LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

Vandaag vieren wij officieel gedocumenteerd de vijfde verjaardag van de Pretium veldtocht tegen de (oudere) consumenten. Dit bericht staat op bladzijde 1 van dit forum. Het is van 10 januari 2005 16:42 uur:
CW Salm schreef:Onlangs werd mijn vader, een man van 74 jaar, gebeld door pretium met de mededeling dat , omdat hij al jaren een trouwe klant was van de KPN hij nu 20 procent voordeliger kon gaan bellen. Mijn vader gaf te kennen zeer tevrede te zijn met de KPN, waarop de man de indruk wekte namens de KPN te bellen. Na lang aandringen van de verkoper is mijn vader acoord gegaan en heeft hij de man voorzien van de benodigde gegevens, mits dit een aanbieding van de KPN zou zijn, wat de man nogmaals bevestigde. Wat ik vreemd vindt is dat deze praktijken zomaar ongestraft kunnen plaatsvinden. Dit is toch een vorm van oplichting. Goedkoper of niet, allen al om deze verkooppraktijken zou ik al niet met zo'n firma in zee gaan. Kennelijk is hun product op een eerlijke manier niet te verkopen omdat het niets toevoegd aan wat er op de markt te verkrijgen is.
Kees Salm
Kees Salm kon niet bevroeden tot welke afmetingen de door hem opgemerkte "vreemdheid" van ongstraft plaatsvinden van "deze praktijken" kon groeien in Nederland. Ziehier, het onweerlegbare wettelijke en overtuigende bewijs van de ineffectiviteit van de wetgeving en de handhaving.

Groetjes,
MementoMori

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Vijf jaar is een lange tijd, maar ik kan niet zeggen dat er niets is gebeurd. Politieke processen duren vaak meerdere jaren om tot nieuwe wetgeving te komen. Nu is er wel een probleem: zoals HerrDokterOekter al in zijn interview in Connexie meldde lijkt het welhaast dat de Nederlandse overheid bewust mazen in de wet heeft aangebracht. Of het ministerie van EZ heeft een enorme kaasstolp over hun maatschappelijke kennis, of die mazen zijn bewust aangebracht. Een ander probleem is de handhaving. Bijvoorbeeld rond de constructie van Gerecht Incasso waar een medewerker van Pretium Telecom af en toe wordt vrijgemaakt om met een andere pet op te gaan tieren tegen mensen die (meestal geheel terecht en gesteund door de wet) weigeren om te betalen voor malafide oplichtingspraktijken. Die werkwijze voldoet niet aan de Nederlandse wet, maar toch is het Heemskerk zelf die deze praktijken toelaat door zijn kop in het zand te steken.

Gelukkig zijn er wel boetes gekomen, en is de politiek wakker. Stap voor stap komen we wel waar we zijn moeten. Nu zat ik gisteravond met verbazing te kijken naar Vara Kassa en de reportage met verborgen camera over colporteurs van Nuon, Nederlandse Energie Maatschappij en Oxxio, die met misleiding en keiharde leugens mensen op leeftijd of verstandelijke beperking een contract aansmeerden; die jonge gasten werken voor een loon van 4,75 bruto per uur (= circa 800 euro bruto per maand!), hebben een target van 5 nieuwe contracten per dag, en krijgen dan nog een bonus. Die bonus vormt een belangrijke deel van het salaris vandaar dat dat soort lieden van alles uithalen om maar te scoren. Trosradar heeft hetzelfde aangetoond bij Pretium Telecom; zolang die bonussystematiek niet is aangepast zullen dit soort praktijken voortbestaan. En of het nu Pretium Telecom of Suprieur heet, ook die clubjes van Hans Nyks en Roger Moore Craver zijn "creatief" om maar nieuwe klanten te vinden. En klaarblijkelijk is de handhaving niet streng genoeg want ondanks de boetes en al die kosten van advocaten en advertenties in de krant: er zijn nog te veel signalen dat ze gewoon doorgaan met de praktijken.

