LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een uitzending over de psychiatrie?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door eeliane »

Arjan helaas je hebt geen idee waar je het over hebt,
mijn vriendin raakte in een hevige depresie na het overlijden van haar babietje, zij had nog twee kindertjes maar kon er niet meer voor zorgen. Enorme depressie bleef en zij heeft aan haar leven een eind gemaakt ( 1 1/2 jaar later, na al die tijd depressief te zijn geweest), het gevoel in haar hoofd kon ze niet meer aan. ZE accepteerde helaas geen /weinig hulp van buitenaf dus dat je durft te zeggen dat iedereen wel eens een depressie/dipje doormaakt en er vanzelf wel weer over heen komt ,is gewoon gel ul!.
Een dipje oke maar een depressie betekent eigenlijk dat door je geesteljke gesteldheid je niet meer lichamelijk kunt functioneren, daarbij bedoel ik slapeloosheid in combinatie met hyper gedrag overdag, geen rust in ht hoofd geen rust meer in ht lichaam, dus je geestelijke gesteldheid zorgt er voor dat je je lichaam niet meer onder controle hebt. Heb het zelf meegemaakt en het is doodeng, de wereld wordt zo anders en je functioneert niet meer, opstaan is al een enorm probleem want waarom zou je? en niks lukt meer, werken niet, je kinderen zijn plotseling teveel, in je hoofd is het een chaos waar je zelf helemaal gek van wordt ( als je hier niks aan doet leidt dit volgens mij tot de zelfmoord gevallen). Meestal wordt het veroorzaakt door een laag serotonine nivo in de hersenen waardoor de hersenen een chemische stof missen die belangrijk is in het kunnen 'relativeren en het 'gelukkig' voelen en rationeel oplossingen aandragen voor problemen', eigenlijk een ziekte ja, de hersenen produceren de stof niet meer of te weinig net zoals de alvleesklier te weinig of geen insuline kan produceren en je diabetes hebt.
Zonder medicatie ( = serotonine, waardoor hersenen weer normaal gaan functioneren en na een poos het zelf weer kunnen ) en een psycholoog had ik de weg niet terug kunnen vinden. Dus al je denkt dat een dipje (heb ik nu ook wel eens, wie niet?) hiermee te vergelijken is dan heb je t mooi mis, helemaal mis...
eigenlijk sneu dat je het maar niet wilt begrijpen , vind het erg denigrerend dat je mensen met een serieuse depressie steeds blijft aanvallen dat ht eigenlijk zwakke lui zijn die hun dipje best wel zelf kunnen oplossen, net als jij?
En dat bedoelde ik met personen met ervaring, uiteraard ook de psychologen etc die weten waar we het over hebben. Niet mensen die niet weten waar ze het over hebben en alleen maar een mening hebben die nergens door ondersteund wordt.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

en zij heeft aan haar leven een eind gemaakt ( 1 1/2 jaar later, na al die tijd depressief te zijn geweest), het gevoel in haar hoofd kon ze niet meer aan. ZE accepteerde helaas geen /weinig hulp van buitenaf dus dat je durft te zeggen dat iedereen wel eens een depressie/dipje doormaakt en er vanzelf wel weer over heen komt ,is gewoon gel ul!.
Dat heb ik niet gezegd en bedoelde ik ook niet. Dat iedereen het meemaakt of althans, het kan meemaken indien de situatie dat toelaat dat wil nog niet zeggen dat iedereen er net zo makkelijk mee kan omgaan of vanaf komt als anderen.

Juist dat is wat ik probeer te zeggen. Het is niet 1 ziekte, het is voor iedereen weer totaal verschillend. De een pleegt zelfmoord, de ander voelt zich in soortgelijke omstandigheden niet depressief door een andere omgang ermee.

Zelfmoord is natuurlijk heel rot voor de nabestaanden, maar voor iemand zelf kan het soms het beste zijn. Zelfdoding kan in sommige gevallen ook heel mooi zijn vind ik. Zoals een papegaai die stopt met eten wanneer de levenspartner dood gaat. Sommige mensen doen dat ook.

