LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bose 123

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

hahahaha :D :P

Maar toch, ik wil niemand beledigen maar er zijn mensen die soms bijna zo handelen

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door cossie300 »

Soms? Kijk voor de gein eens op www.hififorum.nl, kom je ze tegen!
Gaan zelfs hele discussies over wat voor soldeertin te gebruiken en welke dan het beste klinkt.
Heb je ook nog die eeuwigdurende discussie over buizen en halfgeleiders; het enige verschil in geluid is als je ze op de grond smijt!

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Geloof zelf wel dat er verschil zit tussen buizen en transisters en co.
Maar kabels inspelen? Netverdeeldozen van 1000 euro die (zogenaamd) schone stroom geeft? Dat geld kun je beter in een duurdere versterker op speaker steken.

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Even terug naar bose.
Geld de slechte kwaliteit ook voor de koptelefoons?
Laatst een bose koptelefoon gehoord, die klonk erg aardig. Wel beetje beukerig, maar toch niet slecht. Geen echt vergelijk gemaakt met andere merken, maar kwam deze tegen en snel even geprobeerd. Was benieuwd naar hoe ie kinkt

Als alles mee zit, hoop ik de volgende zaterdag mijn luidsprekers te kunnen kopen(even een luisterafspraak maken). Wordt de keuze (zoals al bekend) tussen wharfedale en B&W.

Is het overegens mogelijk, mijn oude akai's (tijdelijk) als achter speakers te gebruiken bij film/game? of gaat dit totaal niet klinken?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Gastje13! Goede vraag, en goede antwoorden van jou op andere topics!!! Wat de hoofdtelefoon betreft heb ik geen persoonlijke ervaringen met Bose. Wat jouw Akai speakers betreft als surroundspeakers (achterluidsprekers) ben ik alleen maar positief!
De eisen die gesteld worden aan surroundspeakers zijn immers veel lager dan die aan de frontspeakers gesteld worden. Ik heb zo het vermoeden dat het met jouw oude Akai luidsprekertjes prima gaat klinken! :D

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Oké
Alleen even oppassen dat ik ze niet opblaas. Ze zijn maar max 30watt :P

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Vrees niet...
Surround is over het algemeen hoofdzakelijk hoog en mid...
Lage vermogens dus...

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

waarschijnlijk gaat er in de toekomst nog wel een subwoofer komen, die bij(film/game) dan groot deel van het laag overneemt en eventueel aanvult.

Ben erg benieuwd hoe nu "echte" audio klinkt, is voor het eerst (na jaren akai en daarvoor miniset) dat ik een echt systeem aanschaf. Zoals IQwerty al opmerkte, dat het geluid "buiten de speaker" ben ik erg nieuwschierig naar.

@acjzr1, wat voor speakers heb jij eigenlijk?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Gastje13, Ik heb voor front Magnat Monitor SE zuilspeakers staan.
Voor surround staan er twee Magnat Concept 1 Speakers op steunen achter mij. Mijn center is een Energy center speaker. Dit alles hangt aan een Pioneer 5.1 surround versterker met 5 x 80 Watt...
Voor 5.1 muziek en films klinkt het geweldig!
Voor stereo muziek kies ik eerder voor mijn eigenbouwspeakers!
Op een simpele stereoversterker zonder a.b. maar met zuiver vermogen 8)

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door LeoZ »

@gastje13::

Voor de Surround (achter) weergevers is het handig om toch naar kwaliteit te kijken!

Ik ben het helaas niet eens met acjzr1 die stelt dat het alleen om hoog & mid gaat.

Indien we het over Dolby Digital 5.1 en Dts 5.1 hebben gaat het om het gehele frequentie bereik van 20 hz tot (minstens) 20.000 Hz.

(het vroegere Dolby Surround (analoog) was het bij de Surround-achter kanalen met 7000 hz. afgelopen).

Dus: Dolby Digital 5.1 en Dts 5.1 gaat het hier zeker om kwaliteit en om dan zo maar wat speakers voor de Surround achter te gebruiken, vind ik niet zinvol, zeker bij de betere (hedendaagse) Surround Versterkers.

