LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
hharteman

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Ben al een tijdje uit dit topic weg geweest omdat we onderling verschillende zienswijzes hadden, en het niet eens konden worden.
Feitelijke toevoegingen en bestedingscijfers ga ik niet meer naar zoeken, heb ik in dit topic al genoeg tijd aan besteed.
Heeft ook weinig zin, want de gevoelswaarde is voor iedereen anders.
Je kunt het hierdoor ook niet eens worden.

Feit is dat mijn uitkering en het salaris van de vrouw voldoende was om in 2000 in de behoeften te voorzien.
Met hetzelfde uitgavepatroon, kom ik nu toch iedere maand minimaal €300.- te kort
Voor de invoering van de Euro ben ik al begonnen bij te leggen van mijn spaarpotje, maar sinds de invoering van de Euro is dat nog behoorlijk toegenomen, en de invoering van het nieuwe zorgstelsel en de duurdere energie heeft daar ook nog een bijdrage gedaan.

Iemand die geen moeite heeft met de gestegen kosten kijkt niet waar hij zijn boodschappen haalt en gaat naar AH.
Die was altijd al duur, maar als je voldoende centen hebt maakt dat niet uit.
De mensen die het gemakkelijk verdienen roepen dan ook dat het in verhouding niet veel duurder is geworden.
Degene die echt op de kleintjes moeten passen weten wel beter.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Inderdaad, schelden heeft echt geen zin. Moet je niet doen Claudia. :?

Natuurlijk zijn de MEESTE boodschappen wel duurder geworden en met name NA de EURO. Maargoed, dat breng je mensen die het al goed hadden en nu nog beter hebben, toch niet aan het verstand.

Om over de vaste lasten maar niet te spreken. Nou, zoek het weer eens uit angel. Ik wacht met spanning en veel plezier weer af! :idea:

mattie

Ongelezen bericht door mattie »

Verdorie!!!
Ik zei toch al eerder het is overal!
Daar heb ik je ook eerder voorbeelden van gegeven!
En voor mij zijn mijn uitgaven voor boodschappen VERDUBBELD.
Maar weet je ANGEL1978 als het gelijk hebben zo belangrijk voor je is,dan hierbij JE HEBT GELIJK HOOR!
Ik nok met deze zinloze discussie.
Allemaal prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!
Mattie

mattie

G7
Angel1978 moet in de regering gaan zitten.
veel lullen en mensen met cijfers en % om de oren slaan,in feite niets zeggen
En vooral niet luisteren,en om onmogelijke dingen vragen(ik heb geen kassabon van 2001 zucht)
Ze was een goeie voor Balkenende en consorten.
Ik denk eigenlijk dat het haar alleen gaat om het opjutten van mensen.
Dat is wat ik keer op keer zie van haar,ze doet maar(fijne kerstgedachte)
Mijnheer hharteman u weet hoe het zit,b17 ook.
Groeten Mattie

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Natuurlijk zijn de MEESTE boodschappen wel duurder geworden en met name NA de EURO.
Ik mis hier nog steeds de voorbeelden... maar dat zal wel aan mij liggen idd :wink:
En voor mij zijn mijn uitgaven voor boodschappen VERDUBBELD.
Hier zelfde laken het pak.. Als dat zo is, MOET dat te vinden zijn..
Maar je kan zoeken wat je wil.. ik zie het niet.. ( en ik zoek echt 8) )

Maar ook nu blijkt weer dat als je met duidelijke argumenten komt en dit ook nog kan onderbouwen met cijfers.. De mensen die het niet met je eens zijn ineens geen zin meer hebben in onderbouwingen.. Dan heeft discussiëren ineens geen zin meer...
Heeft ook weinig zin, want de gevoelswaarde is voor iedereen anders.
Je kunt het hierdoor ook niet eens worden.
Je portemonnee heeft toch geen gevoel ? of ben ik nu gek ?

Dat ding is leeg, vol of halfvol..
Als ie leeg voelt, maar er zit nog 300 euro in.. dan moet je misschien eens wat aan je gevoel doen.. Als ie vol voelt en hij is bijna leeg, dan moet je misschien wat aan je lasten doen..
en de invoering van het nieuwe zorgstelsel en de duurdere energie heeft daar ook nog een bijdrage gedaan.
Hier heb je denk ik een goed punt !
Energie is enorm duur geworden en ook het nieuwe zorgstelsel heeft behoorlijk wat impact gehad ( hoewel je de zorgtoeslag natuurlijk ook mee moet rekenen ).