Wanneer je door omstandigheden een hevige depressie voelt, en er niet meer vanaf denkt te kunnen komen en dan zelfmoord pleegt dan is dat natuurlijk heel rot voor de nabestaanden maar het is iemands eigen keuze. Je moet de depressie niet de schuld willen geven, want jij bent degene die de keuze maakt. De depressie is onderdeel van jou en iets heel natuurlijks. Hoe jij er mee omgaat (zelfmoord plegen, of gebruiken om tot begrip te komen) dat is alles bepalend.



Wat ik dus vind is dit: niet een psychisch probleem veroorzaakt zelfmoord, niet een psychisch probleem verkracht vrouwen, niet een psychisch probleem veroorzaakt ernstige overlast. Een persoon die doet dat.

Een persoon kiest er voor om crimineel te zijn. Daarom plegen de meeste mensen die een depressie hebben geen zelfmoord, en daarom zijn de meeste mensen die schizofrenie gediagnosticeerd zijn, of een psychose geen criminelen, of potentiele killers.

En daarom ook zijn er ook zo veel 'normale' mensen die zelfmoord plegen, of vrouwen verkrachten of moorden plegen. Daarom dus: dat zijn mensen die dat doen. Dat ze toevallig psychische problemen hebben dat is een bijzaak.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is niet 1 ziekte
Arjan, het is GEEN ziekte... weet je nog !!!
de ander voelt zich in soortgelijke omstandigheden niet depressief door een andere omgang ermee
De ander IS NIET depressief... Wat zit je nu te doen, mensen depressie's aanpraten ?
maar voor iemand zelf kan het soms het beste zijn. Zelfdoding kan in sommige gevallen ook heel mooi zijn vind ik
Heel gevaarlijke uitspraak en wat mij betreft een poging om mensen aan te zetten tot zelfmoord ! Houd daar eens mee op !
De depressie is onderdeel van jou en iets heel natuurlijks. Hoe jij er mee omgaat (zelfmoord plegen, of gebruiken om tot begrip te komen) dat is alles bepalend.
Nog nooit zo'n onzin gelezen !

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Nog nooit zo'n onzin gelezen !
Misschien kun je vertellen hoe jij het dan ziet?

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Meestal wordt het veroorzaakt door een laag serotonine nivo in de hersenen waardoor de hersenen een chemische stof missen die belangrijk is in het kunnen 'relativeren en het 'gelukkig' voelen en rationeel oplossingen aandragen voor problemen', eigenlijk een ziekte ja
Dit is dus de grootste onzin, het is maar dat je het weet. Serotonine wordt aangemaakt in je darmen / in je buik en JIJ controleert de aanmaak.

Het is dus GEEN hersenziekte.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zie dat jij hier de grootst mogelijke onzin aan het verkopen bent en echt geen idee hebt waar je het over hebt.

De meeste mensen kennen niet eens een depressie en hebben er dan ook totaal geen last van ! De bewering dat iedereen het heeft en er alleen anders mee om gaat is dan ook complete kul !

Een kleine groep mensen heeft WEL last van een depressie, maar die mogen er van jou dan weer niets aan doen ( behalve zelfmoord dan ).

Dat je echt geen idee hebt waar je over praat blijk wel weer hier uit:
Serotonine wordt aangemaakt in je darmen / in je buik en JIJ controleert de aanmaak.
Serotonine wordt aangemaakt in de hersenen:
Serotonine, of 5-hydroxytryptamine (5-HT) is een monoamine die gesynthetiseerd wordt door het lichaam, door het aminozuur tryptofaan om te zetten met behulp van enzymen tot serotonine. Serotonine kan niet door de bloed-hersenbarrière en wordt in de hersenen gemaakt.
Daarnaast lees je de teksten van anderen niet. Gaat niet in op hun argumenten en verkondigd alleen je eigen riedeltjes !

Je praat ook continu jezelf tegen:

Eerst is het geen ziekte
Dan is het niet 1 ziekte ( maar meerderen )
Dan weer is het geen hersenziekte

Je weet het zelf niet eens !

