeniet-register, stelt de wet:
Uw eigen klanten en abonnees mag u benaderen voor het aanbieden van gelijksoortige diensten of producten, mits de contactgegevens zijn verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst. De wetgever heeft geen termijn genoemd waarbinnen deze contactgegevens mogen worden gebruikt voor het aanbieden van gelijksoortige diensten of producten. De OPTA zal deze bepaling redelijk uitleggen en van geval tot geval beoordelen wanneer de contactgegevens zijn verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst en wanneer sprake is van een gelijksoortige diensten of producten
Het is raadzaam hier tegen een klacht in te dienen bij Consuwijzer
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... emarketing.

De OPTA is hier op het ogenblik behoorlijk fel op!!

Gesloten