Met de huidige lage olieprijzen zou over ongeveer een half jaar de energieprijzen moeten zakken.. Misschien dat dat helpt. Datzelfde geldt voor de prijzenoorlog die in januari schijnt los te barsten..

angel1978

En vooral niet luisteren,en om onmogelijke dingen vragen(ik heb geen kassabon van 2001 zucht)
Ik heb er wel een ! In ieder geval uit 1998..
Maar die klopt dus niet, is wat je eigenlijk zegt..

Of hebben ze speciaal voor jou de prijzen verhoogd en toen deze kassabon werd gehaald, gingen ze speciaal daarvoor naar beneden ?
Ik denk eigenlijk dat het haar alleen gaat om het opjutten van mensen.
Het is mij in ieder geval wel duidelijk dat het jou gaat om het op het gevoel inspelen van mensen.. Daarom wil je ook geen cijfers, want die passen daar niet bij. Dat gevoel hoeft niet terecht te zijn, als je maar mensen met je meekrijgt.
Alleen mensen die met jouw gevoel mee willen gaan zijn welkom en tegenargumenten zijn bij voorbaat onzin, nietszeggend en niet welkom.

Iemand die hier gevoelig voor is, wordt hierin meegezogen en gaat daar ook in geloven. Ongeacht of het waar is of niet ( want dat doet er niet toe ) gaan we mensen laten geloven dat we bedonderd zijn met de euro, door Den Haag worden opgelicht ( want dat wil je toch eigenlijk zeggen ) en dat iedereen die iets meer verdient dat jij slecht is..

Dat past tenminste precies in je straatje ! De rest van de wereld is allemaal tegen je, toch :roll:

hharteman

quote Angel
--------------
Je portemonnee heeft toch geen gevoel ? of ben ik nu gek ?
--------------------------------------------------------------------
Met gevoelswaarde bedoel ik gewoon dat iemand die veel te besteden heeft het practisch niet voelt, en iemand die weinig te besteden heeft dat extra voelt.
Dus voor iereen anders.

@ Angel,
Je bonnetje is wel van AH, dat zegt genoeg denk ik.

Ik doe mijn boodschappen per dag.
In 2000 gaf ik gemiddeld ruim FL 20.- per dag uit voor de dagelijkse levensbehoefte, en dat was incl roken.
Dat is nu net iets onder de €20.- geworden, dus zeker wel een verdubbeling.
Dat zijn mijn eigen maatstaven, en daar weeg ik aan af dat het veel duurder is geworden.

Claudia28

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Angel1978
Ga alsjeblieft van deze topic af.
Je maakt andere mensen erg kwaad. Zie je dat nu niet?
Mattie heeft het er erg moeilijk mee, zij moet de eindjes bij elkaar knopen om iedere maand rond te komen.
Hou op met die gelijkenis halen.

Hoeveel vb. wil je hebben?
Je blijft maar door zeuren, zie nu eens in dat heeeeel veeeel mensen hetzelfde ervaren als Mattie en mij........

Sorry g7 voor het schelden ff, maar Angel1978 wil haar gelijk maar halen terwijl er miljoenen mensen zijn die het zo ervaren als mattie en mij en ook als jou.
Maar Angel1978 is gewoon klink klaar aan het opruien en kwaad maken van mensen en omstanders. Ik vind het absurt dat zij dit zo mag doen.
Ze krijgt mij echt niet van mijn standpunt af.
Ik had het voor 10 jaar terug erg goed en nu nog steeds(zelfs nog beter nu, maar dat houd niet in dat ik het niet merk in mijn portomonnee, ik ben in de luxe positie dat ik iedere maand goed kan sparen, velen kunnen dat niet zoals je ook hier kan lezen)

Jaensj: Nee hoor ik zag mij eigen totaal niet in de spiegel dan zie ik een goed mens, die mensen niet zo op zit te jutten als Angel1978, deze conclusie heb ik wel getrokken, zoals zovelen hier op deze topic, zoals jij zelf ook heb kunnen lezen.