Als je het onderzoek van de Consumentenautoriteit goed leest dan lees je dat PT consumenten niet juist heeft geinformeerd. Feitelijk is het zo dat alle consumenten dus 3 maanden opzegtermijn hebben. Het zou goed zijn als de toezichthouders nu eens al die mensen die binnen die 3 maanden opgezegd hebben in hun gelijk stellen en PT dwingt al die contracten te beindigen en reeds betaalde abonnementskosten terug te betalen...... jammer dat dat nou niet eens gebeurd om voor eens en altijd een voorbeeld te stellen.

groet Willem

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

Er is zeer goed nieuws: klik hier. In het hoger beroep van de VARA tegen de kortgeding vonnissen in het voordeel van Pretium is de VARA uiteindelijk volledig in het gelijk gesteld op alle punten. De kortgeding vonnissen over een artikel in Kassa Magazine en de verschillende TV uitzendingen over de verkooppraktijken van Pretium zijn beide volledig vernietigd :mrgreen: .

Een mooi cadeau voor de 5e verjaardag van de Pretium veldtocht eergisteren en een succes voor de consumenten en consumentenprogramma's in hun strijd tegen de telepiraterij.

Groetjes,
MementoMori

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Memento - party time?

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Dat is leuk nieuws zo aan het begin van 2010. Er zal nog veel meer leuk en swingend nieuws volgen dit jaar.

Van de website van de vara het volgende stuk erover
Pretium Telecom
"Een maand lang hebt u op de Kassa-site een grote rectificatie-tekst zien staan over Pretium Telecom. Kassa had namelijk volgens de Haagse rechter grove fouten gemaakt in haar uitzendingen over de agressieve verkooppraktijken van Pretium. Ook een artikel in het Kassa Magazine zou "onrechtmatig" zijn geweest, omdat het Pretium ten onrechte in een kwaad daglicht stelde.

De VARA is tegen deze uitspraak van de rechter in hoger beroep gegaan, en heeft deze zaak met glans gewonnen. Het Hof heeft dinsdag geoordeeld dat alle uitzendingen over Pretium, én het artikel in Kassa Magazine, zeer goed en degelijk waren voorbereid en dat de redactie daarbij niet fout heeft gehandeld. De rectificatie die we destijds moesten doen was dus volkomen onterecht. Ook het feit dat alle uitzendingen over Pretium van onze site verwijderd moesten worden, is dus nu ongedaan gemaakt.

Op deze pagina vindt u, na afwezigheid van ruim een jaar, alle oude uitzendingen over Pretium terug.
Ook kunt u hier het artikel uit Kassa Magazine gratis downloaden.
"

Het gewraakte artikel is hier te vinden: http://kassa.vara.nl/fileadmin/user_upl ... gazine.pdf

Ik sluit me aan bij de hoofdredacteur van Vara Kassa dat Pretium Telecom in het verleden mensen bang maakte via rechtzaken, maar dat het tij is gekeerd. In het radio interview werd ook nog een verwijzing gemaakt naar de rechtzaak die de Telegraaf destijds verloor; de redacteur geeft aan dat als de Telegraaf nu in beroep zou gaan, ook zij grote kans hebben te winnen van Pretium Telecom.

Gelukkig duurt eerlijkheid nog altijd het langst in dit land, ook al kunnen sommige bedrijfjes eerst vrijuit spelen.

groet Willem

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Señor Carlos, buenas Noches

Heel goed, je moet er gewoon keihard met gestrekt been in gaan. De Telefoongids is een aanrader daarvoor, waarmee al diverse Pretium contracten effectief met geweld om zeep zijn geholpen. Er staat ook een en ander in over incasso en de geschiedenis en hoe het allemaal (niet) werkt in los Pais Bajos.

Guardian 72, het is party-time maar met mate. Als je ziet hoe lang het allemaal heeft geduurd en wat voor ellende Pretium ondermeer dankzij een partijdige rechter heeft kunnen aanrichten, word ik niet echt blij. Oetker heeft in een berichtje op het Vara forum heel terecht voor [Bericht aangepast door moderator] ter overdenking een link geplaatst naar de Trauermarsch uit Götterdämmerung (Godenschemering) van Richard Wagner :lol:

Groetjes,
MementoMori

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

@Senor Carlos
Je bent een geluksvogel, ik heb de juridische messen al een tijd klaar liggen maar krijg maar geen brief van Gerecht Incasso. Ik zou inderdaad ook niet betalen, Gerecht Incasso is gewoon een medewerker van Pretium Telecom. Mocht je daadwerkelijk voor het gerecht worden gedaagd (hetgeen hoogstwaarschijnlijk toch nooit zal gebeuren omdat de werkwijze van PT/GI niet aan de wet voldoet), laat het dan weten op dit forum. Dan zullen we Vogeltje & Vogeltje wat veren uit plukken.

groet Willem

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

Voor de liefhebber. De links naar de twee arresten van het hoger beroep van de Vara tegen de kortgeding vonnissen in het voordeel van Pretium staan onderaan in het artikeltje hier.

