Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
stokstaartje1965
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2012 15:58

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door stokstaartje1965 »

wendaai schreef:hee iedereen,

ik snap niet dat jullie deze onzin op het internet zetten.

jullie maken anderen der bang mee
ik heb 2 maand geleden een mirena spiraal laten zetten en ik heb nergens last van. ik ben 16 en ik vond het alleen net voelen alsof je heel erg ongesteld bent dus dat van dat je bijna van je stokje gaat dat is dikke onzin geloof niet alles wat mensen op het internet schrijven. ik had alleen 2 dagen nog beetje bloed verlies maar daar is ook alles mee gezegd. Als je dik word ofzo dan eet je gewoon te veel. echt geloof me het zit tussen jullie oren. als je depresief word dan ligt dat heus niet aan de mirena spiraal. dat komt gewoon door jezelf.
dus schuif neit alles op de mirena spiraal af dat is beetje te makkelijk gezegd.
ik vind de mirena een top ding en raad het iedereen aan!

x
jij bent ook pas 16 jaar en nog een kind
je hebt nog geen eens kinderen gehad,dan prate je wel anders.
wacht maar tot je volwassen ben en kinderen heb gehad,dan praat je wel anders

stokstaartje1965
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2012 15:58

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door stokstaartje1965 »

wendaai schreef:omg wat een dom gezeur.
ik jokken? ben zelf met mijn moeder naar het ziekenhuis geweest dus als het 18+ was had hij mij dat ook vast niet voor geschreven dacht ik zo. tsja ik ben nog geen moeder en hoef ik ook niet te worden. maar vind wel dat jullie hier beetje dom op reageren? ik denk dat jullie gewoon van die moeders zijn die voor elk witwasje naar de dokter toe gaan. maar geloof mij mensen die een spiraal willen laat je niet bang maken!! als het zo slecht voor je was dan was het toch nooit op de markt gekomen? ik ben met het verhaal wat jullie allemaal vertellen naar de dokter gegaan en hij heeft mij gerust gesteld dat het allemaal onzin is en als het niet goed was had hij dat ook nooit voorgeschreven. tuurlijk zitten er bijwerkingen aan maar je kunt ook overdrijven en denken dat je wat hebt.;)

xxx
het is eigelijk te hopen dat je alle krijgt die hier beschreven staan dan piep je wel anders.
moeders zeuren niet die delen alleen hun ervaring hier mee.
dat je als nieuweling hier bang van word? ja zeker teweten
ik ben dus een nieuweling en heb hem dus pas 3 weken nu,en voor mij zijn deze verhalen best angstig om te lezen.
maar ik ben wel zo nuchter dat ik op mijn eigen gevoel en lichaam af ga
ik heb weinig last van buikpijn,ben wel erg moe maar dat komt denk ik omdat ik nu 14 dagen aan 1 stuk stevig bloed. daar word je nou eenmaal erg moe van.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door JtC »

up ^

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Up ^

Estrelol
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2012 10:29

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Estrelol »

Ik kom even wat moed halen, als iemand dit leest. Ik heb besloten mijn Mirena te laten verwijderen; eigenlijk 2 jaar geleden al. Ik heb alleen 2 jaar lang niet gedurfd, omdat het zetten zo pijnlijk was. Kan iemand me vertellen hoe het verwijderen gaat?

Ik heb het gevoel dat mijn hormoonhuishouding helemaal aan gort is gegaan met deze spiraal. Verder heb ik altijd bloedverlies na de seks, altijd pijnkrampen die ik niet alleen in mijn buik, maar ook in benen en rug voel (nooit eerder gehad). Ik heb het idee dat mijn hart minder vitaal is, en dat mijn bloeddruk meer wisselt. Ik heb weer migraine-aanvallen (20 jaar niet gehad) en voel me vaak erg moe. Kortom: genoeg redenen om dit onding te verwijderen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@estrelol

volgens mij gaat dat heel snel...is zo gedaan.
erna kan het wel even wat bloedverlies geven,net als na een uittrijkje,dus neem even wat mee zeg maar.

ik denk dat je er goed aan doet,
die kennis van mij is helemaal opgeknapt..

veel succes

@wendaai...

succes de komende jaren :lol: :lol: je gaat nog veel meemaken meid! :lol: :lol:
ga lekker chatten ofzo..is veel leuker dan je met serieuze dingen bezig te houden.
enne spiraaltje alleen is niet genoeg he...maar dat weet je vast wel..