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Quote:
Meestal wordt het veroorzaakt door een laag serotonine nivo in de hersenen waardoor de hersenen een chemische stof missen die belangrijk is in het kunnen 'relativeren en het 'gelukkig' voelen en rationeel oplossingen aandragen voor problemen', eigenlijk een ziekte ja


Dit is dus de grootste onzin, het is maar dat je het weet. Serotonine wordt aangemaakt in je darmen / in je buik en JIJ controleert de aanmaak.

Het is dus GEEN hersenziekte
Wanneer leer je nou eens lezen Arjan? Er staat toch niet dat serotonine wordt aangemaakt in de hersenen? De hersenen signaleren allen een tekort, maar kunnen waarschijnlijk niet de signalen afgeven om dat tekort aan te vullen.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Een kleine groep mensen heeft WEL last van een depressie, maar die mogen er van jou dan weer niets aan doen ( behalve zelfmoord dan ).
Wat loop je nou te bazelen mens... je leest niet maar probeert me de hele tijd persoonlijk aan te vallen om het allemaal niet te hoeven geloven heb ik het idee.

Kom dan zelf met iets, vertel jij dan eens hoe je denkt dat het zit? Het is geen ziekte volgens jou, dat heb je nu wel duidelijk gemaakt. Wat ik zeg is het ook niet volgens jou, dus wat is het dan wel?

Ik hoop dat je eens zonder die aanvallende houding antwoord kunt geven. Ik ben benieuwd.
Dat je echt geen idee hebt waar je over praat blijk wel weer hier uit:
Quote:
Serotonine wordt aangemaakt in je darmen / in je buik en JIJ controleert de aanmaak.

Serotonine wordt aangemaakt in de hersenen:
Het is opmerkelijk dat de neuropeptides niet alleen in de hersenen gemaakt worden, maar ook in de darm. De darm maakt bijvoorbeeld serotonine, melatonine en opiaten. En omgekeerd maken de hersenen typische darmpeptiden: VIP, secretine en CCK. Het heeft dus eigenlijk geen zin om van neuropeptiden te spreken. Wij kunnen ons beperken tot de term peptiden.

http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Dunne%20darm.htm

Dus...
Daarnaast lees je de teksten van anderen niet. Gaat niet in op hun argumenten en verkondigd alleen je eigen riedeltjes !
Nee dame, dat doe jij. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet want JIJ valt mij de hele tijd persoonlijk aan zonder te lezen. Je haalt her en der dingen aan en rept dat ik vind dat je niets moet doen aan een depressie behalve dan zelfmoord plegen.

Dat doe JIJ dus. Wat ik doe is jou vragen hoe jij het dan ziet maar daar geef je dan weer geen antwoord op....

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Wanneer leer je nou eens lezen Arjan? Er staat toch niet dat serotonine wordt aangemaakt in de hersenen? De hersenen signaleren allen een tekort, maar kunnen waarschijnlijk niet de signalen afgeven om dat tekort aan te vullen.

Laten we voorop stellen dat mensen hier allemaal een verschillende mening hebben dus niet 1 partij tegen mij of zo iets want angel roept de hele tijd "HET IS GEEN ZIEKTE" en eeliane zegt weer van wel...

Wat hieruit iig. duidelijk wordt is dat het helemaal niet bekend is wat het precies is, betekend, of hoe het ontstaat, wat de bedoeling ervan is, of het een ziekte is, of juist iets natuurlijks.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat hieruit iig. duidelijk wordt is dat het helemaal niet bekend is wat het precies is, betekend, of hoe het ontstaat, wat de bedoeling ervan is, of het een ziekte is, of juist iets natuurlijks etc.
ah, nu is het ineens niet duidelijk...

Waar komt dan deze uitspraak vandaan:
Het is dus GEEN hersenziekte.
Of klopt dat ineens niet meer ?

Eerst is het geen ziekte
Dan is het niet 1 ziekte ( maar meerderen )
Dan weer is het geen hersenziekte
Nu is het niet duidelijk
Peptiden kunnen de bloed-hersenbarrière niet passeren
Daarnaast spreekt deze tekst helemaal niet tegen dat serotonine in de hersenen worden aangemaakt ! Ze worden enkel OOK aangemaakt in de darmen ( blijkbaar )...
Zelfmoord is natuurlijk heel rot voor de nabestaanden, maar voor iemand zelf kan het soms het beste zijn. Zelfdoding kan in sommige gevallen ook heel mooi zijn vind ik.
Lezen, Arjan !!!

