LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:26
Het zij zo. Prima vergelijking, behalve dat ooit natuurlijk wel een bestemming bereikt zal worden. Het lijkt mij geen probleem.
Je gaat natuurlijk niet dergelijke ingrijpende maatregelen afkondigen voor een tijdvak waarvan de kans bestaat dat die precieze maatregelen dan niet meer nodig zouden zijn. Zou je dat wel doen, dan zit je overigens nog steeds in de stuurhut van die mammoettanker. Dat is echt niet anders in dat geval.
Terechte kanttekening, dank je.
Hopelijk vaart die tanker dan wel zonder zig-zag koers of met de stroom meedrijven om stookolie te besparen, maar gewoon recht op het doel af.
witte angora schreef:
31 mar 2020 20:21
Dan wordt het tijd voor een cursus 'hoe voed ik mijn kinderen op'. Kunnen ze de lesstof gelijk in praktijk brengen. Moeilijke kinderen bestaan niet. Er bestaan wel moeilijke ouders.
Het ergste voorbeeld kwam ik bij 1Vandaag tegen, vorige week of de week ervoor. Enquête-uitslag werd gepresenteerd en een werkende moeder had iets als hoe kun je doorwerken als je driejarige peuter de hele dag wil spelen geschreven.
Alsof dat het enige probleem is ...

16again
Berichten: 16390
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
31 mar 2020 22:26
Jablan schreef:
31 mar 2020 21:31
Anders gezegd: zoals het nu gaat, zit de regering in de stuurhut van een mammoettanker, die elke drie weken van koers verandert en nooit de bestemming bereikt.
Het zij zo.
Prima vergelijking, behalve dat ooit natuurlijk wel een bestemming bereikt zal worden.
De Titanic bereikte ook een bestemming...

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het voordeel van reizen is dat je altijd een bestemming bereikt.. de vraag is echter hoe gewenst die is.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 22:33
Sterker nog, als je aankondigt dat alle maatregelen tot 1 juni gelden, maar wie weet stoppen we er toch eerder mee.. Wat voor eens soort boodschap geef je dan af? We doen maar wat en als het ons uitkomt, dan passen we het gewoon aan. Ondernemers krijgen de boodschap dat ze tot 1 juni het moeten zien uit te houden en weten dat ze dat niet gaat lukken en besluiten dus te stoppen, verkopen de boel en vragen faillissement aan.. En een week later zegt de overheid: oepsie.. we kunnen toch eerder stoppen en wellicht had je het toch gered, maar ja.. te laat? Wat mij betreft zou dat niet uit te leggen zijn.
Achter 1 juni zit een verwachting en een gedachte.

De piek wordt voor eind mei verwacht. Dat lijkt mij sterk. China, Wuhan ging in de 3e week van januari op slot, wordt nu stap voor stap weer ontgrendeld. Dat is ruim twee maanden. Als de ontwikkeling in Europa ook maar een beetje die in China volgt, zou de piek in de tweede helft van april moeten vallen en het afschalen in de tweede helft van mei beginnen.
Het afschalen werkt het beste in een volgorde, waarbij je eerst weer meer mag met de mensen die je al kent. De collega's op het werk, de vaste schoolklas. Daarna komen de plekken, waar je wel vreemden tegenkomt, maar niet in grote aantallen. Dat is het toerisme, hotels, horeca, kleinere theaters, kleinere sportverenigingen. Als laatste komen de grote evenementen weer terug, hoewel ik volle voetbalstadions pas na de zomer verwacht.

witte angora
Berichten: 31941
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens wetenschappers zijn er in China 700.000 besmettingen voorkomen door Wuhan af te sluiten. Bij een mortaliteit van 0,5% scheelt dat zo'n 3500 doden. Hoe werden die besmettingen voorkomen? Doordat dragers niet in contact konden komen met anderen in andere regio's. En wie weet is er nog wel veel meer voorkomen, juist doordat er in China zoveel minder besmettingen waren.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... c-afdeling

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Er wordt overal onderzoek gedaan. Voor een aantal Europese landen zijn vergelijkbare cijfers berekend en in Nederland wijdt vooral De Volkskrant er artikelen aan. Samengevat: alle beperkingen helpen en zorgen ervoor, dat een patiënt niet twee anderen, maar slechts één persoon besmet. Volhouden!

Moneyman
Berichten: 31069
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »


BL2
Berichten: 4998
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is werkelijk ongelofelijk dat de maatregelen niet verder zijn opgeschaald naar een totale Lockdown. Vooral de 65+ plussers trekken er nog steeds massaal op uit met de trein, fietsen mee, en lekker genieten van de rust buiten.
Vroeg aan een wat ouder stel waarom ze niet binnen zaten: " U moest eens weten hoe lekker rustig het nu is, wel jammer dat de treinen en bussen zo weinig rijden".
En verder natuurlijk opvallend veel jeugd "op stap", van het type dat je thuis niet uitnodigd !

