Beste mensen,
Zo langzamerhand worden wij hoorndol van deze kwestie en weten we niet meer waar we verstandig aan doen. Wij, een gezin met 2 kinderen (kids resp. 9 en 0 jaar oud), gaan zaterdag 18 augustus met Tourplan en Onur Air naar hotel Grand Iskandil gedurende 15 dagen. Uiteraard hopen we een aantal van jullie daar tegen te komen om er samen het beste van te maken.
Tja, we hebben er ons zo op verheugd. Bewust niet voor de laagste prijs met Speedtravel gezien de vele negatieve recensies, wat nu een goede gedachte is geweest vanwege diens financieel onvermogen. Bewust wel voor Grand Iskandil gekozen vanwege de vele goede recensies in de maand juni toen het nog een dikke acht scoorde. Je geeft er met een gezin toch gemakkelijk zo'n 1500 euro aan uit, afgezien van annuleringsverzekering, reisverzekering e.d. Je verwacht er dan ook wel wat voor terug en zeker omdat het aangeboden wordt als zijnde 4 sterren all inclusive.
Op haar internetpagina had Tourplan het recentelijk over "All Inclusive verwennerij"... "Centraal gelegen hotel voor iedereen die naast de All Inclusive verwennerij ook wil genieten van het bruisende Gümbet, geschikt voor jong en oud ". Nadat ik Tourplan daarop had gewezen luidt de slogan momenteel: "Centraal gelegen hotel voor iedereen die naast het All Inclusive arrangement ook wil genieten van het bruisende Gümbet, geschikt voor jong en oud". Kortom voor wie het nog niet was opgevallen: geen verwennerij, maar een arrangement. Dit zint ons niks!
Op 29 juli op de website van Tourplan het contactformulier ingevuld:
...Waar we echter mee zitten is het volgende. Deze reis besloten we te boeken door de toen zeer goede recensies op
www.vakantiereiswijzer.nl. Al geruime tijd bekijken we nieuwe recensies, maar die zijn zodanig slecht dat we ons ernstig zorgen maken waarin we terechtkomen. Kennelijk is er in de tussentijd heel wat aan de hand in dat hotel. Dat zal u niet ontgaan zijn, want volgens de recensies heeft men dat al eerder bij u aangekaart. Graag willen wij van u weten of wij een goede vakantie mogen verwachten conform het aanbod van deze accomodatie op uw internetpagina. Gelet op artikel 2, 12, 13 en 17 van uw algemene voorwaarden kaarten wij deze kwestie nu reeds bij u aan, om naderhand geen misverstanden te hebben. Wij stellen het op prijs als wij per e-mail of brief een reactie van u mogen ontvangen waarin u onze zorgen wegneemt door in te staan voor het juiste vakantiecomfort dat wij mogen verwachten of door met een ander reisvoorstel te komen van vergelijkbare of betere kwaliteit. Wij hebben heel veel respect voor u en omgekeerd hopen wij dat u dat ook voor ons heeft.
Op 31 juli was dit de reactie van Tourplan:
...Naar aanleiding van uw e-mail bericht reageren wij op uw vraag over de huidige stand van zaken in hotel Grand Iskandil.
Op het internet gaan er verschillende geruchten over een eventueel op handen zijnde faillisement van hotel Grand Iskandil in Bodrum.
Onderzoek en rapportage van onze medewerkers ter plaatse leert ons echter dat er in geen enkel opzicht sprake is van een financieel onvermogen van deze accommodatie. Ook krijgen wij verschillende terugkoppellingen van klanten die onlangs (vandaag) tevreden teruggekomen zijn van hun verblijf in Grand Iskandil.
Wij hopen hiermee uw onrust weggenomen te hebben. Uiteraard kunt u voor verdere vragen of reacties contact opnemen.
Met vriendelijke groet, Tourplan, Afdeling Cliëntenservice
Op 1 augustus was dit onze reactie per e-mail:
Hartelijk dank voor uw informatie! U heeft een groot deel van onze ongerustheid weggenomen!
Voor wat betreft de continuïteit hoeven wij niet meer te vrezen; dat heeft u voldoende duidelijk gemaakt.
Geldt dit ook voor de kwaliteit van het all-inclusive aanbod? Op uw internetpagina heeft u het over "All Inclusive verwennerij"...
"Centraal gelegen hotel voor iedereen die naast de All Inclusive verwennerij ook wil genieten van het bruisende Gümbet, geschikt voor jong en oud. "
Uiteraard hebben wij hier hoge verwachtingen van. Weliswaar weten wij ook dat de Turkse standaard lang niet altijd overeenkomt met de Nederlandse standaard, maar van een 4-sterren hotel mag je toch best wel wat verwachten. Dan kan het bijvoorbeeld niet de bedoeling zijn dat het warme eten koud is en/of de cola op is. Voorbeelden die ook legio te vinden zijn op vakantiereiswijzer.nl. Wij weten ook dat deze website niet zaligmakend is, maar wederom maakt het grote aantal negatieve reacties ons zorgen.