Jepsel
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 18:42

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Jepsel »

Het leek of ik thuiskwam bij het lezen van dit forum.
DIT IS MIJN VERHAAL. In al jullie verhalen zit een stukje van mijn verhaal.
Heb ik sept 2011 een Mirena spiraal laten plaatsen. HA lukte het plaatsen niet toen naar gyn. Was geen pretje maar toch gelukt. Kreeg hem voor heftige bloedingen en buikpijn: HIERVOOR WERKT HIJ BIJ MIJ DUS PERFEKT!!!
Maar helaas...vanaf het begin het idee dat ik mezelf kwijt aan t worden was: angststoornissen, depressie enz. Omdat ik daar, van nature, al gevoelig voor ben, werd het daarop gegooid.
Toen ik, 6 weken na plaatsing bij de gyn. op cotrole kwam heb ik het besproken. Zij vertelde dat het voorkwam; niet zo vaak maar toch. Haar advies was om het nog even aan te zien. Ook de HA ontkende deze bijwerking niet. Na speuren op t net kreeg ik al een beetje bevestiging. Maar ja...ik was wel mooi van de pijn en bloedingen af.
Toen volgde er een roerige tijd: puberende, opstandige zoon, dood van mijn vader en mijn schoonmoeder met kanker/chemo in t ziekenhuis . Hier werden al mijn lichamelijke klachten op gegooid. Zelf zocht ik hulp bij psycholoog en ging celzouten gebruiken (op advies van mijn schoonzusje : echte aanrader!!!)
Toch werd ik niet zoals ik wil/ zou moeten zijn. Steeds maar weer het gevoel hebbbende dat dat ding weg moet uit mijn lichaaam,
Toen kwam ik op dit forum, en vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats.
Mijn HA zei: als jij zo sterk het gevoel hebt dat het niet goed zit moet hij eruit: nooit de signalen van je eigen lichaam negeren. Helaas lukte het haar, en erna de gyn. niet (vanmorgen geweest) Nu moet ik a.s. maandag onder narcose dat ding laten verwijderen: niet zo leuk maar ja. het idee dat hij eruit gaat , maakt me al een stuk vrolijker. Hopelijk valt dat mee. Als daarna de bloedingen/buikpijn weer in alle hevigheid terugkomen laat ik mijn slijmvlies "wegbranden" z.g.n. Nova Sure.Dit moet ook onder narcose gebeuren en kan helaas niet tegelijk met het verwijderen van het spiraaltje.Ik laat jullie nog weten hoe verder met me gaat.
Groetjes Jepsel

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@jepsel

wat zo'n dingetje allemaal kan veroorzaken he...
ja die kennis van mij had het ook,hevige bloedingen maar ook die depressieve toestanden..
bloedarmoede erbij,echt dood en doodziek geweest.

ding eruit en na weken weer helemaal de oude...

zal misschien door het hormoon zijn wat erin zit?
maar ja idd onder narcose dan maar even,wees gerust is een hele lichte...
en als je idd zo erg je menstruatie hebt dan is het beter dat er even wat gedaan wordt aan dat slijmvlies,wist niet eens dat dat kon.

heeft dat een oorzaak,als ik vragen mag?vleesbomen,endometriose?

succes en wees niet te zenuwachtig,narcose is zo gedaan,je bent zo weer bij..
echt.
sterkte

Jepsel
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 18:42

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Jepsel »