Groetjes,
MementoMori

consupower
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:00

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door consupower »

Eindelijk gerechtigheid. Lees het arrest. Prachtig hoe de rechter gehakt maakt van het Pretiumtuig. De rechter trekt eindelijk de enige en juiste conclusie:
"Pretium verliest een verstrekkend aspect van deze misleidende telefonische werving uit het oog: Een wegens onduidelijk presentatie door de callcentermedewerker voor rekening van Pretium komend misverstand bij de consument dat hij benaderd wordt door KPN (in plaats van door Pretium) betekent dat er in het geheel geen overeenkomst tussen pretium en die consument tot stand, maar Pretium houdt de consument daar wel aan. Dat de consument goedkoper af is, doet daar niet aan af."

Hier kan de geschillencommissie met zijn incompetente leden nog wat van leren!
Pretium weet donders goed hoe het recht in elkaar zit. Daarom heeft zij nog nooit een consument voor de rechter gedaagd om een openstaande rekening te betalen om te voorkomen dat zwart op wit deze conclusie komt te staan. U hoeft Gerecht Incasso daarom ook niet vrezen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Guardian72 »

consupower schreef:Eindelijk gerechtigheid.
Die quote uit het arrest...

Groot uitprinten en inlijsten.
En nog een kopie - en deze aan PT zenden.

Een juweeltje!

Senor Carlos
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2009 23:12

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Senor Carlos »

Hieronder de standaard brief die Gerecht Incasso\Pretium Telecom stuurt als afsluiting van dreigtraject:
Deze brief is al tijdje oud en heb geen nieuwe brief ontvangen voor een procedure.

Geachte ...

Op **** verzonden wij u een sommatie tot betaling namens Pretium Telecom, gevolgd door een rappel. Tot op heden wij echter nog geen betaling van het inmiddels achterstallige bedrag van **** van u ontvangen.

Te uwer informatie delen wij u mede dat wij de zaak inmiddels in handen hebben gegeven van onze juridische afdeling teneinde u te dagvaarden.

De procedure gaat u volgens de meest recente schatting ongeveer 1750 euro kosten, inclusief executiekosten

De enige mogelijkheid voor u om nog op het laatste moment aan een procedure te ontkomen is ervoor zorg te dragen dat bovengenoemd totaalbedrag binnen 2 werkdagen na dagtekening van dit schrijven, en wel uiterlijk op *** om 12 uur des middags op onze rekening is bijgeschreven.

Mocht u niet in staat zijn om ineens aan uw betalingsverplichting te voldoen, dan raden wij u met klem aan om voor bovengenoemde uiterste betaaldatum contact met ons kantoor op te nemen. Neemt u geen contact op en blijft u in gebreke dan zullen alle financiele consequenties voor uw rekening zijn.

Hoogachtend,
D.Graver

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Signor Carlos,

Denk er aan om de brieven van Gerecht Incasso te voorzien van gaatjes en zorgvuldig op te bergen in een ordner :lol:
En verder niets doen.

Groetjes,
MementMori

Marieke1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010 11:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Marieke1976 »

Je kan Pretium emailen via: [email protected]

Vergeet niet de annulering aangetekend met handtekening retour te versturen.

Tevens kan je als je bij KPN zat een brief sturen naar KPN Klantenservice, met vermelding van het Klantnummer, Telefoonnummer, contractant en het adres waar het telefoonnummer afgeleverd wordt. Dit om te voorkomen dat je overgezet wordt.

Succes, Marieke

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Hallo Marieke1976,

Welkom op dit forum. Ik zie dat je zojuist bent ingetreden. Blader nog maar eens rond in deze 138 pagina's en je ziet nog veel meer leuke dingen over Pretium :wink:

Groetjes,
MementoMori

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Senor Carlos,

Bedankt voor het plaatsen van de laatste dreigbrief van Gerecht Incasso (= Pretium zelf).
Om gedupeerden extra te intimideren wordt deze brief door Gerecht Incasso tegenwoordig zelfs aangetekend verstuurd. Werkelijk zonde van het geld. :oops:

Senor Carlos
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2009 23:12

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Senor Carlos »

Ik nog even na gekeken, maar mijn brief was niet aangetekend verstuurd. Brief van gaatjes voorzien en in mapje gestopt waar ik ook andere briefjes van Pretium heb. Als gerecht incasso nu brief aangetekend verstuurd is dat alleen om mensen bang te maken. Een rechtzaak zullen ze niet doen denk ik. We zullen wel zien. En als ze het wel doen kan tros radar er een programma over maken. Ik betaal in ieder geval niet! Nada y nunca!