Vooropgesteld wij zijn echt geen zeikerds en klagen echt niet om elk wissewasje, maar stel dat wij toch echt problemen ergens mee hebben waar kunnen wij dan terecht? Is er op locatie reisleiding van Tourplan aanwezig, bent u bereikbaar op een speciaal telefoonnummer of worden wij doorverwezen naar het hotelmanagement?
Graag uw spoedige reactie.
Op 7 augustus was dit onze reactie per e-mail:
Geachte clientenservice,
Wanneer kan ik uw reactie m.b.t. het onderstaande verwachten?
Op 14 augustus was dit onze reactie per e-mail:
Na wederom een week heb ik helaas nog steeds geen reactie van u mogen ontvangen.
Wilt u per omgaande reageren!? Ik maak me (gezien de reacties op vakantiereiswijzer.nl en het uitblijven van uw reactie) nog steeds grote zorgen. Aangezien ik een behoorlijk bedrag aan u heb betaald, wil ik nu echt wel weten of ik waar voor mijn geld krijg. Stelt u mij nu alstublieft gerust en geeft u mij alstublieft antwoord op mijn vragen.
Als u de verwachtingen niet kunt waarmaken, wil ik weten of ik bijvoorbeeld kan worden overgeboekt naar een ander hotel van minstens dezelfde klasse. Dat mag toch geen probleem zijn, want meestal zitten de vliegtuigen wel vol, maar de hotels niet. In het uiterste geval kunt u ons aanbieden het door ons betaalde bedrag volledig terug te storten, waarmee onze vakantiedroom echter wel voorbij is.
Ik wil nog even opmerken dat ik verzekerd ben van rechtsbijstand.
Op 14 augustus eindelijk een reactie:
Geachte Tourplan klant,
U gaat binnenkort verblijven in hotel Grand Iskandil te Bodrum, Turkije. Graag willen wij u informeren over de huidige situatie in de door u geboekte accommodatie.
Zoals wellicht niet aan u is ontgaan, worden er op o.a. het internet speculaties gedaan over een op handen zijnde faillissement van bovengenoemde accommodatie. Tourplan betreurt het dat deze berichten op het internet circuleren. Wij willen niet dat onze klanten met een ongerust gevoel op vakantie gaan.
Naar aanleiding van rapportage van onze Tourplan medewerker ter plaatse kunnen wij u meedelen dat de officiële eigenaar van het complex op zondag 12 augustus j.l. hotel Grand Iskandil heeft overgenomen van de toenmalige huurder. Er is geen sprake van een faillissement.
Tourplan heeft van de huidige eigenaar de toezegging gekregen dat de kwaliteit en service, zoals verwacht kan worden van een 4-sterren accommodatie met een All Inclusive arrangement, gegarandeerd is. Recente rapportage van onze Tourplan medewerker ter plaatse leert ons dat wij deze toezegging kunnen beamen.
Wij hebben het volste vertrouwen in een goed verloop van uw verblijf in deze accommodatie en wensen u een prettige vakantie.
Hopende u hiermee voldoende te hebben ingelicht, verblijven wij,
Met vriendelijke groet,
Tourplan Zonvakanties
Afdeling Cliëntenservice
Met bovenstaande reactie moeten we er maar het beste van hopen.
Met een baby erbij zijn wij wel wat meer aangewezen op het hotel zelf. Zojuist heb ik even gekeken op de website van de sgr en dat leert mij dat je voor kwaliteitsklachten niet bij de sgr moet zijn, maar bij de geschillencommissie reizen of bij de ANVR. Tourplan is daar niet bij aangesloten! Met het assortiment van Tourplan in Bodrum en omgeving is het vrijwel ondoenlijk om nog van hotel te wijzigen, laat staan dat zo'n hotel dan ook nog een fatsoenlijk cijfer scoort bij vakantiereiswijzer.nl of zoover.nl. Door te wijzigen weet je dus niet wat je op je hals haalt en daarmee roep je wellicht nog meer ellende op je af. Bij wie moet je dan zijn om je verhaal te halen bij terugkeer in Nederland? Tourplan zal alle claims meteen verwerpen, omdat je het niet aan hen overliet. Wij denken maar zo: eendracht maakt macht (onder voorwaarde dat er nog genoeg Nederlanders daar zijn). Samen kunnen we dan toch wel wat voor elkaar krijgen? Met alle informatie die op deze site staat, op de overige sites en hetgeen ik heb aangeleverd hebben we in elk geval voldoende zwart op wit staan om eventuele claims goed te kunnen onderbouwen.
Al met al een heel verhaal, maar wij hopen dat jullie er zo ook over denken of nog betere ideeën hebben. Wie weet zien we elkaar spoedig.