@ rozemarijntje

Bij mij waren er geen vleesbomen te zien. Wel heb ik 2 keizersnedes gehad en , volgens de gyn., zit er op de plaats van het litteken een dikker slijmvlies. Dat werd mij in ieder geval vorig jaar verteld toen ze gingen kijken of er een vleesboom was.
Verder ben ik 42 jaar, en ik weet niet of mogelijk al iets met de overgang te maken heeft. Ik zit er nog niet in, volgens mij, en mijn moeder en zus waren erg laat...dus verwacht ik het bij mij ook nog niet, maar toch.

groetjes jepsel

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja overgang :oops: ik ben 38 en ik heb al wat sypmtomen. :oops: dokter zegt dat ik mogelijk al in een voorstadium zou kunnen zitten...
nou ja prima...
2 keizersnedes geven idd natuurlijk veel littekenweefsel en je weet niet wat dat doet.
hopelijk helpt het...en gelukkig geen vleesbomen of iets dergelijks,daar wordt je ook niet blij van als je dat soms hoort.

veel succes...

klaasvaakje
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2010 09:59

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door klaasvaakje »

Veel sterkte maandag Jepsel.

Ik ben nog niet toe aan novasure (ben 35 jaar).
Ik slik nu medicijnen tijdens die dagen en dat vermindert het bloeden met meer dan de helft. (cyklokapron). Misschien is dat tijdelijk een optie tot de novasurebehandeling. Je gyn mag ze voorschrijven. Je kunt ze blijven slikken tot de overgang :D en ze worden vergoed door de verzekeraar.

noom1993
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:36

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door noom1993 »

hey allemaal,

ik heb mijn spiraaltje nu al bijna 2 jaar
voor mijn spiraaltje werd ik zowiezo al nie heel boeiend ongesteld had ook echt nergends last van

maar nu heb ik deze 2/3 weken last van :

*hevige buikpijn krampen dat ik af en toe niet meer kan lopen
*honger en missenlijk tegelijk
*werd uit het niets ongesteld donker bloed maar niet veel
*duizelige momenten
*wisselende emoties

ik ben 2/3 dagen terug naar de huisart geweest heb een inwendig onderzoek gehad en ben door gestuurd naar ziekenhuis voor bloed test die kirjg ik vrijdag binnen om te kijken of ik zwanger ben of dat mijn eierstokken onstoken zijn
maandag moet ik weer naar het zieken huis om een echo te laten doen want het kan ook zijn dat mijn spiraaltje is uitgezakt.

maar ik vind het best eng en weet niet wat ik er mee aanmoet ik ben 16 over paar maanden 19 maar ik ben ook echt bang voor ziekenhuizen maar ik wet ook niet egt wat ik er mee aan moet met spiraaltje want het kwam dus uit het niks heeft iemand hier ook zo iets gehad ? :?

vriendelijke groet Naomi

Jepsel
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 18:42

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Jepsel »

He Hallo allemaal,

Gisteren heb ik dus mijn Mirena spiraal eruit laten halen onder narcose (zie mijn verhaal op 27 en 28 maart 2012.
Nou...dat is me dus 200% meegevallen. Ben vandaag al weer gewoon aan t werk, niet ziek geweest, beetje bloedverlies en buikpijn (zoals met de menstruatie). Ik voel me al helemaal happy dat dat ding weg is. Of het op de lange termijn het resultaat geeft wat ik hoop ( geen stemmingswisselingen en depressie meer) moet ik nog afwachten. ook heb ik een beetje schrik voor de 1e menstruaties en of die ellendige bloedingen en buikpijn weer terugkomen.
Dit ga ik in de eerste instanties proberen te verhelpen met bloesemremedies en celzouten. Dit slik ik nu ook al sinds een tijdje en daar voel ik me goed bij.
Als dit niet helpt ga ik de Nova Sure uit laten voeren, maar alleen als het echt niet anders kan, want dan moet ik alweer onder narcose.

Ik laat over een tijdje nog wel eens wat van me horen

Groetjes Jepsel :D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

fijn voor je dat het zo goed is gegaan,
duurd even voor de hormonen weer normaal gaan functioneren,maar denk dat je wel snel resultaat zal gaan voelen..

ja je hebt een hele lichte roes gehad,waar je niet zoveel naweeen van hebt.
als je moe bent wel aan toegeven des te eerder is de narcose helemaal uitgewerkt,uit je lijf bedoel ik...

succes :wink:

Sipi
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2011 11:16

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Sipi »

Mijn laatste bericht dateert van augustus 2011, een aantal weken nadat ik de mirena had laten verwijderen. Ik heb er nog altijd geen spijt van gehad ondanks mijn terugkerende pijnlijke menstruatie. Dit stelt niet meer zoveel voor na de vreselijke ervaring met spiraal, en de ergste pijn duurt hooguit 2 dagen. Ik ben nog wel in behandeling voor mijn bloeddruk maar zo hoog als die werd gemeten in maart 2011 is hij nooit meer geweest. Ik ben nu zelfs het gebruik van nobiten aan het afbouwen naar een halve tablet per dag en dit blijft goed gaan voorlopig. Hiermee is nog altijd niet aangetoond dat de oorzaak hiervan bij de mirena lag maar de bijwerkingen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, en dan heb ik het over : Slecht humeur, veel buikpijn, continue bloedverlies, angst en opgejaagd gevoel en de hoofdpijn die soms ondraaglijk werd. Ik heb na het verwijderen ook nergens last van gehad. Mocht het een geruststelling zijn voor een aantal vrouwen, het verwijderen was bij mij ondanks de pijnlijke plaatsing volkomen pijnloos en ik voelde me onmiddelijk beter. De menstruatie is de eerste maanden zelfs minder pijnlijk en hevig geweest. De energie is echter weer volop terug, sporten gaat weer geweldig en ben weer stukken gezelliger en vrolijker. Mijn half jaar met de mirena is een tijd geweest om snel te vergeten en dat is inmiddels al goed gelukt! Luister naar je eigen lichaam en laat je niet afschepen, sterkte allemaal :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@sipi

heel goed van je dat je hier je ervaring even neer zet,
eb ik vind het heel fijn voor je dat het zo goed gaat ...
bizar he dat dat kreng zoveel ellende kan veroorzaken,als je toch hier al leest hoeveel nare ervaringen er zijn...snap je toch niet?
maar ja goed...heb je met veel dingen natuurlijk,zijn ook mensen allergisch voor de pil...
ben blij voor je....
suuces

AnnAs1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2012 13:20

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door AnnAs1 »

Wat ik heel veel lees hier zijn toch veel negatieve ervaringen met de Mirena. Ik wil - na tien jaar pilgebruik - sowieso geen hormonen meer in mijn lijf (behalve mijn eigen :wink: ), en overweeg om qua anticonceptie over te stappen naar de T-Safe. Deze is heel effectief, heeft weinig bijwerkingen (ook géén hormonen) en is ook niet duur. Op hun website (t-safe.nl) is een spreekuur met een arts en een forum. Ik vraag me alleen af of er meer ervaringen zijn met deze koperspiraal. Heeft iemand van jullie de T-Safe al geprobeerd en hoe bevalt/beviel het? Dit lijkt mij echt dé oplossing: je hoeft je niet te steriliseren, hormoonvrij en het werkt zo'n 10 jaar. Ik hoor graag, zodat ik de knoop definitief kan doorhakken. Alvast bedankt! :)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik zelf heb hem nooit gehad,weet wel dat je meer last kan krijgen...
meer bloedverlies...en ook verhalen dat hij ineens weg is?en dan ben je zwanger..nee geen grapje..

kan me voorstellen dat je geen hormonen meer wilt.
ben zelf vorig jaar bezig geweest om het defintief te doen,maar toch maar niet gedaan...
ja implanon blijft er dan over,maar dat zijn ook hormonen...wel heel weinig..maar toch..
ben benieuwd naar de reacties...