Mattie: jij bent te goed voor Angel1978, je standpunt vasthouden, niet vanaf stappen, zoals jij denkt over de euro is niet fout.
Probeer rustig te blijven en ga genieten van je kerstdagen, met alles wat je hebt, en die gedachtengang hou je in ere, want zoals je kunt lezen denken vele mensen hetzelfde. Angel1978 doet interessant, maar dat is ze niet zoals je kunt lezen. Waarschijnlijk is het een persoon die hele dagen van alles aan het uitzoeken is op internet, die denkt dat ze de wereld kan verbeteren met haar standpunten en conclusies, en andere standpunten en conclusies zijn niet goed want die zijn te makkelijk...... Terwijl het heel makkelijk is.

angel1978

@ Angel,
Je bonnetje is wel van AH, dat zegt genoeg denk ik.
De reden waarom voor de AH is gekozen, is omdat Claudia aangaf bij de AH te winkelen en daarom een vergelijking van prijzen met de Jumbo en de Lidl / Aldi niet relevant vond..

Ikzelf winkel nooit bij de AH ( te duur ). Ik haal verse produkten voornamelijk bij de C1000 en de rest bij de Aldi / Lidl.. Scheelt gewoon teveel in prijzen !
Met gevoelswaarde bedoel ik gewoon dat iemand die veel te besteden heeft het practisch niet voelt, en iemand die weinig te besteden heeft dat extra voelt.
Dus voor iereen anders.
Natuurlijk voelt dat voor iedereen anders.. Dat ben ik ook volledig met je eens !

In dit topic ( en zo werd het geopend ) werd echter beweerd dat door de Euro de prijzenstijging veel hoger was dan met de gulden en dat we dus allemaal terug willen.. Dat heeft niets met gevoel te maken en kan je prima berekenen.. Met die berekening heb ik laten zien dat dat dus niet het geval is..\

Dat mensen het moeilijk hebben door hun te lage inkomen of door te hoge vaste lasten lijkt me duidelijk. Dat heb ik eerder ook al aangegeven.. Lijkt me echter zinvol om dan de goede oorzaken boven tafel te krijgen zodat je er ook daadwerkelijk iets aan kan doen.. Lijkt mij zinvoller dan willekeurig van alles de schuld te geven zoals het uitkomt. Daar schiet niemand iets mee op !

Als de problemen met rondkomen voortkomen uit gestegen zorgkosten en gestegen energiekosten, dan kan je dat prima aantonen door de prijzen van de afgelopen jaren met elkaar te vergelijken.. Hoogst waarschijnlijk komt daar dus inderdaad uit dat de prijzen van boodschappen met de 'normale' inflatie meelopen en de energie en zorgkosten zijn verdubbeld / verdrievoudigd..
Dan ben je er snel uit en kan je concluderen dat daar de grootste pijn zit en lijkt het me zinvol dat we proberen daar iets aan te doen !
Laatst gewijzigd door angel1978 op 20 dec 2008 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Claudia28

Mijn man vraagt of je dat AH bonnetje van 1998 kan inscannen en op deze topic kan zetten?
Hij gelooft jou verhaal niet, net als ik ook niet. Je winkelt nooit bij
Ah, maar hebt wel heeeel toevallig een bonnetje van 1998 van AH!!!!!

angel1978

Ja, natuurlijk kan dat..

Deze vergelijking is namelijk al eens eerder gedaan en daar heb ik 't bonnetje ook vandaan.. het is dus niet mijn eigen bonnetje ( ook nooit gezegd ), maar een die ik op internet vond..

Ik zal 'm even opzoeken en dan plaats ik 'm wel even.. Linkje komt er zo aan !

mattie

Je blijft maar doorgaan en doorgaan!
Dat is dus wat ik bedoel met je kan wel in de regering.
Dit is dus wat Balkenende ook doet,niet luisteren naar de bevolking,en dan de mensen met flutargumenten plat argumenteren.
Inderdaad we zijn besodemieterd en we worden nog dagelijks besodemieterd door deze regering.
Maar net als Balkenende vind dat hij alleen gelijk heeft,en de bevolking maar zeurt,doe jij dat ook!
Nu kan iedereen in deze topic ervaren wat ik ervaar,maar jouw mening moet er koste wat kost doorgedrukt worden.
Claudia,ik raak niet van de leg hoor door Angel1978,het is inderdaad frustrerend,maar ik heb haar al vaak(alleen maar)zo bezig gezien.
Dus laat maar razen.ik raak er eigelijk niet meer van onder de indruk.
En G7 ik bedoelde jou met b17(ik weet niet hoe ik daar bij kwam)
Groeten Mattie

hharteman

Als je gaat rekenen vanaf 2000 is het wel een verdubbeling.
Vlak voor de invoering van de Euro is er ook een behoorlijke inflatie geweest.
Ik ga dat niet staven met bonnetjes, maar vergekijk een pakje sigaretten uit 2000 of een fles Coca Cola maar eens.