Het liesfst gebruikt men hetzelfde merk voor alle speakers en het liefst van het zelfde type; wat zeker belangrijk is: de MIDDEN speaker waar bij films de Dialogen (spraak) uit komen!

Voorlopig kan je nog wel met de Akai speakers voldoen, maar als je later het beter wilt doen... ga je voor het zelfde merk als o.a. de Front speakers (en eerlijk... Akai speakers?... ik heb zeer zelden goede Japanse speakers gehoord!)

Tenslotte:: over smaak valt niet de twisten, zeker met speakers, wat de 1 mooi vind klinken, kan de ander verschrikkelijk vinden!
Al vind ik B&W een goede keuze en Wharwedale wat minder.

Zelf heb ik HECO Mythos 700 voor front, HECO Mythos Center voor het midden, HECO Mythos Surround voor achter en de HECO Mythos Sub Actief voor het laag en een 2e Sub(woofer) van REL (actief).

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door Pruim »

Als het echt goed moet klinken, dan moet je geelkoperen luidsprekerkabeltjes met holle kernnemen, dubbel geisoleert met tussen de isolatielagen een stralingsfilter om invloeden van buitenaf tegen te gaan. En natuurlijk connectoren gebruiken van een zilver/goud legering. En om dan echt mee te tellen tussen de high-end audio freaks, mogen die kabeltjes niet goedkoper zijn dan 400 euro de meter.

En niet vergeten om een netfilter te installeren en de polariteit van alle stopcontacten gelijk te zetten.
Ook een goed doordachte keus van de te gebruiken interlink is erg belangrijk. Alles mag zolang het maar extreem duur is.

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Een mogelijke combinatie kan worden:

Wharfedale EVO-10 voor, wharfedale diamond achter, en een wharfedale instap-reek center+sub Op deze manier is alles "wharfedale" maar helaas twee reeksen door elkaar gebruikt.

B&W 685 voor, wharfedale instap reeks voor de rest.
B&W 685 met center B&W en instap wharfedales voor de rest.

Probleem is helaas het budget. Nu lijkt wharfedale de beste combinatie(gezien alles hetzelfde merk) alleen die moet ik nog gaan beluisteren(a.s. zaterdag). Zijn wel mooi in promotie, wat betekend dat ik ze voor bijna 200 euro minder kan krijgen! Wel mooi meegenomen.

Als B&W het mooist blijkt te klinken, dan wordt het wat lastiger . . . .

Hoe dan ook. ga zowizo eerst even proberen met akai's, waarschijnlijk dat deze later nog wel eens vervangen gaan worden.

Iedergeval bedankt voor je tips!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi gastje13,
LeoZ beweert dat het bij 5.1 over her gehele frequentiebereik van 20 tot 20.000Hz gaat.
Het probleem met deze uitspraak is dat die .1 achter de 5 de subwoofer voor moet stellen.
5 sattelietjes dus en een sub. De sattelietjes halen nooit of te nimmer 20Hz
Jouw Akai speakers zullen wel aardig in de buurt komen van die lage frequenties maar de versterker zal dergelijke frequenties niet naar jouw Akai's sturen omdat er voor surround geen lage tonen gebruikt worden. Bij een opstelling zonder sub gaan de lage tonen naar de frontspeakers en bij een 5.1 configuratie naar de subwoofer. Dus niet naar de surroundspeakers en ook niet naar de centerspeaker.
Voorlopig kun je wat mij betreft rustig sparen voor goede surroundpeakers en in de tussentijd de Akai speakers gebruiken. 8)

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door LeoZ »

@acjzr1:

Ik respecteer jouw mening maar onderstaande zuig ik niet uit mijn duim, e.a. kan je nalezen in de betere HiFi tijdschriften zoals HiFi-VideoTest, Stereoplay (www.stereoplay.de), Audio (www.audio.de) !

We hebben het hier toch over Surround Digitaal en NIET Analoog?...

(Het oude Surround analoog ging bij achterkanalen slechts van 100 tot 7000 hz.)

Dus (nog 1X):: Dolby Digitaal 5.1 én Dts 5.1 gaat (behalve de Sub) het frequentiebereik over ALLE speakers (dus óók de surround) van 20 tot 20.000 hz.