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Consupower

De vernietigende nederlagen in hoger beroep van Pretium tegen VARA Kassa staan nu officeel gepubliceerd (zie http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BL0043 en http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BL0045 ), waardoor een aantal idiote rectificaties is rechtgezet.
Cruciaal is dat de rechtbank de misleidende bandopnames niet langer ziet als losstaande incidenten.

Dit is ook voor de individuele gedupeerde van belang bij een eventueel geschil of rechtzaak. Een fatsoenlijke rechter zal bij vermeende misleiding niet langer genoegen nemen met een papieren standaardscript, maar zal van Pretium bewijslast van het tegendeel vereisen in de vorm van een voicelog van het hele gesprek, zie ook http://members.home.nl/vd.kraats/pretiu ... catie.html.

De zeer gekleurde uitspraken van de Geschillencommissie Telecom op de website zijn inmiddels sterk verouderd. Daarom zijn recentere uitspraken verzameld op http://members.home.nl/vd.kraats/pretiu ... commissie.
Dringend wordt verzocht uitspraken m.b.t. ontbinding nieuw contract van na augustus 2008 op te sturen naar het daar vermelde Email-adres, zodat ze met weglating van klantgegevens geplaatst kunnen worden.

De Geschillencommissie deelde overigens desgevraagd mee, dat ze bezig zijn de uitspraken-functonaliteit te vernieuwen, maar dat dit nog 2 maanden tot 1 jaar kan duren.

Remu13
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2010 13:16

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Remu13 »

Mijn moeder van 83 jaar is een paar weken ook gebeld dor Pretium. Hierop heeft zij zeer duidelijk aangegeven dat zij niet wenst over te stappen. Toen heeft Pretium gevraagd of zij wel wat info mochten opsturen, hier is mijn moeder dan mee akkoord gegaan. Een tijdje later kreeg ze het infopakket met een leeg contractformulier thuisgestuurd. Ook zal er een brief bij met daarin een tekst als gefeliciteerd met uw nieuwe abbonnement bij Pretium enz. Ik dacht laat maar zo, want zij heeft het contract toch niet ondertekend. Nu kreeg ze deze week een brief met de mededeling dat de wijziging was doorgegeven aan KPN en dat vanaf 16-02-2010 het nieuwe abonnement zal ingaan. Hierop heb ik hun helpdesk gebeld met de vraag waar zij mee bezig zijn. het hele verhaal verteld, maar zegt de meneer van de helpdesk. het gesprek is opgenomen en is toen toegezegd en is dus een digitale handtekening. Op de vraag om het gesprek dan graag terug te horen, kon dat niet. Ik kon alleen het contract opzeggen middels een brief met daarin een beroep te doen op de regeling 72+. Belachelijk dat dit zo maar kan.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door pbarendse »

Remu: Er hoeft niets opgezegd te worden want er is geen overeenkomst tenzij ze aan kunnen tonen dat die er wel is. Het verstandigst is een aangetekende brief te sturen waarin u betwist dat er een overeenkomst is, eist dat ze dit bewijzen, en dat er geen omzetting plaatsvindt tot hier duidelijkheid over is.
Op het moment dat u een overeenkomst gaat opzeggen erkent u namelijk impliciet dat er een overeenkomst is die opgezegd kan worden, als er later problemen uit voortkomen kan Pretium dit gebruiken om aan te tonen dat er inderdaad een overeenkomst zou zijn.

Yntjv
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2010 15:42

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Yntjv »

Zeer slechte ervaring met pretium Het is een schande ho zij aan meer klanten komen. Ze bellen op nemen het op en je zit eraan vast. Zo ook mijn schoonvader wist helemaal niet waar het over ging heeft om een gegeven moment waarschijnlijkja gezegd om er vanaf te zijn en zie dan maar weer terug te komen naar KPN. Ik vind echt absurd. Verder vind ik ze klantonvriendelijk. De rekening zijn nier afdoende uitgesplitst en of ze daadwerkelijk goedkoper zijn???

Let dus goed op aan de telefoon, vooral oudere mensen. Let wel ben je ouder dan 72 jaar kun je beroep doen op de coulance regeing om er vanaf tekomen.

Gesloten