Als ik me alles zou ontzeggen kom ik wel uit met de centen.
Je leeft echter maar 1x, en heb uitgerekend dat ik tot me 70e die €300 wel kan bijpassen.
Dan zal ik mezelf wel onder de groene zoden gerookt hebben, dus wie dan leeft die dan zorgt.
Ben met niets gekomen, en zo ga ik ook weer weg.
Ga hier niet verder over uit wijden.
Ieder blijft gewoon bij zijn standpunt en klaar toch?
Eens worden we het zeker niet.
Dat is dan ook de reden dat dit topc al een paar jaar loopt.
Laatst gewijzigd door hharteman op 20 dec 2008 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Je zult zien dat de vergelijking dus al eens is gemaakt tussen 1998 en 2003. Ook toen concludeerde men een toename van 24%.. Dus dat komt overeen met wat we nu zien ( 10 jaar later ).

Heb ook dezelfde produkten uit het kassabonnetje gepakt als ze in de vergelijking hebben gedaan ( dit om het rekenwerk wat te beperken ). Niet alle produkten zijn dus gepakt, maar het staat ieder vrij om de rest er ook bij te berekenen :wink:

Prijzen van nu zijn gewoon opgezocht bij de AH online. De online shop kan je alle produkten en prijzen in vinden.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Claudia28

Ik heb er wel een ! In ieder geval uit 1998..

Dit is een zin uit jou eigen reactie!!!!!
En nu krabbel je terug en zeg je dat dit bonnetje niet van jou is!!!
Beetje vaag!!!

angel1978

Als je gaat rekenen vanaf 2000 is het wel een verdubbeling.
bharteman, de prijzen van 2000 staan er ook bij...
Of zat de kassa er hier naast ?
Vlak voor de invoering van de Euro is er ook een behoorlijke inflatie geweest.
De vergelijking van 1998 zit ruim voor de invoering van de euro.
Dus voor die inflatie.
De prijzen van 2000 zijn precies op het moment van invoeren van de euro. Dus ook die kan je er gewoon bijpakken !
Ieder blijft gewoon bij zijn standpunt en klaar toch.
No problem :wink:

Ik houd het graag bij cijfers... dat zijn namelijk de feiten.
Als iemand graag zijn eigen gevoel wil geloven mag dat van mij ook hoor, maar laat mij dan ook gewoon mijn 'gevoel' hier neer zetten !

angel1978

@Claudia,

Ik heb inderdaad een bonnetje en wel uit 1998.
Als jij daaruit las dat ik 'm zelf bij de AH heb gehaald, dan moet ik misschien die zin aanpassen. Was ie niet duidelijk genoeg. Heb daarmee nooit willen insinueren dat ik dat ding zelf bewaard heb al die jaren.
Had er misschien het woord 'gevonden op internet' bij moeten zetten om dit duidelijk te maken..

Bij deze mag je dat alsnog zo lezen wat mij betreft...

Als jij er nog een kan vinden ( ook op internet ) die laat zien dat de prijzen verdubbeld zijn ( vanaf 1998 ), zou ik dat ook graag zien :)

Doet natuurlijk niets af aan de prijzen en daar gaat het om toch :wink:
Laatst gewijzigd door angel1978 op 20 dec 2008 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Claudia28

Ik zit eens te kijken naar de bonnetjes, heb ff een paar vragen;

- Waar staat het dat het afkomstig is van AH?
- Sinds wanneer kun je Levi's broeken bij AH kopen?
- 25 mei 1998 was op maandag en 25 mei 2003 was op zondag, welke AH is open op zondag?

Vreemd vreemd

mattie

Welke zijn dan goedkoper geworden volgens jou?

angel1978

@Claudia,

Ik kijk naar het bonnetje van 1998 en niet naar die van 2003. Waar die vandaag komt.. geen idee. Misschien een aardige vraag voor de mensen die het gehaald hebben... 8)
Maar ik vermoed dat het de grote stad is.. ik zal het eens proberen te achterhalen !

@mattie,

Ik heb gerekend met de prijzen van 1998 en 2008. De prijzen staan in mijn eigen tabel erbij inclusief de stijging en daling-percentages.. Dat kun je dus zo opzoeken

Gesloten