Bij erg kleine surround speakers kan je in het menu v.d. versterker/receiver de lage frequenties "afkappen" tot b.v. 100hz.

En dat geldt ook voor de Front speakers (indien deze weinig laag hebben).

Maar indien de (surround)speakers van een goede kwaliteit zijn kan je de lage frequenties gewoon door laten.

EN:: ik gaf in mijn eerdere verhaal al aan:
Voorlopig kan je nog wel met de Akai speakers voldoen, maar als je later het beter wilt doen... ga je voor het zelfde merk als o.a. de Front speakers.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi LeoZ,
Het respect is wederzijds,
Ik weet dat het met de betere versterkers mogelijk is om een "full range" signaal naar alle aangesloten luidsprekers te sturen. Het daadwerkelijke nut daarvan zie ik niet. Daarvoor laat het menselijk gehoor te veel te wensen over. Dus, je hebt in grote lijnen gelijk. Veel sets kunnen het niet, de betere versterker wel. Ik gebruik mijn 5.1 sonder sub alleen voor films en spellen en heb zowel voor als achter Full range speakers. Nodig is het volgens mij echter niet.
Maar zoals ik al meerdere keren tegen gastje13 heb gezegd "je moet luisteren en kiezen wat jij zelf het mooiste vindt" niet wat een ander goed vind.
Groeten en bedankt voor de reactie,
Acjzr1 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Inderdaad gaat het om 5.1 DTS/Dolby digital

Zaterdag ook ff direct een optische kabel halen om het meerkanaals geluid naar de receiver te sturen. Neem aan dat ik een optische kabel het best de goedkoopste kan nemen? want het is digitaal, het is er, of het is er niet.

Wat betreft de surround speaker discussie, uiteraard zullen "goede" achter speakers beter zijn dan de akai's, maar dat is nog even voor de toekomst.

De marantz heeft overegens ook een hoop correctie schakelingen die de achter speakers afstemmen of de fronts.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi gastje13,
Zoals ik al eerder heb aangegeven is het belangrijkste wat jij mooi (genoeg) vindt. Een verschil tussen goed of slecht optisch heb ik nog niet meegemaakt...
Ik ben het met LeoZ gedeeltelijk eens, maar je kunt het ook overdrijven..."Zelf heb ik HECO Mythos 700 voor front, HECO Mythos Center voor het midden, HECO Mythos Surround voor achter en de HECO Mythos Sub Actief voor het laag en een 2e Sub(woofer) van REL (actief)." Twee subs EN full range speakers rondom???
Overkill als je het mij vraagt, maar ieder zijn smaak.
Ik ben het dus niet helemaal met LeoZ eens, maar zie wel een enorme passie voor het onderwerp. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik dat enorm respecteer! Ik zou LeoZ als vriend kunnen beschouwen. Echte vrienden hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn... 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Ik waardeer leoZ uiteraard ook ;) (net als iedereen die iets nuttigs toe voegt) en ongelijk heeft hij niet naar mijn mening als je het kritisch bekijkt. Tis maar net waar je de lat legt, wil je echt het ultieme, of wil je gewoon iets hebben wat aardig klinkt?

Nog een mooie site gevonden waar men de technische kant van de speakers bekijkt:

http://www.stereo.de/index.php?id=399
http://www.stereo.de/index.php?id=400

En uiteraard heel veel andere speakers. Wharfedale komt er slecht uit(vergeleken met B&W) maar een grafiekje zegt uiteraard niet veel.

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Zo ik heb ze, het zijn de wharfedale evo-2-10 geworden. De B&W's vond ik eerlijk gezegd helemaal niet klinken vergeleken met deze!
Heb ze nog niet op mijn eigen versterker(ga ik straks doen) maar ze klonken super in de winkel, heel gedetailleerd!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Gefeliciteerd! gastje13,
Je bent zo goed bezig dat ik er van overtuigd ben dat je een weloverwogen keuze hebt gemaakt.
Veel plezier met je aankoop!
Acjzr1 8)

Gesloten