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Waar komt dan deze uitspraak vandaan:

Quote:
Het is dus GEEN hersenziekte.
De wetenschap ;)

Als je mijn posts GELEZEN had dan zou je het kunnen weten, maar je wil dat niet omdat je in je eigen geloofswereld wil blijven.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

eerst is het geen ziekte
Dan is het niet 1 ziekte ( maar meerderen )
Dan weer is het geen hersenziekte
Dan is het niet duidelijk
Nu is het weer wel duidelijk. Geen hersenziekte ( zegt de wetenschap )

Ik lees je posts wel ( en vind ze onzin ). je bent tot nu toe door iedereen erop gewezen dat je niet leest en niet op anderen in gaat.
Gaat dat ergens nog gebeuren ?

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Serotinine wordt in de darm/je buik aangemaakt en jij controleert de aanmaak
Arjan.dan lees ik even later in jouw eigen link:
Het is opmerkelijk dat de neuropeptides niet alleen in de hersenen gemaakt worden, maar ook in de darm. De darm maakt bijvoorbeeld serotonine, melatonine en opiaten. En omgekeerd maken de hersenen typische darmpeptiden: VIP, secretine en CCK. Het heeft dus eigenlijk geen zin om van neuropeptiden te spreken. Wij kunnen ons beperken tot de term peptiden.

Niet alleen de hypofyse maar ook de darmcellen en zelfs de macrofagen produceren het corticotropine-releasing hormoon. Dit hormoon stimuleert plaatselijk de reactie op infecties (21).

Hoe de informatie-uitwisseling precies plaatsvindt, weten wij nog niet. Peptiden kunnen de bloed-hersenbarrière niet passeren. De darm is met de hersenen verbonden door de nervus vagus. Deze bestaat voor 90% uit efferente vezels. Dat wil zeggen dat informatie-overdracht vanuit de darm naar de hersenen toe via zenuwen plaatsvindt. Er gaan weinig prikkels van de hersenen naar de darm. Het is dus niet waarschijnlijk dat de hersenen de darm controleren via zenuwbanen.
Wil jij mij even uitleggen hoe ik hier controle op zou kunnen uitoefenen?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door eeliane »

Het is jammer voor jullie, maar er zIjn zoveel ziekten van de hersenen die je niet ziet, wat dacht je van de schildkierfunctie?? Veel mensen alst van maar je ziet het niet. Laten we het zo zeggen, de hersenen zijn 1 grote chemische fabriek en als er maar 1 kinkje in de kabel komt dat gaat het niet meer goed in ht functioneren van iemand of dat bou lichamelijk of geestelijk is, dat maakt niet uit, Alles in je lichaam kan ziek zijn, ookje hersenen ook je functioneren.
Arjen de manier waarop jij functioneert ligt vast in je hersenen, je gevoel maar ook je denken wordt beinvloed hoe dat je hersenen en hun chemie in elkaar zit, Dat jij zulke onzin uitslaat, hoe durf je , komt misschien aan een gebrek in je hersenen van gezodn verstand ofzo, als dit je eigen manier van denken is dan is het wel te triest voor woorden, bah wat een griezelige uitspraken doe jij zeg....
Alles kan ziek worden, je hersenen zijn gewoon een onderdeel van je lichaam staan er niet buiten ofzo, maar zijn zo complex dat het missen van een stof er voor zorgt dat er elders in het lichaam iets fout gaat. Het hele lichaam wordt aangestuurd door de hersenen alle klieren met de chemie dus.
Serotonine wordt gebruikt in de hersenen, het is een transmitter, heel belangrijk, als je die mist gaat er veel fout, als de hersenen er een enorm tekort van hebben, het sein van het opnieuw maken niet meer kunnen herkennen spreekt men van een depressie van lichamelijke aard. Depressie na geestelijke problemen is de anderen, meestal gaan deze twee wel samen: door het lichamelijke gemis gaat het geestellijk niet goed.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Het is jammer voor jullie, maar er zIjn zoveel ziekten van de hersenen die je niet ziet, wat dacht je van de schildkierfunctie?? Veel mensen alst van maar je ziet het niet. Laten we het zo zeggen, de hersenen zijn 1 grote chemische fabriek en als er maar 1 kinkje in de kabel komt dat gaat het niet meer goed in ht functioneren van iemand of dat bou lichamelijk of geestelijk is, dat maakt niet uit, Alles in je lichaam kan ziek zijn, ookje hersenen ook je functioneren.
Nee eeliane, zo werkt het dus niet. Psychiaters denken dat maar het is onlangs wetenschappelijk aangetoond dat ze het fout hebben.