Yzzy
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2012 19:00

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Yzzy »

Ik wilde jullie even laten weten dat ook ik veel vervelende klachten had van de Mirena. Ik heb mijn vorige spiraal ruim 6 jaar gehad en in die tijd veel klachten gekregen maar nooit de link gelegd naar mijn spiraal. Aangezien de klachten op en af gingen schreef ik ze altijd toe aan pms. Maar omdat ik niet meer ongesteld werd was het moeilijk te bepalen hoe mijn cyclus liep. Nu heb ik in januari mijn spiraal laten vervangen en sindsdien voelde ik me echt heel slecht. Heel erg moe en constant gespannen. Vooral mijn gezicht en kaken voelde ik de spanning constant. Hierdoor had ik ook verschrikkelijke hoofdpijn. Ik had een constante vloed van negatieve gedachte en twijfel. Aangezien ik hiervoor zelf geen aanleiding kon bedenken ben ik gaan googlen op pms en Mirena en zo kwam ik op dit forum terecht. Na het lezen van dit forum ben ik meteen naar de huisarts gegaan. Hij zei meteen dat het voorkwam dat vrouwen hier zulke klachten van krijgen. Hij pakte meteen de bijsluiter erbij en eigenlijk alle klachten stonden er op. Ook de jeuk die ik sinds een lange tijd heb en ineens kreeg stond op deze lijst. De dokter heeft de spiraal er dan ook meteen uitgehaald.
Een half uur na het verwijderen was de spanning uit mijn gezicht verdwenen en ik kan echt zeggen dat ik sinds jaren niet meer zo vrolijk ben geweest. Ik wordt ook weer veel makkelijker wakker en zonder een vreselijk ochtendhumeur. In mijn hoofd is het weer heerlijk rustig. Ik ben ook weer veel actiever, alles koste me teveel moeite. Dus nam me altijd vanalles voor maar ik deed weinig. Natuurlijk heeft je lichaam even tijd nodig om weer in balans te komen dus niet al mijn klachten zijn meteen weg maar ik ben heel blij dat ik de beslissing heb genomen!

Wil er wel bijzeggen dat de dokter ook zei dat dit maar voor een klein percetage vrouwen geldt. Bij de meeste vrouwen werkt het gewoon prima. Ik heb ook meerdere vriendinnen die het spiraaltje hebben en er heel erg tevreden over zijn.
Het inzetten en het uithalen van de spiraal vond ik beide keren geen probleem. Het is heel snel voorbij en het deed bij mij echt maar heel even pijn.
Als je dus twijfelt om er eentje te zetten dan zou ik me er niet teveel door af laten schrikken maar gewoon jezelf goed in de gaten houden.

Jepsel
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 18:42

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Jepsel »

Hallo allemaal,

Mijn laatste mail was op 3 april 2012. de dag nadat ik mijn Mirena spiraal had laten verwijderen. We zijn nu ruim 3 weken verder....en ik voel mij uitstekend. Eigenlijk meteen al nadat hij was verwijderd. Ik dacht dat het tussen mijn oren zat en wilde daarom nog even wachten met schrijven. Maar goed.... 3 weken later voel ik me nog steeds erg goed. De 1e menstruatie kreeg ik er meteen achteraan, en die viel heel erg me, al wil dat natuurlijk nog helemaal niks zeggen. Al met al ben ik blij dat ik mezelf weer terug heb, en hoe het verder moet als de menstruatie té heftig wordt, dat zie ik dan wel weer.
Heb nu net thuis weer een hele drukke tijd achter de rug en in die weken heb ik me wel een afgemat en onzeker gevoeld (dit heb ik van nature aan me) maar het was deze keer héél anders en lang niet zo heftig!
Ik ben blij dat ie weg is en van de narcose heb ik geen nare bijwerkingen gehad. Wat mijn voorganger schrijft: er zijn ook veel vrouwen die er wel heel tevreden mee zijn, daar sluit ik mij volledig bij aan. De vreemdste verhalen bereiken internet: waar het erg goed gaat, die nemen vaak niet de tijd om het op het net te zetten. Dus.....ik zou me er geloof ik toch ook niet door laten afschrikken. Ik ga meestal pas zoeken op t net als ik de bijwerkingen al heb.
Al met al: het gaat erg goed...ik schrijf over een tijdje wel weer.

groetjes Jepsel :D

Plaats reactie