Er zal echt een Lockdown moeten komen voor bepaalde bevolkingsgroepen welke het maar niet willen snappen.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
01 apr 2020 09:15
Het is werkelijk ongelofelijk dat de maatregelen niet verder zijn opgeschaald naar een totale Lockdown. Vooral de 65+ plussers trekken er nog steeds massaal op uit met de trein, fietsen mee, en lekker genieten van de rust buiten.
Vroeg aan een wat ouder stel waarom ze niet binnen zaten: " U moest eens weten hoe lekker rustig het nu is, wel jammer dat de treinen en bussen zo weinig rijden".
En verder natuurlijk opvallend veel jeugd "op stap", van het type dat je thuis niet uitnodigd !

Er zal echt een Lockdown moeten komen voor bepaalde bevolkingsgroepen welke het maar niet willen snappen.
Dat heb ik je nu al wel 20x zien zeggen en daarnaast heb je elke dag wel zo'n beetje alle negatieve berichten vermeldt. Je mag natuurlijk alles vinden wat je wilt, maar door het complete gebrek aan enige onderbouwing en reden waarom, komt het bij mij echt een beetje zinloos over.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Vorige keer heb ik naar BL2 aangegeven dat de lockdown in Spanje en Italië tot nu toe nog niet echt betere resultaten laten zien.

Die rij gezien bij de gaarkeuken in Italië? Daar stonden ze niet op 1,5 meter maar op 15 cm van elkaar. En dat een rij van wel 100 meter lang, 3 man dik. Nee, het gaat daar echt een stuk beter dan hier.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

De vraag van de dag is natuurlijk, waarom het nodig is om andere mensen buiten te vragen, waarom ze buiten zijn en wat de vraagsteller dan zelf buiten deed.

Thuiswerken valt niet mee. Hoe blijf je in je dagritme?

Als je gewend bent met bus of trein naar je werk te gaan, dan kun je 's morgens rustig een paar minuten met de ogen dicht mediteren, met een hand aan de douchegordijnstang of anders met een hand aan een staande lamp appen. Fietsers zetten de tweewieler op een blok, zodat je toch een kwartier kunt trappen, voordat je begint. Voor de smaak van automatenkoffie is het momenteel beter het koffieapparaat niet te ontkalken en melkpoeder toe te voegen. Muziek is natuurlijk verplicht en wel de zender, die je normaal thuis nooit opzet, maar in een vorig tijdperk verplicht meeluisterde. Op je werkplek staan de foto's van je dierbaren. Of bij gebrek daaraan, de foto's van je laatste internetdate. Vergeet niet aan de muur achter je iets kunstzinnigs op te hangen.

Computer aan, verbinding maken en inloggen op het bedrijfsnetwerk gaat net zo langzaam als altijd. Om je collega's beter te verstaan, geef je het geluid meer lage en minder hoge tonen. Anders klinkt iedereen te veel uit de toekomst, ingeblikt. Ook handig: regel de instellingen zo, dat het geluid van de luidsprekers niet via de microfoon terugkomt. Dan kun je handsfree overleggen en bellen met wie je wilt, zonder constant iets in de oren te hebben. Vergeet niet iedereen goedemorgen te wensen en maak complimenten over de kledingkeuze van de dag.

Om half één natuurlijk abrupt uitloggen en afsluiten, want het is tijd voor je kinderen en die haal je normaal op woensdag rond die tijd op. Omdat ze normaal naar oma gaan, kleed jij jezelf snel om in de kleren van oma, terwijl oma zelf urenlang de bandbreedte van je internet opslurpt en op afstand met je kinderen speelt.

Nog minstens 4, waarschijnlijk 7-9 weken ... Sterkte!

BL2
Berichten: 4998
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
01 apr 2020 09:21
maar door het complete gebrek aan enige onderbouwing en reden waarom
Wat moet ik verder onderbouwen aan eigen waarnemingen, welke ik alhier aangeef.

Nu in een grotere stad aan het werk (noodzakelijk beroep) Opvallend veel ouderen onderweg op scootmobiel, en nee die zijn niet onderweg naar de supermarkt vv.
Gisteravond met de trein noodgedwongen onderweg, collega reed de bedrijfsauto, als je dan ziet wat er allemaal instapt, nou niet bepaald het type verpleegster of IC dokter. Maar een bepaald type jeugdigen, vuistjes geven als begroeting, niet inchecken want er wordt toch niet gecontroleerd, en maar met groepjes opzichtig doen.
Niet een paar, nee een halve Coronaverspreder vol.

En het wordt mooi weer vanaf het weekend, dus sorry als er nog wat waarnemingen vanuit de praktijk komen !

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat moet ik verder onderbouwen aan eigen waarnemingen, welke ik alhier aangeef.
Ik vraag je niet je waarnemingen te onderbouwen, die zullen best zo zijn ;)

Het gaat meer om wat bijv mh73 ook zegt:
mh73 schreef:Vorige keer heb ik naar BL2 aangegeven dat de lockdown in Spanje en Italië tot nu toe nog niet echt betere resultaten laten zien.