Je hersenen zijn niet te vergelijken met een ander orgaan die een specifieke structuur en funktie hebben. Je hersenen kunnen zich volledig aanpassen aan wat je nodig hebt. Als er iets fout gaat kunnen andere delen van je hersenen de funktie overnemen of veranderen.

De hele structuur van je hersenen is dus niet vast zoals verondersteld werd.

En natuurlijk kunnen er wel ziektes zijn, maar dan kun je dat zien / aantonen. Een onzichtbare ziekte die nog nooit aangetoond is? Die bestaat niet tot het tegendeel bewezen is. Zo werkt de wetenschap en daarom zijn psychiaters bedriegers.

Ze schrijven medicijnen op die basis uit, het is gewoon een grote schande.

Zie hier voor meer informatie over de structuur van je hersenen:

http://www.psychiater.nu/aanpassingsver ... schat.html

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Het is dus niet waarschijnlijk dat de hersenen de darm controleren via zenuwbanen.
Wil jij mij even uitleggen hoe ik hier controle op zou kunnen uitoefenen?
Nee, misschien niet direct maar misschien wel indirect. Misschien initiëren de hersenen een proces dat de darm aanzet om serotonine aan te maken.

Denk eens aan dat verliefde gevoel in/vanuit je maag bijvoorbeeld, misschien gebeurt er in feite iets anders maar serotonine komt er ook bij vrij.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Psychiaters denken dat maar het is onlangs wetenschappelijk aangetoond dat ze het fout hebben.
Waat blijft de link met de onderbouwing van die stelling van je?

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Staat er onder, en via 'mijn website' vind je de originele bronnen.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

p.s. ik heb het vertaald vanuit het Engels ;)

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Arjan,je wordt steeds vager en onduidelijker.
Nu zet je weer een stuk neer wat totaal niets met depressie te maken heeft,wat wil je bewijzen?
Dat je er "alles" van weet?
Zelfmoord is natuurlijk heel rot voor de nabestaanden, maar voor iemand zelf kan het soms het beste zijn. Zelfdoding kan in sommige gevallen ook heel mooi zijn vind ik. Zoals een papegaai die stopt met eten wanneer de levenspartner dood gaat. Sommige mensen doen dat ook.

Je zegt dat zelfmoord mooi kan zijn,'"kijk maar naar papegaaien".mag ik het gewoon zielig en erg vinden voor dat diertje dat hij weg zit te kwijnen omdat zijn/haar maatje dood is?
Hoe denk jij dat een mens tot zelfmoord komt?
Je moet wel wanhopig en desperaat zijn om dat te overwegen,niets moois aan hoor!
Laat staan dat je het doet,in alle eenzaamheid!
Hoe gevoelsarm ben jij eigenlijk,dat je zulke uitspraken durft te doen?
Soms is er geen andere uitweg behalve zelfmoord,wanneer iemand ondanks alle geboden therapieen en medicijnen geen verbetering ziet,en in een uitzichtloze situatie verkeert.
DAN kan het voor een persoon een uitweg zijn,en gelukkig is er tegenwoordig hulp voor zulke mensen,maar "mooi" wordt het nooit.
Hier een link over dit onderwerp,bekijk de film en vertel me dan nog eens dat het "mooi" is.
http://www.hollanddoc.nl/dossiers/39523094/
En nog even dit:speciaal voor jou een lijstje met oorzaken van een depressie.(de schildklier staat er ook tussen).
En om je helemaal gerust te stellen:als het de schildklier is heb je geen antidepressiva nodig,heerlijk toch?
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/de ... rzaken.htm
Laatst gewijzigd door Da silva op 07 sep 2008 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten