Re: garantieperiode notebook
Geplaatst: 21 okt 2008 01:00
@puma73:
Je wilt maar niet snappen wat ik steeds bedoel.
Je wilt maar niet snappen wat ik steeds bedoel.
Dat zit al een heel stuk dichter bij de waarheid.De kopende partij moet gedurende de economische levensduur met het bewijs komen dat de schade veroorzaakt is door een ondeugelijk product. Kan hij dat niet bewijzen: gewoon alle kosten betalen en niks geen kosteloze reparatie of vervanging.
Nee, zelfs niet als de Nederlandse wet dezelfde bepalingen kent. De Nederlandse rechter kan een bepaling anders uitleggen dan de Duitse rechter, maar de Neder rechter mag een bepaling niet anders uitleggen dan een Europese rechter omdat de laatste wel bevoegd is.Als er morgen in Duitsland een rechtzaak komt (...) betekent dat het dan voor heel Europa van toepassing is????
Ik heb inderdaad vaak aangegeven dat de technische levensduur inderdaad 6 tot 10 jaar is.Je roept zelf altijd dat de technische levensduur van een computer 6 tot 10 jaar is. Met andere woorden een deugdelijke computer gaat tenminste zes jaar mee. De koper mag dat dan ook verwachten.
In het arrest is ook duidelijk dat de diverse landen de zaken anders interpeteren dan andere landen.Nee, zelfs niet als de Nederlandse wet dezelfde bepalingen kent. De Nederlandse rechter kan een bepaling anders uitleggen dan de Duitse rechter, maar de Neder rechter mag een bepaling niet anders uitleggen dan een Europese rechter omdat de laatste wel bevoegd is.
nogmaals bbcs, jij probeert jouw ideaal plaatje hiet te schetsen, echter voor aanpassing aan het zakelijk recht moet jij jouw brancheorganisatie aanschrijven.Dan mag het voor veel landen duidelijk zijn, maar in Nederland kennen de winkeliers ook een hele grote handicap:
De Nederlandse wetgeving kent twee soorten wetgevingen:
- consumentenwetgeving
- zakelijke wetgeving.
De elende daarvan is dat tussen de fabrikant en winkelier de zakelijke wetgeving van toepassing is en tussen de winkelier en consument de consumentenwetgeving.
Tuurlijk kan de winkelier van het regresrecht gebruik maken, maar dan is weer de feit dat de fabrikant zich niet aan de consumentenwetgeving hoeft te houden, maar dat bij consumentenkoop hij die consumentenwetgeving wel zou moeten naleven.
Dat is helemaal niet relevant voor de rechten van consumenten. De eigenschappen die de koper mag verwachten van een producten worden helemaal niet beinvloed door waarop de markt is ingesteld. Het maakt niet uit of de markt op drie jaar of drie maanden is ingesteld.BBCS schreef:De gehele markt is ingesteld op 3 jaar. Vandaar dat ik ook steeds aangeef 3 jaar en geen 6 jaar.
Nee, in de praktijk ben je stelselmatig bezig om de wet in het nadeel van de consument van de wet uit te leggen. Zo beweer je regelmatig dat de winkelier een vergoeding mag vragen voor een gedwongen herstel of vervanging. En doe net alsof er geen recht op ontbinding is. Dat doe je ook nu weer. Als herstel of vervanging onmogelijk is dan heeft de consument recht op ontbinding. Zo simpel is het!In theorie kun je wel gemakkelijk zeggen dat de consument bij een computer recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur, maar praktisch is dat toch behoorlijk lastig.
En dat probeer ik dus steeds duidelijk te maken.
"Als jij van je rechten -waar ik niet van mag afwijken- gebruik maakt dan lever ik niet meer aan" lijkt verdacht veel op afpersing. Je geeft eigenlijk mee aan dat jij boven de wet staat.Zoals sommige het al aangegeven hebben, kan ik wel een rechtzaak tegen een fabrikant aanspannen om mijn recht te krijgen, maar dan hoef ik niet meer bij die fabrikant aan te kloppen als er later een probleem ontstaat.
Als een klant mij zou aanklagen en mij voor het gerecht zou roepen, dan ga ik die klant later ook niet meer helpen.
Zeker.Is de consument door de komst van de Europese richtlijn in de praktijk beter geworden?
Misschien zijn consumenten heel tevreden over de Aldi en dienen ze geen klachten in bij de consuwijzer. Daarnaast heeft consumentenautoriteit bepaalde prioriteiten. Op dat lijstje zal de Aldi wel laag scoren. En als consumten heel tevreden zijn stappen ze zelf niet naar de rechter en hoor je er ook niets over op consumenten programma's zoals de radar en kassa.En als de winkelieren de consumenten niet mogen doorverwijzen naar de fabrikanten, waarom wordt dan bijvoorbeeld de Aldi dan niet op de vingers getikt??? Om maar iets op te noemen.
In het einde geld er maar een regel, neem altijd een garantie uitbreiding bij iets wat "duur" is.
Kijk, de Aldi doet niks anders!U mag de consument niet doorverwijzen naar de fabrikant, want u bent de overeenkomst aangegaan. Nadat u de consument geholpen heeft, kunt u wel proberen de kosten nog te verhalen op de fabrikant. In de wet is geregeld dat een verkoper bijschadeloosstelling van een consument in principe zijn schade kan verhalen op degene van wie hij het ondeugdelijke product heeft afgenomen"
De fabrikanten hoeven zich niet aan de consumentenregels te houden, behalve als de winkelier via een rechtzaak zich beroept op het regresrecht.Bovenstaande is de Key: Consument stelt winkelier aansprakelijk; winkelier stelt fabrikant aansprakelijk.(zie vele onderwerpen tussen betrokken forummers van deze onderwerp bij andere onderwerpen in de sub-forum Computer
Het is dan misschien vragen om moeilijkheden.De klant behoort zich niet met de werkwijze van de monteur te bemoeien.
Denk het niet.Quote:
De klant behoort zich niet met de werkwijze van de monteur te bemoeien.
Het is dan misschien vragen om moeilijkheden.