Van de koper mag niet worden verwacht dat hij zelf opzoek gaat naar de handleiding net zoals deze niet opzoek hoeft te gaan naar de algemene voorwaarden van de verkoper.
Klopt, dat is de taak van de verkoper.
Quote:
De verkoper behoort de klant goed te informeren, waarin de gebruiksaanwijzing centraal staat.
Als de verpakking dicht is, kan de verkoper die verpakking openen en de handleiding eruit nemen.
Het probleem van veel dozenschuivers is dat ze dergelijke informatie niet aan de klant kunnen geven, omdat ze ten eerste niet de kennis hebben en ten tweede hun verkoopwijze totaal anders is.
De meeste verkopers, inclusief de vakmannen, hanteren een dergelijke handelswijze niet.
Is toch zeer triest.
Want zo zou het wel moeten zijn.
Mijn punt is:
De fabrikant produceerd een product (waar hij wettelijk ook verantwoordelijk voor is) dan kan een verkoper toch niet zeggen dat het product andere eigenschappen heeft dan wat de fabrikant aangeeft?
Daarom kan "eigen schuld want het stond in de handleidng" geen argument zijn op dit forum. Dat is het punt dat ik probeerde te maken
Toch wel.
De consument dient altijd de gebruiksaanwijzing of handleiding te lezen vóór het gebruik (vaak zijn ze zeer eigenwijs en doen ze dat niet.)
Dus klopt mijn uitspraak wel:
eigen schuld want het stond in de handleiding.
Als de handleiding andere dingen weergeeft dan wat de winkelier zegt, dan kun je hem erop aanspreken dat het geleverde product niet volgens de koopovereenkomst is.
Persoonlijk ben ik van mening dat als de consumenten meer de gebruiksaanwijzingen gebruiken, dat veel problemen voorkomen worden.
In het engels zijn twee termen:
RTFM en UTFM
Oftwel:
READ THE ****** MANUAL
AND
USE THE ****** MANUAL!!!!!
Vrij vertaald:
LEES VERDOMME DE GEBRUIKSAANWIJZING
EN
GEBRUIK VERDOMME DE GEBRUIKSAANWIJZING.
Als er problemen zijn en de consument heeft de gebruiksaanwijzing niet gelezen en als de consument wel die gebruiksaanwijzing gelezen had en ook gebruikt had, waardoor die problemen voorkomen hadden kunnen worden, is de uitspraak:
eigen schuld want het stond in de handleiding
wel terecht.
En dat is wat ik steeds probeer duidelijk te maken.
Quote:
Als je als consument gaat informeren bij de verkoper en die verkoper adviseerd jouw een bepaalde vloer aan en als je aangeeft dat die vloer krasbestendig moet zijn en dat dus niet is, dan kun je de winkelier er op aanspreken dat hij datgene heeft geleverd dat niet aan de overeenkomst en afspraken voldoet.
Nee, dat leg je verkeerd uit. De consument mag er vanuit gaan dat de vloer krasbestendig is, omdat dit een eigenschap die voor normaal gebruik nodig is, tenzij de verkoper heeft aangegeven dat deze NIET krasbestendig is. Dat blijkt duidelijk uit mij voorbeeld.
Hiermee maak je een hele grote fout.
De markt geeft aan als iets wel kan, en niet als iets NIET kan.
Dus de fabrikanten geven aan wat je wel met een product kunt doen en niet wat je er niet mee kunt doen.
Maar de consument denkt het tegenovergestelde:
Je kunt alles met het product doen. Als iets niet kan, moet dat maar op de doos staan.
Dus:
Op de verpakking staat dat een pakketvloer krasbestendig is.
Staat het er niet op, dan moet je als consument er vanuit gaan dat de vloer dus niet krasbestendig is.
Zo simpel is het.