Die rij gezien bij de gaarkeuken in Italië? Daar stonden ze niet op 1,5 meter maar op 15 cm van elkaar. En dat een rij van wel 100 meter lang, 3 man dik. Nee, het gaat daar echt een stuk beter dan hier.
Waarom zou een 'lockdown' dan veel beter werken en wat zou dit opleveren? Hoe zie je dat voor je dan? Militairen op elke straathoek die je naar binnen sturen en een avondklok? Waarom is het een probleem dat iemand / een echtpaar nog even buiten gaat fietsen of wandelen? Volgens jou mogen alleen verplegers en dokters nog naar buiten? Nee toch hoop ik.. Hoezo zou dat helpen, waarom denk je dan dat dat in landen waarin dat wel zo gebeurt dan niet het gewenste effect heeft? Gaat het in landen waarin dat wel het geval is zoveel beter?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

BL2 schreef:
01 apr 2020 10:10
En het wordt mooi weer vanaf het weekend, dus sorry als er nog wat waarnemingen vanuit de praktijk komen !
Anekdotische waarnemingen. Wellicht beïnvloed door een sterke focus erop.

Volgens mij is het verdraaid rustig op straat.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

BL2 schreef:
01 apr 2020 10:10


En het wordt mooi weer vanaf het weekend, dus sorry als er nog wat waarnemingen vanuit de praktijk komen !



Ja het wordt mooi weer en naar buiten mag je. Als je niet ziek bent en afstand van de mensen houdt mag je gewoon op stap.

ik zie hier ten eerste minder mensen buiten en degene die buiten zijn houden prima afstand.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
01 apr 2020 10:45
BL2 schreef:
01 apr 2020 10:10
En het wordt mooi weer vanaf het weekend, dus sorry als er nog wat waarnemingen vanuit de praktijk komen !
Anekdotische waarnemingen. Wellicht beïnvloed door een sterke focus erop.

Volgens mij is het verdraaid rustig op straat.
Zeker is het heel rustig. Enige wat ik zie is mensen die boodschappen doen en mensen die wandelen of fietsen met elkaar of met de hond. Als men elkaar tegenkomt, dan loopt men met een boog om elkaar heen ( ruim 1,5 meter ) of maakt op afstand even een kort praatje.
Wil je deze situatie nog weken volhouden, dan moet er ergens een uitlaadklep zijn en moet je ook gewoon even eruit kunnen. Zo lang het op deze manier gebeurt en men niet op een kluitje gaat staan met grote groepen, dan bereiken we volgens mij prima wat men graag wil.

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat van die ouderen kan ik beamen. Vanmorgen voor het werk door de binnenstad van Venlo en Horst gereden, maar ik zag echt alleen ouderen. Ook bij de winkels binnen zag je, op een paar mannen na die waarschijnlijk brood gingen halen voor het gezin, alleen maar ouderen staan. Wel netjes ver van elkaar af en maximaal 2 personen tegelijk binnen. Ook een aantal wegen binnendoor gepakt (ik weet het, de snelwegen zijn ook vrij leeg), omdat deze tegenwoordig sneller zijn dan de snelwegen volgens de navigatie. En daar zag je wat mensen wandelen en ook dat waren voornamelijk oudere stellen.

witte angora
Berichten: 31941
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan vraag je je toch af waar de jonge mensen gebleven zijn.

Net bij een supermarkt geweest waar ik eigenlijk nooit kom. Die hadden bedacht dat ze in de winkel eenrichtingsverkeer hebben. Krijg een hoop geschreeuw van een medewerker dat het overal zo is. En dat het zo moet om een boete van 4000 euro te voorkomen. Nou, niet dus.

Om onnodig contact te vermijden besluit ik de handscanner te pakken. Dat ging allemaal wel goed, tot er afgerekend moest worden. Je kunt dat in dat filiaal niet zelf doen. Kassa-medewerker pakt, zonder handschoenen of wat dan ook de handscanner die ik de hele tijd in mijn handen heb gehad, vond het nodig met dat ding, en graaiend in mijn tas, nog even een tassencontrole te doen, en daarna wordt er pas afgerekend. Hoezo proberen ze besmettingsgevaar te voorkomen?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
01 apr 2020 12:23


Net bij een supermarkt geweest waar ik eigenlijk nooit kom. Die hadden bedacht dat ze in de winkel eenrichtingsverkeer hebben. Krijg een hoop geschreeuw van een medewerker dat het overal zo is. En dat het zo moet om een boete van 4000 euro te voorkomen. Nou, niet dus.


Dat is dus in elke supermarkt zo, waarom moeilijk doen als het aangegeven staat. Het is ff wennen , maar je hebt je er maar aan te houden . Bij ons was er weer een dwarsligger die zonder karretje naar binnen wilde gaan.....vraag mij altijd af waarom je moeilijk moet gaan doen, terwijl het personeel het helemaal niet makkelijk heeft met al die agressie.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Hier in geen enkele supermarkt eenrichtingsverkeer. Alleen wel in het Kruidvat, waardoor ik met een leeg mandje langs de kassa moest want ze hadden niet wat ik moest hebben. Wat toch goed uitkwam omdat ze de paracetamol en vitamine c tabletten alleen aan de balie bleken te verkopen (wat dan weer niet op het schap stond).

Gesloten