Ovr de reactie van de buurman, die afwezig was in het item
16again schreef:Blijkbaar neemt Jablan dat allemaal als waarheid aan, maar is een groot deel geen bluf?
Nee. De buurman geeft aan, dat de klachten zijn begonnen met kerst 2014. De opname is in december 2015 gemaakt. Daartussen zit een hele procedure met politie, gemeente en een TNO-onderzoek. Volgens de ambtenaren in mijn gemeente duurt zoiets al snel een half tot driekwart jaar. Dat betekent, dat mevrouw direct in de hoogste booom is geklommen, anders krijg je dit niet binnen een jaar voor elkaar.
Er is nog iets merkwaardigs in dit verhaal. Beide buren hebben een communicatief beroep in de personeelshoek. Dat betekent, dat ze ook over hun werk in vakjargon met elkaar zouden kunnen praten en elkaar nog steeds begrijpen. En deze mensen hebben bemiddelaars nodig?
gezondheid schreef:Zoals u in de tv uitzending heeft kunnen zien, is het verhoogd maar voldoet het niet aan de adviezen van TNO. Zulke onderzoeken kosten veel geld denk ik.
TNO is zorgvuldig, reken op 20 tot 25 duizend euro. De buurman meldt, dat het rookkanaal is verplaatst en verhoogd. Alleen missen we hier een tijdstip: is dit voor of na het TNO-rapport gebeurd? Als de man al op eigen initiatief de installatie heeft aangepast, dan is hij van het soort 'niet afwachten, maar zo snel oplossen'. Was het na het TNO-rapport, dan mag je er inderdaad commentaar op hebben.
gezondheid schreef:Op het meldpunt rookoverlast krijg ik reacties binnen dat het verhogen vaak niet helpt.
Interessant. Vertelt men ook of
- de pijp boven de nok van het dak uitsteekt? (boven het hoogste punt van het huis)
- de oude en de nieuwe lengte van de pijp? (desnoods geschat)
gezondheid schreef:TV uitzending over de pelletkachels wel goed?
Het ging in het éénvandaag-item uit februari 2015 over de productie van pelletkorrels. Een pagina of wat terug heeft L.Vos dit al aangestipt en eerlijk is eerlijk: het grote nadeel van deze korrels, is dat inhoud en herkomst onduidelijk zijn. Korrels van een houtzagerij zou ik nemen, korrels uit Azië of Huismerkkorrels niet.
gezondheid schreef:Verder in het nieuws dat schoorsteenbranden steeds meer voorkomen
En met het onderwerp 'apk voor de woning' kun je het breder trekken: allerlei apparaten worden slecht onderhouden, met schoorsteenbranden als resultaat bij houtkachels, koolmonoxidevergiftiging bij cv's en badgeisers en je kunt er zelf nog wel een paar voorbeelden bij bedenken.
moederslink schreef:Idd, als de buren goed stoken valt er niets meer te mauwen, punt.
Het is voor sommigen echt best wel heel moeilijk om de juiste toon te vinden in zo.n confrontatie.
En als jij er echt last van hebt , tja , het blijft natuurlijk subjectief , maar toch!
Hier wordt ook steeds door een achterbuurman volop gestookt en het stinkt! Nou heb ik er lichamelijk geen last van , wel vind ik de stank van allerlei verbrande zooi vies , maar ja , wat moet je, als deze buur een kleerkast is?? En waarschijnlijk, ben ik bang, nergens voor open staat?
Bedoel je twee meter lang, een meter breed? Die zijn privé meestal xxl-knuffelbeertjes.
De truc is zelf rustig, ontspannen tijdens zo'n gesprek te blijven. Als je daar moeite mee hebt of er tegenop ziet, doe het samen met een andere buurman. Of een andere goede bekende. Probeer ook over andere onderwerpen te praten - toon interesse.
Bob Schurkjens schreef:Dit is precies de reden waarom deze overlast doorgaat. Je ziet al in dit draadje hoe de fervente houtkachelstokers zelfs universiteiten, de GGD en het RIVM terzijde schuiven als partijen die onzin verkondigen over het stoken van houtkachels. Een serieus gesprek met dit soort mensen is dus niet mogelijk. Aanspreken op de overlast leidt dan ook tot niets. De boodschap is heel simpel: kom niet aan iemands houtkachel! Je kan een grote bek krijgen en wordt weggezet als zeur, intolerant of hypochonder. We leven toch niet voor niets in tolerant Nederland?
De basiskennis ontbreekt en dat zie je overal terug. Ik zou ook graag zien, dat het anders was.
Het RIVM is veel oppervlakkiger dan het Bundesumweltamt. Men doet zijn best, maar het ontbreekt aan geld en daarmee aan vakkennis. Daardoor is het onmogelijk dit onderwerp goed te beoordelen.
GGD, Longfonds benaderen het onderwerp vanzelfsprekend vanuit de invalshoek 'Gezondheid', maar de blijven hangen in oplossingen, die alleen de symptomen bestrijden.
Als je houtrookoverlast of meer in het algemeen 'de luchtkwaliteit in woonwijken' goed wilt onderzoeken en verbeteren, dan heb je veel meer informatie nodig - van buiten het eigen vakgebied, maar ook basiskennis over chemie, biologie en natuurkunde. Bovendien moet je ook voor de oplossingen of verbeteringen dwars durven te denken. Dat mis ik.