Ik heb Venantius inmiddels toegezegd hem een aantal magneetjes op te sturen.Maar ik ben wel nieuwsgierig naar je antwoord op gast mbt die magneetjes. Zou het je lukken voor maandag avond. aangezien je vermeld dat je al 30 jaar met magneten of iets dergelijks werkt of onderzoek naar doet moet dat geen probleem zijn.
Dat gaat volgende week gebeuren. Om de spanning erin te houden kan hij misschien verslag doen over de magneetjes qua sterkte etc.
Ik kan je al wel vast vertellen dat het NdFeB 35 magneetjes betreft die op dit moment op grote schaal o.a. worden verwerkt in "therapeutische" producten zoals de BioStabil2000.
Hieronder enige info omtrent het magneetmateriaal:
Magneetmateriaal op basis van de zeldzame aarde Neodymium. In de jaren zeventig van de vorige eeuw kreeg de industrie voor het eerst de beschikking over magnetische materialen gebaseerd op zeldzame aarde.
De belangrijkste grondstof voor deze magneten, de zogenaamde zeldzame aarde, behoort volgens het periodiek systeem der elementen, tot de groep van de lanthaniden. Dit is de verzamelnaam voor de elementen met atoomnummers tussen 57 en 71, van lanthaan tot lutetium. De atoomnummers (Z) geven het aantal protonen (positief geladen elementaire deeltjes) aan, die men aantreft in de atoomkern van het betreffende element.
Voor magnetische materialen gebruikt men altijd een legering van verschillende elementen, waarvan de belangrijkste elementen Neodymium (Nd), Z 60 en Samarium (Sm), Z 62 zijn.
We wachten af wat Venantius te melden heeft.
Groet,
Han (TUD)